Dalam Fasa Endemik Sayangilah Paru Paru Seisi Keluarga


Di dalam fasa endemik sekarang, kita seharusnya bersyukur kerana keadaan nampaknya semakin pulih. Dapat menghela nafas panjang tanpa masalah juga adalah nikmat yang harus kita hargai. Namun, untuk bekas pesakit Covid-19 mereka mungkin mengalami kesukaran untuk bernafas seperti biasa.
Sekiranya mama papa atau anak-anak antara bekas penghidap Covid-19, kini tiba masanya untuk kuatkan semula paru-paru anda. Dapatkan semula paru-paru yang sihat untuk memastikan kita sekeluarga dapat menjalani kehidupan yang lebih baik.
Sumber foto: www.shutterstock.com Antara punca kenapa paru-paru mungkin mengalami kesukaran untuk berfungsi dengan baik adalah kerana faktor cuaca atau pencemaran udara. Untuk bekas pesakit atau kita yang mungkin tak pernah dijangkiti virus ini juga perlu ambil berat tentang kesihatan paru-paru supaya dapat menjalani kehidupan yang berkualiti.
Macam Mana Nak Tingkatkan Kesihatan Paru-Paru?
Mama papa yang mahu memastikan kesihatan anak-anak berada di tahap terbaik perlulah peka terhadap beberapa perkara ini. Tidak semestinya bekas pesakit Covid-19 sahaja yang perlu ambil berat soal kesihatan, tapi kita semua!
Sangat penting untuk mama papa peka dengan beberapa perkara ini supaya kita sekeluarga dapat mengelakkan jangkitan virus berbahaya ini. jom, semak sama-sama!
Kalau papa merokok, BERHENTILAH! Sekiranya papa seorang perokok, ada baiknya papa hentikan tabiat itu segera. Merokok sangat menjejaskan kesihatan paru-paru. Lebih teruk lagi walaupun isteri dan anak-anak tidak merokok, tetapi asap rokok memberi lebih kesan terhadap kesihatan mereka. Sanggupkah papa melihat keluarga tersayang jatuh sakit, kerana tabiat MEROKOK anda?
Lakukan SENAMAN KARDIO, perbaiki fungsi respiratori Ayuh, ajak satu keluarga bersenam! Senaman kardio sangat digalakkan untuk menjaga kesihatan paru-paru terutamanya untuk bekas pesakit Covid-19. Pakar menyarankan untuk kita buat senaman fizikal seperti berjalan atau melakukan aerobik untuk meningkatkan kadar jantung dan menggalakkan aliran darah. Dengan itu, kesihatan paru-paru pun akan berada di tahap terbaik. Bagus kan, sambil jaga kesihatan kita juga boleh kuatkan bonding dengan keluarga!
Sumber foto: www.shutterstock.com Tingkatkan KUALITI UDARA, belilah mesin penapis udara Antara faktor yang mengganggu kesihatan paru-paru dan membuatkan kita sukar bernafas adalah udara berkualiti rendah. Sebaik-baiknya elakkan daripada berada di kawasan yang berasap dan mempunyai pencemaran udara. Untuk mama papa yang mungkin tinggal di kawasan perindustrian, belilah mesin penapis udara. Selain mengemas rumah kerana habuk (disebabkan asap kilang), mesin penapis udara terutamanya dengan penapis HEPA juga dapat membantu untuk mengekalkan ruang yang lebih sihat untuk seisi keluarga di dalam rumah.
Ambil Makanan Yang MEMBANTU KESIHATAN PARU-PARU Selain elakkan makanan proses, mama boleh sediakan hidangan sihat untuk keluarga. Banyakkan pengambilan makanan segar dan organik seperti buah-buahan dan sayuran. Paling digalakkan untuk ambil makanan tinggi Vitamin C untuk membantu menguatkan sistem imuniti. Sumber Omega 3 pula dapat membantu mengurangkan risiko masalah pada sistem respiratori.
Sumber foto: www.shutterstock.com Mama juga boleh galakkan anak-anak untuk minum lebih banyak air masak. Tubuh manusia memerlukan lebih kurang 70 peratus air bagi membantu melancarkan fungsi sistem saraf. Minum air masak juga dapat membantu mengelakkan sembelit dan bagus untuk mengelakkan tekak daripada menjadi kering dan dapat membantu serangan batuk kerana mungkin fungsi paru-paru yang terjejas.
Selain penggunaan madu, ada cara lain yang boleh membuatkan kita minum air masak tanpa rasa bosan. Mama boleh campurkan dengan Ubat Batuk Cap Ibu & Anak! Biar betul ni? Kalau mama papa nak tahu, dengan mencampurkanya sedikit ke dalam air masak, ia bukan sahaja sedap tetapi baik untuk membantu menyegarkan serta meredakan dahaga seisi keluarga. Ubat ni juga mengandungi ramuan herba yang dapat membantu menyihatkan paru-paru. Bagus kan?

Jadi, apa tunggu lagi mama papa? Mari kita kekal sihat dan selamat demi anak-anak kesayangan!
**Sumber foto:www.shutterstock.com
The post Dalam Fasa Endemik, Sayangilah Paru-Paru Seisi Keluarga! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dalam-fasa-endemik-sayangilah-paru-paru-seisi-keluarga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Dapat Banyak Memadai Rm1 Sehari Sedekah Subuh Seisi Keluarga Dapat Ganjarannya

Tak Dapat Banyak Memadai Rm1 Sehari Sedekah Subuh Seisi Keluarga Dapat Ganjarannya

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 178 hits
Jika kita tahu keistimewaan sedekah subuh pastinya kita tidak akan mensia siakan waktu berharga ini selain untuk beribadah Ini kerana dalam rezeki kita terdapat hak orang lain yang harus diinfakkan atau disedekahkan Apa lagi kalau kita sede...
Keluargamalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia

Keluargamalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 341 hits
KeluargaMalaysia Perdana Menteri Lancar Yayasan Keluarga Malaysia Yayasan Keluarga Malaysia yang berpenanan sebagai institusi membantu anak anak Keluarga Malaysia yang terkesan akibat pandemik COVID 19 dilancarkan pada hari ini Perdana Ment...
Keluarga Nafi Mahjabin Dipenggal Taliban

Keluarga Nafi Mahjabin Dipenggal Taliban

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 234 hits
Keluarga nafi Mahjabin dipenggal Taliban KABUL Keluarga atlet bola tampar pasukan remaja perempuan Afghanistan Mahjabin Hakimi menafikan laporan wanita itu dipenggal oleh Taliban Terdahulu jurulatih Mahjabin mendakwa wanita itu dibunuh dan ...
Keluarga Mohon Jangan Muat Naik Gambar Jenazah Mamat Khalid

Keluarga Mohon Jangan Muat Naik Gambar Jenazah Mamat Khalid

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 680 hits
Oleh KOSMO Hantaran dimuat naik di Instagram Allahyarham tadi PETALING JAYA Ahli keluarga Allahyarham Mamat Khalid memohon jasa baik orang ramai supaya tidak memuat naik gambar jenazah pengarah dan penerbit terkenal tersebut di mana mana me...
Derita Ibu Bekerja Dilema Meninggalkan Keluarga Tapi Tetap Dinyinyiri Tetangga

Derita Ibu Bekerja Dilema Meninggalkan Keluarga Tapi Tetap Dinyinyiri Tetangga

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 173 hits
Dikiranya gampang jadi ibu bekerja yang baru melangkah keluar rumah aja langsung mewek
Pantai Dengan Ombak Yang Tenang Cocok Untuk Liburan Bersama Keluarga Dan Anak Anak

Pantai Dengan Ombak Yang Tenang Cocok Untuk Liburan Bersama Keluarga Dan Anak Anak

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 248 hits
Pergi ke pantai bersama keluarga merupakan hal yang menyenangkan Tapi kalau bersama keluarga besar dan juga ada anak anak sebaiknya sih pilih yang ombaknya tenang ya
Hakim Putus Keluarga Bupati Jember Terbukti Langgar Prokes Denda Rp10 Jut

Hakim Putus Keluarga Bupati Jember Terbukti Langgar Prokes Denda Rp10 Jut

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 110 hits
Usai dibacakan vonis terdakwa memilih hukuman berupa denda Rp 10 juta Sidang juga menghadirkan sejumlah saksi antara lain Kanit Pidum Polres Jember Ipda Bagus Dwi Setyawan penyidik PPNS dari Satpol PP Jember yang bernama Yuvi
Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 321 hits
FokusMingguDepan Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara Kami senaraikan antara perkara yang akan berlaku sepanjang minggu depan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroa...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar