Dah Hantar 30 Resume Ke Banyak Syarikat Wanita Ini Terpaksa Terima Kerja Gaji Taraf Spm



Mungkin rezeki belum sampai.

Seorang wanita yang dikenali sebagai Amrina Yusof, 28 berkata dia terpaksa menerima kerja setaraf Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) walaupun dia seorang pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan.

Dia mengatakan bahawa sudah puas memohon pekerjaan yang sesuai dengan kelayakannya sejak dua tahun lalu namun nasib masih belum menyebelahinya.

Menurut laporan, dia juga sudah menghantar sebanyak 30 resume di banyak syarikat dan masih belum diterima untuk bekerja.

Mungkin rezeki yang sebetulnya masih belum sampai. Oleh itu, dia membuat keputusan untuk menerima tawaran pekerjaan yang berpendapatan tidak setaraf dengan kelayakan.

Amrina akhirnya membuat keputusan untuk menerima pekerjaan sebagai seorang kerani di sebuah syarikat perhotelan di Kuching, Sarawak selepas sahaja konvokesyen pada tahun 2017.

Dia dibayar gaji sebanyak RM1,100 sebulan. Walaupun gaji yang diterimanya tidak berbaloi dengan kelayakan sebagai siswazah, dia masih menerima kerana menurutnya, dia memerlukan wang tersebut untuk membayar kembali pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN).

Baru-baru ini, laporan tahunan Bank Negara Malaysia (BNM) telah mendedahkan bahawa pekerja Malaysia dibayar gaji rendah dan gaji permulaan siswazah semakin berkurang.

Laporan turut menjelaskan bahawa pekerja Malaysia masih dibayar upah yang lebih rendah berbanding pekerja di Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK), Australia, Jerman dan Singapura meskipun sudah mengambil kira kesaksamaan produktiviti antara negara.

Gaji permulaan bagi kebanyakan siswazah di negara ini juga menurun sejak tahun 2010 selepas mengambil kira faktor inflasi. Siswazah baharu yang berkelulusan diploma mendapat gaji benar sebanyak RM1,376 pada 2018 berbanding RM1,458 pada 2010.

Manakala, gaji benar pemegang ijazah sarjana muda adalah RM1,983 pada 2018 berbanding RM1,993 pada 2010. Pemegang ijazah sarjana pula memperoleh gaji benar RM2,707. Ini juga merupakan penurunan ketara daripada gaji sebanyak RM2,923 pada 2010.

Kajian Institut Penyelidikan Khazanah mendapati 95% pekerja muda berada dalam kategori pekerjaan tidak memerlukan kemahiran & 50% lagi pekerja membuat kerja berkemahiran rendah secara manual mempunyai kelayakan lebih tinggi daripada yang diperlukan.

Kesimpulan yang dibuat melalui laporan tersebut adalah walaupun berpendidikan tinggi, pekerja tidak mempunyai pilihan lain dan terpaksa menerima atau membuat pekerjaan yang lazimnya tidak memerlukan tahap pendidikan tinggi.

Laporan itu turut menyebut bahawa pelaksanaan upah minimum menyokong peningkatan gaji pekerja berkemahiran lebih rendah dalam tahun kebelakangan ini dan membolehkan gaji permulaan pekerja berpendidikan rendah yang lebih setara berbanding pekerja berpendidikan tinggi.

Sementara itu, walaupun gaji permulaan siswazah menurun dalam nilai sebenar, gaji permulaan bagi pekerja berkelulusan PT3 dan SPM pula masing-masing meningkat sebanyak 4.6% dan 2.3%.


Kredit : says

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wwwberita-semasa.blogspot.com/2019/04/dah-hantar-30-resume-ke-banyak-syarikat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerja Tak Setaraf Kelayakan Punca Gaji Permulaan Siswazah Menurun

Kerja Tak Setaraf Kelayakan Punca Gaji Permulaan Siswazah Menurun

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 187 hits
Kerja tak setaraf kelayakan punca gaji permulaan siswazah menurun Dikemas kini 42 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 Apr 2019
Kau Kerja Kat Kantin Belajar Sampai Spm Je Ke Cikgu Sekolah

Kau Kerja Kat Kantin Belajar Sampai Spm Je Ke Cikgu Sekolah

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 576 hits
Kau Kerja kat kantin belajar sampai SPM je ke Cikgu Sekolah Kos hidup yang semakin meningkat memaksa setiap individu melakukan apa apa jua jenis pekerjaan walaupun seseorang itu mempunyai pendidikan yang tinggi Tetapi ada sesetengah masyara...
Ternyata Hujan Hujanan Banyak Manfaatnya Wanita Sulit Hamil Dan Sedang Stress Wajib Baca Ini

Ternyata Hujan Hujanan Banyak Manfaatnya Wanita Sulit Hamil Dan Sedang Stress Wajib Baca Ini

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 236 hits
Tahukan Anda manfaat dan keberkahan air hujan Pernahkah anda hujan hujanan Sudahkah selama ini memanfaatkan air hujan sebagai air minum yang sangat berkhasiat Bacalah ini dan praktekkanlah InsyaAllah bermanfaat Cobalah tampung air hujan dia...
Caleg Pdip Temukan Banyak Warga Di Jaktim Belum Terima Kjp Plus Klj

Caleg Pdip Temukan Banyak Warga Di Jaktim Belum Terima Kjp Plus Klj

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 203 hits
Sebelumnya Kepala Suku Dinas Sosial Jakarta Selatan Ahmad Dumyani mengakui terjadi sejumlah kendala di lapangan terkait para lansia yang ingin mengantongi KLJ
Menaker Ingin Industri Jamu Go Internasional Dan Serap Banyak Tenaga Kerja

Menaker Ingin Industri Jamu Go Internasional Dan Serap Banyak Tenaga Kerja

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 191 hits
Yang tidak boleh dilupakan adalah konservasi budaya karena ini industri jamu khas Indonesia tradisi nenek moyang Industri ini harus tetap bertahan dan berkembang secara kompetitif di tengah dunia yang semakin dipenuhi persaingan ujar Hanif
Rashidi Ishak Terima 300 Dm Peminat Wanita Dalam Sehari

Rashidi Ishak Terima 300 Dm Peminat Wanita Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 466 hits
Sejak mengumumkan penceraiannya dengan aktres Vanidah Imran Rashidi Ishak mengakui dia sering kali menerima mesej daripada peminat wanita menerusi laman Instagramnya Menurut Rashidi sekiranya mempunyai kelapangan waktu dia akan membalas mes...
Dkpp Banyak Terima Pengaduan Soal Rekrutmen Pengawas Tps

Dkpp Banyak Terima Pengaduan Soal Rekrutmen Pengawas Tps

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 159 hits
DKPP Banyak Terima Pengaduan soal Rekrutmen Pengawas TPS Ia pun menyebut data pengaduan dan persidangan lebih banyak di tahun 2018 dibandingkan di tahun 2019 Karena pada 2018 lalu sebanyak 521 pengaduan diterima DKPP dari masyarakat
Anwar Terima Kunjungan Tpm New Zealand

Anwar Terima Kunjungan Tpm New Zealand

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 247 hits
Ahli parlimen Port Dickson Anwar Ibrahim menerima kunjungan Timbalan Perdana Menteri New Zealand Winston Peters merangkap Menteri Luar bersama Pesuruhjaya Tinggi New Zealand di Malaysia Hunter James Nottage Turut bersama adalah YB Dr Ong Ki...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat