Dr Mahathir Kata Kenyataannya Tentang Isu Di Perancis Diputar Belit Media




Pandangannya berkenaan keadaan di Perancis telah diberi gambaran yang salah dengan tujuan menunjukkan dirinya sebagai menggalakkan keganasan, menurut bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.
Mahathir berkata, perenggan ke-12 kenyataannya dibaca di luar konteks keseluruhan kenyataan berkenaan perkara itu.
"Mereka yang berbuat demikian hanya membangkitkan sebahagian daripada perenggan tersebut iaitu 'Muslim ada hak untuk marah dan membunuh berjuta rakyat Perancis atas penyembelihan di masa lalu.
"Mereka berhenti di situ dan membayangkan saya mempromosikan pembunuhan orang Perancis.
"Jika mereka membaca kenyataan itu secara keseluruhan, terutama ayat seterusnya iaitu 'Tetapi secara keseluruhan Muslim tidak mengguna pakai aturan hukuman darah dibalas darah. Muslim tidak berbuat demikian. Orang Perancis (juga) tidak harus buat demikian. Perancis patut mengajar rakyatnya untuk menghormati perasaan orang lain'," katanya dalam kenyataan hari ini.
Berikut adalah kenyataan asal Dr Mahathir dalam bahasa Inggeris:
"Muslims have a right to be angry and to kill millions of French people for the massacres of the past. But by and large the Muslims have not applied the “eye for an eye” law. Muslims don’t. The French shouldn’t. Instead the French should teach their people to respect other people’s feelings."
Katanya lagi, oleh kerana putar belit dan tafsiran di luar konteks oleh pihak yang memetik kenyataan itu, laporan dibuat terhadapnya dan dia dituduh sebagai menggalakkan keganasan di Facebook dan Twitter.
"Apa yang dipromosikan dengan reaksi terhadap kenyataan saya adalah untuk membangkitkan kebencian Perancis terhadap orang Islam," katanya lagi.
Semalam Twitter meletakkan tanda pada ciapan Mahathir tersebut atas dasar "mengangkat keganasan".
Apabila kenyataan itu diulang ciap, ia akan digantikan dengan pesanan yang mengatakan "Ciapan ini mencabuli Peraturan Twitter berkaitan mengangkat keganasan".
Tidak lama kemudian, Twitter membuat keputusan untuk memadam ciapan tersebut atas dasar melanggar peraturan laman sosial itu.
Ciapan itu sebahagian daripada kenyataan Mahathir yang antara lain membidas Presiden Perancis Emmanuel Macron susulan pembunuhan seorang guru di Perancis, yang antara lain mengisytiharkan "perang" terhadap apa yang disifatkannya sebagai "pemisah Muslim" dan menyifatkan Islam sebagai agama "dalam krisis".
Kenyataan Mahathir turut disiarkan secara penuh di Facebook. Hantaran itu juga telah dipadam.
Kenyataan itu dikritik ramai pengguna media sosial dan dilaporkan media antarabangsa, antaranya Detik, Al Jazeera, South China Morning Post, New York Post dan agensi Reuters.
Setiausaha Dalam Negeri untuk Sektor Digital Perancis, Cedric O mengatakan dia telah berhubung dengan pegawai Twitter untuk menggesa akaun Mahathir digantung serta-merta.
Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Andrew Goledzinowski pula berkata walaupun dia yakin Mahathir tidak menyokong keganasan, tetapi kenyataan seumpama itu dalam keadaan semasa boleh menyebabkan akibat buruk.
Mengulas lanjut, Mahathir mendakwa usaha pihaknya untuk menjelaskan konteks kenyataan itu kepada Twitter dan Facebook tidak berjaya.
"Facebook dan Twitter meminta pentadbir laman saya untuk memadam hantaran itu. Di sebalik usaha untuk menjelaskan konteksnya, kenyataan tersebut telah dipadam.
"Saya tak boleh buat apa-apa terhadap keputusan itu. Bagi saya, memandangkan mereka adalah pejuang kebebasan bersuara, mereka juga sekurang-kurangnya perlu benarkan saya menjelaskan dan mempertahankan pendirian," katanya.
Katanya lagi, tindakan laman sosial itu telah memadamkan keseluruhan perenggan tersebut, termasuk berkenaan orang Islam yang tidak membalas dendam terhadap ketidakadilan di masa lalu dan rayuannya agar Perancis lebih sensitif dan menghormati kepercayaan orang lain.
Pada 16 Oktober lalu, seorang guru, Samuel Paty dibunuh Abdoullakh Abouyedovich Anzorov - seorang pelarian Muslim beragama Islam - kerana didakwa menunjukkan karikatur Nabi Muhammad yang disiarkan majalah Charlie Hebdo kepada pelajarnya ketika kelas kebebasan bersuara.
Ucapan Macron itu, yang diucapkan ketika pengkebumian Paty, mencetuskan kemarahan sejumlah negara majoriti Muslim - termasuk Malaysia - serta mengundang tindak balas, seperti pembunuhan di gereja Perancis serta serangan di kedutaan negara itu di Arab Saudi.
MR :  Dulu Dr M masih bisa cakap sikit orang dah ambil perhatian 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/dr-mahathir-kata-kenyataannya-tentang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenyataan Saya Diputar Belit Kata Tun Mahathir

Kenyataan Saya Diputar Belit Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 240 hits
465 total views 465 views today KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kenyataan di media sosialnya pada Khamis bahawa orang Islam mempunyai hak membunuh berjuta juta orang Perancis telah diambil di luar konteks ...
Presiden Perancis Emmanuel Macron Tidak Bertamadun Selar Tun Mahathir

Presiden Perancis Emmanuel Macron Tidak Bertamadun Selar Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 325 hits
136 total views 136 views today Presiden Peranci Emmanuel Macron tidak menampakkan beliau seorang sosok yang bertamadun selar Tun Dr Mahathir Mohamad menerusi kemas kini terbaharu di blognya Bekas Perdana Menteri itu mendakwa pemerintah ter...
Ku Li Mat Sabu Jumpa Mahathir Sumber Dakwa Bincang Isu Kerajaan Perpaduan

Ku Li Mat Sabu Jumpa Mahathir Sumber Dakwa Bincang Isu Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 341 hits
October 29 2020 6 23 PMSumber mendakwa Dr Mahathir Mohamad mengutarakan cadangan kerajaan perpaduan dalam pertemuan dengan Tengku Razaleigh Hamzah dan Mohamad Sabu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dikatakan masih beru...
Ambil Alih Akaun Media Sosial Mahathir Sebelum Banyak Kerosakan Dilakukan

Ambil Alih Akaun Media Sosial Mahathir Sebelum Banyak Kerosakan Dilakukan

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 362 hits
Kuala Lumpur Bekas perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak berkata kenyataan Tun Dr Mahathir semalam bukan mewakili pendirian rakyat di negara ini Menurut Najib masyarakat antarabangsa khususnya pemimpin dunia seharusnya bersi...
Najib Take Away Dr Mahathir S Social Media Account Before More Damage Is Done

Najib Take Away Dr Mahathir S Social Media Account Before More Damage Is Done

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 236 hits
Pekan MP Datuk Seri Najib Razak says someone should take away all Tun Dr Mahathir Mohamad s social media accounts before he does more damage Picture by Ahmad ZamzahuriKUALA LUMPUR Oct 30 Former prime minister Datuk Seri Najib Razak has call...
Mahathir Muak Kenyataannya Disalah Erti

Mahathir Muak Kenyataannya Disalah Erti

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 135 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata pengkritiknya hanya menyorot satu bahagian daripada kenyataannya untuk menunjukkan bahawa beliau mempromosi pembunuhan orang Perancis PETALING JAYA Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad ...
Kalau Tak Minta Maaf Carilah Di Padang Mahsyar Kata Najib Kepada Mahathir

Kalau Tak Minta Maaf Carilah Di Padang Mahsyar Kata Najib Kepada Mahathir

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 247 hits
2 970 total views 2 970 views today Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad dengan jelas mengatakan beliau tidak akan memaafkan Datuk Seri Najib Razak namun Ahli Parlimen Pekan itu berjiwa besar dengan menyatakan kesediaan memaafkannya Menurut Najib...
Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 487 hits
MALAYSIA DATELINEAnggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu...
Husam Dakwa Kenyataan Isu Kekosongan Senator Disalah Lapor Media

Husam Dakwa Kenyataan Isu Kekosongan Senator Disalah Lapor Media

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 274 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Husam Musa mendakwa kenyataannya mengenai isu kekosongan 16 jawatan senator tidak diisi ketika pemerintahan Pakatan Harapan pimpinan Dr Mahathir Mohamad yang dibangkitkan beliau disalah lapor media Ia menyebabkan ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru