Dedahkan Hasil Siasatan Ke Atas Rina Harun Ahli Parlimen Beritahu Sprm


 

Lima ahli Parlimen pembangkang meminta SPRM mendedahkan bagaimana Rina Harun berjaya mengumpul kekayaan dan mempunyai sumber untuk melunaskan hutang berjuta ringgit dalam tempoh singkat.

 


PETALING JAYA: Lima ahli Parlimen pembangkang menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan hasil siasatan ke atas keupayaan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Rina Harun melangsaikan hutang berjuta ringgit.

Ahli Parlimen daripada lima parti berlainan itu mahu SPRM mendedahkan bagaimana Rina berjaya mengumpul kekayaan dan mempunyai sumber untuk melunaskan hutangnya dalam tempoh singkat kerana ini tidak mungkin dapat dilaksanakan berdasarkan asetnya yang diisytiharkan lebih setahun lalu.

“Tindakan melambatkan siasatan ke atas menteri Perikatan Nasional ini hanya menimbulkan persepsi negatif orang awam terhadap integriti SPRM sebagai sebuah badan yang bebas, adil dan mempunyai martabat tinggi untuk membanteras amalan rasuah dalam negara,” katanya dalam kenyataan.

Mereka berkata, malang bagi kerajaan “sehingga terpaksa menggunakan institusi seperti SPRM untuk menekan ahli Parlimen yang tidak bersama mereka dan kekal berkuasa”.

Lima ahli Parlimen itu ialah Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub, Setiausaha Agung Pejuang, Amiruddin Hamzah, Ketua Wanita Warisan, Isnaraissah Munirah Majilis, Ahli Parlimen dari PKR, Sivarasa Rasiah serta Teo Nie Ching dari DAP.

Satu laporan SPRM dibuat terhadap Rina pada Februari lalu yang menggesa agensi antirasuah itu menyiasat bagaimana ahli Parlimen Bersatu itu dapat melangsaikan hutangnya kepada sebuah syarikat penerbitan berpangkalan di Paris.

Rina, yang mengetuai sayap Wanita Bersatu, mendapat notis bankrap atas hutangnya kepada Novovision berjumlah RM1,340,642.02 setakat 17 Nov 2020.

Peguam Mark Ho, yang mewakili syarikat Perancis itu berkata, jumlah tertunggak sebenarnya yang enggan didedahkannya, dibayar pada awal Februari lalu.

Satu pernyataan tuntutan terhadap Rina yang difailkan syarikat itu pada 8 Nov 2018 menyatakan jumlah penuh perlu dibayar sebelum 31 Julai 2019.

Tuntutan itu untuk beberapa filem, persembahan komedi dan dokumentari komedi yang dijual kepada tiga syarikat, dengan Rina ialah pengarah.

Dalam pada itu, lima ahli Parlimen itu turut menyatakan sokongan mereka kepada Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, yang menghadapi dua pertuduhan penyelewengan RM1.12 juta milik Pemuda Bersatu.

Mereka membidas pendakwaan ke atas pengasas MUDA itu bermotifkan politik yang bertujuan memberi tekanan kepadanya beberapa hari sebelum Parlimen bersidang Isnin ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/dedahkan-hasil-siasatan-ke-atas-rina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rina Langsai Hutang Rm1 3 Juta Ahli Parlimen Minta Sprm Jelaskan

Rina Langsai Hutang Rm1 3 Juta Ahli Parlimen Minta Sprm Jelaskan

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 203 hits
Rina langsai hutang RM1 3 Juta Ahli Parlimen minta SPRM jelaskan Lima anggota parlimen pembangkang hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menjelaskan bagaimana Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun ...
Polis Panggil Ahli Parlimen Batu Pahat Bantu Siasatan Dakwaan Langgar Sop Keh Keh

Polis Panggil Ahli Parlimen Batu Pahat Bantu Siasatan Dakwaan Langgar Sop Keh Keh

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 274 hits
July 24 2021 Gambar tular di media sosial menunjukkan Ahli Parlimen Batu Pahat Mohd Rashid Hasnon makan bersama dua wanita di sebuah ladang pertanian baru baru ini BATU PAHAT Polis akan memanggil Ahli Parlimen Batu Pahat Mohd Rashid Hasnon ...
Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 240 hits
MALAYSIA DATELINEDewan Rakyat bertukar kecoh apabila Ahli ahli Parlimen blok pembangkang mula mencari kelibat Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin dan mendesak Ahli Parlimen Pagoh itu meletakkan jawatan serta merta Pagoh kena masuk De...
Terkini Najib Dedah Bakal Berlaku Aksi Ahli Parlimen Lompat Melompat Lagi

Terkini Najib Dedah Bakal Berlaku Aksi Ahli Parlimen Lompat Melompat Lagi

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 210 hits
July 28 2021Pada pendapat saya kerajaan PN tersilap langkah sebab Memansuhkannya lebih awal merupakan pengangkuan bahawa darurat sudah gagal memerangi Covid dan sebenarnya tidak perlu dilaksanakan Ianya hanya merosakkan keyakinan pelabur ta...
Ahli Parlimen Tidak Divaksin Kerajaan Gagal Disiplinkan Anggota Sendiri

Ahli Parlimen Tidak Divaksin Kerajaan Gagal Disiplinkan Anggota Sendiri

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 178 hits
POSTED BY AMIR WRLRKeengganan beberapa Ahli Parlimen untuk mengambil vaksin Covid 19 mengejutkan rakyat di seluruh negara Bagi Ketua Angkatan Muda KEADILAN Negeri Sembilan Mohd Hafiz Mohamad keadaan itu menimbulkan tanda tanya kerana Ahli P...
Kerajaan Disokong 110 Ahli Parlimen

Kerajaan Disokong 110 Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 217 hits
malaysiakini comDiterbitkan 29 Jul 2021 6 23 pmDikemaskini 6 36 pmKerajaan masih mendapat sokongan 110 daripada 222 anggota parlimen kata Ketua Whip Kerajaan Ismail Sabri Yaakob Saya ingin menegaskan bahawa kerajaan masih mendapat sokongan ...
Ahli Parlimen Dap Harus Minta Maaf Pada Pm Rakyat Mohamad

Ahli Parlimen Dap Harus Minta Maaf Pada Pm Rakyat Mohamad

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 251 hits
suaramerdeka com MOHAMAD HASANAHLI Parlimen DAP yang bersikap biadab kerana tidak menghormati saat bertafakur dan membaca surah al Fatihah kepada mangsa Covid 19 dalam Dewan Rakyat digesa untuk meminta maaf kepada Perdana Menteri Tan Sri Mu...
Kualiti Seorang Ahli Parlimen

Kualiti Seorang Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 221 hits
Sudut Pandang MSO Wakil Kulim Bandar Baru Saifuddin Nasution Ismail memang terkenal seorang pemidato yang mengukuhkan hujah hujahnya denga figure dan fakta Inilah kelebihannya apabila kita dengar ucapannya ia padat kemas dan autantif Sekeja...
Ahli Parlimen Diminta Berhujah Bagus Di Parlimen Bukan Buat Statement Di Luar Untuk Tunjuk Hero

Ahli Parlimen Diminta Berhujah Bagus Di Parlimen Bukan Buat Statement Di Luar Untuk Tunjuk Hero

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 196 hits
Ramai yang buat statement di luar Dewan termasuk Dr Mahathir Suasana di dalam Parlimen termasuk speaker yang jadi alat kerajaan sukar untuk Pembangkang menghasilkan hujah mereka Ahli Parlimen umno pula seperti Shahidan asyik mengampu tidak ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally