Dosa Hari Raya



Perkataan Aidilfitri atau lidulfitri berasal dari dua perkataan iaitu aidil yang bererti perayaan dan fitri bermaksud bersih, suci atau semulajadi.  Aidilfitri menggambarkan suasana gembira setelah melaksanakan ibadat puasa dan menyucikan diri daripada perkara kotor dan dosa.  Allah membersihkan diri setiap orang yang melakukan ibadat puasa dengan ikhlas dan sempurna, seperti mana dia baru dilahirkan.

Jadi, jangan pula buat dosa atau mengotorkan kebersihan Aidilfitri. Mari kita bermuhasabah serba sedikit mengenai dosa popular (kesalahan di hari raya) yang sering diamalkan masyarakat kita ketika menyambut hari raya. Jangan buat tidak tahu tentang kesalahan ini.

Bersentuh-sentuhan antara lelaki dan perempuan bukan mahram

Berjabat tangan di antara lelaki dan wanita berlaku ketika berziarah rumah jiran dan rakan. Masing-masing menghulurkan tangan untuk bersalam yang dianggap sebagai tanda memuliakan tetamu atau memohon maaf.

Budaya ini perlu dihentikan. Haram bersentuhan lelaki dan wanita bukah mahram. Elak menghulur tangan kepada bukan mahram untuk bersalam. Memadai dengan ucapan sahaja.

Pakaian wanita

Hari raya pelung untuk bergaya dan kelihatan cantik. Itu tidak salah, tetapi jangan berpakaian yang mendedahkan aurat. Maksud mendedahkan aurat bukan sahaja apabila aurat atau bahagian badan terdedah. Termasuk mendedahkan aurat ialah berpakian sendat atau ketat dan nipis.

Jangan sampai tabarruj (berlebihan dalam menghias diri, kerana mampu mengundang fitnah dan umpat kata orang selain menambah riak dalam jiwa)

Wangian wanita

Golongan wanita memakai wangian dan solekan ala artis pada musim perayaan sebelum keluar dari rumah mendedahkan diri mereka kepada lelaki bukan mahram. Kadangkala dari jauh lagi kita boleh menghidu bau wangi-wangian yang dipakai secara berlebih-lebihan ini.

Meninggalkan solat
Hari raya memang padat dengan aktiviti menerima kunjungan tetamu atau berkunjung ke rumah orang lain. Kesibukan tahap sampai tiada ruang untuk berehat. Keadaan itu menyebabkan sampai tidak sempat solat.

Ingatlah, kita baru selesai menunaikan ibadat puasa yang sepatutnya menambah rasa takwa dan keimanan. Jangan, kejayaan Ramadan rosak pada Aidilfitri. Solat tiang agama dan ibadat paling asas menentukan kedudukan iman seseorang.

Tidak memuliakan tetamu

Perkara ini berlaku apabila menganggap tetamu tidak penting. Yang datang itu bukan saudara mara atau kenalan. Jadi, dibiarkan tetamu layan diri. Tuan rumah sibuk dengan telefon pintar atau gajet telekomunikasi. Sepatutnya, inilah masa terbaik untuk membentuk hubungan silaturahim, termasuk mereka yang baru dikenali.

Makan berlebihan

Pelbagai hidangan yang sedap-sedap dihidangkan pada hari raya. Pun, itu bukan alasan untuk makam berlebihan. Jangan jadikan hari raya untuk membalas dendam sebulan tidak boleh makan pada siang hari. Banyak keburukan mengisi perut terlalu penuh.

Aurat antara ipar dan sepupu

Masa hari raya masing-masing berkumpul di rumah ibu bapa atau datuk. Jadi, yang yang hadir itu termasuk ipar duai dan sepupu. Hubungan dengan ipar dan sepupu adalah bukam mahram. Jadi, batasan aurat mesti dijaga seperti berada dengan bukan mahram lain. Jangan ambil mudah dalam soal aurat walaupun di dalam rumah.

Termasuk juga, tidur secara terbuka di ruang tamu tanpa menutup aurat sehingga membolehkan abang ipar atau adik ipar lelaki melihat aurat yang terdedah.

Bermegah

Sikap bermegah dengan kekayaan dan kedudukan dapat dilihat pada hari raya. Ada yang menayang baju mahal yang hebat dan dekorasi rumah yang fantastik. Peluang berjumpa dengan sanak saudara dijadikan masa untuk bermegah dengan kejayaan yang capai. Mereka hanya melayan orang sama taraf dengan.


Dosa mengumpat

Bila lama tidak berjumpa, ramai pula yang menjadikan masa hari raya untuk mengumpat. Bercerita mengenai orang lain. Macam-macam topik dijadikan borak panjang yang menambah dosa.

Berhati-hati agar tidak melakukan dosa atau kesalahan pada hari mulia. Aidilfitri perlu jadi permulaan untuk kita menjadi lebih baik berbading sebelumnya sesuai dengan keadaan diri yang telah melalui latihan takwa dan iman sepanjang bulan Ramadan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/06/vfg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Menu Makanan Yang Wajib Kena Cuba Bila Tiba Hari Raya

10 Menu Makanan Yang Wajib Kena Cuba Bila Tiba Hari Raya

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 1057 hits
Selain dari bermaaf maafan dan berjumpa bersama satu keluarga benda paling ditunggu bila raya menjelang adalah dapat menikmati juadah hari raya Ye lah puasa kan sebulan so kita kena reward perut kita ni dengan makanan yang best best So Iday...
Laluan Alternatif Setiap Negeri Sempena Hari Raya Dari Jkr

Laluan Alternatif Setiap Negeri Sempena Hari Raya Dari Jkr

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 346 hits
Laluan Alternatif Setiap Negeri Sempena Hari Raya dari JKR Info laluan alternatif pada setiap Negeri semasa cuti Sempena Hari The post appeared first on
Balik Kampung Rush For Hari Raya Continues Over The Weekend

Balik Kampung Rush For Hari Raya Continues Over The Weekend

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 379 hits
KUALA LUMPUR The Balik Kampung rush for the Aidifitri celebration continues after thousands starting the trek back to their hometowns from the end of the work week Friday The Aidilfitri celebration is expected to be on Wednesday and Thursda...
Random Post Quick Update Before Long Holiday For Hari Raya

Random Post Quick Update Before Long Holiday For Hari Raya

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 587 hits
Random Post Assalamualaikum A quick update sebelum bercuti Raya Tak pasti lagi akan ada entri sepanjang Raya sebab satu draf pun tak prepare Ramadan kali ni paling terasa cepat berlalu Setengah bulan berlalu begitu sahaja kerana di uji deng...
Semua Pasaraya Di Kuala Terengganu Diarah Tutup Hari Raya Pertama

Semua Pasaraya Di Kuala Terengganu Diarah Tutup Hari Raya Pertama

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 377 hits
HARI raya sepatutnya diraikan dengan gembira oleh semua umat Islam sebagai hari kemenangan selepas sebulan berpuasa Tetapi tidak semua dapat merasai kegembiraan tersebut apabila terpaksa bekerja pada hari raya pertama Namun ini pastinya ber...
Jom Dapatkan Contact Lens Simvue Biomoist Percuma Sempena Hari Raya

Jom Dapatkan Contact Lens Simvue Biomoist Percuma Sempena Hari Raya

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 356 hits
Seronoknya bila dah berjaya tebus 5 pasang contact lens SIMVUE BIOMOIST percuma siap ada customised power Bolehlah bergaya tanpa cermin mata masa hari raya nanti SIMVUE BIOMOIST kini ada promosi pek percubaan percuma dan setiap pengguna yan...
Hiburan Nak Tahu Sangat Kira Sendiri Hari Raya Nanti Che Ta Serik Jawab Isu Baju Raya

Hiburan Nak Tahu Sangat Kira Sendiri Hari Raya Nanti Che Ta Serik Jawab Isu Baju Raya

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 717 hits
Setiap tahun pastinya selebriti Rozita Che Wan akan berkongsi persiapan baju raya dirinya dan keluarga Setiap pakaian yang ada mengikut tema berbeza Ramai juga yang bermain teka teki agaknya berapa pasang baju pula Che Ta akan gayakan pada ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap