Diorang Puji Melambung Paksa Pinjam Duit Kawan Bayar Kelas Rm822 Bakal Lawyer Sekolahkan Budak Budak Mlm


'Diorang puji melambung, paksa pinjam duit kawan bayar kelas RM822' - Bakal lawyer 'sekolahkan' budak-budak MLM


Mereka tidak pernah berhenti berusaha cuba mempengaruhi orang yang naif untuk menyertai mereka. Kononnya untuk membantu kewangan sendiri, tetapi lebih kepada membantu kewangan mereka dan yang membantu itu pula menjadi papa kedana menanggung hutang yang tidak sepatutnya. 
Tidak terkecuali, golongan student juga menjadi sasaran mereka untuk meraih keuntungan pantas namun dosa bertimbun-timbun. Ada saja cara dan kaedah digunakan untuk mengaburi mangsa mereka, sehingga sanggup menjadi penunggang agama. 
Ini adalah pengalaman seorang gadis yang dipujuk rayu bagai untuk menyertai MLM. Namun dek kedegilannya yang teguh itu, budak-budak MLM pun tak dapat nak mempengaruhi dia. Sikap seperti inilah yang patut dicontohi anak muda agar tidak mudah menjadi mangsa golongan yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain. 
HI, ini adalah cerita aku dipujuk masuk Multi-level Marketing (MLM) tetapi diorang silaplah sebab aku anak Amri. Bapa aku ajar, jangan bodoh. Tulisan ini pnajang tapi aku syorkan baca sebab target diorang ni memang anak muda saja. Kalau tak muda pun, yang jenis low confident level dna mudah terpengaruh. 
Ceritanya bermula begini. Aku dibawa ke satu online revolution talk ini tanpa persetujuan aku. Masa nak pergi tu, dijemputlah. Awal-awal dah menipu sebab tak ada pun kata nak bawa aku ke talk itu. Tapi dah kawan aku tu belanja, aku layankan sajalah. 
I would say the talk was inspiring. Masalahnya adalah, selepas talk. Selepas talk, kitorang Asar dan semua orang approach aku dan ayat paling banyak aku dengar adalah, "Fuyohh datang dengan Midon. Midon ni bukan calang-calang tau. Bla.. bla.. bla.." 
Hatta aku duduk depan siapa pun boleh jadi point diorang. Aku duduk depan Adib, one of the leader katanya. Itu pun boleh jadi point

"Adib tu memang hebat. Saya bleh katakan yang Amira ada potensi sebab itu Adib pilih untuk duduk belakang Amira." 
Aku dalam hati, literally aku dah duduk, pastu Midon suruh aku tukar tempat dua kali kot. Korang yang plan aku mana. Tapi keluar dari mulut, "He literally can sit anywhere" untuk jaga hati. 
On a side note, aku dah dua kali jumpa Adib yang bangang. Adib yang satu lagi adalah ex aku. Nasib baik aku ada cikgu silat nama Adib yang baik dan selalu tolong aku. Bagi aku, honest insight in life etc. So tak adalah aku cop orang nama Adib ini semua longkang. Terima kasih, cikgu. Okay, kembali ke Sri Pentas. 
Diorang bawa aku lepak mamak. Aku okay je sebab aku lapar. Diorang beramai-ramai di situ weh dan masing-masing approach aku. So sebenarnya aku je yang baru kat situ aku rasa sebab haram aku jumpa orang yang cakap, "Saya pun baru first time". Memang aku saja. 
Diorang puji melambung at first dan diorang akan tanya dream, minat etc, tanya plans. Bila aku cerita plan aku nak jadi lawyer, diorang akan bagi ayat "Sampai bila?" macamlah jadi lawyer itu merugikan kehidupan dan aku macam, "Duh! Sampai bila-bila la. Kalau dah bosan jadi lawyer, I in-house la" dan diorang saling pandang sama sendiri. Penatlah tu sebab sis tegur pendirian. 
But wait, diorang akan borak dengan kau dan korak apa yang kau suka serta akan cuba suruh kau buat business based on that. Dalam kes aku, diorang sentuh law, budak-budak dan silat. Diorang suruh aku buka firm sendiri. Aku matikan dengan kata jujur

"Tapi saya memang tak ada plan nak buka firm sendiri" 
Diorang suruh aku bayangkan dan suruh aku guna 'ilmu marketing' itu untuk promote firm aku. Aku matikan diorang dengan"
"Kitorang tak boleh tout. Salah di sisi undang-undang. Lawyers ni orang cari dia, bukan dia cari orang. Ethically, it's not making money. It's responsibility. Kalau I market firm and kantoi, I kena gantung sijil tau." 
So diorang pusing. Suruh aku buat side income. Aku matikan dengan:
"Lawyers ke chambies ke, tak boleh buat side income. Kalau kantoi, saya kena kat disciplinary board." 
Diorang kata, takkanlah tak ada lawyer yang tout or buat side income langsung? Aku kata ada. Diorang tanya apa jadi pada diorang dan aku kata la diorang kena gantung, bayar denda, reputation rosak. Ada dalam kes kot, kau yang tak belajar dan of course the classic argument of lawyer sebelah kaki di neraka. I went, "Woah, bagi rawi." terkulat kau, baru kau tahu aku produk SMKA

They kept on kata semua orang ada ethics, tapi tak semestinya kita kena ikut. Tak perlu ikut kalau niat kita baik, nak bahagiakan parents, adik-adik

Kepala bana lu. Kalau time long call tu mak aku dah datang bawa bunga tiba-tiba kena object tak boleh jadi lawyer, bahagia ke mak aku? Niat tak menghalalkan cara la. Oh, cakap 9/10 rezeki dari perniagaan pandai ikut agama, bab cara tiba-tiba tak payah ikut aama ye? Kenapa aku cakap macam tu? Sebab diorang tarik aku masuk kelas basic, intermediate or advance. Ayatnya adalah 'promotion'. 
Harga kelas basic asal RM900+ tapi promotion RM872. Tapi percayalah, setelah Google, semua orang duk kata begitu. Means memang tipu. Masa itu aku tak sempatlah Google. Tapi aku potong dan cakap, "I mana ada duit. Kalau I nak bagi pun bolehlah RM50." dan tahu macam mana diorang suruh aku dapatkan baki

MEMINJAM
Diorang suruh aku listkan nama orang yang boleh aku pinjam dengan alasan diorang akan bagi pinjam kalau diorang kawan sejati. Aku cakap senang saja

"Kawan-kawan I semua sengkek macam I. Kalau I pun diorang nak hutang, I sayang macam mana pun kawan tu, I tak bagi diorang pinjam duit kalau I sesak." 
Dan yang paling bulan bintang, Adib bagi jaminan yang aku boleh bayar balik hutang itu dalam masa empat hari. Aku trylah cakap kat Midon dengan Lily, "Kalau nak pinjam boleh? I pinjam duit you, dengan you." 
SENYAP
Satu lagi, diorang memang organized kaw-kaw. Semua orang akan tahu kau siapa, minat apa, yadayada. Memang diorang sebar kaw-kaw pasal aku. Kalau kau anak sulung, semua yang dihantar untuk bercakap dengan kau adalah anak sulung. Diorang kata nak tolong tapi babs judgmental. Walaupun lakonan tahap pelajar Aswara, tapi ada masa Adib tu goyahlah juga pasal aku 'degil' kan. Ada la sekejap dia emo dan cakap,
"Semua orang kat sini kata awak ni bercakap acah-acah gaji awak sebulan RM12,000.00" 
Amboi sis dan tak sis, mengumpat ker? Ini bukan mulut sebulan RM12,000.00. Ini mulut elaun sebulan seribu empat ratus tak campur claim dengan OT. 
Diorang akan highlight point kau ego, tak nak buka hati, tak nak buka minda dan negatif. Diorang akan suruh say yes first, jangan fikir panjang. Aku dah macam bercakap dengan OKT. 
"How am I going to delve into something I don't even understand?" sambil tangan gerak-gerak. 
Ye la, balik-balik guna point 'percaya', "Allah hantar ada hikmah" dan "Jangan filter apa yang saya cakap". Aku anak Norliza, mak aku cakap buang yang keruh, ambil yang jernih. Dey, nak dakwah masuk Islam pun kena bagi faham Islam dulu. Bukan main suruh kawan tu mengucap. Yang kau langsung tak terang gist kat aku, paksa aku bayar malam ini juga, pinjam duit kawan. 
Diorang ni memang rider agama teruk. Semua benda guna nama Allah dan yang geramnya, esok ada another talk. Aku cakap tak boleh pergi, malam aku ada training silat. Diorang boleh kata, "Penting sangat ke training tu? Mana lagi penting, training ke masa depan awak?" 
Aku dengan seriusnya, "Woah! Traning.". Selama ini yang susah senang dengan aku selain family, family silat aku juga. 
Bayangkan dari lepas Asar sampai nak dekat jam 12 malam, diorang push aku (ada la break maghrib). Sampai aku dah penat sangat, aku cakap nak balik. Guess what? Diorang tak bagi. Diorang suruh aku pergi relaks bagai. Aku macam, "Aku nak balik la bodoh". Diorang siap minta aku beri alasan kenapa nak balik. Aku bayar sewa  hanat. Dahlah hari bekerja balik malam, aklah juga guna bayaran sewa itu at least untuk tindur. Dan apa yang payah sangat nak faham dah aku nak balik, aku nak balik la. 
Aku mengamuk. Aku cakap, "Honestly I feel pressured. I don't feel like doing this pun in the first place. I want to go home. I rasa banyak kali dah I cakap I nak balik. Just respect my feelings that I want to go home. Tak payah hantar I balik pun I can go home by myself." 
Tahu apa Lily kata? "Awak cubalah appreciate effort Midon bawa aku ke sini"

Jawapan aku senang je, "I didn't ask him to." Percayalah lebih sepuluh kali aku cakap nak balik. 
Sudahnya aku balik sendiri naik Grab. Tak apalah bayar Grab RM43 dari aku berhutang RM822. Aim dia memang budak muda, di situ ramainya yang lagi muda dari aku. Student. Ya la, budak-budak kan, mestilah naif. Diorang akan pakai argument agama, keluarga dan akan kata perangai kau buruk. Heh, siapa yang buruk perangai

Aku tak ada merendahkan kau buat business masa kita mula-mula berjumpa (bisnes ke dosa?). Yang kau merendahkan aku sebab aku tak nak bisnes dosa kau tu. 
Aku pernahlah tanya mak aku, "Kalau Kak Yong habis chamber tak jadi lawyer, tak apa ke?". Mak aku diam tiga saat dan kemudian cakap, "Penat jelah belajar law". 
So dari situ aku dah tahu mak aku nak aku jadi lawyer. Itu kebahagiaan sebenar mak aku. Bukan aku limpahkan dia harta dari duit haram. Penat mak aku bagi susu halal. 
Sorry, kebahagiaan mak kita tak sama. Mak bapak aku ajar kekayaan paling perlu adalah kekayaan akhirat. 
Sumber: Nor Amira Asyiqin Amri

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2018/12/diorang-puji-melambung-paksa-pinjam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kawan Sendiri Bakal Nikah Adik Aku Ayah Pula Minta Duit Hantaran Rm10 Ribu Rupa Rupanya

Kawan Sendiri Bakal Nikah Adik Aku Ayah Pula Minta Duit Hantaran Rm10 Ribu Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 403 hits
Setiap ibu bapa manapun pastinya inginkan yang terbaik bagi anak mereka agar bila anak nikah nanti kehidupan ke depan hari terjamin Bukan senang seorang bapa untuk lepaskan anak kesayangan ke tangan orang lain Kisah kali ini menceritakan se...
2 Kali Mangkir Eks Pejabat Pssi Bakal Dijemput Paksa Terkait Pengaturan Skor

2 Kali Mangkir Eks Pejabat Pssi Bakal Dijemput Paksa Terkait Pengaturan Skor

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 211 hits
2 Kali Mangkir Eks Pejabat PSSI Bakal Dijemput Paksa Terkait Pengaturan Skor Dedi tidak tahu apa penyebab mantan pejabat PSSI itu mangkir dari pemeriksaan penyidik sebagai saksi skandal pengaturan skor Menurut Dedi Hidayat tidak pernah memb...
Divonis Bayar Uang Pengganti Rp 85 Miliar Pt Nke Bakal Jual Aset

Divonis Bayar Uang Pengganti Rp 85 Miliar Pt Nke Bakal Jual Aset

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 189 hits
PT Nusa Konstruksi Enjiniring Tbk divonis denda Rp 700 miliar atas korupsi pengerjaan proyek pembangunan rumah sakit khusus infeksi Universitas Udayana tahun anggaran 2009 dan 2010 PT NKE juga dikenakan pidana tambahan berupa uang pengganti...
Syed Saddiq Ada Kelas Puji Dr Asri

Syed Saddiq Ada Kelas Puji Dr Asri

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 354 hits
Syed Saddiq ada kelas puji Dr Asri Mufti Perlis puji keberanian Syed Saddiq mempertahankan sayap parti Bersatu kerana mendesak Waythamoorthy meletakkan jawatan sebagai menteri
Mo Salah Bakal Berdepan Hukuman Penggantungan Dua Perlawanan

Mo Salah Bakal Berdepan Hukuman Penggantungan Dua Perlawanan

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 236 hits
Bekas pengadil Liga Perdana Inggeris Mark Hasley mendedahkan bintang Liverpool Mohamed Salah mungkin digantung perlawanan dan tidak dapat beraksi dalam perlawanan penting berdepan Arsenal dan Manchester City Salah didakwa sengaja jatuh apab...
The Last Song Pertemukan Mereka Miley Cyrus Dan Liam Hemsworth Bakal Berkahwin

The Last Song Pertemukan Mereka Miley Cyrus Dan Liam Hemsworth Bakal Berkahwin

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 201 hits
Dipertemukan dalam filem The Last Song Miley Cyrus dan Liam Hemsworth pernah menjalinkan hubungan percintaan namun hubungan mereka pernah putus di tengah jalan namun hubungan istimewa kedua pasangan ini bertaut semula Semalam telah tular di...
Wanita Juga Bakal Mengubah Suaranya Ketika Tertarik Lawan Jenis

Wanita Juga Bakal Mengubah Suaranya Ketika Tertarik Lawan Jenis

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 224 hits
Suara dan kata kata menjadi salah satu cara bagi manusia untuk menarik perhatian lawan jenis Pada penelitian terdahulu diketahui bahwa pria bakal mengubah suara mereka menjadi lebih berat dan dalam ketika coba menarik perhatian lawan jenis ...
Pemda Kukar Bakal Sampaikan Tuntutan Bagi Hasil Blok Mahakam 50 Persen Ke Esdm

Pemda Kukar Bakal Sampaikan Tuntutan Bagi Hasil Blok Mahakam 50 Persen Ke Esdm

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 270 hits
Wakil Gubernur Kaltim Hadi Mulyadi mengatakan akan menyampaikan tuntutan tersebut ke Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral Namun dia memastikan agar semua tuntutan disampaikan dan diproses prosedural
Sewa Pelacur Di Israel Bakal Didenda Maksimal Sampai Rp 290 Juta

Sewa Pelacur Di Israel Bakal Didenda Maksimal Sampai Rp 290 Juta

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 189 hits
Undang udang anyar itu akan menjadikan Israel negara ke 10 yang mengkriminalkan penyewa pekerja seks komersil
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan

Habislah Rancak Menarik Bersama Video Hyoyeon Snsd Bersama Bomi Apink Dikritik Ramai

Dua Prajurit Tersambar Petir Di Mabes Tni Begini Kondisinya

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Wish List April 2024