Dr Amalina Nasihat Ibu Hamil Pastikan Dapat Vaksin Covid Ini Cara Kurangkan Risiko Teruk


Ibu yang tengah hamil disarankan untuk mengambil vaksin Covid jika masih dalam tempoh yang sesuai dengan usia kehamilan. Tak perlu nak risau kerana kajian membuktikan vaksin ini selamat untuk ibu dan bayi dalam kandungan.
Melalui perkongsian di instagram Dr Amalina Bakri, beliau juga menasihatkan ibu hamil mendapatkan secepat mungkin vaksin ini dalam keadaan kes yang semakin meningkat.
ARTIKEL BERKENAAN [Ibu Hamil Dijangkiti Covid, Kemungkinan Masuk ICU & Bersalin Awal 2 Kali Ganda!]
Kepada ibu mengandung, saya mengalakkan anda untuk dapatkan COVID vaksin secepat mungkin. Kajian menunjukkan, mereka yang mendapat jangkitan COVID semasa mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat jangkitan teruk (severe illness) & increased hospital admission berbanding dengan mereka yang tidak mengandung dan risiko lebih tinggi untuk ‘preterm birth & stillbirth’ (Gurol-Urganci et al 2021).

Kajian (7530 vaccinated vs 7530 matched unvaccinated women) menunjukkan ibu mengandung yang mendapat vaksin mendapat perlindungan dan risiko lebih rendah untuk mendapat jangkitan berbanding mereka yang tidak vaksin (Goldshtein et al 2021).

Setakat ini ~ 130 000 ibu mengandung di US dan ~50 000 di UK sudah mendapat vaksin tanpa ada isu keselamatan terhadap ibu dan bayi (RCOG 2021). Data menunjukkan vaksin adalah selamat untuk ibu mengandung dan kandungan (Male et al 2021).
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr. Amalina | General Surgery (@dramalinabakri)
Data dari UK menunjukkan ibu mengandung yang mendapat 2 dos lengkap tidak dimasukkan ke hospital kerana COVID kerana mereka sudah mendapat perlindungan dan mereka yang mendapat jangkitan teruk adalah mereka yang tidak divaksin atau belum mendapat dos kedua (RCOG guideline 2021).
ARTIKEL BERKAITAN [Ibu Mengandung Nak Vaksin, Jangan Teragak-Agak. Ambillah Sebagai Ikhtiar Lindungi Diri!]
Vaksin tidak menyebabkan masalah kesuburan (infertility) (Moris 2021). Vaksin juga tidak meningkatkan risiko keguguran (miscarriage) (Shimabukuro et al 2021).

RCOG guideline mengatakan vaksin boleh diberi kepada ibu mengandung tidak kira di mana stage pregnancy (with informed consent) dan pakar mengatakan wanita mengandung perlu melengkapkan 2 dos sebelum melahirkan atau sebelum masuk third trimester kerana ini adalah peringkat yang paling genting dimana risiko paling tinggi adalah semasa third trimester.

Ibu mengandung tidak kira gestation age digalakkan untuk mendapat vaksin kerana risiko yang sangat tinggi kepada mereka. (RCOG guideline 2021).
Kredit: Dr Amalina Bakri

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Dr Amalina Nasihat Ibu Hamil Pastikan Dapat Vaksin Covid. Ini Cara Kurangkan Risiko Teruk! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dr-amalina-nasihat-ibu-hamil-pastikan-dapat-vaksin-covid-ini-cara-kurangkan-risiko-teruk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Catat Ini Persyaratan Ibu Hamil Boleh Disuntik Vaksin Covid 19

Catat Ini Persyaratan Ibu Hamil Boleh Disuntik Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 311 hits
Tentu untuk vaksin akan dilakukan skrining dengan hati hati dan untuk vaksinasi bisa dilakukan pada kehamilan 13 minggu sampai dengan cukup bulan memang dianjurkan 33 minggu kata dr Ari
Doktor Ini Kongsi Risiko Jangkitan Covid 19 Wanita Hamil Lebih Teruk Bersalin Awal

Doktor Ini Kongsi Risiko Jangkitan Covid 19 Wanita Hamil Lebih Teruk Bersalin Awal

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 187 hits
Keadaan sekarang mungkin bertambah tenat dengan kes jangkitan covid 19 bukan hanya bahaya pada warga emas tapi lebih teruk buat wanita hamil dan kanak kanak Kebelakangan ini kerap kita dengar tentang kematian di kalangan ibu mengandung
Ada Suami Tidak Izin Isteri Hamil Suntik Vaksin Covid 19 Kata Dr Zulkifli

Ada Suami Tidak Izin Isteri Hamil Suntik Vaksin Covid 19 Kata Dr Zulkifli

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 353 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri hukum penggunaan vaksin Covid 19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan kerajaan PETALING JAYA Ada kalangan suami tidak membenarkan isteri mereka yang ham...
Masa Awal Covid Dulu Bolehlah Cakap Baby Pkp Sekarang Ibu Hamil Terdedah Bahaya

Masa Awal Covid Dulu Bolehlah Cakap Baby Pkp Sekarang Ibu Hamil Terdedah Bahaya

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 224 hits
Setelah lebih setahun kita berada dalam tempoh pandemik kini data penyelidikan semasa menunjukkan bahawa wanita hamil dengan C 19 mempunyai risiko lebih tinggi untuk dimasukkan ke hospital mengalami komplikasi teruk dan dimasukkan ke Unit R...
Pemerintah Pusat Dorong Pemda Segera Buat Pusat Isolasi Covid Untuk Ibu Hamil

Pemerintah Pusat Dorong Pemda Segera Buat Pusat Isolasi Covid Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 158 hits
Kata Luhut daerah Batu Jawa Timur telah menerapkan hal tersebut Hal ini dimaksudkan agar menekan angka kematian bagi ibu hamil
Kemenkes Izinkan Pemberian Vaksinasi Covid 19 Pada Ibu Hamil

Kemenkes Izinkan Pemberian Vaksinasi Covid 19 Pada Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 213 hits
Kemenkes juga mensyaratkan vaksinasi bagi ibu hamil masuk dalam kriteria khusus
Vaksin Covid 19 Utamakan Wanita Hamil Rina Harun Kauboleh

Vaksin Covid 19 Utamakan Wanita Hamil Rina Harun Kauboleh

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 165 hits
Sementara itu Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat juga akan meminta kerajaan mengutamakan wanita hamil untuk mendapatkan vaksin COVID 19 kerana mereka merupakan golongan berisiko tinggi Menurut Menterinya Datuk Seri Rina ...
70 Ibu Hamil Maut Akibat Covid 19 Sehingga 9 Ogos

70 Ibu Hamil Maut Akibat Covid 19 Sehingga 9 Ogos

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 178 hits
70 ibu hamil maut akibat Covid 19 sehingga 9 Ogos lalu kata KP Kesihatan Sebanyak 70 kes kematian ibu hamil disebabkan komplikasi jangkitan Covid 19 dilaporkan sehingga 9 Ogos lalu berbanding tiada kes kematian kumpulan itu sepanjang tahun ...
70 Ibu Hamil Jadi Korban Covid 19 Di Malaysia

70 Ibu Hamil Jadi Korban Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 195 hits
Seramai 70 ibu hamil direkodkan menjadi korban disebabkan komplikasi jangkitan Covid 19 di negara ini 3 396 kes COVID 19 membabitkan ibu hamil Seramai 70 ibu hamil direkodkan menjadi korban disebabkan komplikasi jangkitan Covid 19 di negara...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live