Doa Majlis Perkahwinan Himpunan Doa Untuk Pengantin


Doa Majlis Perkahwinan – Himpunan Doa Untuk Pengantin 
Manusia diciptakan berpasang-pasangan seperti firman Allah SWT dalam Surah Az Zariyat, ayat 49; 
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan agar kamu mengingat (kebesaran Allah).”
Hubungan berpasangan ini disucikan dengan ikatan perkahwinan melalui akad nikah. 
Perkahwinan merupakan salah detik terpenting dalam kehidupan manusia. Oleh itu, meraikan majlis perkahwinan dengan doa-doa yang baik adalah penting untuk mendapatkan rahmat Allah dan keberkatan. 
Berikut dikongsikan beberapa doa majlis perkahwinan yang anda boleh jadikan rujukan untuk digunakan kelak. 
BACA JUGA: Doa Selamat Ringkas : Panduan Bacaan Rumi dan Maknanya
Doa Majlis Perkahwinan Ada beberapa versi doa majlis perkahwinan atau doa untuk pengantin yang anda boleh gunakan. Rujuk perkongsian di bawah:
PILIHAN 1: بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِى خَيْرٍ
Barakallahu laka wa baraka ‘alaika wa jama’a bainakuma fiil Khairin
Maksudnya: “Semoga Allah memberkati kamu dalam semua perkara (baik) dan menyatukan kamu berdua dalam kebaikan.” –  (Hadis Riwayat At-Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah, dan Ibnu Hibban)
PILIHAN 2: اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لَهُمْ ، وَارْحَمْهُمْ ، وَبَاِرِكْ لَهُمْ فِيْمَا رَزَقْتَهُمْ
Allahummaghfirlahum, warhamhum, wa bariklahum fiima rozaqnaahum
Maksudnya: “Ya Allah, ampunilah mereka, sayangi mereka dan berkatilah mereka atas apa yang Engkau berikan kepada mereka.” – (Hadis Riwayat Ahmad)
PILIHAN 3: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِينَ حَمْدًا يُوَافِي نِعَمَهُ وَيُكَافِىءُ مَزِيدَهُ يَا رَبَّـنَا لَكَ الحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِي لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيمِ سُلْطَانِكَ فَـلَكَ الحَمْدُ قَبْلَ الرِّضَا فَلَكَ الحَمْدُ بَعْدَ الرِّضَا وَلَكَ الحَمْدُ إِذَا رَضِيتَ وَفَنَـيْنَا دَائِمًا سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلـِّمْ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ فِى الأَوَّلِينَ وَصَلِّ وَسَلـِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ فِى اللأَخِرِينَ وَصَلِّ وَسَلـِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ فِى كُلِّ وَقْتٍ وَحِينَ وَصَلِّ وَسَلـِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ فِى المَـَلإِ الأَعْلَى إِلَى يَوْمِ الدِّينِ وَصَلِّ وَسَلـِّمْ عَلَى جَمِيعِ الأَنْـبِيَاءِ وَالمُرْسَـلِينَ وَعَلَى المَلآئِكَةِ المُقَرَّبِينَ وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ مِنْ أَهْلِ السَّمَـٰوَاتِ وَالأَرَضِينَ.
وَرَضِيَ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى عَنْ سَادَاتِـنَا وَهُـدَاتِنَا وَأَئِـمَّـتِنَا أَبِى بَكْرٍ وَعَمَرَ وَعُثْـمَانَ وَعَلِيَّ وَعَنْ سَـائِرِ أَصْحَابِ رَسُولِ اللهِ أَجْمَعِينَ، وَعَنِ التَّابِعِينَ وَتَابِعِى التَّابِعِينَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ وَاحْشُرْنَا وَارْحَمْنَا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا يَا مَوْلاَنَا ِلأَلآئِـكَ ذَاكِرِينَ وَلِنَعْمَآئِكَ شَاكِرِينَ وَعَلَى قَضَآئِكَ وَبَلآئِكَ وَقَدَرِكَ مِنَ الصَّابِرِينَ، وَمِنَ الحَلاَلِ مَرْزُوقِينَ وَعَنِ الحَرَامِ مَعْصُومِينَ، وَفِى الجِنَانِ مُنَعَّمِينَ وَعَنِ النِّـيرَانِ مُبَـعَّدِينَ، وَإِلَى وَجْهِكَ وَوَجْهِ نَبِيِّـكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَبِّ نَاظِرِينَ وَمُتَـمَتِّـعِينَ، رُدَّنَا اللَّهُمَّ إِلَيْـكَ مَرَدًّا جَمِيلاً (3 كالي
Ya Allah Ya Rahman,
Semaikanlah di atas kedua pengantin perasaan kasih sayang. Tunjukkanlah kepada keduanya jalan petunjuk dan taqwa. Lanjutkan umur keduanya di dalam kehidupan bahagia dan menggembirakan. Sentiasa dalam ketenangan dan lapang dada. Himpunkanlah di antara keduanya persefahaman dan kemesraan, dan jadikanlah hidup keduanya sentiasa merasa Qana‘ah (kecukupan) dan terpelihara dari segala godaan. Kurniakanlah Ya Allah! Kepada keduanya keturunan yang soleh dan solehah. Limpahkanlah Ya Allah! Keduanya nikmat yang berkat. Luaskanlah kepada keduanya pintu rezeki. Peliharalah keduanya dan lindungilah Ya Allah dari fitnah-fitnah hidup. Jauhilah keduanya perangai buruk dan kurniakanlah keduanya peliharaan Mu dan keredha Mu Ya Allah.
بَارَكَ اللهُ لَـكُمَا وَعَلَيْـكُمَا، وَفِي كُلِّ خَيْرٍ جَمَعَ بَيْـنَكُمَا، اَللَّهُمَّ أَلْـقِ بَيْنَـهُمَا المَحَبَّـةَ وَالوِدَادَ، وَاهْدِهِمَا سَبِيلَ التَّـقْوَى وَالرَّشَادِ، وَطَوِّلْ أَعْمَارَهُمَا فِي رَغَدِ العَيْـشِ وَالسُّرُورِ، وَدَوَامِ الهَنَآءِ وَانْشِرَاحِ الصُّدُورِ، وَاجْمَعْ بَيْـنَهُمَا عَلَى كَمَالِ الوِفَاقِ وَالإِئْتِلاَفِ، وَاجْعَلْهُمَا مِنْ أَهْلِ القَنَاعَةِ وَالعَفَافِ، وَارْزُقْهُمَا النَّـسْلَ الصَّالِحَ مِنَ البَنَاتِ وَالأَوْلاَدِ، حَتَّى يَرَوُ الأَسْبَاطَ وَالأَحْفَادَ.
اَللَّهُمَّ وَأَسْبِغْ عَلَيْـهِمَا النِّعَمَ، وَوَسِّعْ عَلَيْـهِمَا الأَرْزَاقَ، وَاحْفَظْهُمَا مِنْ مَكَائِدِ الخَلْقِ، وَجَنِّـبْهُمَا عَنْ سُوْءِ الأَخْلاَقِ، وَبَلِّغْهُمَا المَـٰأۤرِبَ وَالمَطَالِبَ، وَأَحْسِنْ لَهُمَا بِمَنِّـكَ وَكَرَمِكَ العَوَاقِبَ، اَللَّهُمَّ وَامْنَحْنَا كُلَّـنَا جَمِيعَ ذَلِكَ، وَنَجِّنَا بِفَضْلِكَ مِنْ جَمِيعِ المَهَالِكِ، وَنَسْـئَلُكَ بِنَا يَا رَبَّـنَا خَيْرَ المَسَالِكِ، اَللَّهُمَّ اجْعَلِ اجْـتِمَاعَنَا هَذَا وَغَيْرَهُ بِالرَّحْمَةِ، وَافْتِرَاقَـنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالمَغْفِرَةِ وَالعِصْمَةِ، وَادْفَعْ عَنَّا بِفَضْلِكَ البَلاَءَ وَالنِّـقْمَةَ، اَللَّهُمَّ أَفِضْ عَلَيْـنَا مِنْ بِحَارِ جُوْدِكَ الخَيْرَاتِ، وَعُمَّنَا مِنْ سَحَآئِبِ نِعَمِكَ بِالبَرَكَاتِ، وَلاَ تُخْـلِنَا مِنْ لُطْفِكَ فِي جَمِيعِ الأَوْقَاتِ.
اَللَّهُمَّ لاَ تَدَعْ لَنَا فِي مَقَامِنَا هَذَا ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ، وَلاَ هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ، وَلاَ دَيْنًا إِلاَّ قَضَيْـتَهُ، وَلاَ مَرِيضًا إِلاَّ شَفَيْـتَهُ، وَلاَ عَدُوًّا إِلاَّ كَفَيْـتَهُ، وَلاَ غَائِبًا إِلاَّ رَدَدْتَهُ، وَلاَ عَاصِيًا إِلاَّ عَصَمْـتَهُ، وَلاَ فَاسِدًا إِلاَّ أَصْلَحْـتَهُ، وَلاَ مَيْـتًا إِلاَّ رَحِمْـتَهُ، وَلاَ عَيْبًا إِلاَّ سَتَرْتَهُ، وَلاَ عَسِيرًا إِلاَّ يَسَّرْتَهُ، وَلاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْـيَا وَالأَخِرَةِ لَكَ فِيهَا رِضًا وَلَنَا فِيهَا صَلاَحٌ إِلاَّ أَعَنْـتَنَا عَلىَ قَضَائِهَا فِي يُسْرٍ مِنْكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
اَللَّهُمَّ احْفَظْنَا بِالإِسْلاَمِ قَائِمِيْنَ، وَاحْفَظْنَا بِالإِسْلاَمِ قَاعِدِيْنَ، وَاحْفَظْنَا بِالإِسْلاَمِ رَاقِدِيْنَ، وَلاَ تُشَمِّتْ بِنَا أَعْدَاءً وَلاَ حَاسِدِيْنَ.
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْـئَلُكَ الصِّحَّةَ وَالعِفَّةَ وَالأَمَانَةَ وَحُسْنَ الخُلُقِ وَالرِّضَا بِالقَدَرِ.
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيـِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَ مَا وَسِعَهُ عِلْمُ اللهِ وَالحَمْدُ لِلهِ رَبِّ العَالَمِينَ.
PILIHAN 4: Penutup Semoga perkahwinan yang dibina kekal sepanjang hayat dan diberkati Allah. Diharapkan perkongsian ini dapat menjadi rujukan yang berguna.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-majlis-perkahwinan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-majlis-perkahwinan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mimpi Ngeri Pengantin Katerer Tak Muncul Di Majlis Perkahwinan

Mimpi Ngeri Pengantin Katerer Tak Muncul Di Majlis Perkahwinan

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 112 hits
Pasangan pengantin mengalami mimpi ngeri apabila katerer yang ditempah tidak muncul pada majlis perkahwinan yang berlangsung di Dewan Maktab Rendah Sains MARA Serting Berikutan itu keluarga kepada pengantin mengalami kerugian sebanyak RM 13...
Majlis Himpunan Bulanan

Majlis Himpunan Bulanan

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 77 hits
Sewaktu Majlis Perhimpunan Bulanan Perdana Menteri bersama warga Jabatan Perdana Menteri saya sampaikan amanat kepada hadirin akan pentingnya nilai akhlak yang tidak harus dilupakan pada zaman kecanggihan teknologi ketika ini Hatta jangan k...
Perkahwinan Sejenis Terbongkar Tiga Hari Selepas Ijab Kabul Pengantin Lelaki Ternyata Perempuan

Perkahwinan Sejenis Terbongkar Tiga Hari Selepas Ijab Kabul Pengantin Lelaki Ternyata Perempuan

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 164 hits
Hari bahagia sepasang pengantin di Indonesia bertukar tragedi selepas identiti milik mempelai lelaki yang merupakan seorang wanita terbongkar tiga hari sesudah akad nikah dilafazkan lapor Tv One News Kejadian itu dilaporkan berlaku di daera...
Dia Bayar Rm13 200 Secara Online Ditipu Pakej Perkahwinan Pengantin Rupanya Tak Pernah Berjumpa Katerer

Dia Bayar Rm13 200 Secara Online Ditipu Pakej Perkahwinan Pengantin Rupanya Tak Pernah Berjumpa Katerer

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 204 hits
Baru baru ini tular di TikTok perkongsian seorang lelaki menceritakan tentang adik perempuannya ditipu pihak katerer yang tidak hadir ke majlis perkahwinannya Susulan itu keluarga pihak perempuan terpaksa memasak sendiri dan menyediakan jua...
Pmx Dan Majlis Ekonomi Digital

Pmx Dan Majlis Ekonomi Digital

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 138 hits
Hari ini saya telah mempengerusikan mesyuarat Majlis Ekonomi Digital dan Revolusi Perindustrian Keempat Negara yang ke 2 bagi tahun 2023 Ia juga dihadiri Menteri menteri Pengerusi Kluster dan inisiatif ekonomi digital serta ahli lantikan ya...
Sakit Kepala Selepas Mesyuarat Yang Panjang Bersambung Dengan Majlis Lain

Sakit Kepala Selepas Mesyuarat Yang Panjang Bersambung Dengan Majlis Lain

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 186 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Sakit kepala selepas mesyuarat yang panjang bersambung dengan majlis lainSakit kepala walaupun sudah menjadi perkara biasa tetap juga perlu berwaspada terutama dengan zaman pandemik yang seolah enggan b...
Pmx Mempengerusikan Majlis Perancang Fizikal Negara Bagi Memudahkan Dan Menyediakan Kemudahan Pelaburan

Pmx Mempengerusikan Majlis Perancang Fizikal Negara Bagi Memudahkan Dan Menyediakan Kemudahan Pelaburan

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 129 hits
Pada hari ini saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Perancang Fizikal Negara Ke 43 sebagai suatu wadah bagi Kerajaan Persekutuan berunding dengan Kerajaan Negeri berkaitan hal ehwal perancangan bandar dan desa serta pembangunan fizika...
Baru Nikah Sehari Pengantin Lelaki Maut Kemalangan Lepas Pulangkan Outfit Di Butik Pengantin Isteri Patah Kaki Kiri

Baru Nikah Sehari Pengantin Lelaki Maut Kemalangan Lepas Pulangkan Outfit Di Butik Pengantin Isteri Patah Kaki Kiri

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 112 hits
Baru sahaja bergelar suami isteri dalam satu majlis pernikahan di Sungai Besar seorang wanita terpaksa menerima takdir ajal yang menjemput suaminya Dalam satu kejadian kemalangan yang berlaku Batu 3 Jalan Bernam Tanjong Karang pengantin lel...
Anwar Kishida Gesa Pembaharuan Pbb Majlis Keselamatan

Anwar Kishida Gesa Pembaharuan Pbb Majlis Keselamatan

papar berkaitan - pada 17/12/2023 - jumlah : 125 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatnya dari Jepun Fumio Kishida nbsp pada Sabtu menegaskan semula bahawa nbsp Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu perlu segera membuat pembaharuan untuk memperkukuh lagi nbsp fungsi badan dunia itu n...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally