Dari Blogger Ke Ghostwriter


Dari Blogger Ke Ghostwriter | Dulu Fadzi rasa pelik sangat macam mana sesetengah blogger yang asalnya cuma blogger biasa lama kelamaan boleh jadi usahawan terkenal, pelakon, selebriti, SEO consultant dan pekerjaan-pekerjaan yang bagi Fadzi wow lah.
Padahal, asalnya mereka ni cumalah seorang blogger, yang menulis dari rumah. Tup tup diaorang jadi something yang berbeza dari dunia blogger. Dari situ Fadzi slowly cuba keluar dari comfort zone dan cuba bidang baru - ghostwriter. 

Dari Blogger Ke GhostwriterTak dinafikan kerja blogger ni kalau ada rezeki, memang masyuk. Kerjanya cuma menulis di blog sendiri. Yang lebih sikit, datang event, tangkap gambar, ambil video, tulis caption dan letak di media sosial.
Antara media sosial yang penting untuk blogger adalah Facebook dan Instagram. Kalau yang lebih bagus lagi bila blogger menggunakan platform Twitter dan Youtube sebagai cabang yang berbeza dari blogger sedia ada.
Tapi yang lebih lagi bila blogger berani cuba masuk ke dalam platform Pinterest dan juga LinkedIn. Tak ramai blogger yang ada media sosial Pinterest dan LinkedIn sepanjang pemerhatian Fadzi. 
Mungkin masih ramai yang tak tahu Pinterest boleh jadi sumber trafik ke blog kita. Dan LinkedIn pulak boleh jadi lubuk mencari job untuk penulisan blog. Kalau yang tahu pun mungkin tak ada masa untuk invest masa belajar pasal Pinterest dan LinkedIn ni - macam Fadzi :D 
GhostwriterGostwriter adalah individu yang menulis bagi pihak orang lain. Individu ini adalah seorang penulis yang diupah oleh orang lain untuk menghasilkan bahan penulisan.
Antara bahan-bahan penulisan yang boleh dihasilkan oleh seorang ghostwriter adalah:Artikel untuk website dan blogCopywriting untuk media sosialCopywriting untuk iklanBuku fizikale-BookDokumen-dokumen pentingSurat-surat rasmiBorang permohonanTukar audio kepada teksPenterjemahanDan banyak lagi
Kursus Pendek GhostwriterSekarang ni, Fadzi dah mula berjinak-jinak dengan ghostwriting. Asalnya Fadzi dah lama nak join satu kursus pendek Ghostwriter ni. Dari tahun lepas mungkin. Tapi banyak betul alasan yang Fadzi bagi pada diri sendiri.
Antara alasan yang selalu Fadzi bagi:Duit tak cukup nak join kursus pendek ghostwriter Tak yakin boleh dapat job ghostwriter lepas join kursus pendekTak yakin dengan content kursus pendek ghstwriter tuTak rasa berbaloi duit yang di invest dalam kursus pendek ghostwriterAda banyak lagi lah. Tapi malas nak taip. Takut bagi kesan negatif pada korang pulak. 
Tapi ada satu hari tu, tak tahu kenapa Fadzi tergerak sangat hati ni nak join kursus tu walaupun banyak sangat alasan. Dan dalam masa yang sama, kursus tu pun dah naik harga. Awal-awal dulu harganya jauh lebih murah.
Jadi Fadzi cuba join. Kursus tu 2 hari secara online. Ada 5 task yang diberikan untuk 2 hari. Ada jugak nota-nota yang berguna diberikan sebagai panduan permulaan.
Task yang paling susah Fadzi rasa adalah untuk promosikan servis ghostwriter yang Fadzi baru nak mula ni. Fadzi seorang yang pemalu. Lagi malu bila nak promote servis yang dibuat.
Tapi Fadzi keluar dari comfort zone dan cuba jugak habiskan semua task. Dan dalam masa menghabiskan task tu, ada kawan-kawan dalam Facebook yang bertanya rate card untuk servis ghostwriter ni.
Fadzi terkejut. Tak sangka. Excited. Semua ada. Ini permulaan yang sangat baik. Ada yang terus ambil servis Fadzi dan ada juga yang 'seen' kan saja PM Facebook Fadzi lepas dapat rate card.
Semua tu Fadzi anggap sebagai dugaan, ujian dan pengajaran. Yang penting jangan putus asa mempromosikan servis upah menulis dan jangan malu dengan apa yang Fadzi buat.

Pengalaman Baru Sebagai Seorang Penulis UpahanMenjadi seorang penulis upahan ni memang satu pengalaman yang baru bagi Fadzi. Pengalaman yang Fadzi rasa macam tak percaya pun ada. 

Sejak hari pertama Fadzi masuk ke bidang ni, dah dapat pertanyaan berkenaan dengan servis. 

Minggu pertama dah dapat secure job untuk menulis artikel bagi blog.

Minggu ketiga dah dapat peluang untuk menjadi salah seorang ghostwriter yang akan menghasilkan buku dengan menukar video ke dalam teks. 

Tak sangka Fadzi akan dapat pengalaman macam ni. Nervous memang nervous. Ye lah kan. Keluar dari comfort zone. Buat sesuatu yang agak luar biasa dari kebiasaan. Tapi InsyaAllah Fadzi akan buat yang terbaik.

Kalau korang sebagai seorang blogger yang nak cuba sesuatu yang di luar dari kebiasaan berblog, korang boleh cuba dengan menjadi ghostwriter dulu. Basic kita sama - menulis.

Tapi bila korang dah terjebak dalam ghostwriter ni, korang akan tecengang. Sebab bidang ghostwriter jauh berbeza dari berblogging. Peluang ghoswriter lagi luas. Bukan setakat untuk dapat duit tapi dalam masa yang sama untuk dapat ilmu.

Incase korang berminat untuk join kursus yang Fadzi join tu, korang boleh klik dekat sini - Kelas Online Ghostwriter Junior.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.fadzirazak.com/2019/11/dari-blogger-ke-ghostwriter.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Blogger Memperlihatkan Antaramuka Yang Baru Bagi 2019

Blogger Memperlihatkan Antaramuka Yang Baru Bagi 2019

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 340 hits
Blogger terutamanya pastinya sudah sedar akan kehadiran antaramuka dashboard Blogger 2019 yang baru kan Atau masih ada lagi blogger yang tidak sedar akan kehadiran update terbaru ini Sebenarnya ianya bukan sahaja dalam versi web tetapi juga...
Dashboard Blogger Berwajah Baru

Dashboard Blogger Berwajah Baru

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 316 hits
Try the new blogger Baru perasan ada notifikasi background warna oren sebelah bawah kiri tu minta di tekan Lepas tekan tadaaa menjelmalah dashboard blogger berwajah baru Macam menarik macam tak Rasa macam lebih selesa dengan yang lama sebab...
Mengimbau Kembali Pertemuan Blogger Di Rumah Kakcik

Mengimbau Kembali Pertemuan Blogger Di Rumah Kakcik

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 310 hits
pada hari Ahad 23 10 2011 Antara yang hadir tetapi ramai yang sudah tidak aktif berblog namun ada yang masih aktif di facebook Senarai kehadiran tetapi ada beberapa orang yang lupa mencatat kehadiran mereka Sedikit ucapan terima kasih dari ...
Ini Langkah Langkah Untuk Menjadi Ghostwriter

Ini Langkah Langkah Untuk Menjadi Ghostwriter

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 907 hits
Susah Juga Nak Jadi GhostWriter ni Ini Langkah Langkah Untuk Menjadi GhostWriter Seminggu dua ni ramai pula yang berminat dan bercita cita nak jadi Ghostwriter Tapi korang tahu tak caranya Mommy sendiri pun baru tahu tentang Ghostwriter ni ...
Ada Blogger Nak Tubuh Parti Baru

Ada Blogger Nak Tubuh Parti Baru

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 181 hits
Lebih ideal dari Tun MahathirLebih petah dari AnwarLebih agamawanLebih pakar dalam ekonomiLebih pakar dalam hubungan antarabangsaPakar isu isu keganasanZakir Naik kena balik kampongDasar pendidikan Islamic subject tak ada pondok kena roboh ...
Dashboard Terbaru Blogger Yay Or Nay

Dashboard Terbaru Blogger Yay Or Nay

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 288 hits
AssalamualaikumBismillahPerasan tak kat ruangan dashboard blog kita ada Try the new Blogger Pada mulanya aku agak hairan juga apakah yang dimaksudkan dengan perkataan itu Aku tak berani nak mencubanya sebab takut tiba tiba blog aku menghila...
Alcatraz77 Apitlanggaq Blogger Com End Of Year Payment Notification For Alcatraz77 Apitlanggaq Blogger Com

Alcatraz77 Apitlanggaq Blogger Com End Of Year Payment Notification For Alcatraz77 Apitlanggaq Blogger Com

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 364 hits
Dear alcatraz77 apitlanggaq blogger com Find Attached Your Payment Notification Letter Congratulation Yours sincerely Management This is a content summary only Visit my website for full links other content and more
Lama Meninggalkan Dunia Blogger

Lama Meninggalkan Dunia Blogger

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 344 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah masih wujud blog ini yang lama sangat ditinggalkan Dunia blogger yang satu masa dahulu memang menjadi minat Anne sangat sangat Tapi Masa berubah usia berubah Kehidupan kita juga semakin hari semakin berubah ada...
Planner 2020 Hadiah Top Komentator Dari Blogger Shikin Razali

Planner 2020 Hadiah Top Komentator Dari Blogger Shikin Razali

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 717 hits
Dah puas bercuti ke tu Cuti lama mana pun tak pernah akan rasa puas Cuti cuti musim perayaan ni lebih suka duduk rumah je Sayang masa nak dibuang untuk hadap jammed tu Tapi kalau dah terpaksa nak kena hadap memang tak boleh elak Semalam buk...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord