Disaman Lim Guan Eng Tiba Tiba Azri Nafi Dirinya Papa Gomo


 

June 15, 2021 10:03 am





Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris menafikan dirinya adalah penulis blog dikenali sebagai Papagomo, menurut satu dokumen mahkamah.
Dia membuat penafian itu menerusi penyata pembelaan terhadap saman fitnah yang difailkan bekas menteri kewangan Lim Guan Eng dan anak lelakinya, Clint Lim Way Chau.
Pada 16 Mac lalu, Lim berkata dia telah mengarahkan peguamnya untuk memfailkan saman terhadap Azri dan beberapa pihak lain atas dakwaan menyebarkan berita palsu berkenaan dirinya dan anaknya.
Lim dan anaknya memfailkan saman fitnah terhadap Azri di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 15 Oktober 2020, berhubung dakwaan yang Way Chau membawa masuk RM2 juta ke Singapura tanpa mengisytiharkannya.
Saman itu merujuk satu hantaran Facebook didakwa dibuat pada 14 Mac 2020.
Saman itu kemudian dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Menurut salinan penyata pembelaan yang dilihat Malaysiakini, Azri tidak setuju dengan penyataan tuntutan saman tersebut bahawa dia dikenali sebagai “Papagomo”.
Dia merujuk Perenggan 3.1 penyataan tuntutan yang menyatakan: “Pada semua masa material, defendan, yang juga dikenali sebagai Papagomo, adalah ahli dalam satu pertubuhan bukan korporat bersifat politik yang dikenali sebagai United Malays National Organisation atau dalam singkatannya ‘Umno’.”
“Perenggan 3.1 hingga 3.2 penyataan tuntutan adalah dipersetujui kecuali bahawa defendan dikenali sebagai Papagomo dan meletakkan beban bukti kukuh atas penyataan tersebut,” menurut Azri dalam penyata pembelaannya.
(Perenggan 3.2 penyataan tuntutan menyatakan defendan memegang jawatan exco dalam Pemuda Umno.)
“Defendan juga menyatakan bahawa pada sepanjang masa material ia adalah menjadi tanggungjawab plaintif-plaintif untuk melepaskan beban pembuktian bahawa defendan adalah pemilik akaun Facebook atas nama Papa Azri seperti yang dinyatakan dan defendan yang telah mengeluarkan penyataan fitnah yang dinyatakan oleh plaintif-plaintif melalui laman Facebook tersebut (dimana tidak diakui),” kat Azri lagi.
Dia berkata hantaran Facebook yang dirujuk dalam saman tersebut tidak merujuk kepada Lim dan anaknya.
“Defendan tidak pernah memuat naik dan/atau menerbitkan sebarang penyataan fitnah yang ditujukan kepada plaintif-plaintif dalam Facebook seperti dinyatakan,” katanya lagi.
Dia berkata kenyataan yang didakwa sebagai fitnah itu adalah “bersifat meluas” dan tidak ditujukan kepada plaintif.
“Tiada sebarang gambar audio atau video yang dimuat naik yang menunjukkan penyataan tersebut dikeluarkan oleh defendan dan penyataan tersebut merujuk kepada plaintif-plaintif,” katanya lagi.
Azri juga membangkitkan pembelaan substantif – justifikasi dan ulasan saksama (fair comment) – terhadap saman itu jika kenyataan yang dibangkitkan dibukti ditujukan kepada plaintif.
Menurut undang-undang berkaitan tindakan sivil, defendan mungkin boleh membangkitkan pembelaan justifikasi jika dia dapat membuktikan dakwaan tersebut benar.
Pembelaan ulasan saksama pula apabila kenyataan yang dibuat berkaitan dengan kepentingan awam, dan tanpa niat untuk menjejaskan plaintif.
Malaysiakini dalam usaha menghubungi peguam yang mewakili Lim dan juga Azri untuk mendapatkan komen berkenaan perkara ini.
Menurut senarai kausa di laman ecourtservices.kehakiman.gov.my, pengurusan kes bagi saman ini ditetapkan pada pukul sembilan pagi ini, di hadapan pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Dalam saman fitnah ini, Lim dan anaknya menuntut ganti rugi am, teruk dan teladan; faedah atas ganti rugi yang ditetapkan; kos serta perintah lain yang dianggap adil, wajar dan berpatutan oleh mahkamah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/disaman-lim-guan-eng-tiba-tiba-azri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Dah Lapor Kerajaan Gagal Sekarang Serah Pada Agong Kata Guan Eng

Kita Dah Lapor Kerajaan Gagal Sekarang Serah Pada Agong Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 329 hits
freemalaysiatoday com June 9 2021 5 45 PMSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata rakyat berharap pada Sultan Abdullah kerana wakil mereka tidak dapat bersidang di Parlimen ekoran darurat PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong sudah dimaklumk...
Selepas Anwar Giliran Guan Eng Dan Mat Sabu Menghadap Agong

Selepas Anwar Giliran Guan Eng Dan Mat Sabu Menghadap Agong

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 195 hits
Selepas Anwar giliran Guan Eng menghadap Agong June 9 Lim Guan Eng KUALA LUMPUR Selepas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim hadir ke Istana Negara bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah petang ini adalah giliran ...
Rakyat Perlu Siri Bantuan Kewangan Untuk Teruskan Hidup Kata Guan Eng

Rakyat Perlu Siri Bantuan Kewangan Untuk Teruskan Hidup Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 178 hits
June 12 2021 Lim Guan Eng berkata kerajaan tidak rugi jika ia meminjam RM45 bilion daripada pasaran hutang domestik bernilai RM1 3 trilion untuk membantu syarikat dan rakyat yang terjejas dengan lanjutan PKP penuh PETALING JAYA Setiausaha A...
Increase Ppvs To Hit Daily Vaccine Target Guan Eng To Kj

Increase Ppvs To Hit Daily Vaccine Target Guan Eng To Kj

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 159 hits
The Perikatan Nasional government should increase the number of Covid 19 vaccine dispensation centres with 2 000 more venues in order to achieve its target of 150 000 daily vaccine doses administered said DAP secretary general Lim Guan Eng ...
Guan Eng To Meet With Agong This Afternoon

Guan Eng To Meet With Agong This Afternoon

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 214 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng is set to have an audience with the Yang di Pertuan Agong this afternoon according to the party s national organising secretary Anthony Loke The audience is scheduled for the afternoon of Wednesday June 9 ...
Guan Eng Worried Hybrid Parliament May Handicap Mps Role

Guan Eng Worried Hybrid Parliament May Handicap Mps Role

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 284 hits
Bagan MP Lim Guan Eng said he is worried that Putrajaya s plan for a hybrid Parliament may handicap the role of lawmakers This is as the emergency is set to expire in August which will also see the suspension of Parliament lifted Lim pointe...
Nafi Beliau Papagomo Wan Muhammad Azri Di Minta Perjelaskan Gelaran Di Mahkamah

Nafi Beliau Papagomo Wan Muhammad Azri Di Minta Perjelaskan Gelaran Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 366 hits
KUALA LUMPUR Exco Pergerakan Pemuda UMNO Wan Muhammad Azri Wan Deris perlu memberi penjelasan di Mahkamah Tinggi di siniberhubung gelaran Papagomo yang merujuk kepada dirinya dalam kes saman fitnah berhubung dakwaan penyeludupan wang tunai ...
Don T Be Selective With Emergency Powers Guan Eng Tells Govt

Don T Be Selective With Emergency Powers Guan Eng Tells Govt

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 272 hits
Lim Guan Eng tells Tengku Zafrul Aziz that the dispute with banks can be easily resolved by the exercise of emergency powers to amend various laws during the Covid 19 crisis period PETALING JAYA The government must not be selective in exerc...
Bicara Kes Rasuah Guan Eng Ditangguh Ke 12 Julai

Bicara Kes Rasuah Guan Eng Ditangguh Ke 12 Julai

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 234 hits
Perbicaraan kes rasuah bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang sepatutnya bermula pada 8 Jun ini di Mahkamah Sesyen di sini ditangguhkan ke 12 Julai Lim 60 berdepan empat pertuduhan rasuah membabitkan pembinaan terowong dasar lau...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Box Bag Crochet

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony

Video Pengakuan Sopir Bus Maut Rombongan Siswa Smk Depok Sudah Tahu Rem Rusak