Dettol Melancarkan Misi Mendidik 100 000 Pelajar Sekolah Membasuh Tangan Secara Sihat


DETTOL MELANCARKAN MISI MENDIDIK 100,000 PELAJAR SEKOLAH MEMBASUH TANGAN SECARA SIHAT |  Assalammualaikum semua! Walaupun amalan membasuh tangan sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan seharian kita. Namun, masih ada pelajar sekolah yang perlu di ambil perhatian untuk terus melakukan amalan membasuh tangan dengan betul dan konsisten. Dengan cara begitu, pelajar akan yakin dengan tahap kebersihan tangan.
Tangan adalah anggota yang paling mudah mendapat kuman. Jadi, untuk melaksanakan misi mendidik 100,000 pelajar seharusnya bermula dari sekolah rendah agar pelajar-pelajar ini boleh amalkan di mana sahaja. Sama ada di rumah atau keluar beriadah bersama keluarga. Mereka tahu tanggungjawab membasuh tangan selepas makan, selepas pulang dari sekolah dan sebagainya. Pendidikan awal dapat memupuk gaya hidup sihat. Betul kan



DETTOL MELANCARKAN MISI MENDIDIK100,000 PELAJAR SEKOLAH MEMBASUH TANGAN SECARA SIHAT
Dettol Malaysia dengan bangganya melancarkan kempen kesedaran awam iaitu Dettol Purpose Programme 2022 dengan sokongan serta kerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia yang menyasarkan 100,000 pelajar sekolah berumur antara tujuh hingga sembilan tahun. 
Di bawah inisiatif jenama Hidup Sihat, Malaysia Hebat, program sekolah ini akan dilancarkan di lebih 400 buah sekolah rendah di seluruh Malaysia mulai 17 Januari 2022 dengan matlamat untuk mendidik pelajar daripada darjah satu hingga darjah tiga agar mengamalkan serta mengekalkan tabiat kebersihan yang sihat daripada usia muda.

Dalam dunia hari ini, di mana tahap pencemaran semakin meningkat dan pelbagai penyakit kian muncul, ia adalah penting untuk kanak-kanak mula belajar teknik mencuci tangan yang betul pada usia awal bagi memupuk tabiat sepanjang hayat. Bagi membentuk tabiat yang lebih baik dan meningkatkan piawaian kebersihan, Dettol menegaskan bahawa amalan mencuci tangan secara kerap adalah salah satu cara terbaik untuk menghapuskan kuman, dan mencegah penularan kuman kepada orang lain.

Menurut Dr. Steven KW Chow, Presiden Persekutuan Persatuan Pengamal Perubatan Swasta, Malaysia (FPMPAM) dan Pengerusi bagi program perkongsian Pendidikan Awam FPMPAM/Dettol, “Adalah sangat penting untuk menerapkan amalan mencuci tangan yang betul dan menjaga kebersihan sebagai sebahagian daripada latihan rutin untuk semua pelajar sekolah. Ini adalah langkah pencegahan asas yang paling kos efektif dan harus diamalkan seawal mungkin untuk semua kanak-kanak sekolah rendah.”

Peringkat awal kanak-kanak adalah tempoh pembinaan dimana tabiat sihat terbentuk, termasuk amalan kebersihan yang baik. Inisiatif Dettol Purpose Programme, dibina untuk memacu perubahan tingkah laku dan mewujudkan tabiat kebersihan yang berkekalan berhasrat untuk melaksanakan siri sesi pendidikan yang menyasarkan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak bagi meningkatkan pengetahuan mereka di samping memupuk amalan kebersihan tangan. 
Pelbagai aktiviti kreatif telah dirancang bagi menggambarkan konsep kebersihan tangan dari segi “situasi yang betul”, “langkah yang betul”, dan “tempoh yang betul”.

“Kanak-kanak adalah agen perubahan yang berkuasa yang menggunakan pengaruh mereka untuk membawa balik pesanan kepada ibupada mereka dan masyarakat dengan lebih luas. Dengan sokongan dan penglibatan pihak yang betul, kami boleh meningkatkan perkembangan kanak-kanak secara signifikan, membantu mereka berkembang, mempelajari dan memupuk amalan harian yang kami harap akan menjadi perubahan kebiasaan yang kekal. 
Inilah sebabnya mengapa kita perlu memulakan proses asuhan dan pendidikan pada peringkat awal kehidupan dimana tabiat sihat diamalkan, dan amalan kebersihan tangan menjadi satu kebiasaan,” kata Gonzalo Balcazar, Pengurus Besar Serantau Reckitt Malaysia, Singapura dan Vietnam.
Melalui inisiatif ini, Dettol akan memperkenalkan Hygiene Quest, satu rangkaian modul kurikulum yang menggunakan episod animasi singkat, komik, pelan pelajaran serta pelbagai aktiviti yang berkisar mengenai pengembaraan empat watak wira bagi menyampaikan objektif pembelajaran. Kursus komprehensif ini telah dibangunkan oleh rakan kongsi pendidikan global terkemuka dan turut melibatkan rangka kerja pengukuran untuk memberikan impak maksimum



Dr. Say Shazril juga telah dilantik sebagai duta untuk membantu mendidik orang ramai yang lebih luas mengenai kepentingan amalan kebersihan yang baik dan berperanan sebagai penyokong bagi kanak-kanak ini.

“Saya sangat gembira kerana program seperti ini akhirnya dilancarkan di sekolah, lebih penting lagi, di peringkat sekolah rendah. Mempelajari tabiat menjaga kebersihan tangan dengan baik yang mudah ini akan memberikan manfaat kepada kanak-kanak bukan sahaja pada hari ini, tetapi ke peringkat dewasa serta generasi akan datang.

Saya gembira kerana dapat bekerjasama dengan Dettol dalam inisiatif ini dan saya berharap agar kami dapat melebihi sasaran 100,000 kanak-kanak supaya lebih ramai kanak-kanak didedahkan kepada kepentingan menjaga kebersihan tangan mereka pada setiap masa,” kata Dr. Say.

“Di Dettol, matlamat kami adalah untuk melindungi dan memupuk usaha gigih dalam membentuk dunia yang lebih bersih lagi sihat. Melalui kerjasama dengan Kementerian Pendidikan seperti ini, kami menjalankan misi kami untuk membantu melindungi orang ramai dari semua peringkat umur, terutamanya kanak-kanak, daripada kuman dengan menekankan kepentingan tabiat yang sihat. 
Sebagai peneraju dalam perlindungan kuman, kami amat percaya bahawa melalui program ini, kami akan berupaya untuk membantu menjaga kesihatan keluarga di Malaysia demi masa depan yang lebih baik dan sihat,” tambah Balcazar lagi.


MENGENAI DETTOL
Dettol telah menjadi jenama yang dipercayai untuk perlindungan kuman selama lebih 80 tahun, membantu mencegah penyebaran kuman untuk mengurangkan penyakit dengan produk antiseptiknya yang terkenal di seluruh dunia. Sains dan kepakaran Dettol melangkaui mikrobiologi dan virologi termaju pada keupayaan penyelidikan global. Makmal dan perkongsian di seluruh dunia membolehkan Dettol memahami cara kuman merebak dan memberi tumpuan kepada cara mencegah kuman ini daripada menjangkiti manusia

Misi Dettol adalah untuk membantu menjaga kesihatan keluarga di seluruh dunia melalui kebersihan yang lebih baik dan melindungi kehidupan dengan mengurangkan beban penyakit. Kami terus bersemangat bekerjasama dengan rakan kongsi dan persatuan perubatan di seluruh dunia untuk memacu perubahan gaya hidup bagi mewujudkan tabiat kebersihan yang berkekalan. Hari ini, Dettol ialah jenama Perlindungan Kuman #1 di dunia


MENGENAI RECKITT
Reckitt* wujud untuk melindungi, menyembuhkan dan memupuk dalam usaha gigih mengejar dunia yang lebih bersih dan sihat. Kami percaya bahawa akses kepada kebersihan, kesihatan dan khasiat berkualiti tinggi adalah hak, bukan keistimewaan. Reckitt ialah syarikat di sebalik beberapa jenama pengguna yang paling dikenali dan dipercayai di dunia dalam kebersihan, kesihatan dan pemakanan, termasuk Air Wick, Dettol, Durex, Enfagrow A+, Enfamama A+, Finish, Gaviscon, Harpic, Lysol, Mortein, Mucinex, Strepsils, Vanish, Veet, Woolite dan banyak lagi.

Setiap hari, lebih daripada 20 juta produk Reckitt dibeli di seluruh dunia. Kami sentiasa mengutamakan pengguna dan orang ramai, mencari peluang baharu, berusaha untuk kecemerlangan dalam semua yang kami lakukan dan membina kejayaan bersama dengan semua rakan kongsi kami. Kami berhasrat agar sentiasa melakukan perkara yang betul.

Kami adalah pasukan global dengan lebih daripada 43,000 rakan sekerja. Kami menggunakan tenaga kolektif kami untuk memenuhi cita-cita kami untuk jenama yang diterajui, demi planet yang lebih sihat dan masyarakat yang lebih adil. Ketahui lebih lanjut, atau hubungi kami di www.reckitt.com
DETTOL | FACEBOOK

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ruby.my/2022/02/dettol-melancarkan-misi-mendidik-100000-pelajar-sekolah-membasuh-tangan-secara-sihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Sekolah Ganti Baru Tak Netizen Kecam Guru Bakar Kasut Pelajar Sebab Tak Ikut Peraturan

Hiburan Sekolah Ganti Baru Tak Netizen Kecam Guru Bakar Kasut Pelajar Sebab Tak Ikut Peraturan

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 153 hits
Seorang guru menerima kecaman hebat selepas dikatakan mengambil tindakan yang agak ekstrem ketika mendenda beberapa orang pelajarnya Kejadian itu dilaporkan berlaku di negara jiran dan sebuah video dimuat naik di menunjukkan guru wanita itu...
Bitcoin Syarat Yang Ditentukan Untuk Kenaikan Mike Mcglone Dan Jp Morgan Ke Paras 100 000

Bitcoin Syarat Yang Ditentukan Untuk Kenaikan Mike Mcglone Dan Jp Morgan Ke Paras 100 000

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 150 hits
Mike McGlone ahli strategi komoditi kanan di Bloomberg menyiarkan analisis optimis di Twitter mengenai prospek mata wang kripto utama Walau bagaimanapun ia tidak mengecualikan bahagian bawah untuk bitcoin masih belum dicapai Menurut tweet M...
Myuzu By Dettol Dispenser Basuh Tangan Berbuih Automatik

Myuzu By Dettol Dispenser Basuh Tangan Berbuih Automatik

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 175 hits
MYUZU BY DETTOL DISPENSER BASUH TANGAN BERBUIH AUTOMATIK Assalammualaikum semua Baru baru ini Ruby tengok ramai kawan kawan kongsikan dispenser sabun basuh tangan dan sanitasi di rumah Dalam hati berkata macam pusat membeli belah pula kan A...
Hiburan Harap Tak Kena Buli Pergi Sekolah Pakai Makeup Netizen Anggap Pelajar Lelaki Ini Berlebihan

Hiburan Harap Tak Kena Buli Pergi Sekolah Pakai Makeup Netizen Anggap Pelajar Lelaki Ini Berlebihan

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 182 hits
Memang tidak dapat dinafikan pelajar sekolah zaman dulu dan kini amatlah berbeza seiring dengan perkembangan serta pembangunan di dalam negara Pelajar dulu jika pergi sekolah sering kita lihat sosok yang polos dan simple sesuai dengan umur ...
Perlu Ke Babak Ini All Of Us Are Dead Dikritik Selit Babak Keganasan Seksual Libatkan Pelajar Sekolah

Perlu Ke Babak Ini All Of Us Are Dead Dikritik Selit Babak Keganasan Seksual Libatkan Pelajar Sekolah

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 524 hits
Tidak dinafikan bahawa All Of Us Are Dead merupakan antara siri Netflix yang meraih perhatian ramai kini ARTIKEL BERKAITAN Meskipun memaparkan pelbagai babak tegang dek serangan zombi namun naskhah itu tidak terlepas daripada menerima kriti...
Ayah Kena Str0k Mak Tak Kerja Jawapan Pelajar Yang Tak Berkasut Datang Ke Sekolah Buat Ramai Seb4k

Ayah Kena Str0k Mak Tak Kerja Jawapan Pelajar Yang Tak Berkasut Datang Ke Sekolah Buat Ramai Seb4k

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 123 hits
Dalam kehidupan ini kita tidak mampu untuk memilih kehidupan yang kita mahukan ada insan yang dikurniakan kehidupan yang sempurna manakala ada juga insan yang tidak mempunyai kesempurnaan dalam hidup tetapi masih bersyukur Sejak sesi pembel...
More Than 100 000 Children In Kelantan Unregistered For Vaccines

More Than 100 000 Children In Kelantan Unregistered For Vaccines

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 206 hits
The Kelantan state health department recorded a total of 5 000 children aged five to 11 who have registered to receive the Covid 19 vaccines under the National Covid 19 Immunisation Programme for Children This figure is only 4 34 percent of...
Terima Hukum Karma Lelaki Dipercayai Bekas Pelajar Bakar Sekolah Namun Terbakar Diri Sendiri

Terima Hukum Karma Lelaki Dipercayai Bekas Pelajar Bakar Sekolah Namun Terbakar Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 231 hits
Tindakan seorang lelaki membakar sebuah sekolah akhirnnya memakan diri apa bila dirinya turut terbakar Difahamkan lelaki itu yang juga bekar pelajar bertindak membakar sekolah Escola Xin Hua School di Macao pada tengahari Memetik laporan be...
Kasus Covid 19 Di Diy Meningkat Sultan Hb X Minta Sekolah Paud Dan Tk Diliburkan

Kasus Covid 19 Di Diy Meningkat Sultan Hb X Minta Sekolah Paud Dan Tk Diliburkan

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 124 hits
Sementara untuk jenjang pendidikan di atasnya tidak digelar 100 persen tatap muka
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan