Di Nenggiri Umno Bergantung Kepada Ku Li 87


malaysianow.com.my
MalaysiaNow
Julai 19, 2024 

Bolehkah pemimpin veteran Umno dari kerabat diraja itu mengembalikan kegemilangan Umno di kawasannya sendiri?
Umno yakin pengaruh Tengku Razaleigh Hamzah mampu mengubah nasib parti itu di Nenggiri pada PRK bulan depan.
Sama ada Tengku Razaleigh Hamzah masih mempunyai pengaruh di kawasan yang pernah diwakilinya selama lebih empat dekad akan terjawab pada Pilihan Raya Kecil Nenggiri bulan depan.

Veteran Umno itu yang lebih mesra dengan panggilan Ku Li pernah menyandang kerusi Gua Musang, iaitu kawasan Parlimen untuk kerusi negeri Nenggiri, selama 12 penggal sejak 1974.

Bagaimanapun, tsunami Melayu pada pilihan raya lalu menamatkan era bekas pemimpin Umno itu yang satu masa dulu dilihat pencabar yang mampu menjatuhkan Dr Mahathir Mohamad, gergasi politik yang memimpin parti itu selama lebih dua dekad sebelum menjatuhkannya pada 2018.

Pimpinan Umno masih mengharapkan pengaruh dan rasa hormat terhadap orang lama seperti Ku Li mampu mengembalikan sokongan kepada Barisan Nasional (BN).

Faktor inilah yang mungkin mendorong Umno melantik Ku Li yang berusia 87 tahun itu mengemudi kempen BN di Nenggiri.

Seorang pemerhati tidak menafikan aura Ku Li, dan setidak-tidaknya akan memastikan Perikatan Nasional (PN) tidak mendapat laluan mudah sepertimana di kerusi majoriti Melayu yang lain.

"Beliau lebih mengenali 'psyche' pengundi di sana. Saya percaya pengalaman beliau selama beberapa dekad sebagai ahli Parlimen Gua Musang tentu memberi kelebihan dalam mendekati pengundi," kata Rabi'ah Aminudin dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

PRK Nenggiri diadakan selepas penyandangnya, Mohd Azizi Abu Naim, hilang keahlian Bersatu kerana berpaling tadah menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim, sekaligus melanggar perlembagaan parti.

Nenggiri merupakan satu-satunya kerusi milik ahli Bersatu yang berpaling tadah di mana pilihan raya semula diadakan, sejajar dengan undang-undang lompat parti yang diluluskan pada 2022.

Tujuh kerusi lain, iaitu satu kerusi negeri di Selangor dan enam kerusi Parlimen termasuk Gua Musang yang juga disandang Azizi, tidak diisytiharkan kosong selepas keputusan kontroversi speaker.

Pada pilihan raya negeri (PRN) tahun lepas, Azizi memenangi kerusi Nenggiri dengan 6,517 undi, menewaskan Ab Aziz Yusoff daripada BN dengan majoriti 810 undi.

Kemenangan itu beberapa bulan selepas Azizi menjadi antara "giant slayers" yang menumpaskan gergasi politik, apabila menewaskan Ku Li di Gua Musang pada pilihan raya umum November 2022.

Orang kuat Umno Gua Musang Mohd Syahbudin Hashim berkata Ku Li ialah nama yang sinonim dengan Gua Musang, malah menurutnya, beliau digelar "bapa pembangunan" kawasan itu kerana banyak berjasa kepada penduduk.

Syahbudin, yang juga timbalan ketua Umno Gua Musang, berkata dengan melantik Ku Li sebagai pengarah PRK, Umno ingin menebus kelemahan yang "terlepas pandang" di kedua-dua PRU dan PRN.

"Faktor orang Umno tidak keluar mengundi pada PRU dan PRN lepas juga antara punca kekalahan kita.

"Jadi kali ini, Ku Li akan mengubah strategi untuk mendekati penduduk di Nenggiri," kata Syahbudin yang juga Adun Galas, kepada MalaysiaNow.

Selain itu, BN dijangka sekali lagi menggunakan hujah menjadi sebahagian kerajaan pusat bagi meyakinkan pengundi tentang kelebihan mengundi untuk gabungan itu.

'Gelombang kebencian kepada Umno, bukan Ku Li'

Mohd Rosdi Aziz, yang menggerakkan "war room" BN di Nenggiri, mendakwa Ku Li masih berpengaruh, dan berkata masyarakat di Hulu Kelantan masih menghormati beliau.

Menurutnya, asal usul Ku Li sebagai kerabat diraja juga satu "kelebihan tersendiri".

"Kekalahan beliau ialah kerana persepsi dan pengaruh media yang berjaya dicipta," kata Rosdi, yang mengakui defisit sokongan dihadapi Umno.

"Tiada gelombang kebencian terhadap Ku Li, tetapi wujud gelombang kebencian kepada parti."

Bekas ketua penerangan Umno, Isham Jalil, berkata walaupun Ku Li boleh menarik undi, wujud beberapa faktor yang menyebabkan pengundi menolak calon BN.

Ia termasuk kerjasama Umno dan DAP yang rata-rata masih ditolak orang Melayu, selain penarikan subsidi pukal diesel.

"Di Sungai Bakap, itulah faktor orang Umno tidak mahu keluar mengundi atau mengundi PN," kata Isham, merujuk kemenangan besar PN pada PRK untuk DUN Pulau Pinang itu awal bulan ini.

Sambil menggunakan istilah "Umdap" untuk merujuk kerjasama Umno dan DAP, Isham berkata walaupun Ku Li disukai, ia tidak bermakna pengundi akan memilih calon BN.

Katanya ini kerana beberapa sosok yang ditolak ahli Umno seperti Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dan timbalannya Ahmad Zahid Hamidi.

Di samping itu, Isham juga merujuk kepada kontroversi berkait BlackRock.

"Kalau mereka beri undi kepada calon Umdap ini, ia bermakna satu undi kepada (perdana menteri) Anwar dan Zahid dan BlackRock.

"PN juga tidak akan ambil mudah dan terpaksa bekerja keras walaupun mereka menang sebelum ini," tambah bekas orang kuat Najib itu.

Isham berkata Zahid yang juga presiden Umno terdesak untuk menang di Nenggiri, yang sekali lagi menjadi medan menguji penerimaan orang Melayu terhadap kerjasama parti itu dengan DAP.

Bagi Rabi'ah, pembangunan setempat dijangka menjadi agenda utama kempen BN di Nenggiri.

Bagaimanapun, calon PN yang membawa identiti Melayu-Islam juga sama berpeluang mendapat undi kerusi majoriti Melayu itu, tambahnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/07/di-nenggiri-umno-bergantung-kepada-ku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Di Nenggiri Tolak Pakatan Umno Dap

Rakyat Di Nenggiri Tolak Pakatan Umno Dap

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 151 hits
suaramerdeka com my 21 July 2024PENGIUNDI di Dewan Undangan Negeri Nenggiri akan menolak calon Barisan Nasional pada pilihan raya kecil 17 Ogos ini kerana mereka menolak UMNO DAP bersekongkolSetiausaha Agung Pas Datuk Seri Takiyuddin Hassan...
Umno Not Afraid To Face Bersatu S Mature Candidate In Nenggiri

Umno Not Afraid To Face Bersatu S Mature Candidate In Nenggiri

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 165 hits
Barisan Nasional has selected Azmawi Fikri Abdul Ghani as its candidate for the Nenggiri by election PETALING JAYA A Gua Musang Umno leader says the maturity of the Perikatan Nasional candidate does not intimidate Barisan Nasional in its mi...
Kelantan Umno Doesn T Want Tactless Leaders In Nenggiri Poll Says Analyst

Kelantan Umno Doesn T Want Tactless Leaders In Nenggiri Poll Says Analyst

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 170 hits
Kelantan Umno s requirement that unity government leaders be vetted before campaigning for Barisan Nasional in the Nenggiri by election is likely due to concerns that undiplomatic leaders will offend local sensibilities says an analyst Rusd...
Bn Pertaruh Ketua Pemuda Umno Gua Musang Di Nenggiri

Bn Pertaruh Ketua Pemuda Umno Gua Musang Di Nenggiri

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 209 hits
freemalaysiatoday com18 Jul 2024Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani akan mewakili kerajaan perpaduan pada PRK 17 Ogos Ketua Pemuda Umno Gua Musang Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani akan membawa cabaran BN di PRK DUN Nenggiri PETALING JAYA Ketua Pemud...
Kerajaan Perpaduan Sudah Jadi Kerajaan Pergaduhan Nenggiri Menanti Untuk Giliran Umno Pula Terima Kecaman

Kerajaan Perpaduan Sudah Jadi Kerajaan Pergaduhan Nenggiri Menanti Untuk Giliran Umno Pula Terima Kecaman

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 99 hits
Kerajaan yang terbentuk dan diketuai Anwar Ibrahim sekarang ini adalah kerajaan perpaduan Atas titah Yang di Pertuan Agong ketika itu kerajaan perpaduan dilihat sebagai usaha untuk menyatu padukan parti parti yang berbalah setelah tiada sat...
Pn Kalah Di Nenggiri Baru Umno Kebah

Pn Kalah Di Nenggiri Baru Umno Kebah

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 108 hits
Hanya dengan kekalahan Perikatan Nasional di Nenggiri je akan meredakan gerimis dalam UMNO Knots mas0n melayu yang menjerut leher perikatan akan berlaku di sana Konco George Soros Trump kena tembak BFF dia MAHathir sedang nazak MAHiaddin ya...
Prk Nenggiri Umno Tak Gentar Lawan Calon Matang Bersatu

Prk Nenggiri Umno Tak Gentar Lawan Calon Matang Bersatu

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 208 hits
freemalaysiatoday com22 Jul 2024Mohd Syahbuddin Hashim berkata calon BN Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani mempunyai kelebihan sendiri di sebalik usianya yang masih muda Minggu lalu Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani diumum sebagai calon BN pada PRK ...
Bn Names Kelantan Umno Youth Chief For Nenggiri By Election

Bn Names Kelantan Umno Youth Chief For Nenggiri By Election

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 188 hits
Azmawi Fikri Abdul Ghani s name was submitted to the Umno top leadership for consideration as the BN candidate for the Aug 17 Nenggiri by election PETALING JAYA Barisan Nasional will field Azmawi Fikri Abdul Ghani to contest the Nenggiri by...
Umno Dalam Bahaya Jika Kalah Di Nenggiri

Umno Dalam Bahaya Jika Kalah Di Nenggiri

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 136 hits
Sama seperti PRK Dun Sungai Bakap sebelum ini yang PKR begitu berharap dapat memenanginya situasi yang sama turut berlaku kepada UMNO dalam PRK Dun Nenggiri pada 17 Ogos depan Bagi PKR parti itu amat berharap dapat memenangi PRK Dun Sungai ...
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Hentian Sebelah Pedas Linggi

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Fikir Baik Baik Sebelum Anda Berkahwin

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Secret Mother Eating Together

Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

16 Finalis Cilik The Chosen One Musim 2 Evolusi Bintang Baharu

May Begegar Segunung Rindu Chord