Derama Mana Yang Paling Terbaik




Pihak pembangkang sekali lagi cuba memberi gambaran kelemahan kerajaan Madani apabila rang undang-undang pindaan Perlembagaan mengenai Kewarganegara tidak dimutamadkan dalam sidang sessi ini. Rang undang-undang tidak dimuktamadkan dalam sidang parlimen sessi ini yang berakhir semalam.


Pembangkang menerusi ketua whipnya Takiyuddin Hassan dalam sidang akhbarnya membuat dakwaan rang undang-undang berkenaan sebagai tidak mendapat perkenaaan daripada Majlis Raja-Raja (MRR). 


Selain itu penangguhan rang undang-undang itu juga cuba diberi terjemahan ia sebagai ada bantahan oleh sesetengah pihak.


Berhubung penangguhan itu, wakil Kota Bharu itu menyifatkan kejadian itu adalah derama terbaik dan kerajaan sebagai takut untuk berdepan dengan 11 pembahas yang disediakan oleh pembangkang. 


Sebenarnya soal penangguhan sesuatu rang undang-undang setelah dibaca kali pertama dan kedua, perkara biasa dalam parlimen. 


Tidak semua urusan kerajaan termasuk rang undang-undang dapat diselesaikan dalam satu sessi persidangan. Apabila kerajaan merasakan rang undang-undang itu cacat dan perlu ditambah baik, maka ia akan dibentangkan untuk sessi seterusnya.  


Pembangkang khasnya, Takiyuddin harus faham mengenai kelaziman atau kejadian ini, dan jangan mudah membuat terjemaahan ia tidak mendapat perkenaan Majlis Raja-Raja atau ada bantahan daripada mana-mana pihak bermotif politik, atau kerajaan pengecut. 


Setelah bacaan kali pertama dibuat dan ada berbagai reaksi mengenai rang undang undang berkenaan, adalah menjadi tanggungjawa kerajaan, dalam kes ini Menteri Dalam Negeri Siafuddin Nasution Ismail untuk menangguhkan bagi diperbaiki dan menyempurnakan lagi rang undang undang berkenaan. 


Saifuddin sebagai menteri tentu tidak mahu sesuatu yang cacat diteruskan juga. Itulah tanggungjawab Saifuddin sebagai menteri. Beliau lebih menjaga kredibiliti dan integriti kerajaan daripada populis. Saifuddin terkenal seorang ahli politik yang bercakap berasaskan fakta dan data.


Takiyuddin tidak perlu cuba membina naratif bagi memperbetulkan kesilapan yang pernah beliau sendiri lakukan semasa menjadi menteri dahulu, dimana bertindak mendahului Yang diPertuan Agong mengumumkan sesuatu yang menjadi hak mutlak Yang diPertuan Agong. Kita tidak fikir Saifuddin jadi sebodoh beliau. 


Jika beliau masih ingat sejarah yang dilalui oleh Pas, beliau tidak akan menjadikan penangguhan rang undang-undang itu sebagai modal politik murahan dan sampah. 


Pas semasa "kahwin tanpa akad nikah" dengan Umo selama lima hari dahulu, Pas pernah membawa usul persendirian (RUU) Hudud oleh Marang, tetapi ia tidak diteruskan untuk dibahaskan setelah bacaan kali pertama. Kenapa, why? Bakpa? Sebab apa kerana apa?


RUU itu bukan terhenti disitu sahaja, bahkan, tidak dibawa langsung ke parlimen untuk dibahas sedangkan Pas gila-gila dan "gelenyer geledik" mahulkan Hudud. 


Yang jelas rang undang-undang berkenaan awal-awal lagi akan ditolak kerana ia tidak mendapat perkenaan oleh Yang diPertuan Agong yang mana pembentangannya oleh Marang melanggar bidang kuasa Yang diPertuan Agong dan tidak merujuk kepada Agong. 


Sesungguhnya sesuatu rang undang-undang yang dibawa ke parlimen dan dibaca untuk kali pertama ada yang tidak diteruskan atas berbagai sebab, ada kerana kecacatan tertentu dan akan dibawa ke sidang akan datang. Cara itu sebagai memastikan rang undang-undang itu semnpurna dan menempati kehendak perlembagaan. 


Jadi dalam isu rang undang-undang Kewarganegaam ini tidak relevan untuk dijadikan isu dan model politik oleh pembangkang. Carilah isu lain yang sesuai dengannya (Pas) seperti isu "stoking" dan seumpamanya. Trims.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/03/derama-mana-yang-paling-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Buat Ikan Rebus Air Asam Paling Power Pekat Likat Melekat

Ini Cara Buat Ikan Rebus Air Asam Paling Power Pekat Likat Melekat

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 95 hits
Dalam bulan puasa salah satu menu wajib yang sering dinikmati adalah ikan rebus air asam Cara penyediaannya yang penuh dengan perasa dan aroma yang memikat hati membuatkan hidangan ini begitu ramai diminati Dengan teknik memasak yang betul ...
10 Bandar Paling Bahagia Di Malaysia 2024 Menurut Planmalaysia

10 Bandar Paling Bahagia Di Malaysia 2024 Menurut Planmalaysia

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 162 hits
Cameron Highlands Pahang diiktiraf sebagai 10 Bandar Paling Bahagia di Malaysia pada tahun ini Turut tersenarai adalah sebagai bandar paling bahagia adalahJeli KelantanJerantut PahangKuala Terengganu TerengganuLenggong PerakBandaraya Melaka...
Senarai Website Yang Paling Gemar Dilawati Rakyat Malaysia No9 Tu Paling Tak Sangka

Senarai Website Yang Paling Gemar Dilawati Rakyat Malaysia No9 Tu Paling Tak Sangka

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 119 hits
Penciptaan internet adalah satu anugerah kerana dengan teknologi ini manusia dapat berhubung dan mengakses segala maklumat dengan mudah Setiap hari kita boleh berkomunikasi melalui pelbagai aplikasi seperti Whatsapp Facebook dan lain lain d...
Birthday Celebration Paling Relaks Shakilla Khoriri Bahagia Anak Disayangi Ramai

Birthday Celebration Paling Relaks Shakilla Khoriri Bahagia Anak Disayangi Ramai

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 89 hits
Pelakon Shakilla Khoriri membingkiskan ucapan penuh manis buat anak kesayangannya Ameena Sofea yang menyambut hari lahirnya semalam Kata Shakilla menerusi perkongsiannya di Instagramnya biarpun sambutan hari lahir anak kesayangannya itu dis...
Video Janji Ahy Tak Akan Ganggu Prabowo Susun Kabinet Hanya Siapkan Kader Terbaik

Video Janji Ahy Tak Akan Ganggu Prabowo Susun Kabinet Hanya Siapkan Kader Terbaik

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 55 hits
AHY mengatakan Partai Demokrat bertekad untuk menyukseskan pemerintahan di masa mendatang
Makanan Terbaik Untuk Ibu Hamil Bagus Untuk Tumbesaran Bayi

Makanan Terbaik Untuk Ibu Hamil Bagus Untuk Tumbesaran Bayi

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 86 hits
Pemakanan yang berkhasiat amat penting untuk memastikan kandungan ibu hamil sihat Semasa mengandung bukan sahaja jumlah pemakanan anda perlu ditingkatkan tetapi apa yang anda makan Secara umumnya wanita hamil memerlukan penambahan 300 kalor...
Mendaftar Dengan Wise Kad Prabayar Terbaik Untuk Melancong

Mendaftar Dengan Wise Kad Prabayar Terbaik Untuk Melancong

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 145 hits
Baru2 ni Abe Kie saja2 memohon kad Wise sebagai tambahan kepada koleksi kad debit debit sedia ada Tak ada niat pun nak guna untuk pi melancong ke luar negara pada masa terdekat ni Tapi orang ramai kata kad Wise ni amat berguna jika kita mel...
Banyuwangi Raih Kabupaten Dengan Perencanaan Terbaik Di Jawa Timur

Banyuwangi Raih Kabupaten Dengan Perencanaan Terbaik Di Jawa Timur

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 60 hits
Kabupaten Banyuwangi dinilai berhasil menyusun perencanaan pembangunan yang terintegritas
Polda Bali Tangani 509 Kasus Pencurian Di Awal 2024 Curanmor Paling Banyak

Polda Bali Tangani 509 Kasus Pencurian Di Awal 2024 Curanmor Paling Banyak

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 98 hits
Untuk kasus curanmor paling banyak terjadi di wilayah hukum Polresta Denpasar
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally