Doa Selepas Solat Tarawih Selawat Tasbih Antara 2 Rakaat


PANDUAN BACAAN DOA, SELAWAT DAN TASBIH SOLAT SUNAT TARAWIH
Solat Sunat Tarawih merupakan suatu ibadah khusus yang hanya dikerjakan pada bulan Ramadan. Keutamaan dan kelebihan mengerjakannya adalah sangat besar sebagaimana Hadis Nabi;
Daripada Abu Zar al-Ghifari RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ
Maksudnya: “ Sesiapa yang berdiri (bersolat tarawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam)”.
Bacaan selawat, takbir dan tasbih tertentu ketika memulakan atau di antara solat terawih tidaklah dimestikan jika kita tidak menghafalnya.
Namun, tidak salah juga jika kita ingin mengamalkannya kerana tujuannya adalah untuk menambahkan lagi ibadat pada bulan yang mulia ini.
Sebagai panduan, berikut adalah bacaannya:
Bacaan Selawat / Tasbih Sebelum Memulakan Solat Tarawih & Antara 2 Rakaat Tarawih Doa Ringkas Antara 2 Rakaat Solat Tarawih Doa Selepas Selesai Solat Tarawih 8 Rakaat / 20 Rakaat Sumber : JAKIM: Panduan Solat Tarawih Berjemaah & Bersendirian Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillahi rabbil alamin. Wassolatu wassalamu ala sayyidina muhammadin wa ala Alihi wasohbihi ajmain, Allahummaj ‘alna bil imani kamilin, walifara idhika muaddin. Wa lissolati haafizin. wa lizzakati faa ilin, wa limaa ‘indaka tholibin, wa li ‘afwika raajiina wa bil hudaa mutamassikiin.
Wa anil laghwi mu’ridhiin. Wa fiddunya zaahidin. Wa fil aakhirati ra ghibin. Wa bil qadaa i raa dhiin. Wa binnu amaa i syaakirin. Wa alal balaa ya saabiriin. Wa tahta liwaa i sayyidinaa muhammmadin sallaahu alaihi wa sallama yaumal qiyamaati saa iriin. Wa ilal haudhi waaridiin. Wafil jannati daakhiliin.
Wa Alaa sariiratil karaa mati qaa idiiin. Wa bihuurin linim mutazawwajiin. Wa min sundusiw waistabraqiw wadiibaajim mutalabbisiin. Wa min to aamil jannati aa kilin. Wa mil labaniw wa asalim musoffaini syaaribiin. bi akwaa biw wa abaariiqa wakaksim mimma ‘in. ma Allaziina an amta alaihim minan nabiyyiina wassiddiiqiina wasy syuhadaa iwassoolihin.
Allahummaj ‘alna fii haazihil lailatisy syahrisy syariifatil mubaarakati minassu Adaail maqbuuliin. Wa alaa  taj ‘alnaa allaahumma minal asy qiyaa ilmarduudiin. ilaahana Aafinaa wa’fu annaa waghfir allaahumma lanaa. waliwaalidiina wali ummahaatina wali ikhwaaninaa wali akhawaatinaa wali azwaajinaa wali ahliinaa wali ahli baitinaa
wali ajdaadinaa wali jaddatinaa wali masyaa ikhinaa wali mu allimiinaa, wa jamii il muslimiina wal muslimaati wal mukminiina wal mukminaat., al ahya i minhum wal amwaat.
Waktubillahummas-salaamata wal aafiyata alai na wa alaa abiidikal hujjaaji wal ghuzaati wazzuwaar, wal musaafiriina wa muqiimiina fil barri wal bahri minal muslimin.
Waqinaa syarrazh zholimin. Wan surnaa alal qaumil kaafiriin, ya mujiibassaa iliin. Wakh tim lanaa yaa rabbanaa minka bikhairiyyaa arhamar raahimin,
Wassollahu ‘ala khairi kholqihi muhammadin wa ‘ala Alihi wasohbihi wassallam. Walhamdulillahi robbil Aalamin.
Maksudnya:
Segala puji untuk Allah Tuhan sekalian alam, sebagai pujian yang menyempurnakan nikmatNya dan mencukupkan pertambahannya.
Wahai Tuhan kami, bagiMu pujian seperti yang selayakNya dan kemudian ZatMu dan kebesaran pemerintahanMu. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad dan keluarga serta sahabat-sahabatNya.
Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah iman kami iman yang sempurna. Segala kewajipan zakat kami laksanakan dan segala apa yang ada di sisiMu kami pohonkan dan keampunanMu kami harapkan.
Kami berpegang dengan petunjukMu dan menjauhi perkara yang sia-sia, zuhud dengan dunia dan cinta akhirat, redha dengan ketentuanMu, bersyukur dengan nikmat-nikmatMu dan bersabar dengan bala bencana.
Kami berlindung di bawah panji-panji Nabi Muhammad pada hari kemudian, kami berkehendak kepada perlindunganMu dan dapat memasuki syurgaMu dan duduk di atas katil yang mulia (di syurga), berkahwin dengan bidadari-bidadari dan memakai perhiasan-perhiasan di syurga, memakan makanan di Syurga, minum susu dan madu yang suci dari gelas-gelas yang indah bersama mereka yang telah Engkau beri nikmat daripada golongan nabi-nabi, rasul-rasul, para syuhada dan orang soleh.
Ya Allah, jadikan kami pada malam yang mulia dan penuh keberkatan ini daripada orang yang berbahagia kerana diterima amalannya dan janganlah jadikan kami orang yang berdukacita kerana ditolak amalan kami.
Ya Tuhan kami, berikan kami keafiatan, Ya Tuhan kami, ampuni kami, ibu bapa kami, saudara-saudara kami, suami atau isteri kami dan guru-guru kami dan mereka yang kami ajarkan dan mereka yang mempunyai hak ke atas kami dan mereka yang mencintai kami dan berbuat baik kepada kami dan mereka yang membimbing kami dan yang kami bimbing kepada kebaikan dan mereka yang berwasiat kepada kami dan yang kami wasiatkan dengan doa dan seluruh muslimin dan muslimat.
Dan Ya Allah, tulislah keselamatan dan keampunan untuk kami dan ke atas hamba-hambaMu yang terdiri daripada para jemaah haji dan umrah, peniaga-peniaga, orang yang berziarah, musafir-musafir dan orang yang bermukim, di darat atau di laut daripada orang Islam.
Dan jauhkan kami daripada orang yang zalim dan bantulah kami menghadapi ke atas orang kafir, wahai Tuhan yang memperkenankan orang yang bermohon.
Dan sempurnakanlah untuk kami wahai Tuhan kami daripadaMu dengan kebaikan wahai Tuhan Yang Maha Pengasih daripada segala yang mengasihani.
PANDUAN BILAL SOLAT TARAWIH (PANDUAN VIDEO)
Sumber: Youtube InTeam Digital Download Panduan Solat Tarawih, Tasbih, Selawat & Doa Lengkap Untuk memudahkan anda membuat rujukan, anda boleh merujuk panduan solat terawih oleh JAKIM di pautan berikut:
PanduanSolatTarawih-JakimDownload http://www.islam.gov.my/
Panduan_Solat_Tarawih-JakimDownload Semoga dengan panduan ini kita dapat menambah amal dan memantapkan lagi penghayatan kita terhadap bulan Ramadhan agar ia memberi manfaat dan faedah yang besar untuk kita semua.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-tarawih/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-tarawih

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ulang Solat Semula Lepas Imam Silap Doa Musnah Pn

Ulang Solat Semula Lepas Imam Silap Doa Musnah Pn

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 334 hits
GINO MARVELAMana ada solat hajat yg dh silap baca doa kemarin di batalkan kemudian nak buat solat sunat hajat yg baru Daripada batal nape tak buat solat sunat rayuan Dah salahguna kuasa pengubahan wang haram jawablah di mahkamah Tang kena o...
Jakim Panduan Solat Tarawih Berjemaah Bersendirian

Jakim Panduan Solat Tarawih Berjemaah Bersendirian

papar berkaitan - pada 21/3/2023 - jumlah : 524 hits
Menjelang bulan Ramadhan ini eloklah kita mengetahui atau mengulangi kembali cara solat Tarawih sama ada secara sendirian atau berjemaah supaya kita sama sama dapat menghidupkan malam malam bulan yang mulia ini Ada banyak kelebihan solat su...
Fatwa Tentang Solat Terawikh 8 Atau 20 Rakaat

Fatwa Tentang Solat Terawikh 8 Atau 20 Rakaat

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 114 hits
Fatwa Tentang Solat Terawikh 8 atau 20 Rakaat Solat Terawikh adalah salah satu solat sunat yang dilakukan pada bulan Ramadan Solat ini dilakukan setelah solat Isyak dan sebelum solat Subuh Persolannya berapa rakaat yang perlu dilakukan 8 at...
Imam Majlis Solat Hajat Pn Mengadu Sedang Dizalimi Perikatan Nasional Dalam Doa

Imam Majlis Solat Hajat Pn Mengadu Sedang Dizalimi Perikatan Nasional Dalam Doa

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 207 hits
WAN SITI AMINAHMajlis solat hajat perdana anjuran Parti Perikatan Nasional sedang menjadi perbincangan hangat di media sosial ketika ini Mana tidaknya doa yang dibaca yang oleh imam majlis itu dilihat bertentangan dengan agenda asal program...
Asas Solat Berjemaah Ramai Orang Masih Keliru

Asas Solat Berjemaah Ramai Orang Masih Keliru

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 177 hits
1 Kalau Imam bangun jangan ikut Sapa ikut batal solat Bilangan rakaat solat dah tetap tak boleh tambah dengan sengaja melainkan terlupa 2 Kalau Imam lupa tahiyat awal dan terus berdiri kena ikut Jangan pandai2 suruh Imam duduk semula Kalau ...
11 Lelaki Ponteng Solat Jumaat Beri Alasan Baru Balik Masjid

11 Lelaki Ponteng Solat Jumaat Beri Alasan Baru Balik Masjid

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 130 hits
KUALA TERENGGANU Seramai 11 lelaki yang melepak di kawasan kedai sekitar hentian bas dan teksi di Tanjung di sini pada waktu solat Jumaat ditahan pasukan penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu hari ini
Puasa Menjelang Dah Boleh Solat Taraweh Berjemaah Islam Dah Tak Terancam

Puasa Menjelang Dah Boleh Solat Taraweh Berjemaah Islam Dah Tak Terancam

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 169 hits
Nak puasa dah kita tak berapa hari lagi InsyaAllah tahun ini kita boleh berpuasa dan penuhi puasa kita dengan ibadah tanpa rasa takut dan bimbang lagi seperti zaman PN memerintah di mana Mahiaddin jadi PM dahulu Nak solat terawih berjemaah ...
Bawa Sajam Seusai Tarawih 8 Remaja Di Tangsel Diamankan

Bawa Sajam Seusai Tarawih 8 Remaja Di Tangsel Diamankan

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 110 hits
Delapan remaja diciduk polisi saat akan melakukan tawuran di kawasan Graha Raya Kelurahan Pakujaya Bintaro Tangerang Selatan Minggu malam Mereka kedapatan menyiapkan senjata tajam saat nongkrong di depan warung setelah pelaksanaan salat Tar...
Niat Puasa Esok Hari Niat Puasa Sebulan Dan Niat Solat Terawih

Niat Puasa Esok Hari Niat Puasa Sebulan Dan Niat Solat Terawih

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 755 hits
Niat Puasa Esok Hari Niat Puasa Sebulan Dan Niat Solat Terawih Saya kongsikan cara niat puasa dan solat terawih kepada pembaca blog ini Kalau tak niat puasa puasa tak sah ya Sebab itu kalau anda sering terlupa untuk niat puasa walaupun dah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api