Doa Wirid Selepas Sholat Fardhu Dalam Teks Arab Dan Rumi


Doa Wirid Selepas Sholat Fardhu Dalam Teks Arab dan Rumi (Latin) – Rumi dan Ertinya - Solat fardhu atau solat wajib adalah ibadah yang sangat tinggi kedudukannya dalam Islam, kerana ia merupakan ibadah yang pertama kali dihisab kelak di hari akhir. Kerana itu sebagai seorang muslim kita wajib untuk selalu menjaga ibadah yang satu ini. Solat tidak boleh ditinggalkan, bahkan ketika sedang sakit pun. Boleh dilakukan dengan berdiri, duduk atau bahkan dengan tidur.


Ada 5 waktu solat yang harus dikerjakan, iaitu Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya '. Jumlah seluruh rakaatnya ada 17 rakaat. Itu adalah solat wajibnya. Disamping itu boleh juga ditambah dengan solat-solat sunnah, baik yang rawatib maupun yang ghoiru rawatib. Tujuannya adalah untuk menambah kesempurnaan ibadah kita, atau juga untuk menutupi kekurang sempurnaan kita dalam melaksanakan solat wajib.


Doa Wirid Selepas Sholat Fardhu Dalam Teks Arab dan Rumi (Latin)

Solat dalam bahasa Arab bererti doa. Walaupun bacaan-bacaan yang ada dalam solat tidak semua berupa doa. Bahkan kalau kita lihat dalam bacaan solat yang berupa doa hanya bacaan ketika duduk diantara dua sujud. Namun kita dianjurkan juga untuk menambah doa ketika tasyahud akhir sebelum salam. Dan tentu saja kemudian berdoa selepas solat fardhu ini.

Dan berikut ini beberapa doa selepas solat fardhu yang popular dibaca di masyarakat. Saya tuliskan dalam bentuk doa tulisan arab dan latin juga artinya.

Sesuai dengan yang diajarkan para ulama dan kyai, adab berdoa adalah bermula dengan memuji kepada Allah, lalu disambung dengan sholawat kepada Nabi, baru inti doanya disampaikan.

Doa Wirid Selesai Sholat Fardhu Dalam Teks Arab dan Latin Serta Terjemahبسم الله الرحمن الرحيم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرِّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. حَمْدًا يُوَافِىْ نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ. يَارَبَّنَالَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ كَمَا يَنْبَغِىْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمَ سُلْطَانِكَ

BISMILLAAHIRRAHMAANIRRAHIIM
ALHAMDU LILLAAHI rabbil 'aalamiin. HAMDAY YU-WAAFII NI'AMAHUU WA YUKAAFI'U MAZIIDAH. YAA RABBANAA lakalhamdu WA LAKASY syukru KA-MAA YAMBAGHIILIJALAALIWAJHIKA WA 'AZHIIMISUL-THAANIK.

Ertinya:

"Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, tuhan semesta alam. Pujian yang setanding dengan nikmat-nikmat-nya dan menjamin tambahannya. Wahai tuhan kami, bagi-Mu-lah segala puji, dan bagi-Mu-lah segala syukur, sebagaimana layak bagi keluhuran zat-Mu dan keagungan kekuasaan-Mu '

Baca juga : Rutin Membaca Surat al-Waqiah Membuat Kaya?
Lalu dilanjutkan membaca sholawat Nabi:

اَللهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ. صَلاَةً تُنْجِيْنَابِهَا مِنْ جَمِيْعِ اْلاَهْوَالِ وَاْلآفَاتِ. وَتَقْضِىْ لَنَابِهَا جَمِيْعَ الْحَاجَاتِ.وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ. وَتَرْفَعُنَابِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ. وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَيَاتِ مِنْ جَمِيْعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ اِنَّهُ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَيَاقَاضِىَ الْحَاجَاتِ.

ALLAAHUMMA SHALLIWASALLIM 'ALAA SAYYIDINAA muhammadiw WA' ALAA AALI SAYYIDINAA MUHAMMAD. SHALA ATAN TUN AJIHNAA bihaa MINJAMII'IL AHWAALI WAL AAFAAT. WA TAQDHII LANAA BIHAA JAMII'AL HAAJAAT. WA TUTHAHHIRUNAA BIHAA MIN JAMII'IS SAYYI'AAT. W ATARFA 'UN A A BIHAA' indaka 'A'LADDARAJAAT. WA TUBALLIGHUNAA BIHAA AQSHAL GHAAYAATI MIN jamii'il KHAIRAATIFIL HAYAATIWA ba'dal MAMAAT. INNAHU samii'un QARIIBUM MUJIIBUD da'awaat WAYAA QAADHIYAL HAAJAAT.

ertinya:

"Wahai Allah! Limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada penghulu kami, Nabi Muhammad, dan keluarganya. Yaitu rahmat yang dapat menyelamatkan kami dari segala ketakutan dan penyakit, yang dapat memenuhi segala keperluan kami, yang dapat men-sucikan diri kami dari segala keburukan, yang dapat mengangkat kami ke derajat tertinggi di sisi-Mu, dan yang dapat menyampaikan kami kepada tujuan maksimal dari segala kebaikan, baik semasa hidup maupun sesudah mati. Sesungguhnya dia (Allah) Maha Mendengar, Maha Dekat, lagi Maha memperkenankan segala doa dan pemohonan, wahai zat yang maha memenuhi segala keperluan (hamba-Nya) "

Setelah membaca puji-pujian dan sholawat, barulah kemudian membaca doa selepas solat. Dan ini lah beberapa doa sesudah solat fardhu yang popular di masyarakat.

Doa Wirid Habis Sholat Fardhu dan Artinya

DOA SELEPAS SOLAT FARDHU 1

اَللهُمَّ اِنَّا نَسْئَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَصِحَّةً فِى الْبَدَنِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ. اَللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِىْ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ 
النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ

ALLAAHUMMA INNAA Nas'aluka SALAAMATAN FTDDIINI waddun-YAA WAL aakhirah. WA 'Aafiya-TAN FIL jasadi WA SHIHHATAN FIL badani WA ZIYAADATAN FIL' ILMI WA barakatan FIRRIZQI WA TAUB ATAN Qablal MAUT WA RAHM ATAN 'INDALMAUT WA maghfiratan BA'D AL MAUT. ALLAAHUMMA hawwin 'ALAINAA FII sakaraatil MAUT WAN NAJAATA MINAN naari WAL' afwa 'INDAL hisaab.

Ertinya:

"Wahai Allah! Sesungguhnya kami memohon kepada-Mu kesejahteraan dalam agama, dunia dan akhirat, keafiatan jasad, kesihatan badan, tambahan ilmu, keberkatan rezeki, taubat sebelum datang maut, rahmat pada masa datang maut, dan ampunan setelah datang maut. Wahai Allah! Sediakan pencapaian kami dalam menghadapi sakratul maut, (berilah kami) keselamatan dari api neraka, dan keampunan pada saat dilaksanakan hisab '

DOA SELEPAS SOLAT 2

اَللهُمَّ اِنَّا نَعُوْذُبِكَ مِنَ الهَمِّ والحَزَنِ, و نَعُوْذُبِكَ مِنَ الْعَجْرِ وَالْكَسَلِ و نَعُوْذُبِكَ مِنَ الجُبْنِ و الْبُخْلِ و نَعُوْذُبِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ  وَقَهْرِ الرِّجَالِ

ALLAAHUMMA INNAA NA'UUDZU BIKA MIN AL HAMMI WAL HAZANI, WA WA'UUDZUBIKA MINAL 'ajzi wal kasali, WA NA'UUDZUBIKA MINAL jubni WAL bukhli, WANA'UUDZUBIKA MIN gholabatid Daini WA QOHRIR rijaali

ertinya:


"Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada Mu dari kegelisahan dan kesedihan, dan kami berlindung kepadaMu dari sifat lemah dan malas, dan kami berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan bakhil, dan kami berlindung kepadaMu dari hutang dan paksaaan orang."

DOA SELEPAS SOLAT 3


اَللهُمَّ اِنَّا نَعُوْذُبِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَيَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَيَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَتَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَيُسْتَجَابُ لَهَا
ALLAAHUMMAINNAA NA'UUDZU BIKA MIN 'ILMIN LAA yanfa' W AMIN qalbin LAA yakhsya 'W AMIN NAFSIN LAA TASYBA' wamin DA'WATIN LAA YUSTAJAABU lahā.

ertinya:

" 'Wahai Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-mu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyu ', dari jiwa yang tidak kenal puas, dan dari doa yang tak terkabul "

DOA SELEPAS  SOLAT FARDHU 4

رَبَّنَااغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلَوَالِدِيْنَا وَلِمَشَايِخِنَا وَلِمُعَلِّمِيْنَا وَلِمَنْ لَهُ حَقٌّ عَلَيْنَا وَلِمَنْ اَحَبَّ وَاَحْسَنَ اِلَيْنَا وَلِكَافَّةِ الْمُسْلِمِيْنَ اَجْمَعِيْنَ

RABBANAGH FIRLANAA dzunuubanaa WA Liwaa-LIDIINAA WALIMASYAAYIKHINAA WA LIMU'ALLI-MIENAA WA LIMAN LAHUU H AQQUN 'ALAIN AA WA LIM AN ahabba WA ahsana ILAINAA WA LIKAAFFATIL MUS LIMUN A ajma'iin.

ertinya:


" 'Wahai Tuhan kami! Ampunilah dosa-dosa kami, dosa-dosa orang tua kami, para sesepuh kami, para guru kami, orang-orang yang mempunyai hak atas kami, orang-orang yang cinta dan berbuat baik kepada kami, dan seluruh umat islam '

DOA SELEPAS SOLAT FARDHU 5

رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا اِنَّكَ اَنْتَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ وَتُبْ عَلَيْنَا اِنَّكَ اَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ

RABBANAA taqabbal MINNAA INNAKA ANTAS Samii'ul 'ALIIM, WA TUB' ALAINAA INNAKA antat TA WWA Abur RAHIIM.

ertinya:

Wahai Tuhan kami, perkenankanlah (permohonan) dari kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui. Dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkau Maha Menerima Taubat lagi Maha Penyayang.

رَبَّنَا أَتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي اْلأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

RABBANAA aatinaa FIDDUNNYAA HASANAH, WA FIL aakhirati HASANAH, waqinaa 'adzaa BAN NAAR.

ertinya:
Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat, dan jagalah kami dari siksa api neraka.

Lalu ditutup dengan sholawat kepada Nabi dan pujian kepada Allah.

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والحمد لله رب العالمين

Washallallaahu 'ALAA SAYYIDINAA MUHAMMA-DIN WA'ALAA AALIHIWA SHAHBIHIIWA SALLAM, WAL HAMDU LILLAAHIRABBIL' AALAMIIN.

ertinya:

Semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan kepada penghulu kami, Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya dan segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam

Baca juga : Keajaiban Sedekah Rezeki Lancar dan Cepat Hamil
Itulah Doa Wirid Selepas Sholat Fardhu 5 waktu Dalam Teks Arab dan Rumi (Latin) yang biasa dibaca di masyarakat yang boleh saya kongsikan kali ini, semoga kita dapat mengamalkanya setiap hari. Yang paling penting adalah kita boleh menjaga tetap istiqomah dalam solat dan berdoa. Kerana dengan berdoa kita menunjukkan kerendahan diri kita di hadapan Allah, dan terhindar dari sifat sombong. Semoga bermanfaat.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wiridamalandoa.blogspot.com/2019/02/doa-wirid-selepas-sholat-fardhu-dalam-Arab-Rumi-Latin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Menaiki Kenderaan Arab Dan Rumi

Doa Menaiki Kenderaan Arab Dan Rumi

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 363 hits
DOA MENAIKI KENDERAAN Bismillahirrahmanirrahim Subhanallazi Sahharolanaa Hazaa Wamaa Kunnalahu Muqriniin Wa innaa Ila Robbina Lamunqolibuun Maksudnya Dengan nama Allah segala puji bagi Allah Maha Suci Tuhan yang memudahkan ini untuk kami pa...
2 Doa Nabi Ibrahim Meminta Diberi Keturunan Anak Sholeh Rajin Sholat

2 Doa Nabi Ibrahim Meminta Diberi Keturunan Anak Sholeh Rajin Sholat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1007 hits
Dalam pertemuan ini sedikit menuliskan mengenai doa nabi ibrahim memohon anak sholeh dan rajin sholat Doa ini merupakan doa yang diucapkan oleh beliau as ketika memohon pada Allah agar diberikan anak yang sholeh dan rajin menjalankan ibadah...
7 Amalan Doa Wirid Supaya Cepat Dapat Jodoh Terbaik Mustajab

7 Amalan Doa Wirid Supaya Cepat Dapat Jodoh Terbaik Mustajab

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 632 hits
Amalan wirid agar cepat dapat paling mustajab Cara cepat dapat jodoh Doa dan amalan wirid supaya cepat mendapatkan jodoh yang baik bagi pria maupun wanita yang ingin cepat menikah Doa dan amalan wirid khusus bagi anda susah mencari jodoh un...
Wirid Amalan Doa Pengasihan Mustajab Surat Al Fatihah

Wirid Amalan Doa Pengasihan Mustajab Surat Al Fatihah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1047 hits
Banyak berbagai amalan pengasihan mauapun mahabbah supaya dapat di cintai oleh seseorang yang di sukainya Seperti menggunakan amalan yang satu ini Surat Al Fatihah termasuk surat makiyah yang diturunkan di mekkah ialah ayat pertama dalam Al...
Amalan Doa Wirid Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan Melimpah Ruah

Amalan Doa Wirid Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1265 hits
Mungkin anda sudah mendengar tentang kisah Nabi Sulaiman as Beliau merupakan salah seorang Nabi yang dilimpahi kekayaan yang melimpah ruah yang belum anda sebelumnya Dan Beliau ini pun juga di karuniai salah satu mukjizat yakni dapat berbic...
Selepas Berkonspirasi Dengan Saksi Kes Kini Shukri Kp Sprm Arah Sekat Peguam Najib Akses Fail Bank

Selepas Berkonspirasi Dengan Saksi Kes Kini Shukri Kp Sprm Arah Sekat Peguam Najib Akses Fail Bank

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 741 hits
Kekalahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada kes berprofil tinggi bekas Exco Johor Datuk Abdul Latif Bandi bersama anaknya Ahmad Fauzan Hatim dan perunding hartanah Amir Shariffuddin Abd Raub tanpa dipanggil membela diri sangat mem...
Penyamun Maut Selepas Bergelut Dengan Tuan Rumah

Penyamun Maut Selepas Bergelut Dengan Tuan Rumah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 286 hits
KOTA TINGGI Seorang lelaki yang dipercayai telah memecah masuk sebuah rumah didapati maut selepas bergelut dengan penghuni rumah tersebut di Felda Simpang Waha awal pagi tadi Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Superintendan Ahsmon Bajah yang me...
Untuk Melihat Senyuman Itu Aku Rela Sorok Derita Demi Wanita Kedua Setia Jatuh Bangun Selepas Ibu

Untuk Melihat Senyuman Itu Aku Rela Sorok Derita Demi Wanita Kedua Setia Jatuh Bangun Selepas Ibu

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 520 hits
Senyuman orang yang tersayang tentu akan lebih bermakna bagi setiap pasangan Bahagianya hanya diri yang sentiasa berkorban dapat merasa Pengorbanan dan susah payah suami untuk melihat senyuman pada wajah isteri dengan membuat kejutan Harmon...
Khatib Dijemput Ilahi Selepas Rebah Di Mimbar Ketika Khutbah Jumaat

Khatib Dijemput Ilahi Selepas Rebah Di Mimbar Ketika Khutbah Jumaat

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 303 hits
Khatib dijemput Ilahi selepas rebah di mimbar ketika khutbah Jumaat Sebuah video yang menunjukkan seorang khatib tiba tiba rebah ketika menyampaikan khutbah Jumaat menjadi tular di media sosial Khatib Masjid Al Bukhary Alor Malai Jalan Lang...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis