Dari Budak Paling Besar Di Dunia Arya Terus Berjuang Untuk Kurus Mahu Jadi Roberto Firmino


Dari Budak Paling ‘besar’ Di Dunia, Arya Terus Berjuang Untuk Kurus, Mahu Jadi ‘Roberto Firmino’. Pada 2016, ketika usianya baru sahaja 10 tahun, Arya Permana daripada daripada Jawa Barat ini dinobatkan sebagai kanak-kanak paling gemuk di dunia, satu anugerah yang tidak diingini oleh sesiapa pun.
Dengan berat 192 kilogram, Arya menghadapi kesukaran untuk menjalani kehidupan. Bukan sahaja setakat masalah kesihatan, saiznya yang besar juga mengehadkan aktiviti fizikal seharian sekali gus mencabut nikmat zaman kanak-kanaknya.
Lahir secara normal
Lahir secara normal dengan berat sekitar 3.2 kilogram, Arya membesar dengan pantas. Malah, ibunya sendiri mendedahkan bahawa Arya berupaya untuk menghabiskan makanan yang disediakan untuk dua orang lelaki dewasa. Diet hariannya sebelum ini termasuklah daging merah, nasi, sayur dan tempe.
Akibatnya, Arya ketika itu terpaksa berhenti sekolah disebabkan pergerakkan fizikal yang terhad dan cepat letih. Di rumah, Arya menjadi seorang kanak-kanak yang sentiasa berasa lapar.
Kerap lapar
”Dia sering mengadu kepenatan dan sukar bernafas. Jika dia tidak makan ataupun berbaring, pasti dia akan meluangkan masa berendam di dalam kolam khas untuknya,” kata si ibu, Rokayah.
Rokayah sendiri cuba mengehadkan jumlah makanan yang diambil oleh Arya termasuklah hanya menyediakan beras perang bagi menggantikan beras biasa. Ini semua dibuatnya kerana mahu Arya kembali bersekolah dan boleh bermain dengan kanak-kanak normal yang lain.
Menjadi Bulat
Pada usia 2 tahun, Arya menjadi budak yang ‘bulat’, lebih besar daripada kanak-kanak lain di kampungnya. Bagi Rokayah, itu adalah perkara normal dan beranggapan bahawa Arya adalah seorang kanak-kanak yang gembira dan sihat.
Sehinggalah beberapa tahun kemudian selepas saiz badannya meningkat secara mendadak, Rokayah menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan kesihatan Arya, namun semuanya sudah terlambat.
Jauh Berbeza
Itu dulu, kisahnya pada tahun 2018 sudah jauh berbeza. Selepas menjalani pembedahan pintasan usus, diet pemakanan Arya jauh berubah. Beratnya turun mendadak, daripada 192 kg sehinggalah kepada 97 kg kira-kira 3 bulan lepas.
Arya juga menukar diet pemakanannya kepada diet yang lebih sihat seperti memakan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran selain dipantau oleh pakar nutrisi, Ade Rai.
Dia juga kini juga sudah boleh bermain bola seperti kanak-kanak yang lain dan gemar memakai jersi bola sepak kelab Liga Perdana Inggeris (EPL), Liverpool. Cita-citanya, satu hari nanti mahu menjadi pemain bola sepak seperti penyerang berkelas dunia daripada Brazil, Roberto Firmino.
Perubahan yang ditunjukkan oleh Arya bukan sahaja memberi kebaikkan kepada dirinya sendiri, malah ia turut menggembirakan orang di sekeliling terutama keluarganya.
Arya ketika ini sedang menunggu masa untuk menjalani pembedahan membuang kulit berlebihan setelah beratnya turun dan berada diantara 70 sehingga 80 kg. Saksikan video dibawah untuk perkembangan terkini Arya, yang satu ketika dahulu dikenali sebagai kanak-kanak paling gemuk di dunia.
Sumber: Dailymail
The post Dari Budak Paling ‘Besar’ Di Dunia, Arya Terus Berjuang Untuk Kurus, Mahu Jadi ‘Roberto Firmino’ appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/dari-budak-paling-besar-di-dunia-arya-terus-berjuang-untuk-kurus-mahu-jadi-roberto-firmino/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Survei Pdip Pkb Gerindra Berkarya Paling Besar Raih Efek Ekor Jas Dari Capres

Survei Pdip Pkb Gerindra Berkarya Paling Besar Raih Efek Ekor Jas Dari Capres

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 206 hits
Lembaga survei Etos Institute melakukan survei popularitas dan elektabilitas partai politik di enam kota besar yakni Jakarta Semarang Surabaya Medan Makassar dan Bandung Hasilnya ada empat parpol yang paling diuntungkan alias mendapat efek ...
Masih Suka Mengeluh Dengan Pekerjaan Yang Kamu Jalani Tengok 7 Pekerjaan Paling Berbahaya Di Dunia Ini

Masih Suka Mengeluh Dengan Pekerjaan Yang Kamu Jalani Tengok 7 Pekerjaan Paling Berbahaya Di Dunia Ini

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 451 hits
Apakah kamu sering mengeluh dengan pekerjaan yang kamu jalani misalnya beratnya tekanan dan kecilnya gaji yang diterima Namun jika kamu melihat beberapa pekerjaan paling berbahaya di dunia ini mungkin akan membuatmu berhenti mengeluh Tak cu...
Kencing Manis 7 Pantang Larang Besar Untuk Elakkan Bacaan Gula Naik Mendadak No 7 Tu Yang Paling Ramai Orang Gagal

Kencing Manis 7 Pantang Larang Besar Untuk Elakkan Bacaan Gula Naik Mendadak No 7 Tu Yang Paling Ramai Orang Gagal

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 370 hits
Penyakit kencing manis selalunya adalah disebabkan oleh faktor pemakanan harian Malangnya masalah utama pesakit kencing manis ialah untuk menjaga pemakanan dan mengelakkan makanan dan minuman yang tinggi kadar gula
Menteri Besar Paling Sempoi

Menteri Besar Paling Sempoi

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 495 hits
Menteri Besar Paling Sempoi Berstatus menteri besar namun tidak banyak protokol yang diamalkan Pada ketika tertentu dia spontan menyanyi di depan orang ramai Dan baru baru ini Ahmad Faizal Azumu berlakon dalam filem Buntat arahan Sabri Yunu...
15 Harga Bilik Hotel Untuk Satu Malam Paling Mahal Di Dunia Harga Memang Melampau Lampau

15 Harga Bilik Hotel Untuk Satu Malam Paling Mahal Di Dunia Harga Memang Melampau Lampau

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 464 hits
Hotel yang selesa dan mewah sudah semestinya menjadi impian dan idaman ketika pergi melancong atau mengembara Namun sanggupkan anda membelanjakan kos setinggi RM 273 463 semalam untuk penginapan satu malam di hotel Tiada perkara yang mustah...
7 Kali Cubaan Akad Nikah Suami Kena Buat Sebab Nama Terlalu Pendek Adakah Ini Nama Paling Pendek Dalam Dunia

7 Kali Cubaan Akad Nikah Suami Kena Buat Sebab Nama Terlalu Pendek Adakah Ini Nama Paling Pendek Dalam Dunia

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 254 hits
ISKANDAR PUTERI Ada kisah di sebalik setiap nama yang setiap manusia di dunia ini Bagaimana nama seseorang diperolehi juga pasti ada kisah atau rahsia di sebaliknya Ada di antara kita yang mempunyai nama ringkas panjang atau berkait dengan ...
Kami Akan Terus Berjuang Zahid

Kami Akan Terus Berjuang Zahid

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 276 hits
KENYATAAN MEDIA PRESIDEN UMNO 1 Saya tidak akan tunduk kepada desakan segelintir orang yang mahu saya mengundurkan diri Saya akan patuh kepada hanya Peraturan Perlembagaan Umno yang menentukan jika 2 3 perwakilan dalam Perhimpunan Agung Umn...
5 Bandara Ini Miliki Landasan Pacu Paling Mengerikan Di Dunia

5 Bandara Ini Miliki Landasan Pacu Paling Mengerikan Di Dunia

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 184 hits
Akibat letak geografis kondisi alam serta cuaca sejumlah landasan pacu di beberapa negara ini dinobatkan sebagai bandara paling mengerikan di dunia Bahkan nyawa penumpang hingga masyarakat di sekitarnya jadi taruhan Apabila satu kesalahan d...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024