Dap Tidak Sokong Ku Li



(MyKMU) – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Mustapa Mohamed berkata tawaran jawatan sebagai Penasihat Petronas kepada Tengku Razaleigh Hamzah tidak menjejaskan keyakinan pasaran terhadap syarikat itu.
Dia berkata demikian dalam jawapan bertulis parlimen pada 2 Dis kepada Lim Guan Eng (PH-Bagan) yang bertanya apakah tawaran berkenaan berdasarkan satu transaksi politik yang akan menjejaskan keyakinan pasaran kepada Petronas.
Selain itu Lim juga meminta penjelasan mengenai prestasi terkini syarikat minyak milik negara itu.
“Tawaran jawatan kepada mana-mana individu tidak akan menjejaskan keyakinan pasaran terhadap Petronas. Ini adalah kerana Petronas adalah sebuah syarikat yang diuruskan dengan baik dan diterajui oleh pasukan pengurusan yang cekap.
“Keyakinan pasaran serta para pelabur bergantung kepada pelbagai faktor seperti pertumbuhan ekonomi negara dan perdagangan dunia yang sangat terkesan dengan krisis pandemik Covid-19 yang sedang melanda dunia.
“Faktor ini ditambah dengan kejatuhan teruk harga minyak mentah dan perang perdagangan (trade war) antara China dan Amerika Syarikat,” katanya dalam jawapan bertulis.
Sebelum ini, Tengku Razaleigh memaklumkan yang beliau menolak tawaran untuk menjadi penasihat Petronas atas dasar perlembagaan.
Kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebelum ini didakwa menawarkan jawatan kepada ahli parlimen di syarikat dan agensi berkaitan kerajaan sebagai balasan terhadap sokongan politik.
Mengenai prestasi suku kedua Petronas, Mustapa menjelaskan bahawa ini disebabkan oleh ekonomi yang dilanda Covid-19.
“Kerugian ini disebabkan oleh pendapatan yang rendah dan rosot nilai terhadap aset yang ketara berikutan penurunan harga minyak ekoran permintaan lemah akibat penularan wabak Covid-19 dan keadaan lebihan bekalan dalam pasaran.
“Pada suku kedua 2020, harga minyak mentah Brent terus jatuh ke paras purata sekitar AS$29.20 setong berbanding AS$68.83 setong pada suku kedua tahun 2019,” katanya lagi.
Petronas mencatat kerugian bersih RM3.4 bilion yang lebih kecil pada suku ketiga tahun ini.
Walaupun mengalami kerugian ini, syarikat minyak dan gas nasional menyumbang dividen RM34 bilion kepada kerajaan Malaysia pada tahun 2020.
Pada tahun 2019, Petronas membayar dividen RM54 bilion kepada Putrajaya setelah mencatat keuntungan RM14.7 bilion pada suku kedua dan keuntungan RM7.1 bilion pada suku ketiga.
Mustapa berkata Petronas akan mengusahakan “strategi serampang tiga mata” dengan memaksimumkan penjanaan tunai; mengembangkan perniagaan utamanya dan memperhebatkan usaha untuk mengekalkan organisasinya dalam menghadapi perubahan; serta memastikan masa depan syarikat dengan terlibat dalam peluang perniagaan baru.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/03/dap-tidak-sokong-ku-li/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Berjiwa Besar Bukan Anti Melayu Sokong

Dap Berjiwa Besar Bukan Anti Melayu Sokong

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 217 hits
FAZLI RADZIDengan jumlah 16 kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu kedua tertinggi di Perak DAP negeri memutuskan untuk menjalin kerjasama dengan Umno Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata langkah tersebut bagi membentuk kerajaan berbilang k...
Mengapa Pkr Dap Tidak Sokong Undian Belah Bahagi

Mengapa Pkr Dap Tidak Sokong Undian Belah Bahagi

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 205 hits
FAZLI RADZITindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bangun untuk pengundian belah bahagi di Dewan Rakyat hari ini dilihat mengundang rasa tidak puas hati rata rata penyokong Pakatan Harapan Selain Anwar yang juga Presiden P...
Tak Sokong Undi Belah Bahagi Keputusan Kepimpinan Kata Dap

Tak Sokong Undi Belah Bahagi Keputusan Kepimpinan Kata Dap

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 286 hits
Beberapa ahli DAP menuntut penjelasan daripada wakil rakyat parti itu selepas mereka didapati tidak bangun untuk menyokong cadangan agar Belanjawan 2021 diundi secara en bloc hari ini Undian en bloc atau belah bahagi memerlukan semua anggot...
Konspirasi Jahat Muhyiddin Dap Dan Dr Mahathir Terdedah Dalam Video Klip 1mdb Al Jazeera

Konspirasi Jahat Muhyiddin Dap Dan Dr Mahathir Terdedah Dalam Video Klip 1mdb Al Jazeera

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 305 hits
17 November lepas Al Jazeera siarkan 2 siri video dokumentari yang bertajuk dan Admin tak berminat untuk mengupas tentang dokumentari tersebut tapi apa yang mahu admin bincangkan ialah mengapa secara tiba tiba dokumentari itu disiarkan seka...
Turbulence Brewing In Coming Dap Election

Turbulence Brewing In Coming Dap Election

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 149 hits
A MAJOR leadership transition is about to take place in DAP next month Seremban MP Anthony Loke is in line to take over the party s secretary general post from Lim Guan Eng who is at the end of his three term tenure Loke who is normally qui...
Larangan Arak Dap Sedang Bincang Dengan Peniaga Terjejas

Larangan Arak Dap Sedang Bincang Dengan Peniaga Terjejas

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 231 hits
BANGI 5 Rabiulakhir 1442H Sabtu DAP sedang dalam proses perbincangan bersama pihak yang terbabit susulan penguatkuasaan sekatan jualan minuman keras di kedai runcit serbaneka dan kedai ubatan tradisional Cina Ahli Parlimen Kepong Lim Lip En...
Kawalan Jualan Arak Ke Mana Hilangnya Suara Mp Dap Yang Menjuarai Isu Melawan Arak Dalam Dap

Kawalan Jualan Arak Ke Mana Hilangnya Suara Mp Dap Yang Menjuarai Isu Melawan Arak Dalam Dap

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 282 hits
MP DAP Batu Gajah V Sivakumar diketahui merupakan juara melawan arak dalam DAP Beliau pernah mengeluh Arak di Malaysia boleh diperolehi dengan mudah seumpama membeli air minuman yang lain sama ada di pasar raya restoran hotel kedai runcit m...
Dr Kamarul Zaman Yusoff Menang Saman Fitnah Rm8 Juta Saman 5 Lagi Ahli Parlimen Dap

Dr Kamarul Zaman Yusoff Menang Saman Fitnah Rm8 Juta Saman 5 Lagi Ahli Parlimen Dap

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 322 hits
Penganalisis politik Kamarul Zaman Yusoff menang saman terhadap Pegawai Khas Pengerusi DAP Sarawak Abdul Aziz Isa dan individu terbabit diarah membayar ganti rugi RM8 juta atas kenyataan fitnah dibuatnya sebelum ini Kamarul dalam kenyataan ...
Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

Umno Serang Umno Kini Umno Tak Serang Dap Kenapa

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 274 hits
Islam mengajar kita untuk bersyukur Sekiranya kita makan hanya sekali sehari kita kena bersyukur sebab ramai yang tak makan langsung Tetapi ramai orang Umno tak pandai bersyukur Pada bulan Mei 2018 Umno telah hilang kuasa sebab sikap bongka...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Wbsl Buah Tangan Istimewa Daripada Husam

Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru