Dikaitkan Dengan Syarikat Disiasat Sprm Adham Ditohmah




Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba, hari ini menafikan dakwaan Pusat Untuk Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) yang mengaitkan syarikatnya dengan kontrak diberikan Kementerian Kesihatan Malaysia dan kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
“Saya dengan tegas menyatakan ia tiada kaitan dengan Khazanah Jaya atau kaitan (kaitan dengan) mereka. Pombohongan.
“Semua itu adalah pembohongan dan tohmahan,” katanya kepada Malaysiakini.
Adham berkata beliau akan mengeluarkan kenyataan yang terperinci untuk menjelaskan isu tersebut tidak lama lagi.
Beliau berkata demikian selepas diminta mengulas gesaan C4 agar berterus-terang mengenai kontrak rundingan terus KKM yang sedang disiasat oleh SPRM baru-baru ini.
Sebelumnya C4 mendakwa antara syarikat yang menerima kontrak daripada KKM ialah Khazanah Jaya Sdn Bhd (KJSB). Dua daripada anggota lembaga pengarah syarikat itu didapati orang yang sama dalam syarikat pemegang saham badan yang mengendalikan rangkaian klinik Adham.
“Dilaporkan pada 5 Mei sekurang-kurangnya lima kontraktor dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan melibatkan kontrak yang dipercayai bernilai sekurang-kurangnya RM30 juta.
“Kontrak tersebut melibatkan pembelian alat ujian Covid-19, peralatan pelindung diri dan pelitup muka.
“Memandangkan pentingnya ketelusan dan akauntabiliti tidak boleh diabaikan dalam bertindak balas terhadap wabak yang membawa maut seperti Covid-19, C4 menuntut Adham untuk memberikan penjelasan menyeluruh demi kepentingan umum mengenai kontrak perolehan serta pelantikan kontraktor,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Sokong penuh siasatan SPRM
C4 juga mempersoalkan adakah terdapat elemen pilih kasih dalam pemberian kontrak tersebut.
Pada 5 Mei lalu, Bernama – yang memetik sumber SPRM – mengatakan agensi antirasuah itu sedang menyiasat kontrak KKM yang berkaitan dengan pemerolehan peralatan untuk Covid-19 yang diberikan melalui rundingan secara langsung.
Bagaimanapun, SPRM menafikan ada menahan sesiapa seperti dakwaan tersebar dalam media sosial sehari sebelumnya. Antara individu yang didakwa ditahan SPRM ialah “pegawai kanan, seorang setiausaha, kontraktor dan pemimpin parti politik”.
KKM juga membuat laporan polis mengenai dakwaan penahanan tersebut pada 4 Mei.
Pada hari yang sama, Adham mengeluarkan kenyataan yang memberi jaminan bahawa KKM akan bekerjasama dengan SPRM, tetapi tidak memberikan sebarang maklumat lanjut.
“Justeru, KKM akan sentiasa menyokong penuh usaha SPRM membasmi gejala rasuah serta penyelewengan.
“KKM akan terus bekerjasama dengan SPRM termasuklah dalam memastikan warga kementerian sentiasa menitik beratkan nilai integriti sepenuhnya,” katanya.
Baca SPRM siasat kontrak pemerolehan diberi KKM
Sementara itu dalam kenyataan dikeluarkan malam ini, Pejabat Menteri Kesihatan menegaskan tuduhan yang dibangkitkan itu tidak benar, berniat jahat dan bersifat character assassination (pembunuhan watak).
Katanya Adham tidak tidak pernah mempunyai sebarang kepentingan perniagaan dalam KJSB atau pemegang saham syarikat terbabit.
“Perlu ditegaskan menteri tidak pernah memberi sebarang arahan kepada pegawai KKM agar meluluskan pemberian kontrak kepada KJSB atau mana-mana syarikat.
“Semua urusan pembelian dan pemerolehan KKM sepanjang perang menentang Covid-19 ini dilakukan mengikut prosedur dan tatacara kewangan yang diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian dan para pegawai yang bertanggungjawab,” kata kenyataan tersebut.
Menurut pejabat menteri itu lagi sebuah NGO membuat provokasi umum mengenai kemungkinan Adham mempunyai kepentingan perniagaan dalam KJSB berdasarkan kedudukan Iskandar Mirza Ahmad yang pernah menjadi pengarah syarikat South Asia Noble Sdn Bhd (SANSB).
SANSB mempunyai kaitan dengan pemilik KJSB.
“Dakwaan ini jelas berniat jahat dan mendorong serta mencipta sangkaan buruk rakyat terhadap menteri kerana Iskandar Miza telah lama meninggalkan SANSB.
“Menggunakan fakta Iskandar Mirza sebagai bekas pekerja (Pengarah SANSB) bagi mengaitkan menteri dengan tuduhan penyalahgunaan kuasa berkaitan syarikat lain sangat tidak masuk akal,” katanya.
Menjelaskan hal itu, pejabat menteri kesihatan memberitahu Iskandar Mirza menyertai SANSB pada 18 Julai 2007 hingga 30 Jan 2015, manakala Tan Boon Keong dan Tan Jiat Jui menyertai SANSB hanya dari 30 Jan 2015.
Sungguhpun begitu, katanya, Adham mengalu-alukan siasatan SPRM yang sedang berjalan dan bersedia memberi kerjasama sepenuhnya.
“Penting untuk sesiapa sahaja yang mempunyai maklumat penyelewengan berkaitan pembelian oleh KKM menyerahkan bukti dan dokumen kepada SPRM, bukannya melempar tuduhan rambang sehingga menimbulkan fitnah dan gosip tidak benar,” katanya.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/11/dikaitkan-dengan-syarikat-disiasat-sprm-adham-ditohmah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=dikaitkan-dengan-syarikat-disiasat-sprm-adham-ditohmah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siasat Syarikat Tak Layak Kontrak Rm30 Juta Sprm Tahniah

Siasat Syarikat Tak Layak Kontrak Rm30 Juta Sprm Tahniah

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 233 hits
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat sebuah syarikat yang didakwa secara tidak layak mendapat kontrak kelengkapan makmal dianggarkan bernilai RM30 juta lapor The Malaysian Insight Memetik laporan The Malaysian Insight difahamkan...
Tuduh Dr Adham Ada Kaitan Syarikat Di Siasat Berniat Jahat

Tuduh Dr Adham Ada Kaitan Syarikat Di Siasat Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 294 hits
KUALA LUMPUR Tuduhan mendakwa Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba mempunyai kaitan dengan syarikat Khazanah Jaya Sdn Bhd yang memperoleh kontrak perolehan darurat bagi pelaksanaan Lab Maligation Solution For COVID 19 tidak benar bern...
Syed Saddiq Disiasat Sprm

Syed Saddiq Disiasat Sprm

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 242 hits
Syed Saddiq disiasat SPRMKUALA LUMPUR Siasatan berhubung kes rasuah sedang dijalankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap bekas Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Difahamkan kertas siasatan telah dibuka susula...
Sprm Tolong Siasat Yang Ini Ya

Sprm Tolong Siasat Yang Ini Ya

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 255 hits
Derma RM1 juta pemaju pada NGO pro Zuraida dipersoal Isu sumbangan RM1 juta oleh pemaju yang disenarai hitam sehingga minggu lepas kepada sebuah NGO yang dinaungi Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin kini menimbulkan p...
Riza Aziz Dilepas Malaysia Dijangka Terima Semula Rm465 3 Juta Sprm

Riza Aziz Dilepas Malaysia Dijangka Terima Semula Rm465 3 Juta Sprm

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 308 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini memaklumkan kerajaan dijangka akan menerima semula aset aset di luar negara berjumlah RM465 3 juta ekoran keputusan Mahkamah Sesyen melepas tanpa membebaskan Riza Shahriz Abdul Az...
Bos Sprm Pertahan Kenyataan Berkait Penyelesaian Bagi Riza Selepas Tommy Thomas Nafi

Bos Sprm Pertahan Kenyataan Berkait Penyelesaian Bagi Riza Selepas Tommy Thomas Nafi

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 386 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mempertahankan penyelesaian terhadap penerbit Hollywood Riza Aziz adalah betul seperti dipersetujui bekas peguam negara Tommy Thomas kerana ia merupakan keputusan pasukan pendakwaan kes itu Ketua Pesur...
Mengejutkan Sprm Terus Berbohong Dakwa Tommy Thomas

Mengejutkan Sprm Terus Berbohong Dakwa Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 431 hits
Tommy Thomas KUALA LUMPUR Bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas menafikan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bahawa beliau terlibat dalam keputusan melepaskan tanpa membebaskan Riza Abdul Aziz iaitu anak tiri Datuk Seri Naj...
Watak Animasi Tempatan Yaya Dicalonkan Dalam Anugerah Licensing International Di Amerika Syarikat

Watak Animasi Tempatan Yaya Dicalonkan Dalam Anugerah Licensing International Di Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 331 hits
Menjelang bulan Ramadhan ini watak Muslimah animasi 3D rekaan Monsta Yaya menjulang nama negara apabila rancangan Fly With Yaya Tohoku telah dicalonkan dalam The Newcomer Award di Licensing International Excellence Awards yang berlangsung d...
Sejauh Mana Disiasat

Sejauh Mana Disiasat

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 348 hits
Ibrahim Mat IsaTak tahu setakat mana siasatan ini berlangsung tapi jika benar bukti ditemui eloklah Adham Baba air suam berundur Usah dibebankan kerajaan pintu belakang yang penuh dengan pengkhianat dan perasuah Kami rakyat menyumpah PN set...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran