Dasar Pendidikan Tak Tentu Hala Kira Kira Takaful Untuk Tahun 6


 


SERDANG: Pengajaran insurans dan takaful kepada murid Tahun 6 dedahkan sukatan pelajaran semakin berat, kata Pensyarah Pengajian Pendidikan UPM, Othman Talib

Beliau persoalkan kewajaran KPM masukkan tajuk insurans dan takaful dalam buku teks matematik murid berusia hanya 12 tahun, walhal ramai orang dewasa sendiri tidak mempunyai kefahaman mengenainya.

“Kita kenalkan dia dengan takaful untuk apa? Kita (orang dewasa) sendiri… faham tak?” tanya beliau.

Beliau menyifatkan subjek insurans dan takaful untuk murid Tahun 6 sebagai membazir masa dan dibuat tanpa perancangan teliti.

“Katalah (selepas Tahun 6 ), mereka akan belajar lagi di Tingkatan 4, tapi dari Tahun 6, Tingkatan 1, Tingkatan 2, Tingkatan 3, ..benda itu ‘meaningless’ (tidak berguna). Mereka akan lupa.
 


“Jadi kita membuang masa, ajar sesuatu yang dia akan lupa. Insurans itu tak ada kepentingan untuk dia. Dia tak ada duit pun (sekarang untuk beli insurans). Kadang-kadang kita terlupa ‘3M’. Menulis, membaca, mengira. Anak-anak membaca pun belum tentu faham (apa yang dibacanya),” tegasnya.

mencetuskan luahan terbuka masyarakat terhadap nasib anak masing-masing


“Di Barat, mereka hapuskan sistem gred. Awak tak tahu, anak awak dapat berapa A. Othman sedih melihat keluhan ibu bapa berhubung keperluan anak mereka dipaksa belajar silibus berat dan lebih tinggi berbanding tahap kefahaman mereka.

My comments :
Saya setuju dan tidak setuju. Saya setuju mengajar topik dan pelajaran yang praktikal dan berguna kepada anak-anak sekolah.
Bukan saja kiraan insurans (saya kurang yakin takaful, sebab ianya insurans juga tetapi bertopengkan nama Arab)  tetapi pelajar sekolah patut diajar fahaman dan kiraan Perjanjian Sewa Rumah, Sewa Premis Perniagaan, Perjanjian Pinjaman 'Hire Purchase' untuk beli motorsikal, kereta, kiraan pinjaman bank dsbnya.
Tetapi seperti Profesor Othman Talib tadi, saya tidak setuju topik pelajaran ini diajar kepada pelajar Tahun 6.  Bebudak umur 12 tahun tidak akan faham atau appreciate pengajian seperti ini. Bagi saya pelajaran ini lebih sesuai bagi pelajar Tingkatan 4 dan 5. Sebab mereka sudah lebih matang pemikiran dan juga menghampiri dewasa, mencari kerja, sewa bilik, beli motorsikal dsbnya.
Berkenaan sistem negara Barat yang tidak mementingkan sistem peperiksaan - itu berasaskan keadaan masyarakat mereka yang mempunyai dynamics tersendiri yang tidak semestinya sesuai bagi masyarakat kita.  
Yang menjadi hakikat dunia ialah negara-negara yang makin maju dan menjadi gergasi ekonomi, menjadi kuasa dunia, yang menguasai industri tertentu seperti komputer dan artifical intelligence (seperti China, Korea Selatan, Jepun, India, Taiwan, Singapura, Rusia dan sekarang Vietnam) masih berpegang kepada style lama ia itu apa yang di silap tafsir dengan panggilan rote learning system dan exam based system. Rote learning maksudnya 'menghafal' atau memorisation.
Pemikiran "baru" di Barat mengatakan kononnya sistem rote learning (atau sistem menghafal) kurang menjana kreativiti.  Bagi saya ini adalah satu tanggapan yang sangat tersilap.
Orang putih kata 'the proof of the pudding is in the eating" yang bermaksud 'kebenaran sesuatu perkara yang sudah pun terbukti - tidak perlu berdebat atau bertelagah lagi.'

Contohnya jawatan CEO-CEO syarikat Fortune 500 gergasi di Amerika Syarikat makin dikuasai oleh eksekutif dari India yang dididik di India mengikut sistem pendidikan "exam based" dan "rote learning" juga.
    Sundar Pichai, Alphabet. ...    Satya Nadella, Microsoft. ...    Parag Agrawal, Twitter. ...    Leena Nair, Chanel. ...    Shantanu Narayen, Adobe Inc. ...    Arvind Krishna, IBM. ...    Sanjay Mehrotra, Micron Technology. ...    Nikesh Arora, Palo Alto Networks.Tetapi syarikat teknoloji yang menjadi gergasi terbesar di dunia sekarang terdapat di China - seperti TenCent, China Petroleum, Ali Baba, Huawei, Geely, Cherry dan banyak lagi. Mereka sangat bergantung kepada teknoloji canggih dan terkini dan kesemua syarikat gergasi China ini diurus oleh CEO-CEO Cina yang dididik di China mengikut sistem 'exam based learning' dan 'rote learning' juga.



 
CEO dan syarikat-syarikat mereka semua berjaya bersaing di persada antarabangsa,  mereka adalah sangat kreatif dalam menghasilkan produk dan perkhidmatan yang menjadi rebutan pasaran dunia.
Dan dalam penerbitan scientific research papers pula  China dan India masing-masing menduduki tempat No. 1 dan No. 4 di dunia.

Dan negara gergasi baru ini masih mengikut sistem pendidikan yang berasaskan exam based dan rote learning juga.
Setiap tahun China, Singapura, Macao, Hong Kong, Taiwan  menjadi Top 5 jaguh dunia dalam sistem penilaian pendidikan PISA.



Jadi kita harus mengikut negara-negara gergasi yang baru ini (yang majoriti besarnya terletak di Asia) yang sudah proven berjaya majukan ekonomi dan masyarakat mereka pada kelajuan light speed. Dan mereka sudah pun mengatasi negara Barat. 
Matahari terbit di Timur. Dan terbenam di Barat. Elok kita tukar kiblat ke arah baru.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/dasar-pendidikan-tak-tentu-hala-kira.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yang Dewasa Pun Tak Faham Apatah Murid Tahun 6 Pensyarah Upm Bidas Silibus Insurans Dan Takaful

Yang Dewasa Pun Tak Faham Apatah Murid Tahun 6 Pensyarah Upm Bidas Silibus Insurans Dan Takaful

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 252 hits
Pensyarah Othman Talib menyifatkan silibus insurans dan takaful untuk murid Tahun 6 sebagai membazir masa SERDANG Pengajaran subjek insurans dan takaful kepada murid Tahun 6 adalah bisul yang mendedahkan kepincangan sukatan pelajaran yang s...
Asas Ketinggalan Ni Nak Tambah Insurans Takaful Ibu Bapa Keluh Silibus Matematik Tahun 6

Asas Ketinggalan Ni Nak Tambah Insurans Takaful Ibu Bapa Keluh Silibus Matematik Tahun 6

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 190 hits
Ura ura silibus baharu dalam subjek matematik mengundang kritikan dan bantahan ibu bapa serta golongan pendidik GOMBAK Kalangan warganet termasuk guru meluahkan rasa marah dan kecewa susulan spekulasi bertebaran murid darjah enam diwajibkan...
Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 244 hits
Tuan Tuan saya mulakan nukilan Sabtu ini dengan angkat diri sedikit Yang berikut adalah sedikit catitan oleh sdra Fauzi Kadir tuanpunya blog Permadu yang berkata Kalaulah blog saya ini yang paling berpengaruh di Malaysia saya harap Tuan Tua...
Setelah 2 Tahun Bersama Agensi Umum Jun Hyunmoo Lee Hyesung Disahkan Putus Cinta

Setelah 2 Tahun Bersama Agensi Umum Jun Hyunmoo Lee Hyesung Disahkan Putus Cinta

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 141 hits
Pada 22 Februari agensi Jun Hyun moo dan Lee Hye sung SM C C mengumumkan bahawa kedua dua mereka telah berpisah Sebelum ini pada November 2019 SM C C telah mengesahkan bahawa Jun Hyun moo menjalinkan hubungan dengan Lee Hye sung Jun Hyun mo...
Saya Tak Boleh Tidur Kembali Dengan Lagu Baru Setelah 3 Tahun Btob Luah Perasaan

Saya Tak Boleh Tidur Kembali Dengan Lagu Baru Setelah 3 Tahun Btob Luah Perasaan

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 125 hits
Pada 21 Februari BTOB telah mengadakan sidang akhbar dalam talian untuk pelancaran album studio ketiga mereka Be Together Kesemua enam ahli BTOB termasuk Eun kwang yang disahkan positif COVID 19 minggu lalu turut menghadiri sidang akhbar it...
Sebelum 7 Tahun Bagi Anak Main Dulu Bukan Paksa Belajar Terlepas Fasa Ni Rugi

Sebelum 7 Tahun Bagi Anak Main Dulu Bukan Paksa Belajar Terlepas Fasa Ni Rugi

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 160 hits
Cabaran ibu bapa mendidik anak hari ini cukup besar Jika zaman kita dulu dulu sebelum masuk sekolah rendah tiada siapa menghalang untuk bermain Selagi tak memudaratkan diri keseronokan itu akan dinikmati bersama rakan rakan sebaya Kini kead...
Warga Kepulauan Riau Yang Daftar Tahun 2022 Baru Bisa Berangkat Tahun 2041

Warga Kepulauan Riau Yang Daftar Tahun 2022 Baru Bisa Berangkat Tahun 2041

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 153 hits
Kami masih menunggu kepastian Arab Saudi apakah tahun ini sudah dibuka atau belum lalu kuota CJH normal atau dikurangi itu juga belum tahu katanya
Jakarta Ppkm Level 3 Ancol Wajibkan Anak Usia Di Atas 6 Tahun Vaksin Dosis Pertama

Jakarta Ppkm Level 3 Ancol Wajibkan Anak Usia Di Atas 6 Tahun Vaksin Dosis Pertama

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 144 hits
Sedangkan pengunjung anak yang berusia di bawah enam tahun walau belum divaksin tetap dibolehkan masuk Asal didampingi orang tua yang sudah divaksinasi minimal dua kali
Pemandu Ambulan Buntu Gusar Masa Depan Anak Angkat Tiga Tahun Cari Bapa Kandung

Pemandu Ambulan Buntu Gusar Masa Depan Anak Angkat Tiga Tahun Cari Bapa Kandung

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 132 hits
JERANTUT Seorang pemandu ambulans gusar dengan masa depan anak angkatnya susulan proses dokumentasi Jabatan Pendaftaran Negara masih belum selesai hingga kini Jaznul Hakim Jauhar 38 dari Kampung Temin di sini berkata anak angkatnya Nur Hann...
Straight Fight Between Ph And Pn In Sungai Bakap By Election On July 6

Perodua Ev Anggaran Harga Rm50 Rm100 Ribu

The Etiquette Of Tipping A Guide For Pelican Weed Delivery Customers

Backbencher Urges Speaker To Respect Federal Constitution In The Case Of Six Ex Bersatu Mps

Bila Takdir Melarang Cinta

Rendang Ayam Aidil Adha Yang Sedap

Academic Qualifications Important Asset For Candidates Fahmi

Batal Permit Institut Memandu Terlibat Sindiket Lesen Terbang



Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale


Prk Sungai Bakap Ph Menang Petrol Mungkin Naik

Oday Kharoub Bantu Kdn Fc Meraih Kemenangan Sulung

Kereta Api Peluru Bandung Tarik Pelancong Malaysia

Datuk Red Standby Jika 2 Bekas Isteri Ajak Rujuk Reda Kalau Mereka Kahwin Lain

Blogger Add Show Hide Faq Style Toggle Contents

Cara Menjaga Kesehatan Tubuh Agar Tetap Bugar Dan Energik