Dap Deep State Sebenar




Polemik Khat/Jawi
1. Bermula dengan polemik modul pembelajaran khat/jawi – Hari Raya Aidiladha kali ini dihiasi dengan kenyataan pendukung kerajaan yang cukup mengecewakan.
2. Ada yang mengaitkan pengenalan khat/jawi ini sebagai langkah ke belakang. Ada yang mengaitkan usaha ini dengan najis lembu. Ada yang mengatakan jawi menjadi bahan bacaan ‘porno’ semata-mata.
3. Ironinya, kenyataan dan sindiran negatif ini diucapkan oleh ahli politik daripada satu parti sahaja, iaitu DAP. Demikian jahil, bongkak dan angkuh ahli politik DAP ini. Mungkin ini cara mereka mengingatkan orang Melayu – mereka sudah ada di koridor kuasa. Orang Melayu barangkali perlu membiasakan diri dengan sindiran lebih kasar dalam masa terdekat ini!
4. Atas desakan pihak tertentu, keputusan memperkenalkan khat/jawi terpaksa ‘dilentur’ kononnya atas dasar kerajaan yang prihatin dengan maklum balas rakyat.
5. Melentur dan merubah keputusan ini lambang kelemahan kerajaan yang sangat ketara. Inilah ‘deep state’ sebenar. Ada daulah dan kuasa ‘lain’ yang membuatkan kerajaan semakin caca marba. DAP inilah ‘daulah terpendam’ kerajaan mutakhir ini.
6. Kita tidak mungkin lupa dengan ungkapan ‘guna Melayu untuk skru Melayu’ yang juga pernah diungkapkan oleh seorang pemimpin DAP. Melayu mana sebenarnya yang digunakan untuk menjahanamkan Melayu? Pastinya parti politik Melayu yang bergantung harap dan kekuatan kepada sebuah parti seperti DAP.
Insiden Buli Jalan Raya
7. Faham dendam dan kebencian dalam masyarakat semakin melebar. Insiden kemalangan, walaupun pada asasnya bersandarkan kepada ‘buli jalan raya’ pantas bertukar menjadi isu perkauman, jika tidak ditangani serius.
8. Dian Malika menjadi anak yatim dalam sekelip mata. Apa pun puncanya, siasatan menyeluruh mesti dijalankan tanpa ada niat untuk ‘menyelamatkan’ sesiapa. Hukuman setimpal wajib dikenakan.
Menteri Perpaduan Yang Gagal
9. Menteri yang bertanggungjawab menjaga dan membugar nawaitu integrasi, sudah menjadi ejen perpecahan. Tidak ada kata dan air muka yang membangkitkan ketenangan. Yang ada, sikap Menteri sendiri yang menentang pengenalan khat/jawi dan menolak idea perpaduan.
10. Kerajaan yang bijaksana dan bertanggungjawab perlu mengurus segala isu ini dengan tuntas. Bukan menjadi asas kecelaruan.
11. Mereka yang gagal memahami semangat dan minda ‘nasional’ wajar cepat diketepikan. Jangan biar keangkuhan, kesombongan sesuatu kumpulan/kaum yang kemaruk kuasa menjadi alasan negara ini terus berpecah. Langkah pembetulan perlu bermula sekarang.
12. Sejujurnya, gema dan getar ‘Negaraku’ semakin melemah kerana kegagalan kerajaan mengurus isu dengan tuntas. Memimpin bukan soal menerima pengiktirafan di sana sini sedang negara sendiri berdepan masalah serius akibat pentadbiran yang caca marba.
Reezal Merican
Utusan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/08/12/dap-deep-state-sebenar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Who Created The So Called Deep State

Who Created The So Called Deep State

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 219 hits
Spare us the pseudo theories about the so called deep state to justify reneging on your election promises Kua Kia Soong Free Malaysia Today You have to laugh at the way one Pakatan Harapan leader after another is trying to justify their bro...
Malaysia S Not So Toothless Monarchy The Deep State The Nexus Between The Special Branch The State Islamic Apparatus

Malaysia S Not So Toothless Monarchy The Deep State The Nexus Between The Special Branch The State Islamic Apparatus

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 333 hits
The investiture this week of Pahang Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shaw as Malaysia s 16th Yang di Pertuan Agong or King shines a light on one of the world s most unusual royal institutions with the county s eight sultans and one Raja rotatin...
Saifuddin Abdullah The Deep State Is Trying To Undermine Harapan Gov T

Saifuddin Abdullah The Deep State Is Trying To Undermine Harapan Gov T

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 244 hits
Foreign Affairs Minister Saifuddin Abdullah has reiterated that the deep state in Malaysia is out to undermine the Pakatan Harapan government Back in April Saifuddin had similarly against a deep state that may want to remove the new governm...
Bantah Tulisan Jawi Seni Khat Cerminan Wajah Sebenar Dap

Bantah Tulisan Jawi Seni Khat Cerminan Wajah Sebenar Dap

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 783 hits
Menjelang tahun hadapan 2020 seni khat dan tulisan jawi akan diperkenalkan semula oleh kerajaan melalui dasar yang telah diputuskan oleh kerajaan BN pada tahun 2016 Walau bagaimanapun terdapat bantahan bantahan oleh golongan cauvanis yang s...
Ancaman Deep State Bahayakan Ph

Ancaman Deep State Bahayakan Ph

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 284 hits
Sejak kegagalan Kerajaan Pakatan Harapan meratifikasi konvensyen antarabangsa Statut Rom pada April lalu pelbagai teori berhubung deep state yang mahu mengkucar kacirkan pentadbiran timbul Terbaharu Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah men...
Deep State The Important Reason Why Reforms Slow

Deep State The Important Reason Why Reforms Slow

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 244 hits
MP SPEAKS Foreign Affairs Minister Saifuddin Abdullah has that the deep state in Malaysia is out to undermine the Pakatan Harapan government The deep state is in fact an important reason why institutional and political reforms for a New Mal...
Khat Jawi Disamakan Mp Dap Dengan Tahi Lembu

Khat Jawi Disamakan Mp Dap Dengan Tahi Lembu

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 346 hits
ROSLAN SMS03 AUGUST 2019Posting beliau Lim Lip Eng Ahli Parlimen DAP Kepong berbunyi Sedang Menteri Pendidikan di negara negara jiran merancang memperkenalkan bahasa program komputer kepada pelajar pelajar muda jangan kita menyapu tahi lemb...
Lagi Dap Buat Hal Kemelut Mb S Ngor Pula

Lagi Dap Buat Hal Kemelut Mb S Ngor Pula

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 297 hits
Menteri Besar Selangor Amirudin Shari UTUSAN ONLINEKemelut MB Selangor dengan DAP tak mampu ditutup lagiSHAH ALAM 3 Ogos Selepas UMNO dan Pas Dewan Pemuda Ikatan Negeri Selangor pula tampil bersuara mengenai pergolakan dalaman Pakatan Harap...
Dap Jangan Tunjuk Sikap Anti Melayu

Dap Jangan Tunjuk Sikap Anti Melayu

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 298 hits
Diterbitkan Hari ini 4 17 petangAhli Majlis Tertinggi Umno Razlan Rafii mempersoalkan bantahan DAP terhadap cadangan memperkenalkan pengajaran tulisan khat dalam kurikulum Bahasa Melayu bagi tahun 4 di sekolah jenis kebangsaan Razlan berkat...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord