Daruratkah Malaysia Petang Ini


 
Jika tiada sebarang halangan, pengundian peirngkat dasar Belanjawan 2021 akan diadakan petang ini.
Ia dijadualkan selepas Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz menyampaikan penggulungan pada jam 2.00 petang.
Dua kemungkinan akan berlaku dalam pengundian petang ini – Belanjawan 2021 diluluskan atau ditolak.
Sama ada ditolak atau diluluskan, ia banyak bergantung kepada intipati penggulungan oleh Tengku Zafrul nanti.
Sebagaimana disebut dalam perbahasan sebelum ini, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menyatakan, blok pembangkang hanya akan memberi sokongan terhadap belanjawan jika beberapa syarat yang dituntut dipenuhi oleh kerajaan.
Syarat yang diminta ialah pengeluaran KWSP maksimum RM10 ribu, lanjutan moratorium pinjaman bank selama enam bulan lagi, pembatalan dana RM85.5 juta untuk Jasa serta RM8.5 juta untuk NGO politik, Penggerak Komuniti Negara.
Bagi BNBBC yang dipengerusikan Najib Razak yang mana keanggotaannya seramai 23 Ahli Parlimen BN, tuntutan mereka khusus berkaitan pengeluaran KWSP dan moratorium pinjaman bank.
Najib secara terbuka dalam perbahasannya menegaskan, tanpa syarat itu dipenuhi oleh kerajaan, BNBBC akan menolak Belanjawan 2021.
Kata beliau, jika kerajaan boleh mengisytiharkan PKPB berkali-kali, tiada sebab moratorium tidak boleh dilanjutkan dan pengeluaran wang KWSP dibenarkan.
Dalam erti kata lain, undi BN adalah bergantung kepada sama ada kerajaan sedia memenuhi tuntutan yang diminta itu atau sebaliknya.
Jika kerajaan tetap dengan pendirian seperti sekarang, BNBBC hampir pasti akan bersama blok pembangkang menolak belanjawan.
Apabila belanjawan ditolak, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin dikira jatuh dengan sendirinya.
Ia juga menjadikan buat pertama kali dalam sejarah sebuah kerajaan dijatuhkan melalui penolakan terhadap belanjawan.
Meski demikian, sekiranya belanjawan ditolak, Muhyiddin masih ada tiga pilihan – meletak jawatan bersama kabinetnya, memohon pembubaran Parlimen bagi diadakan PRU atau mengisytiharkan darurat.
Ramai yang menjangka, dua pilihan pertama iaitu meletak jawatan dan membubarkan Parlimen bukan merupakan pertimbangan yang ada dalam pemikiran Muhyiddin ketika ini.
Muhyiddin dikatakan tidak mungkin meletak jawatan kerana ia tentu akan dibantah oleh dua orang kanannya dalam kerajaan, Azmin Ali dan Hamzah Zainudddin.
Meletak jawatan untuk memberi laluan pembentukan kerajaan baru bukan saja bererti masa depan Muhyiddin berakhir, tetapi juga merupakan penamat kepada karier politik dua orang kanannya itu.
Lebih-lebih lagi bagi Azmin, kehilangan kuasa adalah detik yang paling ditakutinya, terutama kemungkinan beliau akan didakwa berkaitan “video Haziq”.
Begitu juga dengan memohon pembubaran Parlimen, ia dikatakan bukan menjadi pilihan Muhyiddin kerana Yang Dipertuan Agong dipercayai tidak akan memberi perkenan terhadap perkara itu berikutan wabak Covid19 masih lagi di tahap membimbangkan sekarang ini.
Lagi pula, kalau pun pembubaran Parlimen diperkenankan, ia tetap memberi kesukaran kepada Bersatu untuk berlawan dalam pilihanraya semula nanti.
Ini kerana, walaupun Pas merupakan komponen PN, tetapi parti itu juga bermuafakat bersama UMNO dalam MN dan kiranya kedudukan Bersatu dilihat lemah serta tidak memungkinkan ke arah kemenangan, tidak mustahil Pas lebih memilih UMNO berbanding Bersatu.
Dengan yang demikian, pilihan yang paling mungkin diambil Muhyiddin kiranya belanjwan ditolak ialah mengisytiharkan darurat dengan beliau boleh terus kekal mengetuai kerajaan untuk suatu tempoh tertentu sebelum PRU15 diadakan.
Melalui tempoh tertentu yang ada itu nanti, Muhyiddin dipercayai akan menggunakan segala peluang tersebut untuk mengukuhkan kedudukan Bersatu dan mencari rakan yang benar-benar sanggup bersamanya untuk menghadapi PRU15.
Maka, apakah petang ini negara akan diisytiharkan darurat?
Apakah Agong akan memperkenankan darurat kali ini setelah baginda pernah menolaknya sebelum ini?
Sekali lagi, kebijaksanaan Agong amat-amat diharapkan oleh seluruh rakyat Malaysia. (Shahbudindotcom 26/11/2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/daruratkah-malaysia-petang-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Signs 5 Year Vaccine R D And Supply Deal With China

Malaysia Signs 5 Year Vaccine R D And Supply Deal With China

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 227 hits
COVID 19 Malaysia and China have signed a five year agreement to collaborate on vaccine development which would also give Malaysia priority access to Covid 19 vaccines developed by China The agreement was signed by Science Technology and In...
Covid 19 Malaysia Catat 1 103 Kes Baharu Pada Isnin Pertambahan 4 Kematian

Covid 19 Malaysia Catat 1 103 Kes Baharu Pada Isnin Pertambahan 4 Kematian

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 226 hits
Covid 19 Malaysia catat 1 103 kes baharu pada Isnin pertambahan 4 kematian PENULARAN wabak Covid 19 di negara ini merekodkan 1 103 kes baharu menjadikan keseluruhan 48 520 kes setakat Isnin Daripada 1 103 kes baharu yang dilaporkan Selangor...
What Is Govt Doing To Bring Jho Low Back To Malaysia Puchong Mp Asks Putrajaya

What Is Govt Doing To Bring Jho Low Back To Malaysia Puchong Mp Asks Putrajaya

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 261 hits
An Opposition MP has asked the government for an update on efforts to bring 1Malaysia Development Berhad linked fugitive Jho Low back to Malaysia Gobind Singh Deo who is DAP s Puchong MP said apart from the inspector general of police s ass...
If You Cannot Speak Bahasa Malaysia Properly Get Out

If You Cannot Speak Bahasa Malaysia Properly Get Out

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 245 hits
It is crucial that Malaysia enforces a Bahasa Malaysia Oral Test and Life in Malaysia Written Test before a person can contest the state and general elections If it is good enough for the UK then it is good enough for Malaysia After all isn...
Covid 19 Kematian Di Malaysia Masih Di Tahap Rendah Dr Rohaizat

Covid 19 Kematian Di Malaysia Masih Di Tahap Rendah Dr Rohaizat

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 175 hits
BernamaKadar kematian berkaitan jangkitan COVID 19 di Malaysia masih pada tahap rendah iaitu sembilan kematian bagi setiap sejuta penduduk berbanding beberapa negara lain kata Dr Rohaizat Gambar BERNAMA KUALA LUMPUR Kadar kematian berkaitan...
Tinjauan Muhyiddin Jadi Pm Pilihan Rakyat Malaysia

Tinjauan Muhyiddin Jadi Pm Pilihan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 247 hits
41 total views 41 views today KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah Perdana Menteri pilihan dalam kalangan rakyat Malaysia dengan memperoleh majoriti 65 peratus sokongan daripada 2 096 responden terbabit dalam tinjauan bebas yang dij...
Senarai Kumpulan Penerima Vaksin Covid 19 Di Malaysia Tahun 2021

Senarai Kumpulan Penerima Vaksin Covid 19 Di Malaysia Tahun 2021

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 322 hits
Susulan makluman daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia bahawa terdapat 11 calon vaksin Covid 19 yang berada pada peringkat ujian klinikal fasa 3 setakat 13 November lalu beberapa rundingan dengan pengeluar vaksin Covid 19 kini sudah berada ...
Platform Buat Duit Usd Bersama B4u Global Investment Malaysia

Platform Buat Duit Usd Bersama B4u Global Investment Malaysia

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 396 hits
Platform Buat Duit USD Bersama B4U Global Investment Malaysia Artikel kali ini Paksu ingin berkongsi kepada semua pembaca mengenai platform The post appeared first on
Penyokong Epl Malaysia Berentap

Penyokong Epl Malaysia Berentap

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 195 hits
Halim bersama wakil daripada kelab menyokong sebelum kejohanan futsal bermula semalam Penyokong EPL Malaysia berentap termasuklah Toon Army Malaysia BAGI meneruskan kehangatan Liga Perdana Inggeris yang sudah menutup tirai musim ini Yayasan...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris