Derita Palestin Dan Rohingya


 

Penderitaan dan kesengsaraan sememangnya sudah lama dialami rakyat Palestin. Begitu juga Rohingya. Mereka juga sengsara. Mungkin rakyat Palestin lebih lama menderita berbanding mereka namun derita tetap derita. Bagaimanapun kita atau ada dalam kalangan kita lebih sayang rakyat Palestin berbanding Rohingya. Sekurang-kurangnya begitu gambarannya pada permukaan. Hakikatnya rakyat Palestin dan Rohingya masih terseksa dan diseksa.
Sejarah panjang mencatat pelbagai peristiwa yang akhirnya membawa kepada “negara” Israel terdiri. Antaranya penjajahan British pada 1917 dan migrasi ratusan ribu Yahudi dari Eropah dan Rusia ke bumi Palestin dari 1920 hingga 1948. Ada juga apa yang dipanggil pelan pembahagian tanah PBB 1947, yakni pemberian 2/3 tanah Palestin kepada Yahudi.
Pada 14 Mei 1948, selepas tamat mandat British ke atas Palestin, gerakan Zionis mengumumkan kewujudan Israel, entiti yang ramai sehingga sekarang sifatkan sebagai haram. Tercetuslah malapetaka. Sehari kemudian iaitu 15 Mei 1948, rakyat Palestin mengisytiharkan Hari Nakbah atau hari malapetaka kerana lenyapnya negara Palestin daripada peta dunia dan terjadinya penghapusan etnik terhadap rakyat Palestin. Lebih 700,000 diusir dari tanah air sendiri dan menjadi pelarian. Ribuan dibunuh.
Orang Rohingya pula merupakan kelompok etnik Indo-Aryan beragama Islam dari negeri Rakhine di Burma atau Myanmar. Pada 2017 puluhan ribu orang Rohingya dibunuh, dirogol, dan dilempar hidup-hidup ke dalam api yang marak. Peristiwa ini dikenali sebagai Genocide Rohingya. Ini disahkan pelbagai agensi antarabangsa. Lebih 200,000 (ada laporan menganggarkan lebih 700,000) waktu itu melarikan diri ke Bangladesh dan ditempatkan di kem pelarian. Sehingga kini Cox Bazar di Bangladesh ada kem pelarian terbesar di dunia menempatkan ratusan ribu pelarian.
Badan hak asasi antarabangsa menyatakan orang Rohingya kumpulan minoriti paling tertindas di dunia. Menurut Amnesty international, orang Rohingya “terus-menerus menderita akibat pencabulan hak asasi manusia oleh tentera junta Myanmar sejak 1978.”
Kata badan itu, kempen ketenteraan Myanmar tahun itu yang dinamakan Operasi Nagamin menyasarkan orang awam dan “mengakibatkan pembunuhan, rogol dan pemusnahan masjid serta penindasan agama secara besar besaran.”
Di Palestin, Zionis menduduki Tebing Barat dan Baitul Maqdis di mana rakyat Palestin ditindas setiap hari berpuluhan tahun lamanya. Israel memperluaskan kawasan dengan menempatkan peneroka haram di tanah milik rakyat Palestin. Peneroka ini dilindungi tentera supaya terus menetap di kawasan kediaman baharu dan menghalang percubaan rakyat Palestin mendapatkan semula tanah mereka.
Gaza pula dikepung dengan dawai berduri. Penduduk diawasi setiap detik menerusi CCTV dan pergerakan terbatas. Bekalan termasuk makanan serta perubatan dikawal rapi tentera Israel. Mereka tentukan apa boleh masuk apa tidak. Itu ketika ‘aman’. Sekarang kita tahu apa yang sedang dilakukan ke atas Gaza sejak 7 Oktober lalu. Keganasan dan kekejaman tentera Israel terus menjadi-jadi. Ethnic cleansing atau genocide? Bagi saya sama sahaja. Keduanya bererti pembunuhan beramai-ramai bertujuan menghapuskan rakyat Palestin, lelaki, wanita, tua, muda, kanak-kanak. Sama ada Islam atau Kristian semua disasar.
Bagi orang Rohingya – mereka juga melalui pengalaman menakutkan dan masih berisiko dilakukan sedemikian rupa jika pulang ke kampung halaman. Yang masih ada di kampung halaman bahaya sentiasa dihadapi. Yang berjaya lari takut pulang. Tentera junta Myanmar sedia menunggu selaku “welcoming party”.
Lantas ratusan ribu jika tidak juta pelarian memohon perlindungan dan penempatan sementara di Bangladesh khususnya dan beberapa negara lain termasuk Malaysia, Pakistan, Thailand, and Indonesia terutama Aceh yang lazim menerima mereka dengan tangan terbuka atas nama kemanusiaan dan saudara seagama.
Namun sejak kebelakangan timbul sentimen anti-Rohingya di Aceh dan kemuncaknya 27 Disember lalu ada kumpulan mahasiswa bertindak mengasari dan mengusir pelarian Rohingya dari pusat penempatan – tindakan yang dimarahi pelbagai pihak di Aceh.
Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk pelarian atau UNHCR dalam kenyataan menyebut etnik Rohingya di Aceh menjadi sasaran kempen kebencian “terancang oleh pihak tertentu”. Tidak dinamakan siapa pihak yang merancang itu. Penyebaran maklumat menerusi media sosial tanpa bukti dan tidak diselidiki memburukkan lagi keadaan.
Di Malaysia pernah ada kempen kebencian seperti itu tercetus beberapa tahun lalu. Setahu saya tidak sampai cetus keganasan. Mujurlah. Apa pun ada di antara kita yang ‘berbulu’, ‘menyampah’, ‘meluat’ serta ‘menyirap’ dengan orang Rohingya berbanding perasaan kita terhadap rakyat Palestin. Kita bersatu hati melahirkan simpati dan sokongan. Demonstrasi pro-Palestin diadakan sehingga ke hari ini. Pelajar Palestin jika datang ke negara ini diberitakan akan diberi biasiswa untuk belajar di universiti. Anak-anak Rohingya tidak boleh ke sekolah. Sekadar contoh.
Diakui orang Rohingya bukan malaikat. Ada yang berlebih-lebih, tak sedar diri, dan tidak menghargai pertolongan kepada mereka. Bagaimanapun harap jangan paint all with the same brush. Artikel ini tidak menyarankan sayang kita kepada Palestin dihentikan untuk diberi kepada Rohingya. Tidak sama sekali begitu. Yang diharapkan layanan baik yang sama diberi.
Palestin dan Rohingya kedua-dua mangsa kekejaman. Mereka sudah lama derita dan masih derita. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/12/derita-palestin-dan-rohingya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kasus Penyelundupan Di Banda Aceh Barang Bawaan Etnis Rohingya Digeledah

Kasus Penyelundupan Di Banda Aceh Barang Bawaan Etnis Rohingya Digeledah

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 126 hits
Saat penggeledahan ditemukan 15 unit ponsel dan smartphone Para pemiliknya rata rata pengungsi perempuan
Tni Au Deteksi Lima Kapal Pengungsi Rohingya Di Laut Aceh

Tni Au Deteksi Lima Kapal Pengungsi Rohingya Di Laut Aceh

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 163 hits
TNI Angkatan Udara melaksanakan Operasi Mata Elang 23 untuk memantau keberadaan kapal pengungsi Rohingya di perairan laut Aceh
Mahfud Pengungsi Rohingya Ditampung Sementara Karena Itu Menjadi Beban

Mahfud Pengungsi Rohingya Ditampung Sementara Karena Itu Menjadi Beban

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 145 hits
Permasalahan etnis Rohingnya memilki persoalan dari perdagangan manusia hingga diplomasi
Polemik Etnis Rohingya Di Aceh Jk Tanggung Jawab Unhcr

Polemik Etnis Rohingya Di Aceh Jk Tanggung Jawab Unhcr

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 84 hits
JK mencontohkan konflik yang terjadi di Ambon dan Papua yang membuat warga mengungsi
Usut Kasus Tppo Pengungsi Rohingya Bareskrim Kirim Tim Ke Aceh

Usut Kasus Tppo Pengungsi Rohingya Bareskrim Kirim Tim Ke Aceh

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 152 hits
Bareskrim Polri ikut mengusut kasus dugaan tindak pidana perdagangan orang yang melibatkan para pengungsi Rohingya di Aceh
Minta Jadi Wni Enam Pengungsi Rohingya Ajukan Pembuatan Ktp Di Disdukcapil Makassar

Minta Jadi Wni Enam Pengungsi Rohingya Ajukan Pembuatan Ktp Di Disdukcapil Makassar

papar berkaitan - pada 23/12/2023 - jumlah : 162 hits
Satu keluarga berjumlah enam orang yang merupakan pengungsi Rohingya mendatangi Kantor Disdukcapil Makassar untuk mengajukan pembuatan KK dan KTP
Prabowo Soal Rohingya Masih Banyak Rakyat Susah Tidak Fair Kita Terima Semua Pengungsi

Prabowo Soal Rohingya Masih Banyak Rakyat Susah Tidak Fair Kita Terima Semua Pengungsi

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 82 hits
Prabowo menilai tidak adil hanya memberi bantuan pengungsi Rohingya tetapi rakyat Indonesia masih susah
Pbb Gesa Selamatkan 185 Rohingya Yang Hanyut Di Lautan Hindi

Pbb Gesa Selamatkan 185 Rohingya Yang Hanyut Di Lautan Hindi

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 147 hits
Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu menggesa operasi segera dilaksanakan bagi menyelamatkan 185 etnik Rohingya kebanyakannya wanita serta kanak kanak yang hanyut di Kepulauan Andaman dan Nicobar di Lautan Hindi SUBSCRIBE now Astro Awani https ...
3 Penjenayah Rohingya Ditembak Mati Terlibat Lebih 50 Kes Pecah Rumah Samun

3 Penjenayah Rohingya Ditembak Mati Terlibat Lebih 50 Kes Pecah Rumah Samun

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 217 hits
Faisal AsyrafKeadaan cermin kereta yang dipandu oleh suspek yang ditembak mati GOMBAK Tiga lelaki Rohingya yang ditembak mati oleh polis di Selayang Jaya awal pagi tadi dipercayai terlibat dengan lebih 50 kes pecah rumah dan samun sejak 201...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar