Dakwa Ambil Kesempatan Terhadap Rider Buat Pembela Terkilan


 ainulillia
‘Ini bukan kali pertama PEMBELA bantu kutip derma bantu rider bayar jaminan mahkamah’ BANGI – Tidak dapat dinafikan perasaan terkilan menerpa Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) berikutan dilempar dakwaan bahawa ia cuba mengambil kesempatan dalam isu para penghantar makanan yang ditahan dalam pergaduhan dengan pelanggan di Sungai Way, Petaling Jaya, Jumaat lalu.
Tabung kutipan derma kilat yang dilancar PEMBELA untuk membayar jaminan sekiranya lima penghantar makanan dihadapkan ke mahkamah dituduh ada unsur penipuan.
Walhal, kata Pengerusinya, Haji Aminuddin Yahaya, ia bukan kali pertama pihaknya membela penghantar makanan di mahkamah dan membuat ‘crowd funding’ untuk membela mereka.
“Pada tahun lalu, PEMBELA telah membantu rider-rider Foodpanda dengan menyediakan khidmat peguam secara percuma (probono) melalui rakan-rakan peguam kita di Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia, sama seperti kes kali ini. 
“Kes ketika itu menyaksikan para rider membantu seorang rider wanita yang dipukul oleh seseorang ketika sedang bekerja yang akhirnya mereka didakwa di mahkamah atas tuduhan merusuh.
“Tuduhan merusuh, sama seperti kes kali ini dan di daerah yang sama, iaitu Petaling Jaya. Ketika itu, kita ada juga gerakkan tabung untuk membantu, tetapi kami tidak mendapat rintangan daripada pihak polis seperti hari ini,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Aminuddin berkata, kutipan untuk penghantar makanan ketika itu tidak begitu banyak. 
“Ketika itu, ikat jamin yang dicadangkan oleh Timbalan Pendakwaraya bagi setiap tertuduh adalah sebanyak RM5,000, tetapi selepas rayuan melalui peguam, ianya dikurangkan. 
“Inilah ‘kos’ yang kami maksudkan ketika kami menggerakkan tabung tempoh hari. 
“Kes tersebut masih berjalan sehingga kini, sudah lebih setahun. Memang para rider ini teruk terjejas pendapatan mereka kerana perlu kerap naik turun mahkamah dan kerja mencari rezeki mereka sering tergendala. Ada yang ada anak isteri, perlu sara ibu bapa,” katanya yang khuatir dengan nasib mereka.
Justeru, beliau meluahkan rasa terkilan dengan tuduhan pihak polis terhadap PEMBELA baru-baru ini, yang hanya mahu meringankan beban seandainya kelima-lima penghantar makanan tersebut memerlukan wang jaminan mahkamah.
“…. Alhamdulillah, berkat sokongan rakyat Malaysia kali ini pastinya akan mengubah sikap segelintir rakyat terhadap para rider. Saya yakin, mana-mana individu atau pihak ingin lakukan provokasi terhadap rider, akan fikir berkali-kali.
“Apa yang lebih penting ialah, mereka yang mahu persenda kalimah Allah juga akan fikir berkali-kali. Mungkin inilah hikmah apa yang berlaku,” katanya.
Pada 14 Jun lalu, PEMBELA telah berjumpa Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhruddin Abdul Hamid berhubung dengan kes tersebut.
Aminuddin berkata, beliau telah menerangkan mengenai salah faham yang dihadapi oleh pihak polis mengenai tabung yang digerakkan pihaknya selain berbincang mengenai kes persendaan terhadap kalimah Allah itu.
Bagaimanapun, semalam, Ketua Polis Selangor, Datuk Arjunaidi Mohamed berkata, polis membuka kertas siasatan terhadap sebuah NGO yang dipercayai melancarkan tabung kutipan derma untuk membayar jaminan lima penghantar makanan yang ditahan kerana dipercayai bergaduh dengan pelanggan di Sungai Way. 
Katanya, tiada bayaran diperlukan untuk jaminan polis melainkan didakwa di mahkamah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/dakwa-ambil-kesempatan-terhadap-rider.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keadilan Pahang Dakwa Kerajaan Negeri Tidak Sensitif Prihatin Terhadap Isu Alam Sekitar

Keadilan Pahang Dakwa Kerajaan Negeri Tidak Sensitif Prihatin Terhadap Isu Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 172 hits
KUANTAN Kerajaan Barisan Nasional di negeri Pahang perlulah lebih bertanggungjawab dan tegas dalam memberi kelulusan projek terhadap aktiviti perlombongan dan pembalakan di negeri itu Perkara itu dinyatakan oleh perwakilan PKR Pahang Hj Zur...
Mengapa Tiada Pernyataan Sokongan Adun Adun Secara Peribadi Mahupun Berjemaah Terhadap Dr Samsuri Sebagai Mb Terengganu

Mengapa Tiada Pernyataan Sokongan Adun Adun Secara Peribadi Mahupun Berjemaah Terhadap Dr Samsuri Sebagai Mb Terengganu

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 133 hits
Berita kedudukan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar yang semakin ditekan sudah diketahui umum Meskipun dia sebut yang dia masih MB yang sah sebaik bangun tidur pagi tadi namun tidak dapat dielak kebimbangan masih meny...
Warga Pakistan Didakwa Lakukan Amang Seksual Terhadap Budak Lelaki 8 Tahun

Warga Pakistan Didakwa Lakukan Amang Seksual Terhadap Budak Lelaki 8 Tahun

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 224 hits
Tertuduh didakwa melakukan amang seksual terhadap kanak kanak lelaki berusia 8 tahun di ruang tamu sebuah rumah flat di Perai Jaya pada 27 Mei pukul 2 petang BUTTERWORTH Seorang lelaki warga Pakistan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas ...
Otoritas Myanmar Ajukan Dakwaan Kasus Korupsi Baru Terhadap Aung San Suu Kyi

Otoritas Myanmar Ajukan Dakwaan Kasus Korupsi Baru Terhadap Aung San Suu Kyi

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 121 hits
Myanmar membuka kasus korupsi baru yang menyasar pemimpin sipil yang digulingkan Aung San Suu Kyi dan mantan pejabat lainnya Suu Kyi dituduh memanfaatkan lahan untuk yayasan amalnya
Menteri Wilayah Perlu Jelaskan Layanan Dua Darjat Dbkl Terhadap Penjaja Kecil

Menteri Wilayah Perlu Jelaskan Layanan Dua Darjat Dbkl Terhadap Penjaja Kecil

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 179 hits
Pada 9 Jun 2021oleh PENTADBIRoleh Ghafar NSMengapa penjaja pasar pagi atau penjaja kecil diarah menutup operasi pasar pagi terbuka dalam tempoh perintah kawalan pergerakan penuh daripada 1 14 Jun 2021 tetapi pasar dalam bangunan bazaria ser...
Negara Anggota G7 Capai Kata Sepakat Kenakan Cukai Terhadap Mnc Gergasi

Negara Anggota G7 Capai Kata Sepakat Kenakan Cukai Terhadap Mnc Gergasi

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 167 hits
KONGSI ARTIKEL LONDON Perkumpulan negara paling mewah di dunia mencapai satu perjanjian bersejarah pada Sabtu untuk mengetatkan sebarang kelemahan cukai rentas sempadan yang sesetengah syarikat terbesar di dunia cuba mengelakkan bayara
Sidang Gnb Indonesia Ajak Negara Ilo Pulihkan Dampak Covid 19 Terhadap Dunia Kerja

Sidang Gnb Indonesia Ajak Negara Ilo Pulihkan Dampak Covid 19 Terhadap Dunia Kerja

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 173 hits
Pemerintah Indonesia melalui Kementerian Ketenagakerjaan menghadiri Pertemuan Tingkat Menteri Tenaga Kerja Anggota Gerakan Non Blok secara virtual yang dipimpin oleh Menteri Tenaga Kerja dan Perlindungan Sosial Populasi Azerbaijan Jumat mal...
Hiburan Kuih Raya Hancur Arja Lee Buat Laporan Polis Terhadap Sebuah Syarikat Penghantaran

Hiburan Kuih Raya Hancur Arja Lee Buat Laporan Polis Terhadap Sebuah Syarikat Penghantaran

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 223 hits
Pelakon Arja Lee dilaporkan telah membuat laporan polis terhadap sebuah syarikat penghantaran kerana kecuaian mereka yang telah mendatangkan kerugian bernilai hampir RM1 050 Arja atau nama sebenarnya Azharudin Ramli berkata dua kotak berisi...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia