Daki Gunung Bersalji Tapi Masih Gigih Menyusukan Suami Isteri Ini Kongsi Pengalaman Aktiviti Outdoor Dengan Bayi


Walau pun di mana berada, ibu tetap ibu. Mendaki dan kembara dalam cuaca sejuk tidak mematahkan semangat ibu ini untuk terus memberikan susu ibu kepada anaknya. Aktiviti outdoor diperkenalkan sejak anak berusia 3 bulan memberikan kesan positif.

Puan Nabeelajay tetap memberikan ‘titisan emas’ susu ibu buat si buah hati, Cinta Nabeela, 1 tahun, walau pun sedang dalam pendakian dalam suhu yang sejuk. Suaminya, Muhamad Riduwan turut menyatakan rasa terharu melihat pengorbanan Nabeela dan turut berkongsi beberapa tips kembara dengan anak kecil.
Suhu negatif, anak menyusu ketika dia mahu/ lapar. Bukan boleh ikut jadual

Dalam masa 3-4 jam mesti menyusu 2-3 kali. Terharu sampai menitik air mata tengok isteri menyusukan anak on trek masa salji turun. 

Cinta elok. Tak ada masalah acute mountain sickness (AMS) dan hypoxia ketika  berada di altitud tinggi. 

View this post on Instagram
#pakatanbejalan . Harini nk post pasal superwoman . Benda paling susah bawak baby naik gunung ni ialah baby tu sendiri haha . Dia ada routine dia, dia nak susu bila dia nak, bukan bila kau bagi, dia nak tido bila dia nak, bukan bila kau suro . So tengah ontrek, sejuk suhu negative, dia nak susu beb! Haha anak aku ni fully breastfeeding, bole bayang tak camne? plus ada gigi 4 ketul, kau rasa cmne geget dia? Nenges woo . Jadual trekking aku pagi 3-4 jam dan petang 3-4 jam. So masa on trek tu, setiap 3-4 jam dia mesti nak bf 2-3 kali . Aku tengok wife aku, menitik air mata gembira + terharu , gila ko, normal bf pun dah koyak, sakit badan. Inikan nk bf masa on trek salji turun . Paling lejen, menyusu baby smbil pakai crampon, mende siot hahahahaha . Then kami tak habis pun trek kami, lepas ribut salji, kami patah balik sebab snow paras dada. Tapi dah mmg plan pun, takde target mana-mana, jalan je selagi boleh . So far cinta elok, hepi, teruk nakal dia seronok main takde AMS, takde Hypo. So thanks mami @nabeelajay utk trip kita kalini Pasni nak winter lagi tak? . Sayang awak cinta awak @nabeelajay
A post shared by Wild Adventurer (@pakatanbejalan) on Feb 19, 2019 at 1:21am PST

Nabeela sendiri mengakui ia bukan mudah. Dia pernah digigit anak semasa menyusu dalam cuaca sejuk me tetapi dia nekad memberikan Cinta susu ibu kerana mahu anaknya menerima kebaikan susu ibu yang menguatkan antibodi.
Sakit badan dan buka baju dalam cuaca sejuk -10 hingga -15. Anak pula menggigit masa menyusu.

“Pengalaman paling mahal & gila dalam journey breastfeeding setakat ni.”

View this post on Instagram
Breastfeeding itself dah susah and sakit badan. Breastfeeding while hiking is no joke woi ! . Badan kau kerja keras lebih. Belikat dengan tulang leher mana lari tah aku cari tak jumpa-jumpa . Belum kira nak bukak baju on trek dengan cuaca alpine -10 to -15. Baby gigit dalam cuaca macam ni buat kau nangis macam budak2. . Sayang punya pasal so mmg nekad nak fully breastfeed budak ni supaya antibody semua kuat. Tapi kadang rasa nak lempang pun ada tgk dia sedap susu. Nasib comel je . Pengalaman paling mahal dan gila dalam journey breastfeed setakat ni. Ada yang nak join ?
A post shared by @mourel.my (@nabeelajay) on Feb 17, 2019 at 5:11am PST

UMUR 3 BULAN CINTA MULA AKTIVITI OUTDOOR Puan Nabeelajay yang dihubungi Pa&Ma turut berkongsi yang Cinta telah didedahkan dengan pelbagai aktiviti outdoor sejak berusia 3 bulan. Antara lokasi outdoor yang pernah disertai Cinta bersama mummy & daddy nya ialah Bukit Broga, Bukit Gasing, Chilling Waterfall KKB, Pulau Weh Acheh Indonesia ( ke tengah laut utk snorkelling ), Air Terjun Pria Laot Sabang Acheh dan perkhemahan 4 hari 3 malam di Air Terjun Jerangkang.
PERCUBAAN KE HIMALAYA “Terkini ialah attempt ke Annapurna Circuit, Thorong La Pass di Himalaya, Nepal pada ketinggian 5400meter, tapi tak sampai disebabkan cuaca angin yang sangat kuat dan salji tebal. Cuma sampai ke ketinggian 3500meter di Manang.
INGIN MENAWAN GUNUNG FUJI “Untuk training memang kami bawa dia hiking ke bukit-bukit kecil dan ajar dia biasa duduk dalam carrier masa berbasikal. Swimming 3 kali seminggu dan biasanya mandi tanpa air suam untuk prepare ke alpine. Insya Allah next kami akan attempt semula ke sana dan Gunung Fuji, Jepun.

SEMASA HAMIL Semasa mengandungkan Cinta, Nabeela tidak berhenti melakukan aktiviti outdoor. “Masa preggy saya cuma byk berjalan. Hiking hanya bukit kecil di Phuket. Masa pregnant saya cuma ada kencing manis  (gestational diabetes mellitus -GDM). Apa yang saya lakukan ialah kawal pemakanan dan monitor gula dalam darah serta memperbanyakkan senaman.”
PENGALAMAN BAWA BAYI BERSAMA Beliau turut berkongsi pengalaman membawa Cinta bersama ke trip pendakian.

Bila sampai guesthouse Cinta bertenaga dan ajak untuk bermain. Mesti spend masa dengannya.

MANFAAT AKTIVITI OUTDOOR KEPADA ANAK “Benefit kepada anak kalau bawa ke outdoor dan nature bagi saya ialah dapat mengelakkan penggunaan gajet dan ketagihan gajet pd. Mereka akan lebih tertarik nak explore nature dan benda-bendabaru semasa travel. Macam anak saya suka tengok jenis-jenis pokok yang jarang dia nampak, tengok sungai mengalir sambil kita boleh ajar tentang alam (pendidikan tidak formal). Nature membuat mereka aktif dari segi mental dan fizikal. Udara yang segar jauh dari pencemaran alam di bandar,” kata ibu ini.

Dalam masa yang sama  ibu bapa boleh mengenal potensi diri anak. Mengetahui minat mereka tentang alam dan geografi serta sifat anak sama ada visual, auditory atau kinestetik. “Aktiviti ini juga dapat meningkatkan social skill anak dan mengeratkan hubungan keluarga. Anak membesar dengan sifat lebih peka dan sensitif.Bagi saya bawa ana-anak ke nature dan travel sangat bagus untuk perkembangan anak pada masa kini dan akan datang,” kata Nabeela.
Sumber: nabeelajay & pakatanbejalan
The post Daki Gunung Bersalji Tapi Masih Gigih Menyusukan, Suami Isteri Ini Kongsi Pengalaman Aktiviti Outdoor Dengan Bayi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/daki-gunung-bersalji-tapi-masih-gigih-menyusukan-suami-isteri-ini-kongsi-pengalaman-aktiviti-outdoor-dengan-bayi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 461 hits
Pelakon dan pengacara Raja Farah Raja Aziz kini sedang sarat hamil anak keduanya Farah juga sempat berkongsi pengalamannya mengandungkan cahaya mata kedua hasil perkongsian dengan Iskandar Ismail Assalammualaikum semua Post ni sepatut nye n...
Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

Jangan Hanya Lihat Siapa Suami Isteri Anak Anak Tapi Lihat Siapa Yang Beri Kita Amanah Ini

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 506 hits
Jangan hanya lihat siapa suami isteri anak anak tapi lihat siapa yang beri kita amanah ini Mendirikan rumahtangga merupakan keputusan paling besar yang anda perlu lakukan seumur hidup Ini kerana ianya merangkumi cara hidup anda buat selaman...
Isteri Mengidam Nasi Lemak Airasia Suami Gigih Twit Airasia Tanya Mana Nak Cari Lihat Jawapan Balas Airasia Bikin Gamat

Isteri Mengidam Nasi Lemak Airasia Suami Gigih Twit Airasia Tanya Mana Nak Cari Lihat Jawapan Balas Airasia Bikin Gamat

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 528 hits
Wanita hamil ada macam macam ragamnya Antara ragam paling suami suami kat luar sana kena tahan ialah nafsu mengidam mereka yang macam macam Nak makan itu ini kesian pulak kan Baru baru ni viral di Twitter kisah seorang suami gigih mencari n...
Isteri Tikam Alat Sulit Perempuan Simpanan Suami

Isteri Tikam Alat Sulit Perempuan Simpanan Suami

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 390 hits
Seorang wanita pekerja kedai kopi berusia 46 tahun ditahan kerana menikam bahagian kemaluan kekasih gelap suaminya dengan pisau selepas mereka bertiga mengadakan hubungan seks di sebuah rumah sewa di Jalan Lajong di Sibu malam semalam Mangs...
Jika Suami Tahu Sakitnya Bersalin Boleh Menitik Air Mata Tengok Pengorbanan Isteri

Jika Suami Tahu Sakitnya Bersalin Boleh Menitik Air Mata Tengok Pengorbanan Isteri

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 422 hits
Bila mengandung selama 9 bulan isteri ke hulur ke hilir bawa perut bawa anak dalam kandungan tak pernah merungut sebab mengandung walaupun bila berjalan dah nampak macam pinguin Saiz badan berubah dari slim kepada kembang semangkuk Subhanal...
Suami Ugut Tetak Isteri Dengan Kapak Kerana Tak Beli Kereta Idaman

Suami Ugut Tetak Isteri Dengan Kapak Kerana Tak Beli Kereta Idaman

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 314 hits
LAHAD DATU Seorang lelaki yang dipercayai mengugut mau menetak isterinya dengan kapak ditahan polis dalam satu kejadian di Kampung Sapagaya Hilir di sini pada Isnin Dalam kejadian kira kira jam 3 50 petang suspek berumur 26 tahun itu mengam...
Ayah Juga Boleh Menyusukan Bayi

Ayah Juga Boleh Menyusukan Bayi

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 303 hits
Nahhhh bapa bapa sekalian Sudah bukan menjadi rahasia dan tak bisa dibantah bahwa tugas menjadi seorang ibu amat melelahkan Tak selesao setelah melahirkan seorang ibu masih harus dibebani dengan sederet tugas merawat si buah hati salah satu...
Suami Ajak Threesome Isteri Tikam Alat Sulit Gf Suaminya

Suami Ajak Threesome Isteri Tikam Alat Sulit Gf Suaminya

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 298 hits
Berang suami bawa teman wanita untuk mengadakan hubungan seks tiga serangkai wanita berusia 46 tahun menikam alat sulit teman wanita suaminya dengan pisau berukuran 22 sentimeter panjang lapor Harian Metro Dalam kejadian yang berlaku pada j...
Peganglah Tangan Isteri Setiap Kali Sedih Kerana Isteri Adalah Harta Suami

Peganglah Tangan Isteri Setiap Kali Sedih Kerana Isteri Adalah Harta Suami

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 365 hits
Best sangat rasanya bila dapat bergambar berdua dengan bidadari tercinta Tengok semula gambar bila dalam kereta jalan jauh pergi ceramah Terus mesej Allah beri rasa rindu pada bidadari abang semoga jadi asbab hidayah buat semua kenapa makin...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams