Doktor Tak Bagitahu Pun Boleh Mati Wanita Kongsi Pengalaman Lahirkan Anak


Setiap daripada insan yang bergelar ibu pastinya sudah berpengalaman dalam melalui detik-detik sukar dalam melahirkan seorang cahaya mata.
Umum telah mengetahui bahawa melahirkan anak sememangnya sesuatu yang sukar dan pelbagai risiko kesihatan terpaksa digadaikan. Pengorbanan itulah yang perlu dihargai oleh setiap yang bergelar anak serta suami.
Dalam satu bebenang Twitter yang ditulis oleh Bella Anuar, dia ada berkongsikan tentang pengalamannya dalam melahirkan anak yang pastinya tidak akan dilupai olehnya. Pelbagai cabaran serta dugaan yang perlu dilaluinya untuk melahirkan anak mungkin boleh memberi sedikit kesedaran untuk kita berkenaan pengorbanan seorang isteri dan ibu. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:
Bersalin adalah antara hidup & mati Bukan satu benda yang boleh diambil mudah. Contohnya seperti saya. Doctor tak bagitahu pun yang sebenarnya saya boleh mati. Saya cuma tahu saya mati hidup semula sewaktu saya dalam ICU. 6 jam mereka berusaha untuk menyelamatkan saya.
Waktu doctor diagnose dengan placenta previa anterior type 4 with focal accreta saya ingatkan benda biasa. Siap minta aor discharge 2x balik rumah jumpa anak sulung. Rindu. Degil tak nak warded dekat hospital. Doctor banyak kali marah. Suruh duduk hospital takut bleeding.
Ada sekali tu siap degil tak nak balik hospital sampai HOD suruh doctor incharge call semua hospital dekat Klang Valley untuk cari kita sama ada dah bersalin ke belum. Waktu kita serah diri semula memang seronok la kena marah. Dorang marah sebab risau. Sebab sayang.
Waktu warded dorang banyak kali bagitahu saya ada possibility untuk kena hysterectomy. Buang rahim. Benda paling saya takut. Baru 27 tahun. Anak baru 2. Tak kan dah tak ada rahim. Stress bila fikir. Tapi rupanya ada yang lebih menakutkan. Mati.
Saya warded dari awal bulan 1. Mereka plan baik-baik untuk bedah saya pada 4/2. Pakar O&G Pakar paediatric Pakar urology Pakar anaesthesia semua duduk semeja untuk bincangkan mengenai pembedahan saya. Saya bawah pengawasan HOD.
2 pagi malam sebelumnya dah mula puasa. Pagi-pagi dah pasang drip. Tengahari mereka usung saya ke dewan bedah utama. Mereka tak buat surgery saya di bangunan KKWK. They’ve prepared for the worse. Supaya saya dekat dengan blood bank & ICU. Dan saya masih chill.
Once dah masuk dalam dewan bedah. Tukar baju. Sambil tunggu dipanggil saya mula menangis. Sebab ramai orang suruh saya berdoa. Ramai pandang saya dengan pandangan simpati. Jadi saya tau pembedahan ni antara hidup & mati. Dan kalau hidup sekalipun kemungkinan rahim saya akan dibuang.

Satu badan sakit taktau apa yang berlaku Waktu saya masuk ke OT, saya tengok ada ramai sangat orang. Lebih daripada 20 orang. Yang standby dalam bilik kaca ramai. Sangat ramai. pelbagai alat mereka pasang dekat saya. Saya disuruh bernafas dengan bantuan alat sampai kerongkong & hidung saya kebas. Saya kemudian dipengsankan.
Waktu saya sedar semula, saya dah berada di ICU. Intubated, menggigil & demam. Mereka ikat tangan saya. Satu badan saya sakit tapi saya taktau apa yang dah berlaku. Saya cuma nampak suami saya & FIL dan dia cakap dah malam.
Bayangkan masuk OT tengahari tapi bila sedar orang kata dah malam. Lamanya! Nak fikir tapi badan rasa mengantuk. Lepas operation antara sedar & tak. Sampai specialist datang & dia explain apa yang berlaku.
Alhamdulillah selamat melahirkan anak I lost a lot of blood! Saya kehilangan 5 litre darah bersamaan dengan kesemua darah yang ada di dalam badan. Blood pressure saya drop serendah 40/20. Doctor kata tu BP orang yang dah nak mati. Meremang bulu roma bila dengar.
Alhamdulillah saya telah selamat melahirkan anak saya secara pembedahan. Lepas doctor berjaya keluarkan anak saya, mereka tunggu selama 20 minit untuk tengok sama ada uri mengecut & berpisah dengan sendirinya. Malangnya saya terus berdarah dengan teramat banyak.
Mereka perlu masukkan balloon yang dipanggil Bakri balloon untuk mengawal pendarahan. Mereka juga perlu buat 2 lubang di kiri & kanan perut saya untuk monitor pendarahan. 2 bag yang ada darah dalam gambar kedua tu dipanggil right & left latex drain.


Sewaktu pembedahan mereka perlu activate major transfusion protocol (MTP). Berlari-lari doctor ke blood bank untuk ambil darah. Sewaktu pembedahan mereka telah bersedia dengan 4 bag darah tapi saya memerlukan lebih daripada itu.
Total ketika operation adalah: 8 pints packed cells, 10 units fresh frozen plasma, 4 units platelets, 6 units cryoprecipitate
Tu dalam OT tak kira yang dalam ICU. Total darah yang digunakan sebanyak 14 pint packed cells. Sampai hari ke 3 sebelum transfer dari ICU ke HDU dorang masih lagi transfused darah.
Hargailah seorang ibu Tolong lah hargai seseorang yang bergelar ibu. Mereka bertarung nyawa untuk melahirkan seorang khalifah ke muka bumi ini. Hargailah isteri anda wahai suami. Hargailah ibu anda wahai anak. Sakitnya bersalin hanya Allah sahaja yang tahu.
Ringankan mulut. Tanya isteri. Ada apa-apa yang boleh saya tolong? Kalau dengar anak menangis waktu malam, bergilir lah jaga anak. Jangan pentingkan diri kata awak kerja. Awak taktau isteri kat rumah tu dapat rehat ke tidak.
Belailah isteri anda. Tunjukkan kasih sayang. Mereka akan rasa lebih dihargai.
Walaupun saya dah lebih sebulan melahirkan anak tapi sakitnya efek bersalin kali ini masih lagi terasa. Badan sangat lemah
Tau tak betapa sakitnya waktu mereka keluarkan drain tu? Saya tanya doc. Sakit tak? Doc cakap “you’ve gone through worse. This is nothing” Nothing sangat. Waktu dia cabut boleh terasa drain tu bergerak dari rahim & keluar ikut perut. Tanpa apa-apa bius okay.
Bakri drain takde apa sangat. Dorang keluarkan air, supaya balloon tu kecut. Keluarkan gauze. Keluarkan balloon. Disebabkan latex drain tu sakit. Bakri drain ni nothing. Hehe Banyak betul ‘handbag’ waktu keluar daripada OT. Kenangan sungguh
Saya sangat bersyukur sebab dijaga dengan baik oleh staff PPUM. Dibawah team A. Surgery saya dibuat oleh Prof Datuk Dr Siti Zawiah, HOD O&G. Thank you so much kepada Dr Rahmah, Dr Rajeev, Dr Jesrine & kesemua doc team A yang turun padang sewaktu surgery saya.
Thank you so much yang derma darah. You guys dah selamatkan orang yang memerlukan macam saya. Yang mana belum pernah menderma, go & derma now! InsyaAllah, saya akan derma darah once dah recover. Berazam minimum 14x. Semoga darah saya pula dapat membantu mereka yang memerlukan.
Sumber: Bella Anuar
The post “Doktor Tak Bagitahu Pun Boleh Mati,” Wanita Kongsi Pengalaman Lahirkan Anak appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/03/18/doktor-tak-bagitahu-pun-boleh-mati-wanita-kongsi-pengalaman-lahirkan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berdoalah Banyak Banyak Agar Tak Kena Duduk Sini Wanita Hamil Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19

Berdoalah Banyak Banyak Agar Tak Kena Duduk Sini Wanita Hamil Kongsi Pengalaman Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 573 hits
Wabak COVID 19 semestinya membuatkan orang ramai khuatir disebabkan cara penularannya yang mudah melalui kontak rapat Tambahan pula ia tidak mempunyai penawar dan vaksin virus ini masih dalam proses untuk mengetahui keberkesanannya Di Malay...
Doktor Ini Kongsi 5 Perkara Penting Pastikan Tahap Imuniti Badan Anak Pada Level Paling Tinggi

Doktor Ini Kongsi 5 Perkara Penting Pastikan Tahap Imuniti Badan Anak Pada Level Paling Tinggi

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 216 hits
Umum telah mengetahui bahawa dunia kini sedang dilanda dengan wabak virus Covid 19 yang telah membunuh ribuan nyawa dan menjangkiti ratusan ribu manusia Oleh daripada itu langkah pencegahan sememangnya adalah suatu perkara yang perlu dipand...
Doktor Pakar Uk Sembuh Covic 19 Kongsi Pengalaman Sebenar Hari Demi Hari

Doktor Pakar Uk Sembuh Covic 19 Kongsi Pengalaman Sebenar Hari Demi Hari

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 601 hits
Alhamdulillah seorang doktor pakar dari UK Dr Chris Gough yang dijangkiti Covic 19 semakin sembuh dan dia kongsikan pengalaman SEBENAR tanda virus harian selama 6 hari untuk pedoman kepada kita semua Baca selanjutnya Doktor Pakar UK Sembuh ...
Kena Kuarantin Lepas Rawat Suspek Covid 19 Doktor Hiba Anak Minta Dukung Ada Video

Kena Kuarantin Lepas Rawat Suspek Covid 19 Doktor Hiba Anak Minta Dukung Ada Video

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 472 hits
Siapa tak hiba bila tengok anak nak dukung tapi tak boleh Dr Khadijah Ismail kongsi pengalaman kuarantin selepas rawat pesakit suspek Covid 19 Allahu hiba sekali Tengok Video ni Kena Kuarantin Lepas Rawat Suspek Covid 19 Doktor Hiba Anak Mi...
Bertungkus Lumus Rawat Covid 19 Doktor Mandi Berkali Kali Sebelum Pam Susu Untuk Anak Bimbang Dijangkiti

Bertungkus Lumus Rawat Covid 19 Doktor Mandi Berkali Kali Sebelum Pam Susu Untuk Anak Bimbang Dijangkiti

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 252 hits
Sedang ramai antara kita yang mungkin masih rasa selamat dengan keadaan penularan wabak pandemik Covid 19 dengan berada di luar rumah lepak di kedai makan dan sebagainya perkongsian yang dibuat oleh seorang pakar perubatan yang merupakan ba...
Lebih 11k Shares Wanita Ini Kongsi Resepi Kubis Gulung Sihat Lazat Senangnya

Lebih 11k Shares Wanita Ini Kongsi Resepi Kubis Gulung Sihat Lazat Senangnya

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 526 hits
Jom cuba hasilkan resepi Cabbage Rolls yang simple ini Sesuai untuk orang berdiet small Cover image via Az Hanie Ismail Facebook small Ramai orang bersangka bahawa makanan sihat adalah membosankan dan tidak menyelerakan Tetapi terdapat pelb...
Wanita Montel Boleh Buat Suami 10 Kali Lebih Bahagia

Wanita Montel Boleh Buat Suami 10 Kali Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 300 hits
Selalunya wanita kurus dianggap menarik dan juga dikatakan mudah mendapat pasangan Namun jangan pula menganggap wanita montel yang berbadan gempal susah untuk mendapat pasangan Dalam satu kajian menurut Dr Filemon Alvarado dan Dr Edgardo Mo...
Doktor Tak Boleh Kenal Pasti Covid 19 Dengan Segera Tapi Akan Tanya 3 Perkara Ini

Doktor Tak Boleh Kenal Pasti Covid 19 Dengan Segera Tapi Akan Tanya 3 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 425 hits
ANDA selsema Batuk Tiada demam dan pernafasan masih lancar Adakah itu sekadar selsema normal ataupun gejala awal jangkitan COVID 19 Ramai antara kita yang sering terkeliru dengan perkara ini Malah situasi panik akan timbul apabila kita tida...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia