Dahulukan Keselamatan Kesihatan Berbanding Pendidikan Kata Kumpulan Pendidik


Nora MahparKementerian Pendidikan digesa memperkenalkan pelan kontigensi persediaan peperiksaan, jika lonjakan kes Covid-19 berterusan.PETALING JAYA: Dua kumpulan pendidik menggesa Putrajaya mendahulukan aspek keselamatan dan kesihatan dalam sebarang keputusan berhubung penularan Covid-19 tanpa mengorbankan institusi pendidikan.
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Amiruddin Awang berkata, sekolah di zon hijau perlu ditutup segera, jika pihak sekolah mendapati wujud risiko penularan yang mampu memudaratkan pelajar dan guru.
Presiden Ikatan Guru-guru Muslim (iGuru), Mohd Azizee Hasan pula mencadangkan Kementerian Pendidikan (KPM) memberi kuasa autonomi kepada Jabatan Pendidikan untuk mempercepatkan proses memutuskan jika sesebuah sekolah itu perlu ditutup.
“Kementerian perlu ambil langkah proaktif mengenal pasti sekolah terjejas dengan penularan wabak ini dan segera menutupnya demi mengelakkan penularan lebih teruk,” katanya kepada FMT.
Mengenai kesan terhadap sesi pembelajaran susulan lanjutan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya hingga 9 Nov ini, Azizee berkata, KPM perlu memperkenalkan pelan kontigensi persediaan peperiksaan, jika lonjakan kes berterusan.
“Hanya pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan SPM atau STPM saja perlu berada di sekolah. Aspek keselamatan dan kesihatan mesti diutamakan dengan pematuhan SOP ketat seperti digariskan Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara.”
Katanya, pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian tidak menjadi beban besar kepada guru berdasarkan kejayaan dan pengalaman sejak perintah kawalan pergerakan dilaksanakan Mac lalu.
Selain Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, 177 institusi pendidikan di Seremban, Negeri Sembilan yang dikategorikan zon merah di turut ditutup sehingga 9 Nov ini.
KPM mengarahkan pentadbir sekolah dan semua institusi pendidikan memastikan tenaga pengajar melaksanakan PdP atas talian sepanjang 2 minggu itu.
Sementara itu, Amiruddin menasihatkan ibu bapa dan penjaga memberi sokongan serta kepercayaan kepada guru untuk menjayakan kaedah PdP secara maya tanpa memberi sebarang tekanan.
“Semua pihak perlu sedar, memang banyak kekangan dalam melaksanakan pembelajaran secara maya kerana tidak semua murid memiliki peranti mudah alih dan capaian internet di rumah,” katanya sambil memperincikan 3 kaedah pembelajaran PdP yang boleh diguna pakai.
Pertama, pembelajaran dalam talian secara serentak atau “real time” menerusi panggilan video, aplikasi Skype atau Zoom. Ke-2, pembelajaran dalam talian secara interaksi tidak langsung, antaranya kandungan video menerusi YouTube dan Facebook, manakala terakhir ialah pembelajaran tanpa capaian internet.
“Melalui kaedah ini, model pembelajaran bercetak atau e-model boleh dimuat turun lebih awal,” katanya.
Azizee pula tidak menolak kemungkinan tenaga pengajar berdepan isu tekanan dan kemurungan akibat beban mengajar semasa PKPB.
“Bagi memberi semangat kepada golongan pendidik, KPM boleh memberikan insentif khas bantuan kewangan kepada guru untuk penyediaan fasiliti teknologi, di samping khidmat sokongan dalam menguruskan emosi guru.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/dahulukan-keselamatan-kesihatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kkm Hantar Pasukan Forensik Hkl Ke Sabah Kata Kp Kesihatan

Kkm Hantar Pasukan Forensik Hkl Ke Sabah Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 184 hits
Pasukan forensik Institut Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur berlepas ke Sabah bagi membantu kerja kerja perubatan forensik dan pengurusan kematian akibat jangkitan Covid 19 di negeri itu KUALA LUMPUR Empat pegawai Institut Perubatan ...
Bila Ada Gencatan Bermakna Sebelum Ini Ada Usaha Umno Nak Jatuhkan Pn Kata Anthony Loke

Bila Ada Gencatan Bermakna Sebelum Ini Ada Usaha Umno Nak Jatuhkan Pn Kata Anthony Loke

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 240 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang mengumumkan gencatan politik semalam bagi mendukung kerajaan Perikatan Nasional secara tidak langsung mengakui bahawa memang ada rancangan untuk menjatuhkan Muhyiddin Yassin kata seorang pemimpin DAP Se...
Muhyiddin Jumpa Agong Di Pekan Kata Sumber

Muhyiddin Jumpa Agong Di Pekan Kata Sumber

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 241 hits
Muhyiddin jumpa Agong di Pekan kata sumber Dikemas kini 8 minit yang lalu Diterbitkan pada 23 Oct 2020 4 58PM
Umno Bersatu Kongsi Kekasih Sama Tak Mungkin Berdamai Kata Penganalisis

Umno Bersatu Kongsi Kekasih Sama Tak Mungkin Berdamai Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 322 hits
Penganalisis politik Wong Chin Huat meramalkan gencatan politik yang diumumkan oleh presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam tidak akan berkekalan Umno dan Bersatu merupakan saingan bukan hanya untuk menteri tetapi akhirnya mereka adalah pe...
Kes Khairuddin Takiri Implikasi Undang Undang 2 Darjat Kata Peguam

Kes Khairuddin Takiri Implikasi Undang Undang 2 Darjat Kata Peguam

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 410 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONKeputusan Peguam Negara melepaskan Menteri Pembangunan Komoditi dan Perladangan Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyebabkan rakyat mempunyai persepsi negatif bahawa undang undang dijalankan secara dua darjat Secara rum...
Kau Ni Tidak Pernah Berubah Ye Kata Zahid Kepada Muhyiddin Selepas Mesyuarat

Kau Ni Tidak Pernah Berubah Ye Kata Zahid Kepada Muhyiddin Selepas Mesyuarat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 239 hits
Pertemuan 6 mata Muhyiddin Zahid Hadi panasBORHAN AHMADPertemuan enam mata yang berlaku antara Presiden Umno Bersatu dan Pas berakhir dengan suasana yang tidak kondusif apabila Umno gagal mencapai syarat syarat yang ditetapkannya kepada Ber...
Kes Tak Kuarantin Selesai Pembangkang Carilah Isu Lain Kata Nik Abdul

Kes Tak Kuarantin Selesai Pembangkang Carilah Isu Lain Kata Nik Abdul

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 320 hits
KUALA LUMPUR Maka adalah amat elok untuk kita bersama sama menerima keputusan Peguam Negara hari ini dengan penuh lapang dada Itu permintaan Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Abduh Nik Aziz ekoran keputusan terhadap Menteri Perusahaan Perladangan...
Darurat Bolehkan Belanjawan 2021 Tanpa Kelulusan Parlimen Kata Penganalisis

Darurat Bolehkan Belanjawan 2021 Tanpa Kelulusan Parlimen Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 275 hits
Seorang penganalisis politik percaya darurat akan membolehkan Belanjawan 2021 dilakukan tanpa kelulusan Parlimen menjangkakan Agong akan mengambil alih pentadbiran dengan nasihat Kabinet Darurat yang baharu Langkah itu juga mengelakkan undi...
Anwar Buat Keputusan Sendiri Dalam Rancangan Terbarunya Kata Guan Eng

Anwar Buat Keputusan Sendiri Dalam Rancangan Terbarunya Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 209 hits
Di atas sebab itu kenapa pemimpin PH tidak bersama sama ketika Anwar membuat pengumuman pada 23 September lepas DAP akhirnya membuka mulut berhubung rancangan terbaru Anwar Ibrahim untuk merampas Putrajaya mengatakan presiden PKR itu membua...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business