Daging Goreng Kunyit Kelantan



Saya amat bersyukur kerana di usia persaraan saya, banyak perkara berlaku yang mengembirakan saya. Pertama mesti lah kerana semua anak anak saya telah menamatkan pengajian masing masing termasuk anak bongsu saya Hazween yang telah menamatkan pengajian ACCA di University of South Wales. 
Alhamdulillah, 3 dari mereka mengikuti pengajian di United Kingdom termasuk Nana yang akan memulakan program pakar beliau tahun depan di sana. Hahaha sejak dari anak anak kecil saya memang sangat bercita cita untuk anak anak belajar di universiti di sana. 
Kedua, saya masih dikelilingi oleh anak anak di rumah ini. Hanya Boy sahaja yang tinggal di Shah Alam. Itu pun tidak jauh dari kami. Malahan setiap minggu mereka akan datang menjenguk kami. Di usia ini, apa lagi yang diingini selain dari dikelilingi anak anak. Dapat berbuka puasa dengan anak anak menantu dan cucu cucu adalah satu yang terindah dalam hidup saya.  
Ketiga, keputusan Nana untuk berpindah dan tinggal bersama kami adalah umpama mimpi menjadi nyata. Dapatlah saya melihat Aliya Hajar membesar di depan mata. Berpeluang memeluk dia setiap hari adalah saat yang sangat membahagiakan saya. 
Nana juga mula mengikut jejak saya yang sentiasa memikirkan pelaburan dan simpanan masa depan bila dia membuat keputusan untuk tidak menjual rumah di Sg Buloh. Sebaliknya rumah tersebut disewakan sahaja. 
Saya berdoa agar Nana dapat mencari sebidang tanah yang berdekatan dengan rumah kami. Pada saya, mendapatkan sebidang tanah adalah penting untuk kita memiliki rumah yang selesa suatu masa nanti. Alhamdulillah atas semua kurniaan Allah. 

Saya memang anak Kelantan yang walaupun dah berpuluh tahun, malahan lebih dari separuh usia saya menetap di sini tapi citarasa makan saya masih setia dengan masakan dan kuih muih Kelantan. 
Antaranya ialah daging goreng kunyit Kelantan yang sangat terkenal di sana. Lagi lagi kalau masa sambutan Hari Raya Qorban di mana wajib lauk ini disediakan menggunakan daging qorban. 
Nampak mudah tapi saya buat memang tidak menjadi sehingga saya kena beberapa kali menelefon kakak untuk menanyakan cara caranya. 
Cara caranya memberikan hasil yang berbeza dari segi tekstur dan rasa daging goreng tersebut. Satu lagi yang wajib ada ialah lada hijau solok. Tapi sebab tak ada stock, terpaksa lah guna cili padi dan cili hidup. Serious aroma berbeza walaupun guna cili hidup juga. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….

Daging Goreng Kunyit KelantanOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:700 gram dagingSerbuk kunyitGaramSedikit gulaKunyit hidupSedikit serbuk Aji
Bahan hiris:1 biji bawang besar HollandCili merah - paling sedap guna lada solokCili padi 
Cara cara:Perap daging dengan garam, gula dan serbuk kunyit. Nyalakan api dan biarkan sehingga air daging keluar dan sedikit kering.


Masukkan air secukupnya untuk masak daging sehingga empuk.
Setelah daging empuk dan air hampir kering, tuang minyak masak dan kacau sehingga terbit minyak. Nota: masukkan sedikit kunyit hidup untuk tambah aroma.
Masukkan bawang dan cili hiris. Kacau sehingga cili dan bawang lembut. Masukkan sedikit serbuk aji. Kacau rata.
Bolehlah tutup api.    




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/03/daging-goreng-kunyit-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Ramadan Ke 9 Daging Goreng Kunyit Sambal Ikan Talang

Menu Ramadan Ke 9 Daging Goreng Kunyit Sambal Ikan Talang

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 115 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari ni rezeki rezeki dapat nasi putih bersama daging goreng kunyit Memang kalau bulan puasa menu daging ataupun ayam goreng kunyit menjadi juadah berbuka CCL Memang dah jadi favourite Tapi sejak sejak ba...
Restoran Dapur Bakar Ayam Goreng Kunyit Bertam Kepala Batas

Restoran Dapur Bakar Ayam Goreng Kunyit Bertam Kepala Batas

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 111 hits
Restoran Dapur Bakar Ayam Goreng KunyitKalau korang nak makan yang style goreng kunyit boleh datang ke Restoran Dapur Bakar yang terletak di Bertam Kepala Batas ni Sebenarnya ada lagi cawangan Restoran Dapur Bakar ni lagi kali aku pi Restor...
Jkm Pengemis Kelantan Mampu Raih Derma 5 Angka Pada Ramadan

Jkm Pengemis Kelantan Mampu Raih Derma 5 Angka Pada Ramadan

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 131 hits
BernamaPASIR MAS Jabatan Kebajikan Masyarakat Kelantan mendedahkan pengemis di negeri ini mampu meraih pendapatan sehingga lima angka sepanjang Ramadan Pengarah JKM negeri Said Sudip yang mengesahkan perkara itu berkata berdasarkan hasil op...
Tahniah Orang Kelantan Paling Ramai Daftar Padu

Tahniah Orang Kelantan Paling Ramai Daftar Padu

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 89 hits
SITI NUR ZAWANIKelantan menjadi negeri paling tinggi penduduknya yang mendaftar maklumat mereka dalam Sistem Pangkalan Data Utama dengan jumlah 484 639 Data setakat 23 Mac itu dikongsikan Pengarah Jabatan Penerangan Malaysia Kelantan Muhd N...
Exco Minta Rakyat Kelantan Sabar Lagi 3 Tahun Masalah Akan Settle

Exco Minta Rakyat Kelantan Sabar Lagi 3 Tahun Masalah Akan Settle

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 81 hits
MAISARAH AISYA20 tahun bukanlah satu jangka masa pendek pimpinan sudah bertukar banyak kali tidak kira perdana menteri mahupun menteri besar Namun hingga kini masih tidak selesai dan terbaru rakyat negeri Kelantan untuk bersabar lagi tiga t...
Some Beggars In Kelantan Earn More Than Rm300 Daily During Ramadan

Some Beggars In Kelantan Earn More Than Rm300 Daily During Ramadan

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 108 hits
Kelantan JKM detained 25 beggars aged between 30 and 70 during operations being held throughout the month of Ramadan PASIR MAS Beggars on the streets of Kelantan are able to earn five figure incomes during Ramadan by taking advantage of peo...
Kelantan Tauke Kilang Maut Dihempap Pagar

Kelantan Tauke Kilang Maut Dihempap Pagar

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 82 hits
Nor Fazlina Abdul Rahimnfazlina nstp com myLOKASI kejadian FOTO Ihsan PolisTanah Merah Seorang pemilik kilang pagar dawai maut selepas dihempap pintu pagar di kilang miliknya di Kawasan Perindustrian di sini petang semalam Dalam kejadian 3 ...
Rakyat Kelantan Berang Kerajaan Pas Gagal Habis

Rakyat Kelantan Berang Kerajaan Pas Gagal Habis

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 77 hits
Sekumpulan penduduk di Kuala Krai Kelantan sudah hilang sabar dengan krisis air di daerah itu yang menghantui mereka sejak setahun lalu termasuklah ketika Ramadan Bila buat aduan baru dapat bekalan air Sampai bila itu persoalan yang dilonta...
Tak Fahamlah Kenapa Nak Tunggu Sampai Tiga Tahun Masalah Air Di Kelantan

Tak Fahamlah Kenapa Nak Tunggu Sampai Tiga Tahun Masalah Air Di Kelantan

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 74 hits
AKMAL MANAFPengarah Komunikasi UMNO Datuk Lokman Noor Adam hari ini menzahirkan rasa hairan berhubung masalah bekalan air bersih yang membelenggu penduduk di Kelantan Saya rasa kita sudah tunggu berpuluh puluh tahun kerajaan negeri Kelantan...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin