Disampuk Penunggu Ketika Memancing Waktu Maghrib


 


Manusia merupakan sebaik-baik makhluk ciptaan tuhan di alam maya ini. Firman Allah SWT dalam al-Quran bermaksud : “Sesungguhnya kami telah jadikan manusia sebaik-baik ciptaan.”
Manusia juga dikurniakan sesuatu yang tidak ada pada sebarang makhluk lain iaitu sesuatu yang disebut sebagai akal. Namun seringkali manusia sendiri tidak tahu menghargai pemberian tersebut, lalu mempersia-siakannya. Dan inilah kisah seram yang pernah aku alami semasa memancing

Hari sudah melangkah ke petang. 

Sebaik selesai menunaikan fardhu asar, aku bergegas ke belakang rumah. Persediaan belum aku buat, sedangkan bila-bila masa dari sekarang bapa saudaraku akan sampai. Kami sudah sepakat untuk memancing di Pulau Indah. Cuti persekolahanku kali ini dimulakan dengan aktiviti yang memang hobi aku sejak dari kecil lagi iaitu memancing. Banyak perkara yang sudah aku pelajari ilmu-ilmu memancing daripada otai-otai kampung sewaktu aku kecil dahulu.

“assalamualaikum….! Azlan! Dah siap ke belum?” laung bapak saudara ku yang dah sampai

“waalaikumsalam. Sini pak cik. Dah siap dah” laung aku dari belakang rumah

Setelah memeriksa semua keperluan, kami berangkat menggalkan perkarangan rumah. Empat batang joran bersama keperluannya seperti mata kail, batu ladung dan sebagainya ada kami bawa sekali

“nanti, kita cari umpan dalam perjalanan,” ujar pak cik“okay” kata ku septa

Perjalanan melalui lebuhraya agak membosankan. Aku menghidupkan radio bagi menghilangkan suasana sunyi. Pak cik terus memandu dengan tenang. Suara juruhebah kesukaan ramai, Johan maharaja lawak berkumandang di udara. Aku juga salah seorang peminat setianya. Persembahannya juga memang hebat bila di atas pentas

Aku melayan perasaan sendiri. Pak cikku bersiul kecil mengikut rentak lagu yang berkumandang. Aku pun turut terhibur. Selang beberapa minit, pak cikku menghentikkan kereta dibahu jalan untuk membeli umpan ditepi jalan.Setelah selesai urusan membeli umpan, kami meneruskan perjalanan ke destinasi yang kami kunjungi. Lebih kurang setengah jam kami pun sampai. Melihat kehijauan pepohon bakau melenyapkan terus keletihan kami
Tanpa membuang masa kami pun terus mengambil joran kami masing-masing dan mula memasang umpan ke mata kail. Aku yang sudah biasa dengan joran dan kail merasa tidak kekok lagi. Semuanya aku buat sendiri

Kelihatan beberapa orang sedang leka dengan kail masing-masing. Ada juga yang sekadar menonton. Aku pun tanpa melengahkan masa, aku leparkan tali pancing. Kami pula menunggu,setelah jorang dipasang. Moga-moga kami Berjaya hari ini

Matahari mula terbenam, namun jorang kami tidak terusik lagi. Sudah beberapa kali memasang umpan, hanya riak halus air yang kelihatan. Kami ambil keputusan untuk sholat maghrib dahulu

Sesudah sholat, kami makan nasi yang dibekalkan dari rumah. Semuanya disediakan oleh ibu di rumah tadi. Sesudah makan kami kembali tumpukan perhatian dengan joran masing.masing

“ish!!! Kenapa takda sekor pun naik ni?” bisik hati aku
Ketika aku asyik memerhatikan permukaan air, mataku tertumpu kearah sesuatu yang kelihatan seperti cahaya, kira-kira 5 meter dari tempat aku duduk. Aku mula memerhatikan objek tersebut yang berkelakuan seperti seekor pepatung yang seringkali kelihatan bermain-main di permukaan air

“apa tu aaa? Kalau pepatung takkan cerah sangat cahaya tu…” detik hati aku

Cahaya tersebut semakin pudar dan dengan perlahan terbentuk suatu objek yang lain dan sesungguhnya menyebabkan aku tergamam. Jelas di hadapanku, kelihatan satu lembaga berbentuk kepala. Mukannya hodoh dan berambut panjang mengurai. Aku mula menggigil, tapi mulutku benar-benar terkunci. Pak cikku yang tadi berada tidak jauh dariku kini hilang entah kemana. Aku berasa amat takut. Lembaga tersebut menggebang-gebangkan rambutnya seperti sayap burung dan memandang ke arahku. Matanya yang merah membuatkan aku semakin takut

Tiba-tiba aku rasa seluarku basah. Serentak dengan itu, bahu aku ditepuk dari belaakng

“ Azlan!!!! Kau tengok apa tu?”mulutku cuba untuk berkata-kata namun tidak dapat dikeluarkan kerana aku Nampak muka yang amat menyeramkan itu. Mataku tetap memandang ke arah lembaga tersebut yang kelihatan semakin kabur

Seketika kemudian ia lenyap sepenuhnya. Aku tetap tidak boleh bercakap kerana terlalu terkejut dengan jelmaan yang menakutkan. Walaupun aku sedar dengan apa yang berlaku disekelilingku. Pak cik ku terus memanggil-manggil namaku.semakin lama aku rasa semakin kabur pandangan. Aku pun akhirnya pengsan.Keesokannya, aku mulai sedar dan telah berada di rumah dan ibuku di sebelah aku

“pak cik mana?” soal aku setelah aku bangun
“pak cik ada di luar tu…” jawab ibuku

Aku rasa badan aku lemah tapi aku masih boleh melangkah keluar untuk berjumpa dengan pak cik aku. Pak cik sedang leka menghembuskan asap rokoknya lantas membetulkan duduk nya apabila aku menghampirinya

“kau kena sampuk semalam agaknya.”pak cik mulai bersuara sambil tergelak

Aku cuma mendengar apa yang diceritakan oleh pak cikku katanya, dia lihat aku seolah-olah dipukau sesuatu dan langsung tidak hiraukan penggilannya. Dia terus mengangkat semua jorang dan mengemaskan barang kami. Aku kemudian di dukung oleh pak cikku masuk ke dalam kereta dalam keadaan kejang seperti terkena renjatan elektrik

Aku tidak dapat huraikan sepenuhnya bentuk lembaga tersebut kerana setiap kali teringat, aku akan merasa takut dan meremang bulu roma aku. Sehingga ke hari ini, aku tidak berani memancing pada waktu malam terutama waktu Maghrib. Aku fobia agaknya. Aku harap korang pun jangan la suka memancing tengah malam


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.seramshit.com/2021/04/memancing-waktu-maghrib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waktu Dan Jumlah Sesuai Minum Air Ketika Berpuasa

Waktu Dan Jumlah Sesuai Minum Air Ketika Berpuasa

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 138 hits
Minum Air Bulan Puasa Air dalam badan manusia wujud sekitar 60 70 dalam badan Air merupakan agen penting dalam badan Waktu dan Jumlah Air Sesuai Ketika Bulan PuasaTanpa makanan manusia boleh hidup berminggu minggu dan dalam faktor dan keada...
Sakit Kepala Ketika Waktu Suhur

Sakit Kepala Ketika Waktu Suhur

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 63 hits
SAKIT KEPALA KETIKA WAKTU SUHUR Assalamualaikum dr zubaidi saya nk buat pertanyaan adakah possible perempuan dlm fasa subur mengalami sakit kepala migrain Walaikumusalam Rasa sakit kepala dikalangan wanita selalunya disebabkan oleh perubaha...
Lirik Beriku Waktu Azmi Saat

Lirik Beriku Waktu Azmi Saat

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 147 hits
VerseKu renung KembaliAtas ujian diberiSeakanya langitJatuh menghempas bumiBodohnya akuKerana menyombongkan diriHati ini seakan buta dan tuliKAU memanggilku lima kali sehariAdakah yang tersisaUntuk
Muda Warisan Tunggu Sahaja Pengumuman Dalam Waktu Terdekat

Muda Warisan Tunggu Sahaja Pengumuman Dalam Waktu Terdekat

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 105 hits
Menurut Setiausaha Agung Warisan Datuk Loretto Padua Jr dalam satu pengumuman mengenai kerjasama itu akan dibuat dalam waktu terdekat SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www...
Nak Bersama Dalam Bulan Puasa Ini Waktu Sesuai Kena Tahu

Nak Bersama Dalam Bulan Puasa Ini Waktu Sesuai Kena Tahu

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 94 hits
Biasanya bila masuk bulan ramadhan mulalah pasangan suami isteri terutamanya yang baru saja mendirikan rumahtangga mengeluh kesah Sebab apa Sebab di fikiran sudah terbayang susah dan rasa leceh nak bersama dengan pasangan masing masing sepa...
Ada Waktu Penat Termarah Maream Farah Lee Akui Pernah Menangis Bila Cakap Pasal Struggle Ibu Tunggal

Ada Waktu Penat Termarah Maream Farah Lee Akui Pernah Menangis Bila Cakap Pasal Struggle Ibu Tunggal

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 187 hits
Membesarkan anak sendirian sememangnya tidak mudah Namun bagi personaliti media sosial Farah Lee dia akur dengan takdir hidupnya dalam membesarkan anaknya Maream Isabel Namun kata Farah ada waktunya dia rasa goyah penat dan pernah menangis ...
Waktu Hamil Kena Minum Susu Boleh Bantu Perkembangan Janin Lebih Baik

Waktu Hamil Kena Minum Susu Boleh Bantu Perkembangan Janin Lebih Baik

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 103 hits
Saat diri disahkan hamil setiap wanita pasti merasa bahagia Indahnya perasaan apabila mengetahui bakal mendapat cahaya mata Tentunya kita mahukan yang terbaik sepanjang proses kehamilan ini Sewaktu hamil amat penting untuk ibu mendapat nutr...
Kemacetan Ibu Kota Menjelang Waktu Berbuka Puasa

Kemacetan Ibu Kota Menjelang Waktu Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 87 hits
Kemacetan Ibu Kota Menjelang Waktu Berbuka Puasa Selama Ramadan kemacetan di jalanan Ibu Kota terjadi menjelang waktu berbuka puasa Hal ini disebabkan tingginya antusiasme warga yang ingin berbuka puasa di rumah bersama keluarga
Layan Kopi Latte Ala Kampung Waktu Sahur Buat Ketagih Ini Cara Bancuh Kopi Paling Kaw

Layan Kopi Latte Ala Kampung Waktu Sahur Buat Ketagih Ini Cara Bancuh Kopi Paling Kaw

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 75 hits
Bagi pencinta kopi pastinya secawan kopi panas antara menu wajib ada ketika waktu bersahur Seakan tidak lengkap tanpa menikmati secawan kopi yang sentiasa membuatkan terus segar Jika kena gaya dan rasa padunya kopi panas pasti tak cukup sec...
Permohonan Rayuan Bpr Fasa 2 Bermula 15 Hingga 30 Jun 2021

Maggi Cooks Up 130 000 Bowls Of Nutritious Bubur Lambuk For Frontline Heroes And Communities In Need

Mara Corp Saga Continues

Hampir 600 Cawangan Bank Di Malaysia Dijangka Tutup

Celebrate Award Winning Movies At Home With Lg S Critically Acclaimed Oled Tv And Dolby Magic

Ready To Serve Should Apply To All Cops Says New Igp

Bersatu Akan Kalah Pru15 Dakwa Mahathir

Lirik Malang Bakapanjangan Syifa Maulina



Kisah Raja Ponteng Kerja Itali 15 Tahun Ponteng Tapi Gaji Jalan

Maxis Tawarkan Subsidi Sehingga RM300 60GB Internet Prihatin Sebulan Menerusi Kempen KauBoleh

5 Faedah Utama Beli Belah Dalam Talian Yang Jarang Diperkatakan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cukup Derita Itu Slot Samarinda TV3

7 Undang Undang Pelik Yang Hanya Wujud di Belanda


5 Modern Day Scarecrows

Creating A Website Do It Yourself Or Hiring A Web Developer

Trick Restoran Buffet Buat Untung

Mufti Pahang Nafi Khutbah Jumaat Berbaur Politik Dakwa Dap Nak Jadikan Malaysia Republik

Kuih Raya Untuk Staf

Rekod Terbaru Harga Minyak Sawit Mentah Malaysia