Dewan Rakyat Kecoh Gara Gara Isu Komunis Kampung Baru Cina


malaysiakini.com
B Nantha Kumar, Raveena Nagotra & Hariz Mohd
Diterbitkan: Mar 5, 2024 5:03 PM
PARLIMEN | Perbalahan tercetus di Dewan Rakyat hari ini selepas seorang ahli parlimen PN berkata langkah menjadikan kampung baru Cina sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco hanya akan mengiktiraf perjuangan komunis.

Ismail Abdul Muttalib (PN-Maran) berkata demikian ketika mengkritik cadangan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming agar kampung baru Cina dicalonkan sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco bagi mengiktiraf nilai kebudayaan dan sejarahnya.

Ismail juga mempersoalkan kewajaran Nga ketika mengutarakan cadangan itu, dan membangkitkan pewujudan penempatan itu sebagai langkah untuk mengekang pengaruh komunis.

"Jika kita jadikan kampung baru sebagai tapak warisan, itu hanya akan mengesahkan komunis, satu zaman gelap negara," katanya.

Susulan itu, RSN Rayer (PH-Jelutong) membangkitkan Peraturan Mesyuarat 36(10)(c) yang menghalang ahli parlimen untuk menggunakan perkataan yang boleh menimbulkan rasa sakit hati atau permusuhan antara kaum.

Ngeh Koo Ham (PH-Beruas) dan Sany Hamzan (PH-Hulu Langat) kemudian bersama-sama meminta Ismail untuk menarik balik kenyataannya yang mengaitkan kampung baru dengan komunis.

Namun Ismail bertegas yang penempatan itu diwujudkan untuk "menyelamatkan" masyarakat Cina dan juga Melayu daripada pengaruh komunis.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Alice Lau akhirnya mengarahkan Ismail untuk menarik balik kenyataannya dan dia akur dengannya.

Sebelum ini, penyelidik Centre for Malaysian Chinese Studies PK Voon berkata kampung baru Cina pada asasnya adalah "kem tumpuan (concentration camp)" oleh tentera British.

Menurut laporan South China Morning Post program penempatan semula itu bertujuan "menghimpun dan melindungi" keluarga daripada "pengaruh perompak", iaitu Parti Komunis Malaya.

Dalam sidang media di Dewan Rakyat selepas itu, Ismail menegaskan yang dia hanya menyatakan sejarah di sebalik kewujudan kampung baru Cina.

Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal (PN-Machang) pula berkata ahli parlimen DAP yang mengkritik kenyataan Ismail itu seharusnya menulis semula sejarah jika mereka tidak dapat menerima fakta sebenar.

"Saya cabar kerajaan dan DAP, jika anda tak setuju dengan fakta (berkenaan kampung baru Cina), pinda silibus sejarah di sekolah," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/03/dewan-rakyat-kecoh-gara-gara-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dewan Kecoh Mp Pas Bangkit Isu Pm Bukan Melayu

Dewan Kecoh Mp Pas Bangkit Isu Pm Bukan Melayu

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 98 hits
Dewan Rakyat kecoh hari ini apabila seorang wakil pembangkang membangkitkan isu orang bukan Melayu boleh menjadi perdana menteri ketika membahaskan usul junjung kasih kepada titah Diraja Ucapan Takiyuddin Hasan terganggu beberapa kali apabi...
Dewan Rakyat Tumpu Isu Kemasukan Pelancong Musim Kemarau Hari Ini

Dewan Rakyat Tumpu Isu Kemasukan Pelancong Musim Kemarau Hari Ini

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 106 hits
Sidang Dewan Rakyat kali ini akan berlangsung selama 19 hari dengan perbahasan Titah Diraja oleh Ahli ahli Parlimen dari 27 Feb hingga hari ini KUALA LUMPUR Isu kemasukan pelancong ke negara ini dan persediaan untuk mengatasi kesan musim ke...
Bersatu Mps Themselves Requested To Change Seats In Dewan Rakyat Speaker Clarifies

Bersatu Mps Themselves Requested To Change Seats In Dewan Rakyat Speaker Clarifies

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 134 hits
DEWAN Rakyat Speaker Tan Sri Johari Abdul has confirmed that Tanjong Karang MP Dr Zulkafperi Hanapi and Bukit Gantang MP Datuk Syed Abu Hussin Syed Abdul Fasal had put in a request to move their seats away from the Opposition bloc of their ...
Chaos In Dewan Rakyat After Bersatu Mp Says Pressured To Support Pm

Chaos In Dewan Rakyat After Bersatu Mp Says Pressured To Support Pm

papar berkaitan - pada 28/2/2024 - jumlah : 126 hits
Chaos erupted in the Dewan Rakyat today after a Bersatu MP said he had been pressured and threatened multiple times to pledge his support for Prime Minister Anwar Ibrahim Wan Saiful Wan Jan told the Dewan Rakyat that he had been contacted n...
Keluar Dewan Pn Sia Siakan Peluang Bela Rakyat Kritik Kerajaan

Keluar Dewan Pn Sia Siakan Peluang Bela Rakyat Kritik Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 131 hits
Tindakan Ahli Parlimen Perikatan Nasional meninggalkan Dewan Rakyat semalam merupakan suatu aksi yang membelakangkan titah Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim yang mahu setiap anggota dewan menjalankan tugas semak imbang sebaik baiknya dan...
Full Recitation Of Rukun Negara In Dewan Rakyat Today

Full Recitation Of Rukun Negara In Dewan Rakyat Today

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 144 hits
For the first time a full recitation of the Rukun Negara pledge beginning from the preamble will be held at the Dewan Rakyat sitting today said National Unity Minister Aaron Ago Dagang He said this initiative by the ministry was approved by...
Hadi Absent From Dewan Rakyat Due To Illness

Hadi Absent From Dewan Rakyat Due To Illness

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 132 hits
Abdul Hadi Awang was noticeably absent from the opening ceremony of the 15th Parliament s third session where Yang di Pertuan Agong Sultan Ibrahim delivered his maiden address as the 17th King PETALING JAYA PAS president Abdul Hadi Awang wa...
Tengku Mahkota Pahang Ingatkan Pemimpin Jangan Main Isu Politik Yang Memecahbelahkan Rakyat

Tengku Mahkota Pahang Ingatkan Pemimpin Jangan Main Isu Politik Yang Memecahbelahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 100 hits
KUALA LIPIS Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mengingatkan pemimpin di negeri itu supaya mengelak daripada memainkan isu politik yang boleh memecahbelahkan perpadu...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib