Didakwa Galakkan Bunuh Diri Peguam Ini Pertahan Persembahan Aina Abdul Di Pentas Ajl


Siapa yang menonton persembahan penyanyi Aina Abdul yang mendendang lagu bertajuk Sumpah, pasti ramai yang sudah mengikuti kisah yang berlaku. Bahkan ada sesetengah individu mendakwa ianya menarik perhatian pesakit mental untuk bertindak di luar jangkaan.
Ekoran daripada itu, seorang peguam yang sangat terkenal di laman sosial, Alan Azlan berkongsi pendapat tentang persembahan Aina Abdul yang dikatakan tidak melanggar etika dalam industri Komunikasi dan Multimedia.
Didakwa menggalakkan bunuh diri Aku tak sempat nak tengok AJL34 minggu lepas sebab kena prepare untuk berperang dengan Penolong Kanan Pendaftar yang pandai-pandai reject Perintah Bersih untuk kes anakguam sampai Hakim kena masuk campur. Meninggi jugalah vocal aku ni macam Aina Abdul atas pentas AJL tu cuma tak berdarah je bib time tu. Eh.
Lepas dah tengok aku cuba faham apa yang berlaku. Dia nyanyi lagu. Dia cuba appresiasi dan terjemah lagu tu dengan cara yang orang anggap menggalakkan bunuh diri.
Pasal appresiasi seni ni bukan bidang aku. Yang aku tau kalau Dayang Nurfaizah nyanyi aku memang emo kalau sapa-sapa kacau line.
Maksud CMCF Tapi kes Aina ni menarik sebab PHM kaitkan dengan salah laku berdasarkan kepada “Communication and Multimedia Content Forum of Malaysia”(“CMCF”) CMCF ni apa?
CMCF ni adalah Kod Kandungan mengandungi piawai-piawai dan amalan-amalan dalam industri komunikasi dan multimedia. Kod Kandungan ini dibuat yang disediakan selaras dengan peruntukkan di bawah Seksyen 95 AKta Komunikasi dan Media 1998 (“Akta 588”).
Dalam Kod Kandungan tu ada pecahan-pecahan dalam bentuk ‘Bahagian’ yang memberi garis panduan pada amalan dalam industri. Dalam kes Aina ni Bahagian 2 Poin
4.0 berkaitan dengan ‘Violence’ adalah releven. Poin 4.3(i)(a) dalam tu diterangkan apa adegan atau perbuatan dalam amalan industri yang terjumlah kepada maksud ‘Violence’ dan apa garis panduan dalam gambaran keganasan dalam amalan seni.
Menurut Poin 4.3(i)(a) tersebut dinyatakan kesan gambaran keganasan sama ada fizikal, secara lisan ataupun berbentuk psikologi, boleh mengganggu, mencemaskan dan juga menyinggung perasaan penonton. la juga boleh menyebabkan ketakutan yang tidak berasas dikalangan penonton dan juga menggalakkan peniruan.
Point 4.3(i)(c) disebut berkenaan dengan pemaparan amalan kejam dan penderaan, imejan kecederaan dan serangan dan pemaparan darah yang eksplisit dan keterlaluan hendaklah dielakkan.
Kecaman dari PHM tu banyak khilafnya, dan salah letak (misplaced). Mungkin ini la yang PHM cuba kaitkan dengan persembahan Aina. Sampai lah dia kena kecam teruk. Sampai kawan-kawan kat Mahkamah pagi tadi pun ada cerita tapi time tu aku tak berkesempatan telaah Kod Kandungan ni, dan lepas tengok aku berpendapat kecaman dari PHM tu banyak khilafnya, dan salah letak (misplaced).
Pada aku PHM khilaf sebab walaupun disebut pasal pemaparan darah patut dielakkan, Point 4.3(i)(d) walau bagaimanapun membenarkan pemaparan semua adegan yang disenaraikan secara umum dalam ‘heading’ Poin 4.3.
Cuma terma yang digunapakai adalah ‘due consideration’, ‘use of appropriate editorial judgment’, dan ‘exercise of caution’.
Maknanya kat sini, untuk PHM terus kecam persembahan ‘berdarah’ Aina semata-mata kononnya dia menggalakkan perbuatan ‘suicide’ atau ‘self-hurt’ adalah sangat tidak selari dengan ‘spirit’ Bahagian 2 Poin 4.2 Kod Kandungan tersebut kerana dinyatakan dengan jelas dalam Poin 4.2 tersebut bahawa menafikan penceritaan atau gambaran tentang kebenaran yang pahit tentang apa yang berlaku di dunia adalah sama seperti menolak fahaman terhadap hakikat sebenar kehidupan manusia.
Aina terangkan yang itu cuma terjemahan lirik lagu yang maksudnya sakit, perit dan luka. Bukan kecewa dan mencari penyelesaian dengan membunuh diri.

Penderaf Kod Kandungan ini dah cukup arif dengan sifat seni yang sangat subjektif sebab tu lah kayu ukur untuk pastikan pemaparan yang nampak negatif di mata. Kita dibenarkan untuk diolah dengan kreativiti masing-masing selagi mana ‘due consideration’, ‘use of appropriate editorial judgment’, dan ‘exercise of caution’ digunapakai.
Dan aku rasa sebagai seorang yang kosong dalam bidang seni dan hanya bercakap di atas kapasiti sebagai seorang peguam yang mana aku, sama ada melalui kes yang aku sendiri kendalikan, atau berdasarkan perkongsian rakan-rakan peguam lain, tentang isu jenayah dan kriminologi yang membawa kepada berlakunya kes-kes ‘self hurt’ atau bunuh diri, persembahan Aina sikit pun tak membawa kepada ‘insinuation’ kepada apa yang digambarkan sebagai pelanggaran Kod Kandungan itu.
 
Sumber: Alan Azlan
The post Didakwa Galakkan Bunuh Diri, Peguam Ini Pertahan Persembahan Aina Abdul Di Pentas AJL appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/13/didakwa-galakkan-bunuh-diri-peguam-ini-pertahan-persembahan-aina-abdul-di-pentas-ajl/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persembahan Ajl 34 Aina Abdul Dengan Konsep Bunuh Diri Terima Kritikan

Persembahan Ajl 34 Aina Abdul Dengan Konsep Bunuh Diri Terima Kritikan

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 455 hits
Selain isu mikrofon Siti Nurhaliza yang tidak berbunyi ketika membuat persembahan lagu Anta Permana persembahan Aina Abdul turut mencetuskan kontroversi Facebook Public Health Malaysia secara terbuka tampil mengkritik konsep persembahan pen...
Bawa Mesej Bunuh Diri Persembahan Aina Abdul Di Ajl34 Keterlaluan Dan Langgar Peraturan

Bawa Mesej Bunuh Diri Persembahan Aina Abdul Di Ajl34 Keterlaluan Dan Langgar Peraturan

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 638 hits
MESKIPUN persembahan vokal penyanyi Aina Abdul menerusi lagu Sumpah pada malam kemuncak Anugerah Juara Lagu 34 menerima pujian namun ada segelintir pihak berasa kurang senang dengan konsep persembahan itu Persembahan yang berkonsepkan seola...
Persembahan Konsep Bunuh Diri Aina Dalam Ajl34 Keterlaluan Dan Melampau

Persembahan Konsep Bunuh Diri Aina Dalam Ajl34 Keterlaluan Dan Melampau

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 764 hits
Copypaste dari Public Health MalaysiaPersembahan Konsep Bunuh Diri Keterlaluan Melanggar Peraturan Sangat mengejutkan Apakah sudah tiada idea kreatif lain sehingga mendesak untuk melakukan persembahan yang berkonsepkan bunuh diri di pentas ...
Persatuan Kesihatan Mental Kecam Persembahan Bunuh Diri Aina

Persatuan Kesihatan Mental Kecam Persembahan Bunuh Diri Aina

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 296 hits
MALAYSIAKINI Persembahan kontroversi oleh penyanyi Aina Abdul di Anugerah Juara Lagu ke 34 malam tadi mengundang kecaman persatuan kesihatan mental Pada persembahan itu Aina berpakaian serba putih dan dilihat menikam dadanya sehingga darah ...
Aina Abdul Jawab Kontroversi Persembahan Gaun Bermandi Darah

Aina Abdul Jawab Kontroversi Persembahan Gaun Bermandi Darah

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 563 hits
Meskipun sangat menarik dan penuh emosi mengungkap segala maksud tersirat persembahan penyanyi Aina Abdul menerusi lagu Sumpah pada Anugerah Juara Lagu ke 34 mengundang kritikan dan kontroversi Gimik persembahan Aina yang mengenakan gaun pu...
Persembahan Aina Abdul Dikritik Konsep Keterlaluan

Persembahan Aina Abdul Dikritik Konsep Keterlaluan

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 638 hits
Tidak dinafikan persembahan artis untuk malam Anugerah Juara Lagu ke 34 cukup memukau Antara yang mendapat pujian ramai ialah Aina Abdul yang berpakaian putih seperti kain kafan dan menikam dadanya sehingga darah mencurah keluar simbolik be...
Diduga Bunuh Diri Pasutri Di Labuhan Batu Nekat Minum Racun

Diduga Bunuh Diri Pasutri Di Labuhan Batu Nekat Minum Racun

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 278 hits
Pasangan suami istri di Desa Sennah Pangkatan Labuhan Batu Sumut diduga mencoba bunuh diri dengan cara minum racun Minggu pagi Suami meninggal dunia sedangkan istrinya kritis
Persembahan Aina Boleh Trigger Orang Buat Perbuatan Berbahaya Kata Phm Tetapi Aina Tampil Mempertahankan Persembahannya

Persembahan Aina Boleh Trigger Orang Buat Perbuatan Berbahaya Kata Phm Tetapi Aina Tampil Mempertahankan Persembahannya

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 352 hits
Anugerah Juara Lagu ke 34 sudah melabuhkan tirainya pada malam tadi dan menyaksikan Naim Daniel dinobatkan sebagai juara melalui nyanyian lagu Sumpah Seperti acara acara lain AJL juga tidak terlepas menerima kritikan kritikan daripada pelba...
6 Didakwa Bunuh 10 Merusuh Dalam Pergaduhan Maut Di Stesen Minyak

6 Didakwa Bunuh 10 Merusuh Dalam Pergaduhan Maut Di Stesen Minyak

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 304 hits
Ketua JSJ Kelantan Wan Khairuddin Wan Idris bersama Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Machang Mohd Firdaus Mohd melihat tompokan darah di tempat kejadian 2 lelaki maut dalam pergaduhan di depan stesen minyak di Machang MACHANG Enam lelaki ter...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama