Diserang Panic Attack Ketika Hamil Ibu Ini Sampai Duduk Dalam Bilik Gelap Termenung Atas Katil


Sebagai seorang wanita, pasti pernah rasa risau dan tidak senang duduk bila terfikir rumah bersepah, kesihatan anak terjejas dan bermacam lagi perkara yang bermain di minda belum diselesaikan. Meskipun berada di luar, hati dan fikiran tetap melayang-layang mengingatkan kerja-kerja yang belum disiapkan lagi.
Pernahkah anda mengalami situasi begini? Kalau pernah, anda dinasihatkan tidak terlalu menerima banyak tekanan dan jangan terlalu obses kerana bimbang terkena serangan panik yang akan menjejaskan kesihatan anda.
Panic Disorder atau keresahan panik merupakan salah satu daripada penyakit psikiatri Anxiety Disorder (AD) yang menyebabkan seseorang risau terlampau terhadap sesuatu musibah.
Sama seperti surirumah ini mengalami serangan panik yang berpunca dari kerisauan tentang kesihatan anaknya dan dia juga salah seorang penghidap simptom penyakit ini. Perkongsian daripada laman Facebooknya, Nazia Suhaimi menceritakan pengalaman sebagai seorang penghidap Major Dipressive Disorder.

Saya dah 7 tahun menghidap Major Dipressive Disorder (depression). Sejak Disember 2017 baru saya dapatkan rawatan secara serius dengan pakar psikiatri dan disahkan menghidap Anxiety Disorder. Katanya, sudah lama dia tidak didatangi penyakit ini, pada hari yang berlaku, dia terlalu fikirkan kata-kata doktor yang periksa kandungnnya dan bercakap tentang pergerakan bayi kurang bergerak kerana dia terkena keracunan makanan.
Kisahnya tengah hari tadi nurse tegur tentang pergerakan bayi. Memang bayi kurang gerak dari semalam. Saya kena “food poisoning”, letih sangat asyik keluar masuk toilet. Jururawat bising takut jadi apa-apa pada bayi.
Saya ni sejenis tak melawan. Diam dan hadam. ‘Siapa tak risau pasal bayi! Bukannya saya tak catat pergerakan bayi. Saya tahulah ini anak saya!’ saya hanya mampu jerit dari dalam hati.
Balik rumah, saya dah mula resah. Terngiang-ngiang suara nurse tadi. Takut ya Allah, kalau bayi tak gerak. Dah mula develop rasa takut yang amat. Akhirnya Maghrib tadi emosi koyak juga dibuatnya. Azan Maghrib berkumandang. Saya duduk bergelap di dalam bilik, termenung di atas katil. Anak-anak bermain di sisi.
“Abang” saya memanggil. Suara rasa macam tersekat di kerongkong.
“Ye Ya?” Tuan Akmal menyahut. Saya diam.
“Kenapa?” Tuan Akmal datang bertanya. Saya diam lagi.
“Kenapa?” tanyanya lagi.
Air mata saya mula bergenang. Saya masih diam.
“Kenapa menangis?”
Saya geleng-geleng kepala sambil buat isyarat saya tak sihat. Fahamlah Tuan Akmal, saya tak sihat mental dan emosi.
Tuan Akmal suruh saya baring. Diurut lembut belakang badan, suruh saya berehat. Air mata saya merembes tak berhenti sampai saya bertenang sendiri.
Saya cakap pada Tuan Akmal, kalau rasa ni tak setel, kita pergi kecemasan. Tuan Akmal angguk faham dan tinggalkan saya supaya saya dapat relaks.
Sejam kemudian, alhamdulillah saya berjaya tenangkan diri.
Sukar nak explain pada orang apa yang kita lalui. #depression #anxiety hatta mental illness yang lain, sakit yang tak nampak. Kadang benda kecil pun boleh jadi sebab. Orang boleh kata “sebab tu je?”
Bila bercakap tentang mental illness, ia berkait dengan hormon. Hormon yang dah tak seimbang dalam otak. Bila dah kacau otak, seseorang boleh cenderung bertindak tidak normal. Sebab itu ia dinamakan “disorder.”

Sebagai orang biasa, janganlah kita bersangka buruk kepada mereka yang mempunyai masalah mental. Untuk pengetahuan anda, penyakit mental bukanlah ‘gila’. Ianya berperingkat. Bagi yang senasib dengan Nazia, Anxiety ini tidak boleh dikawal dengan berfikiran negatif, daripada situ mereka akan melahirkan rasa gelisah dan resah sehingga mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan.
Sumber: Nazia Suhaimi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/04/diserang-panic-attack-ketika-hamil-ibu-ini-sampai-duduk-dalam-bilik-gelap-termenung-atas-katil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketika Empat Jet Tempur Dari Empat Negara Berhadapan Di Atas Pulau Sengketa

Ketika Empat Jet Tempur Dari Empat Negara Berhadapan Di Atas Pulau Sengketa

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 239 hits
Militer Korea Selatan mengeluarkan pernyataan yang mengatakan mereka melepaskan lebih dari 300 tembakan peringatan kepada pesawat Rusia A 50 pada pagi hari setelah mengetahui pesawat itu melanggar wilayah udara mereka Insiden semacam ini ba...
Wanita Hamil Koma Keguguran Ketika Diurut Kaki Di Thailand Meninggal Dunia Selepas 6 Bulan Kemudian

Wanita Hamil Koma Keguguran Ketika Diurut Kaki Di Thailand Meninggal Dunia Selepas 6 Bulan Kemudian

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 646 hits
The ReporterSeorang wanita hamil meninggal dunia selepas koma selama enam bulan ketika dia mendapatkan khidmat urut kaki di Thailand Wirawan Kedkesri 25 sebelum itu berkunjung ke sebuah kedai di Chiang Mai utara Thailand pada 11 Januari unt...
Bahaya Kanak Kanak Dirakam Duduk Dan Bergayut Atas Kereta Sedang Bergerak

Bahaya Kanak Kanak Dirakam Duduk Dan Bergayut Atas Kereta Sedang Bergerak

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 366 hits
Ibu bapa bertanggungjawab di atas keselamatan dan kesihatan anak masing masing Tapi ada juga yang tak kisah kalau apa apa berlaku ke atas anak mereka Kejadian berlaku di Pasir Gudang Dalam sebuah perkongsian oleh dua kanak kanak dilihat sed...
Tips Ketika Kemalangan Kenderaan Di Atas Jalanraya

Tips Ketika Kemalangan Kenderaan Di Atas Jalanraya

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 352 hits
Tips Ketika Kemalangan Kenderaan Di Atas Jalanraya Tidak Sesiapapun yang inginkan kemalangan kenderaan di atas jalanraya tetapi apakan daya dan kuasa kita untuk melawan takdir Allah jika ianya ditentukan olehNya Kun Fayakun maka terjadilah ...
Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 591 hits
Ramai yang tahu menjaga kehamilan mungkin satu perkara yang agak rumit tambah tambah lagi awal kehamilan anak pertama Tidak dinafikan mengandung adalah perkara yang paling menggembirakan bagi pasangan yang berkahwin Lebih lebih lagi kandung...
Konon Katanya Bawa Jimat Berupa Gunting Dan Peniti Bisa Lindungi Ibu Hamil Benarkah

Konon Katanya Bawa Jimat Berupa Gunting Dan Peniti Bisa Lindungi Ibu Hamil Benarkah

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 161 hits
Kalau membawa benda tajam gitu bukannya malah bahaya ya Kamu percaya beginian juga nggak
Bilik Mesra Ibu 24 Sekolah Terima Peruntukan

Bilik Mesra Ibu 24 Sekolah Terima Peruntukan

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 153 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Hamil Hb Rendah Sangat Berdiri Cuci Pinggan Pun Penat Rupanya Ibu Pembawa Talasemia

Hamil Hb Rendah Sangat Berdiri Cuci Pinggan Pun Penat Rupanya Ibu Pembawa Talasemia

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 418 hits
Hb rendah atau anemia ialah satu keadaan yang sering dialami ibu hamil Tapi tidak ramai menyedari sebenarnya anemia juga salah satu petanda pembawa talasemia Paling bahaya ia boleh memberikan kesan buruk kepada bayi dalam kandungan Perkongs...
Patut Kau Je Yang Duduk Bengang Tengok Murid Kena Denda Kat Sekolah Geng Ibu Ini Dikutuk Bengap

Patut Kau Je Yang Duduk Bengang Tengok Murid Kena Denda Kat Sekolah Geng Ibu Ini Dikutuk Bengap

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 407 hits
Ibu mana lah sanggup tengok bila anak tu di hukum oleh orang lain depan mata tapi nak kesian biarlah bertempat bukannya kena belasah teruk pun Tak pasal pasal bila dah viralkan sebab anak kena duduk bersila kat luar kelas sebab tak siapkan ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih