Drone Membunuh Qassem Soleimani Datang Dari Qatar



Oleh : Anasz*

Qassem Soleimani dikenali sebagai seorang yang "low profile" dan gemar bergerak dalam satu koordinasi keselamatan yang ketat dan terpirinci. Namun bagaimana pihak Amerika Syarikat dapat mengetahui pergerakkan beliau dan menyasarkan serangan yang tepat ke atas konvoinya?

Serangan drone Amerika Syarikat yang membunuh komander Pasukan Quds Iran, Qasem Soleimani lewat Khamis lalu telah meningkatkan ketegangan diantara Tehran dan Washington sekaligus menjadikan rantau berkenaan kembali 'panas'.

Dua drone MQ-9 Reaper Amerika menembak peluru berpandu ke dalam konvoi dua kereta yang meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Baghdad, sekaligus membunuh Soleimani dan Abu Mahdi al Muhandis, ketua Barisan Penggerakan Popular (Popular Mobilization Front) atau Hashd al Shaabi, kumpulan milita pengganas persis Hezbollah yang disokong Iran.

Walaupun operasi membunuh Qassem telah selesai, namun persoalan yang bermain difikiran kita sekarang adalah bagaimana orang yang begitu licik ini akhirnya kecundang?



Dalam laporan The New York Times, yang memetik maklumat dari individu yang terlibat dengan aktiviti penyuluhan dan risikan ini menyatakan bahawa, serangan yang disasarkan ke atas konvoi Qassem Soleimani dijalankan secara rahsia. Dimana koordinasi ini melibatkan maklumat perisikan, pintasan ke atas alat perhubungan seperti telefon, pesawat pengintip selain elemen lain dalam perisikan.

Walaupun Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menyatakan bahawa, mana-mana serangan yang hendak dilakukan perlulah melalui jawatankuasa senat, namun pihak White House boleh mengeluarkan arahan secara persendirian bagi melaksakan serangan ke atas pihak tertentu menggunakan drone bagi setelah suspek diketahui kedudukannya "secara pasti".

Dan secara fakta, serangan berkenaan berlaku selepas konvoi yang membawa penjenayah berkenaan meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Baghdad, sekaligus mewujudkan pandangan bahawa drone Amerika sudah pun berlegar-legar di ruang udara sementara menantikan masa yang sesuai bagi melaksanakan operasi serangan.

Untuk rekod, Amerika Syarikat tidak mempunyai sebarang pengkalan di sekitar kawasan berkenaan, sekaligus ini menjadikan tanda tanya kepada kita, dari mana drone Amerika Syarikat ini diterbangkan? Buat masa ini, Amerika Syarikat hanya mempunyai pengkalan Drone di 3 lokasi yang berikut iaitu di Ali Al-Salem di Kuwait, Pengkalan Udara Al-Udeid di Qatar dan yang terakhir di Al Dafra di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Dari segi taktikal, Amerika Syarikat berkemungkinan tidak akan menggunakan Kuwait ekoran kedudukan negara berkenaan yang terlalu hampir dengan negara subjek. Sekaligus Kuwait kurang sesuai dijadikan lokasi melancarkan serangan terhadap suspek.

UAE pula berada dalam lokasi yang jauh dari negara subjek sekaligus memustahilkan drone berkenaan dapat diterbangkan untuk satu operasi yang berjauhan dengan lokasi sasaran. Lalu negara manakah yang paling sesuai dijadikan pengakalan dalam operasi serangan? Tak lain dan tak bukan ialah Qatar.

Mengapa Qatar? Pertama dari segi lokasi Qatar berada tidak terlalu jauh dan tidak terlalu dekat dengan sasaran. Malah Qatar merupakan pengkalan terbesar Amerika Syarikat di Timur Tengah. Keupayaan Pengkalan Udara Al-Udeid dalam menjalankan misi jarak sederhana telah terbukti apabila pengkalan udara yang berada dalam wilayah Qatar ini menjadi pusat operasi dan perancangan bagi operasi serangan udara ke atas kedudukan Daesh di sempadan Iraq - Syria.

Kedua, mengapa Qatar pilihan Amerika Syarikat? Ialah disebabkan pemerintah Qatar sendiri yang mempunyai hubungan diplomatik yang rapat dengan Iran. Sekaligus ini membolehkan Qatar menjadi buffer / penampan kepada sebarang tindak balas dari Iran. Iran pastinya tidak mahu menyerang Qatar kerana negara berkenaan merupakan sekutunya. Sekaligus hubungan baik antara Tehran dan Doha dapat melindungi pengkalan udara Amerika Syarikat di Qatar dari di serang oleh Iran.

Kesimpulan, Qassem Soleimani bukanlah seorang pejuang Islam. Malah dia adalah penjenayah, pengganas malah pembunuh jutaan nyawa umat Islam dikalangan ahli sunnah. Kematiannya adalah rahmat bagi seluruh ahli sunnah yang menjadi mangsa kezalimannya. Dan dalam hal ini juga, kita nak tengok bagaimana Qatar melacurkan dirinya untuk 'pleasure' kedua-dua pihak.

*Penulis merupakan graduan dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penaminang.com/2020/01/drone-membunuh-qassem-soleimani-datang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerahkan Hati Untuk Kekal Mendamping Allah Sebelum Ajak Datang 9622

Kerahkan Hati Untuk Kekal Mendamping Allah Sebelum Ajak Datang 9622

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 591 hits
Gemar berTik Tok Aplikasi yg jadi kegilaan orang muda ketika ini adalah TIK TOK Adakah anda juga memasang aplikasi ini di hp anda Anda tahu tak aplikasi ini berasal dari mana Tak tahu Takkan tak tahu Aplikasi ini berasal dari negeri China K...
Poco Mengacah Permulaan Hidup Yang Baru Lebih Banyak Peranti Baru Akan Datang

Poco Mengacah Permulaan Hidup Yang Baru Lebih Banyak Peranti Baru Akan Datang

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 343 hits
https ift tt 2TUdf9h Pada minggu lepas kita telah pun mendengar dimana Poco akan diasingkan sebagai syarikat berasingan daripada Xiaomi sekaligus membolehkan mereka hadir dengan sejumlah peranti menarik dan beroperasi dengan lebih efisien l...
Piala Akan Datang Ke Terengganu Fc Kalau

Piala Akan Datang Ke Terengganu Fc Kalau

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 349 hits
Ketua jurulatih Terengganu Football Club Nafuzi Zain mahu anak anak buahnya memberikan tumpuan kepada menjayakan corak permainan seperti yang dikehendakinya sepanjang kempen pramusim Liga Super 2020 Sejak membimbing pasukan TFC pada perteng...
Pengantin Datang Naik Kelisa Je Tak Sangka Majlis Nikah Pasangan Ini Hanya Dihadiri 11 Orang Tetamu

Pengantin Datang Naik Kelisa Je Tak Sangka Majlis Nikah Pasangan Ini Hanya Dihadiri 11 Orang Tetamu

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 542 hits
Pastinya bakal raja sehari yang akan mendirikan rumah tangga mengimpikan majlis yang berjalan dengan lancar dan sempurna Ada yang sanggup menghabiskan beribu beribu semata mata untuk majlis perkahwinan Lain pula ceritanya apabila tular bebe...
Novel Jujurlah Nikahi Aku Bab 1 Bab 16 Drama Adaptasi Novel Akan Datang

Novel Jujurlah Nikahi Aku Bab 1 Bab 16 Drama Adaptasi Novel Akan Datang

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 744 hits
Novel Jujurlah Nikahi Aku Bab 1 Bab 16 Drama Adaptasi Novel Akan Datang Hello drama adaptasi novel lagi Untuk pengetahuan anda semua drama adaptasi novel ini akan bersiaran mulai 27 Januari 2020 akan datang Drama Jujurlah Nikahi Aku ini aka...
Tidur Lagi Munir Ya Allah Pelajar Lambat Masuk Kelas Pensyarah Datang Rumah Tolong Kejutkan

Tidur Lagi Munir Ya Allah Pelajar Lambat Masuk Kelas Pensyarah Datang Rumah Tolong Kejutkan

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 738 hits
Sudah menjadi kebiasaan bagi pelajar pengajian tinggi datang lewat ke kelas dengan alasan lapuk terlewat bangun untuk ke kelas sudah terlalu biasa bagi golongan para pendidik Kerana banyak penglibatan dalam aktiviti kokurikulum tugasan luar...
Semalam Elok Je Dia Datang Main Kejam Kucing Mati Akibat 2 Kakinya Dipotong Individu Tidak Berhati Perut

Semalam Elok Je Dia Datang Main Kejam Kucing Mati Akibat 2 Kakinya Dipotong Individu Tidak Berhati Perut

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 383 hits
Sabtu lalu seekor kucing ditemui dalam keadaan cedera parah akibat dua kaki depannya dipotong oleh individu yang tidak berhati perut Menurut Nz Garage kucing putih itu semalam berada dalam keadaan sempurna ketika bermain dengannya dan terke...
Polis Datang Pun Aku Tak Takut Suspek Pukul Pemandu Bas Pelancong Dengan Extension Wire Ditahan Polis

Polis Datang Pun Aku Tak Takut Suspek Pukul Pemandu Bas Pelancong Dengan Extension Wire Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 728 hits
Hanya disebabkan berlaku kemalangan kecil seorang pemandu kereta pacuan empat roda bertindak memukul pemandu bas pelancong bertubi tubi tanpa belas kasihan walaupun mangsa sudah berkali kali merayu meminta suspek berhenti memukulnya Video k...
Jangan Datang Malaysia Please Singapura Sah Ada 1 Kes Jangkitan Coronavirus Rakyat Wuhan Datang Bercuti

Jangan Datang Malaysia Please Singapura Sah Ada 1 Kes Jangkitan Coronavirus Rakyat Wuhan Datang Bercuti

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 469 hits
Semalam Singapura mengesahkan bahawa mereka telah mencatat kes pertama coronavirus dari Wuhan Menurut CNA Kementerian Kesihatan negara itu telah memaklumkan pesakit yang membawa jangkitan itu memang berasal dari Wuhan Lelaki berusia 66 tahu...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap