Diperdaya Individu Manipulatif


Kadang-kadang, kita tak sedar bahawa kita sedang berinteraksi dengan individu manipulatif. Zaman muda-muda dulu, sis pernah melalui satu pengalaman yang membuka mata tentang betapa liciknya seseorang boleh memanipulasi perasaan dan fikiran kita tanpa kita sedari.

Kisah ini adalah satu pengajaran besar buat sis dan mungkin juga buat korang yang sedang atau pernah mengalami perkara yang sama.

sekadar gambar hiasan
Apa Itu Manipulatif?Sebelum sis bercerita lebih lanjut, biar sis jelaskan sedikit tentang apa maksud manipulatif. Individu manipulatif ni biasanya bijak menggunakan orang lain untuk mencapai kehendak atau matlamat mereka tanpa memikirkan kesan buruk terhadap perasaan atau kehidupan orang lain.

Mereka akan bermain dengan emosi dan perasaan, menggunakan rasa bersalah, memutarbelitkan fakta (gaslighting) dan menjadikan diri mereka seolah-olah tidak boleh dipersalahkan.

Pendek kata, orang manipulatif ni pandai memperdaya kita, hingga kita rasa kitalah yang salah.

Semuanya Nampak BiasaKisah sis bermula dengan pertemuan yang nampak biasa-biasa saja. Sis kenal dengan dia melalui satu acara sosial. Pada mulanya, dia nampak sangat peramah, bijak berbicara dan selalu menunjukkan minat terhadap kehidupan sis.

Tak terlintas langsung dalam fikiran sis bahawa dia adalah seorang yang manipulatif. Dia pandai menarik simpati, sentiasa memuji dan membuatkan sis rasa dia betul-betul ikhlas berkawan.

Dia sering meminta nasihat sis tentang masalah peribadinya. Pada mulanya, sis fikir dia benar-benar memerlukan pertolongan dan sis senang hati memberi pendapat.

Tapi lama-kelamaan, sis perasan setiap kali dia minta pandangan, dia sebenarnya hanya mahu mendengar apa yang dia nak dengar. Sis dipergunakan.Pandangan sis tak pernah diambil kira sepenuhnya, melainkan kalau ia menyokong apa yang dia dah rancang atau fikirkan


sekadar gambar hiasan
Bermulanya Permainan PsikologiSelepas beberapa ketika, sis mula perasan tanda-tanda manipulasi emosi. Dia selalu membuatkan sis rasa bersalah kalau tak menyokong pendapat dia.

Misalnya, dia pernah kata, “Kalau kau betul-betul sayang aku, kau mesti setuju dengan aku dalam hal ni.” 
Kalau sis tak bersetuju, dia akan buat sis rasa macam sis tak cukup baik sebagai kawan.

Individu manipulatif ni juga pandai memutarbelitkan fakta atau lebih dikenali sebagai gaslighting. Bila sis cuba bercakap tentang sesuatu yang mengganggu hati, dia akan pusing cerita dan buat sis rasa macam semua ni salah sis

Contohnya, kalau sis tegur sikap dia yang tak betul, dia akan berkata, “Kau ni terlalu sensitif. Semua benda kau nak ambil hati,” hingga sis mula meragui diri sendiri. Pada saat itu, sis sudah mula keliru antara realiti dan apa yang dia cuba sampaikan.

Menjauhkan Diri Daripada  Kawan-Kawan LainSatu lagi taktik manipulatif yang sis perasan ialah dia cuba mengasingkan sis daripada kawan-kawan lain.
Dia sering berkata, “Kawan-kawan kau tu tak faham kau macam aku faham,” atau, “Aku je yang betul-betul peduli pasal kau.”

Secara perlahan-lahan, sis mula menjauhkan diri daripada orang lain kerana sis terpedaya dengan kata-kata dia. Waktu tu, sis tak sedar bahawa dia sebenarnya cuba memastikan sis bergantung sepenuhnya pada dia

Baca Juga:Rumah Kecil Penuh Dengan Jiwa Yang TenangCara Mudah Menangani Stress Di Tempat Kerja


Sekadar gambar hiasan
Mula Sedar Tentang Permainan IniSetelah sekian lama terperangkap dalam permainan psikologi ini, sis mula rasa penat dan letih. Sis mula sedar bahawa ada sesuatu yang tak kena. Setiap kali sis cuba menjauhkan diri atau tak ikut kehendaknya, dia akan buat drama. Dia akan buat sis rasa bersalah, seolah-olah sis menghancurkan hidupnya.

Tapi akhirnya, sis beranikan diri untuk melawan perasaan tu.Sis mula menyedari semua tanda-tanda manipulatif seperti gaslighting, menggunakan rasa bersalah dan mengawal hubungan sosial sis.

Dengan bantuan kawan-kawan yang lain, sis berjaya keluar daripada situasi ini. Sis belajar bahawa kita tak patut biarkan sesiapa pun mengawal hidup kita dengan cara yang tak sihat

Pengajaran dari Kisah IniPengalaman ini mengajar sis untuk lebih berhati-hati dalam memilih kawan. Kita perlu kenal pasti tanda-tanda awal individu manipulatif sebelum terperangkap lebih dalam.

Jangan biarkan diri kita dijerat dalam permainan psikologi orang yang hanya mahu mempergunakan dan mengawal hidup kita demi kepentingan mereka sendiri

Beranikan diri untuk berkata “tidak” dan jangan takut untuk menjaga hak kita sendiri. Jika korang pernah melalui pengalaman yang sama, ingatlah bahawa korang berhak untuk melepaskan diri dan mencari hubungan yang lebih sihat

Jaga diri, jaga emosi dan hargai diri sendiri

Ini adalah kisah sis tentang pengalaman berhadapan dengan individu manipulatif. Harap ia menjadi pengajaran dan panduan buat korang semua

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2024/10/diperdaya-individu-manipulatif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejamnya Individu Yang Racun Sembilan Ekor Kucing Saya Johan Aziz

Kejamnya Individu Yang Racun Sembilan Ekor Kucing Saya Johan Aziz

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 69 hits
Ada anak kucing ibu yang baru beranak dan ada yang bunting lima ekor anak dalam perut semuanya mati Sangat kejam dan zalim perbuatan individu terbabit kata pengasas dan bekas pengurus kumpulan Slam Johan Aziz mengenai kejadian sedih yang di...
Serangan Wabak Demam Babi Afrika Gugat Ternakan Babi Di Pahang

Beza Zakat Emas Pelaburan Vs Zakat Emas Perhiasan

Perfect Baccarat Strategy 15 Chart To Help You Master The Gam

Nous Pouvons Vous Aider Dans L Envoi De Vos Lettres D Information

Scramble Egg

Ong S Gripe With Dap Justified Says Ex Leader Ronnie Liu

Flight School In Van Nuys Offering More Than Just Pilot Training With A View Of The Runway

Bekas Pemimpin Kanan Pas Guru Pasti Tak Terasakah Sindiran Tuan Ibrahim


echo '';
5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia


Ayam Masak Kicap Mudah Dan Sedap

Persatuan Ahli Farmasi Indonesia Meningkatkan Profesionalisme Dan Kesejahteraan Apoteker Di Indonesia

Polis Sepang Buru Kumpulan Samun Berparang Warga Asing

Mayat Wanita Misteri Tiba Tiba Muncul Dalam Kereta

Spring Cleaning Karpet Ruang Tamu

Young Tigers Kecundang Lagi Tewas 2 4 Kepada India