Di Bangladesh Ini Cara Gen Z Ajar Penjawat Awam


 

Apa yang berlaku di Bangladesh? Mudah, Generasi Z atau Gen Z bangkit dan mengajarkan institusi penjawat awam negara itu, sejenis atau semacam PTB (pegawai tadbir Bangladesh) yang bercengkam, sehingga akhirnya mengakibatkan kerajaan pimpinan Sheikh Hasina ‘keguguran kuasa’.
Tentu dakwaan ini bukan cakap-cakap kosong lantaran kejadian seumpama ini sudah pun diramal oleh sosiologis seperti Vincenzo Ruggiero, khusus dalam tulisan terkenal beliau ‘Political Violence: A Typology’.
Bagaimanakah menjelaskan ‘revolusi Gen Z Bangla’ yang demikian sensasi ini? Pertamanya, kita perlu ingat yang Gen Z sering dikaitkan dengan ketidakpedulian terhadap politik semasa; berada dalam awan gemawan cita-cita penuh khayal; beroleh sumber daripada hal ehwal belum tentu sah dari dalam talian; atau di sesetengah negara terheret dengan politik ekstremis. Paling tidak inilah gambaran mengenai Gen Z dari kaca mata millenial dan generasi lebih senior.
Mungkin tanggapan di atas separuh benar di beberapa tempat dan negara, tetapi nampaknya sesuatu terlupakan ialah Gen Z juga peminat wacana. Oleh kerana Gen Z kaki wacana, mereka juga asyik menelaah, meskipun di sesetengah keadaan boleh dihujahkan pseudo. Misalnya dia berasa dia terpaling Ali Shariati, atau dia terpaling Ali Asghar Engineer dan sebagainya. Padahal pseudo.
Oleh sebab Gen Z Bangladeshi ini kaki wacana, maka tidaklah menghairankan jika Gen Z di sana, sebaik menjatuhkan Sheikh Hasina, mereka memilih untuk menjemput Muhammad Yunus penerima Hadiah Nobel Keamanan 2006 sebagai perdana menteri sementara. Ya, Bangladesh pernah melahirkan penerima Hadiah Nobel.
Isnin lepas, seluruh dunia menyaksikan Gen Z Bangladesh mengamuk di kota Dhaka. Mereka mara meskipun ditembak dibunuh polis dan askar (angka korban melebihi 90 orang) untuk menjatuhkan kerajaan Sheikh Hasina setelah berkuasa selama 15 tahun. Hasina, 76, anak kepada Bapa Bangladesh Moden, Sheikh Mujibur Rahman, yang dibunuh pada 1975.
Apakah yang menyebabkan Gen Z, kebanyakannya pelajar universiti mengamuk dan melakukan protes yang berakhir dengan kejatuhan sebuah kerajaan ini?
Pegawai tadbir Bangladesh dan institusi penjawat awam negara tersebut enggan mengalami reformasi. Malah sistem sedia ada diperkukuhkan dengan kuota ‘mukti joddhas’. Untuk gambaran penuh; penjawat awam di Bangladesh masuk pejabat sepagi pukul 8, lantas keluar minum sehingga pukul 10 atau kadang pukul 12 tengahari. Mereka akan melayan pelanggan sejam dua sambil bersolat dhuha di antaranya. Lagi, mereka keluar makan tengahari santak pukul 3 diikuti sembahyang zohor berjemaah dengan tazkirah ala Tabligh, sebelum akhirnya pulang pukul 5 petang.
Setiap tahun mereka beroleh bonus, mendapat pelbagai elaun keraian, dan diberi kemudahan macam-macam sehingga mereka terputus dari realiti rakyat biasa yang susah. Lebih hebat jika penjawat awam Bangladesh ini ada jaringan (selalunya ibu bapa) mereka akan beroleh posisi dalam kerajaan dan naik gred dengan mudah.
Awal tahun ini, geng PTB menyediakan satu sistem kuota di mana 30% jawatan penjawat awam diperuntukkan kepada golongan veteran yang berperang dengan Pakistan untuk mendapatkan kemerdekaan Bangladesh pada 1971. Sistem ini mengakibatkan siswa Universiti Dhaka mendidih hingga meruok cinta pada nusa bangsa yang selama ini terjelopok jatuh dalam kancah celaka lantaran PTB enggan melakukan reformasi.
Jika di negara kita, penjawat awam graduan sekolah elit tertentu diberi muka atau jika kamu rakyat sebuah negeri di Pantai Timur; di Bangladesh PTB memberi muka, lidah, pipi, dada, perut dan lemak kepada penyokong parti Hasina, Parti Liga Awami. Memang ekonomi di bawah Hasina agak baik, tetapi selepas pandemik, Hasina nampaknya gagal mengawal keadaan. Maklumlah beliau sudah 76 tahun, dan di dalam negara berpopulasi 171 juta, anggaran penganggur adalah 30 juta orang.
Lebih hodoh Bangladesh berdepan kenaikan harga barang, inflasi, dan ekstremisme agama, maka apabila penjawat awam nampaknya menggagalkan aspirasi Sheikh Hasina dan partinya, tunjuk perasaan menjadi revolusi. Pada 15 Julai lepas, protes menjadi padah dan meskipun Mahkamah Agung bertindak membatalkan kuota ini, ia gagal memadamkan rasa teraniaya Gen Z. Jadi asal cuai penjawat awam, ia melarat kepada Hasina.
Inilah yang dinyatakan oleh Vincenzo Ruggiero dalam ‘Political Violence: A Typology’ bahawa ‘keganasan institusi’ jika tidak dicegah akan meruntuhkan kerajaan dan mencetuskan kekacauan politik. Vincenzo memerhatikan aspek micro-sociological khusus dalam bentuk pemerhatian dekat terhadap dinamik dan sikap atau perangai organisasi tertentu dan anggotanya. Dalam hal Bangladesh ini, ia ialah pegawai tadbir Bangladesh yang degil tidak mahu melakukan reformasi.
Hasina mengikutkan sahaja lagak PTB itu sehingga akhirnya memakan diri sendiri.
Sebetulnya apabila Vincenzo mengatakan ‘keganasan institusi’ ia bukan bermakna ada organisasi yang mengganasi masyarakat dan membunuhnya, bukan, tetapi ‘keganasan institusi’ di sini adalah akibat dari hubungan berkuasa dan dominan antara penjawat awam gred tinggi dengan kelompok tertentu (alumni sekolah atau taksub saing negeri) dan khayalan bahawa kuasa dan penompokan kekayaan mereka akan terhakis jika tiada geng mereka diberi peluang seterusnya di masa hadapan.
Ketakutan kehilangan kuasa itu menyebabkan mereka ‘bertindak ganas’ dengan mencabul cita-cita demokratik, melakukan diskriminasi, menggagalkan usaha pembaikan oleh mereka yang berintegriti. Vincenzo menyatakan begini, 
…the result of an obsessive relationship of powerful individuals and groups with their future; it is a form of accumulation and accretion of the power such groups already possess, inspired by fear that in the future, events may lead to them losing it.
Salah Hasina ialah dia tidak membendung. Atau lebih tepat, salah Hasina ialah dia memagar dirinya dengan orang atau pegawai khas yang memagarnya dari kebenaran dan kenyataan. Atau barangkali juga Hasina melantik semacam SUSK yang ingin mendengar suaranya sahaja.
Kemarahan Gen Z terhadap sistem kuota penjawat awam itu atau kepada ‘mukti joddhas’ hanyalah satu jentikan yang terhasil ekoran keganasan institusi ini. Jika perdana menteri berusia 76 tahun itu mendengar suara Gen Z lebih awal, melakukan reformasi sebenar, dan membanteras penjawat awam toksik seperti PTB ini, tentu sahaja kerajaan beliau terselamat.
Sekarang, semuanya sudah terlambat.
Pun, kita menanti Bangladesh yang baharu di tangan Muhamad Yunus. Nasib Bangladesh dapat dihujahkan baik. Ini kerana bila mana Gen Z mengajarkan PTB, dan menurunkan Hasina mereka masih punya minda terbaik sepertinya penerima Hadiah Nobel itu.
Di negara lain macam kita, belum tentu. Silap hari bulan, kelak yang dinaikkan ialah pseudo wacana atasan tertentu yang perasan bagus. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/08/di-bangladesh-ini-cara-gen-z-ajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hampir 50 Peratus Penjawat Awam Terutamanya Di Putrajaya Alami Obesiti Ksn

Hampir 50 Peratus Penjawat Awam Terutamanya Di Putrajaya Alami Obesiti Ksn

papar berkaitan - pada 4/8/2024 - jumlah : 80 hits
Hampir 50 peratus penjawat awam mengalami masalah berat badan berlebihan dan kebanyakan daripada jumlah itu adalah mereka yang berkhidmat di Putrajaya dedah Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali Justeru Zuki Ali menekankan betapa pe...
Mappa 2024 Pengiraan Kenaikan Gaji Penjawat Awam

Mappa 2024 Pengiraan Kenaikan Gaji Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 4/8/2024 - jumlah : 80 hits
Kenaikan Gaji 15 Menanti Penjawat Awam di 2024 Ketahui Tarikh Pengumuman Rasmi Hanya di Sini Jangan ketinggalan update terkini untuk semua penjawat awam Ini adalah berita yang Anda tidak akan mahu lepas Pada majlis yang dinanti nantikan ker...
Berita Baik Penjawat Awam Siap Sedia Makin Takutlah Geng Pemfitnah Lepa

Berita Baik Penjawat Awam Siap Sedia Makin Takutlah Geng Pemfitnah Lepa

papar berkaitan - pada 5/8/2024 - jumlah : 90 hits
Penjawat awam boleh menyemak dan mengetahui kadar baharu gaji pada minggu depan susulan pelarasan gaji menerusi Sistem Saraan Perkhidmatan Awam yang diperkenalkan kerajaan Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Mohd Shaiful Ibrahim...
Kerajaan Umum Gaji Penjawat Awam Naik 15 42 Peratus Ikuti Contoh Pengiraan

Kerajaan Umum Gaji Penjawat Awam Naik 15 42 Peratus Ikuti Contoh Pengiraan

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 172 hits
Kerajaan Umum Gaji Penjawat Awam Naik 15 42 Peratus Kerajaan Umum Gaji Penjawat Awam Naik 15 42 Peratus Kerajaan Malaysia telah mengumumkan berita yang menggembirakan bagi penjawat awam di seluruh negara Dalam langkah untuk meningkatkan kes...
Jumaat Ini Jadi Perhatian Penjawat Awam Dan Pesara

Jumaat Ini Jadi Perhatian Penjawat Awam Dan Pesara

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 64 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka membuat pengumuman penting mengenai Sistem Saraan Perkhidmatan Awam pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam ke 19 yang akan diadakan Jumaat ini di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajay...
Penjawat Awam Di Cekup Ketika Sedang Bercucuk Tanam Dengan Pak Guard Dalam Bilik Homestay

Penjawat Awam Di Cekup Ketika Sedang Bercucuk Tanam Dengan Pak Guard Dalam Bilik Homestay

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 77 hits
nbsp Wanita berusia 30 an yang juga penjawat awam itu dicekup bersama lelaki berusia lingkungan 30 an yang bekerja sebagai pengawal keselamatan dalam operasi sekitar 12 tengah malam Wanita itu ditemui hanya berselimut di atas katil manakala...
Mesej Tular Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam Adalah Tidak Benar

Mesej Tular Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 87 hits
SEBENARNYA Menurut kenyataan Jabatan Perkhidmatan Awam Kandungan Whatsapp yang sedang tular mengenai
Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam Kena Terima Syarat Wajib Ini Dulu Dulu

Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam Kena Terima Syarat Wajib Ini Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 123 hits
Pada zaman pemerintahan Tun Abdullah Ahmad Badawi penjawat awam perlu menandatangani beberapa dokumen dan memenuhi syarat tertentu sebelum menerima gaji baharu hasil daripada pelarasan gaji Berikut adalah beberapa syarat yang dikenakan 1 Su...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Dilema Seorang Blogger Tahun 2024

Collaboration Opportunity

Anak Pucat Dan Lemah Mungkin Ada Masalah G6pd

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn