Dap Bila Mahu Tunai Janji Bina Sekolah Menengah Tamil Pulau Pinang


DAP diminta supaya berhenti bermain ‘tarik tali’ sebaliknya komited dalam menunaikan segala macam janji yang -Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Malah kerajaan negeri Pulau Pinang yang diterajui oleh DAP untuk penggal ketiga sepatutnya sudah boleh merealisasikan janji mereka kepada penduduk negeri itu khasnya masyarakat India berhubung pembinaan Sekolah Menengah Tamil.


Menurut Ahli Majlis Kerja Pusat MIC, Datuk M. Nyanasegaran, sebelum ini, DAP dan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pernah memberikan alasan antara sebab utama mengapa usaha mereka terbantut adalah kerana tidak mempunyai kuasa peringkat pusat.

“Kini apa cerita? Anda sudah dapat kerajaan pusat, DAP menang lagi di Pulau Pinang dengan majoriti besar. Rakyat telah mempercayai setiap janji bulan bintang anda, kini sudah tiba masanya untuk merealisasikan impian itu.

“Apa lagi yang menghalang anda daripada melaksanakan projek-projek yang anda janjikan itu termasuk sekolah menangah Tamil bagi masyarakat India di negeri ini?

“Sepatutnya sudah bermula projek besar seperti ini, rakyat juga ternanti-nanti keikhlasan anda bukan sahaja di pentas-pentas ceramah sebaliknya apabila sudah memegang tampuk kuasa, anda tahu apakah jenis ‘keajaiban’ boleh dilakukan.

“Jangan memandai bagi alasan lagi, kuasa kini dalam tangan anda, seperti sebelum ini ketika berkempen di Cameron Highlands ketika Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini, anda ingatkan pendududuk di situ bagaimana hanya kuasa pusat mampu berikan pembangunan.

“Dalam hal negeri Pulau Pinang, ianya seperti jackpot kerana anda ada kerajaan negeri dan kuasa pusat, apa lagi tunggu? Cepatlah beri pengumuman baik kepada baik,” katanya kepada Malaysia Gazette hari ini.

Sejak bertahun-tahun lamanya sejak DAP mengambil tampuk pemerintahan Pulau Pinang, mereka seringkali mengeluarkan kenyataan bagaimana sukarnya untuk membina sekolah menengah Tamil pertama di negeri.

Dakwa mereka, permohonan telah dibuat sejak beberapa tahun lepas namun tidak mendapat kelulusan daripada kerajaan pusat yang ketika itu diterajui oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Malah bekas Ketua Menteri kini Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pernah meluahkan rasa terkilan kerana Putrajaya ketika itu menolak permohonan pihaknya untuk membina sekolah menengah Tamil di Bagan Dalam, Butterworth pada tahun 2014.

RoketKini ketika itu melaporkan, Guan Eng berkata, tawaran ikhlas kerajaan negeri untuk menyediakan sebidang tanah bagi membina sekolah berkenaan langsung tidak dipertimbangkan oleh Putrajaya, apatah lagi MIC.

Jelas Nyanasegaran, ketika itu Guan Eng ‘bertempik’  mengatakan masyarakat India telah dianiayai oleh kerajaan terdahulu dan seandainya diberikan kuasa sepenuhnya, pembinaan sekolah menengah yang pertama adalah pasti.

“Sebelum ini bukan main riak dan hebat Guan Eng ‘melalak’ depan media menyalahkan kerajaan terdahulu. Konco-konco beliau juga pimpinan India di Pulau Pinang juga ikut senada.

“Anda juga nyatakan bagaimana MIC sebagai komponen BN juga seolah-olah menutup mata dan telinga cuba menidakkan projek pertama anda untuk masyarakat India. Malah sudah ada tanah diperuntukan untuk projek tersebut.

“Saya tanya anda balik, rakyat sudah undi untuk anda menang lebih besar sehingga Putrjaya kini dalam gengaman anda, cukup-cukuplah dengan retorik politik dan tuding jari, cukup juga jadi pembangkang.

“Kita mahu tuntut janji anda, mana dan bila mahu mulakan projek Sekolah Menengah Tamil yang pertama di Pulau Pinang, jangan bagi alasan-alasan tidak logik lagi. Kami bukan budak kecil yang kamu boleh sepak seperti bola,” tegasnya.

Tambah beliau, seandainya DAP gagal dalam menunaikan janji ini, pihaknya tidak akan berfikir panjang untuk membuat kesimpulan parti itu hanya sekadar menggunakan isu seumpama itu untuk menyemarakkan rasa perkauman bagi menang PRU sahaja.

“Kita hanya boleh simpulkan DAP bukan ikhlas dalam membangunkan dan mejaga kepentingan masyarakat India sebaliknya sengaja menggunakan isu-isu seperti ini bagi membakar rasa benci kepada kerajaan terdahulu.- MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/02/dap-bila-mahu-tunai-janji-bina-sekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dari Argentina Ke Pulau Pinang

Dari Argentina Ke Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 308 hits
DIMIN menunjukkan sisa kacang soya dirampas dalam tongkang di jeti Sungai Perai Butterworth FOTO Hadzlihady Hassan BAWA masuk sisa kacang soya dengan alasan untuk dilupuskan namun ia sebenarnya dikesan untuk dijadikan sebagai makanan kepada...
Kerajaan Negeri Pulau Pinang Jual Beribu Ekar Hak Tambakan Laut Untuk Biayai Lebuh Raya Penang Island Link

Kerajaan Negeri Pulau Pinang Jual Beribu Ekar Hak Tambakan Laut Untuk Biayai Lebuh Raya Penang Island Link

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 280 hits
Lebuh Raya Pan Island Link adalah satu projek ketika Menteri Kewayangan kita memegang jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang Kos lebuhraya yang panjangnya 19 5km pada mulanya diumumkan sebagai RM7 5 bilion Untuk membiayai projek ini Kerajaan Pu...
Sijil Akademik Palsu Ppbm Pulau Pinang Pertahan Nyatakan Solidariti Terhadap Marzuki

Sijil Akademik Palsu Ppbm Pulau Pinang Pertahan Nyatakan Solidariti Terhadap Marzuki

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 404 hits
BARISAN kepemimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Pulau Pinang ketika mengadakan sidang akhbar mempertahankan Datuk Marzuki Yahaya berhubung isu dakwaan sijil palsu di Pulau Pinang hari ini UTUSAN ONLINEPULAU PINANG 8 Feb Kesemua 13 bahag...
Polis Marin Pulau Pinang Gagalkan Cubaan Seludup Daun Nipah Kering

Polis Marin Pulau Pinang Gagalkan Cubaan Seludup Daun Nipah Kering

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 324 hits
Cubaan sebuah bot Barter Trade dari Indonesia menyeludup daun nipah kering bagi dijadikan rokok daun ke negara ini gagal apabila ditahan Pasukan Polis Marin Wilayah 1 Pulau Pinang GEORGE TOWN Cubaan sebuah bot Barter Trade dari Indonesia me...
Dim Sum Halal Frozen Muslim Yang Terbaik Di Pulau Pinang Dan Kedah

Dim Sum Halal Frozen Muslim Yang Terbaik Di Pulau Pinang Dan Kedah

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1408 hits
Warga Pulau Pinang dan Kedah masih tercari cari dim sum HALAL Kini ampa boleh dapatkan dim sum halal terus ke pintu rumah anda Nak tauu tak kenapa dim sum Muslim frozen ni paling TERRBAIKKK 1 HALALAN THOYYIBAN2 100 MILIK MUSLIM4 HARGA YANG ...
Masjid Terapung Tanjung Bungah Pulau Pinang

Masjid Terapung Tanjung Bungah Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 865 hits
Masjid Terapung Tanjung Bungah Pulau Pinang telah dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007 Masjid ini menjadi tempat persinggahan pelancong bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda Ianya t...
Pemuda Umno Pulau Pinang Membuat Laporan Polis Terhadap Pemilik Akaun Facebook Hina Agong

Pemuda Umno Pulau Pinang Membuat Laporan Polis Terhadap Pemilik Akaun Facebook Hina Agong

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 563 hits
Pergerakan Pemuda UMNO Pulau Pinang membuat laporan polis berhubung tindakan seorang pengguna laman sosial Facebook yang menghina Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Ahmad Shah Al Musta i...
Imigresen Pulau Pinang Gempur Penang Sentral

Imigresen Pulau Pinang Gempur Penang Sentral

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 380 hits
Butterworth 5 Jan Suasana Penang Sentral yang sibuk dengan penumpang dan pengunjung pada cuti Tahun Baru Cina menjadi gempar apabila kawasan bangunan tersebut bergegar Keadaan menjadi sedikit kecoh apabila ada pengunjung cuba menyelamatkan ...
Pengalaman Temuduga Pembantu Awam Suk Pulau Pinang

Pengalaman Temuduga Pembantu Awam Suk Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 738 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat pembaca pembaca sekalian Pada entri kali ini sy nak kongsikan pengalaman temuduga Pembantu Awam H11 di Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang Pengalaman Temuduga Pembantu Awam SUK Pulau PinangCredit...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16