Dari Tun Abdul Hamid Mohamad Bekas Ketua Hakim Negara





KEDUDUKAN kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sangat rapuh. Jika undi tidak percaya dilakukan terhadap beliau apabila Parlimen bersidang, kita tidak tahu beliau boleh mendapat sokongan majoriti atau tidak.

Isu yang paling utama ialah adanya UMNO dalam kerajaan itu. PH tahu tanpa UMNO, kerajaan itu akan tumbang. Modal besar PH terhadap UMNO ialah UMNO parti corrupt. Penyertaannya dalam Kerajaan PN menjadikan kerajaan itu sebuah kerajaan corrupt.

Perhatian khusus akan diberi kepada DS Zahid, sama ada beliau akan diberi jawatan dalam kabinet.

Jika beliau diberi jawatan Menteri, apatah lagi Timbalan Perdana Menteri, terus terang saya katakan, TS Muyiddin akan kalah undi tidak percaya dan Kerajaan PN akan tumbang.

Bukan itu sahaja, orang ramai yang menyokong Kerajaan PN, termasuk saya, akan menarik balik sokongan mereka, dan berkecuali.

Mereka akan mengambil sikap “Mampus pi lah” kerana mereka telah terlalu bosan dengan ahli politik yang hanya menjaga perut masing-masing.

Maka, sebelum dilakukan undi tidak percaya, pemimpin parti-parti komponen PN perlulah bermesyuarat, mengambil pendirian, mengelukan kenyataan dan melakukan apa yang sempat dilakukan, bahawa:

1. PN tidak akan mengulangi kesilapan UMNO dan PH.

2. PN tidak akan berkompromi dengan amalan rasuan dan penyalahgunaan kuasa.

3. PN tidak akan melantik ahli Parlimen yang sedang menghadapi pertuduhan di mahkamah sebagai untuk memegang sebarang jawatan dalan Kabinet PN.

4. Kerajaan PN akan melantik seorang pegawai Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan yang kanan, berpengalaman dalam pendakwaan dan undang-undang, berdedikasi danberintegriti untuk menjadi Peguam Negara/Pendakwa Raya.

5. Kerajaan PN akan melantik seorang pegawai kanan SPRM yang berpengalaman, berdedikasi dan berintegriti untuk menjadi Ketua Pesuruhjaya SPRM.

6. Kerajaan PN tidak akan campur tangan atau cuba mempengaruhi Peguam Negara/Pendakwa Raya dan Ketua Pesuruhjaya SPRM dalam melaksanakan tugas-tugas mereka.

7. Kerajaan PN juga sekali-kali tidak akan mempengaruhi atau menekan Pendakwa Raya supaya menghentikan pendakwaan atau menarik balik pertuduhan terhadap ahli kabinet PN, ahli Parlimen PN atau penyokongnya.

8. Kerajaan PN juga sekali-kali tidak akan campur tangan atau cuba mempengaruhi mahkamah dalam menjalankan tugas kehakimannya.

9. Kerajaan PN tidak akan meminta pengampunan ke atas sabitan dan hukuman yang dikenakan oleh mahkamah terhadap ahli kabinet PN, ahli Parlimen PN atau penyokongnya. Tetapi hak mereka berbuat demikian tidak dihalang.

10. Kerajaan PN akan menumpukan perhatian sepenuhnya untuk memperbaiki ekonomi negara, taraf kehidupa rakyat dan pentadbiran negara.

TS Muhyiddin dan pemimpin parti-parti komponen hendaklahbertegas dalam hal ini. Lebih baik tumbang semasa melakukan sesuatu yang betul, bukan kerana melakukan sesuatu yang salah.

Jika UMNO berkeras menghendaki DS Zahid menjadi Menteri atau TPM dan mengugut keluar PN, biarkan UMNO keluar, biarkan PN tumbang. UMNO akan dikutuk oleh orang Melayu dan mati tak berkubur. Percayalah.

Dalam ucapan pelantikan saya sebagai Ketua Hakim Negara pada 11 12 2007, antara lain, saya berkata:

“Saya sedar bahawa, jika Allah s.a.w. melanjutkan usia saya sekalipun, tempoh untuk saya memegang jawatan Ketua Hakim Negara ini adalah amat singkat. Tetapi, jika, dengan takdir Allah s.w.t. saya memegang jawatan ini hanya sehari sahajapun, dalam masa satu hari itu, saya berazam untuk melakukan apa yang saya, dengan jujur, fikir adalah betul, sehabis baik yang saya boleh lakukan. Sama ada sehabis baik saya itu cukup baik atau tidak terserahlah kepada orang ramai untuk menghakiminya.”

Mungkin ada pengajaran yang boleh diambil daripadanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/03/dari-tun-abdul-hamid-mohamad-bekas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Komentar Kerajaan Pn Perlu Elak Dan Hapus Rasuah Untuk Kekal Berkuasa Bekas Hakim Negara

Komentar Kerajaan Pn Perlu Elak Dan Hapus Rasuah Untuk Kekal Berkuasa Bekas Hakim Negara

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 317 hits
KEDUDUKAN kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sangat rapuh Jika undi tidak percaya dilakukan terhadap beliau apabila Parlimen bersidang kita tidak tahu beliau boleh mendapat sokongan majoriti atau tidak Isu yang paling utama ialah ad...
Ph Silap Besar Lantik Tommy Latheefa Tun Abdul Hamid

Ph Silap Besar Lantik Tommy Latheefa Tun Abdul Hamid

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 162 hits
SHAH ALAM Pelantikan bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Latheefa Koya disifatkan sebagai kesilapan besar kerajaan Pakatan Harapan yang membangkitkan rasa tidak puas hati ora...
3 Sebab Mengapa B Ketua Hakim Negara Sokong Perikatan Nasional

3 Sebab Mengapa B Ketua Hakim Negara Sokong Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 339 hits
Tun Abdul Hamid pernah menjadi Ketua Hakim Negara dari 11 Disember sampai 18 Oktober 2008 Imej dari tanwir myNi Mahathir dan Anwar Imej dari FMT Walaupun kekal sehari kerajaan kena buat perkara yang betul BEKAS Ketua Hakim Negara Tun Abdul ...
Melayu Tertipu Lagi Tun Abdul Hamid

Melayu Tertipu Lagi Tun Abdul Hamid

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 144 hits
SEMENJAK sebelum PRU 14 melalui ucapan dan rencana saya saya mengingatkan orang Melayu bahawa DAP adalah lebih cauvinis daripada MCA dan Gerakan bahawa PAS mahupun PKR tidak akan boleh mengawal tuntutan DAP seperti UMNO mengawal tuntutan MC...
Dua Bekas Ketua Polis Negara Hantar Memorandum Ke Istana

Dua Bekas Ketua Polis Negara Hantar Memorandum Ke Istana

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 678 hits
KUALA LUMPUR Dua orang bekas Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Hanif Omar dan Tan Sri Musa Hassan serta Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang memasuki Istana Negara melalui Pintu 3 jam 9 30 pagi tadiDifahamkan mereka menghantar ...
Agong Putuskan Kemudian Pm Mp Tiada Pilihan Kata Bekas Hakim

Agong Putuskan Kemudian Pm Mp Tiada Pilihan Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 243 hits
PETALING JAYA Tiada sesiapa pun boleh mengenakan syarat terhadap Yang di Pertuan Agong dalam memutuskan siapa yang mengawal majoriti di Dewan Rakyat kata hakim bersara Gopal Sri Ram ketika Umno meminta Dr Mahathir Mohamad menerima kesemua a...
Selepas Dr M Serah Surat Letak Jawatan Bekas Hakim Jelas Apa Bakal Menyusul

Selepas Dr M Serah Surat Letak Jawatan Bekas Hakim Jelas Apa Bakal Menyusul

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 269 hits
February 24 2020 4 00 PMDr Mahathir Mohamad bersama ahli Kabinet KUALA LUMPUR Agong harus melantik seorang perdana menteri dalam kalangan ahli Dewan Rakyat seperti yang ditetapkan Perlembagaan kata hakim bersara Gopal Sri Ram hari ini beber...
Ketua Setiausaha Negara Pengerusi Mesyuarat Khas Dengan Ksu Kementerian

Ketua Setiausaha Negara Pengerusi Mesyuarat Khas Dengan Ksu Kementerian

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 274 hits
Mesyuarat itu dilakukan bagi memastikan kelangsungan dan pelaksanaan dasar dasar kerajaan sedia ada untuk rakyat dan negara
Tun Dr Mahathir Mohamad Tiba Di Pejabat Perdana Menteri

Tun Dr Mahathir Mohamad Tiba Di Pejabat Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 358 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Interim Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di bangunan Putra Perdana sebentar tadi Kenderaan rasmi yang membawa Dr Mahathir memasuki bangunan itu jam 9 29 selepas 10 minit dilapor keluar dari rumahnya di Seri Kembangan D...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan