Cukai Tertunggak Rm1 7 Bilion Najib Anak Berjaya Gantung Penghakiman Terus


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Sep 21, 2022 10:42 AM
Najib Razak dan anaknya Mohd Nazifuddin berjaya mendapatkan perintah mahkamah tertinggi negara untuk menggantung pelaksanaan penghakiman terus dalam kes cukai tertunggak lebih RM1.7 bilion dihadapi mereka sementara menunggu pelupusan rayuan.

Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat membenarkan permohonan penangguhan itu, berikutan tiada bantahan yang dibangkitkan oleh wakil Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), peguam kanan persekutuan al-Hummidallah Idrus.

Panel itu - juga dianggotai oleh hakim mahkamah persekutuan Mary Lim Thiam Suan dan Rhodzariah Bujang - membenarkan penangguhan sementara menunggu pelupusan pendengaran merit rayuan oleh bekas perdana menteri dan Nazifuddin di Mahkamah Persekutuan.

Pada 2020, dua Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan LHDN untuk memasukkan penghakiman terus bagi mendapatkan semula tunggakan cukai sebanyak RM1.69 bilion daripada Najib dan RM37.6 juta daripada Nazifuddin, bagi tempoh antara 2011 dan 2017.

Najib dan Nazifuddin gagal dalam rayuan mereka di Mahkamah Rayuan pada September tahun lalu bagi mengetepikan penghakiman terus itu.

Sementara itu, Bernama melaporkan Datuk Seri Najib Razak dan anak lelakinya Datuk Mohd Nazifuddin hari ini berjaya mendapatkan perintah untuk menggantung pelaksanaan penghakiman terus diperoleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dalam kes cukai tertunggak berjumlah lebih RM1.7 bilion dihadapi mereka sementara menunggu pelupusan rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Perintah itu direkodkan oleh panel tiga hakim terdiri daripada Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Mary Lim Thiam Suan dan Datuk Rhodzariah Bujang.

"Perintah untuk menggantung pelaksanaan penghakiman terus dibenarkan sementara menunggu pelupusan rayuan kedua-dua perayu di Mahkamah Persekutuan," kata Tengku Maimun dalam prosiding yang dijalankan melalui sidang video, hari ini.

Terdahulu, peguam Muhammad Farhan Muhammad Shafee, yang mewakili Najib dan Mohd Nazifuddin memaklumkan kepada panel tiga hakim bahawa LHDN selaku responden tidak membantah permohonan dua beranak itu untuk menggantung pelaksanaan penghakiman terus diperoleh LHDN sementara menunggu rayuan mereka diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

Perkara itu turut disahkan oleh Peguam Kanan Hasil Al-Hummidallah Idrus mewakili LHDN.

Pada 10 Mei lepas, Najib dan Mohd Nazifuddin diberi kebenaran oleh Mahkamah Persekutuan untuk meneruskan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan permohonan LHDN memasukkan penghakiman terus itu bagi mendapatkan semula lebih RM1.7 bilion cukai tertunggak daripada mereka.

Pada 2020, dua Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan LHDN untuk memasukkan penghakiman terus bagi mendapatkan semula tunggakan cukai sebanyak RM1.69 bilion daripada Najib dan RM37.6 juta daripada Mohd Nazifuddin, bagi tempoh antara 2011 dan 2017.

Penghakiman terus adalah apabila mahkamah memutuskan kes tertentu melalui hujahan tanpa mendengar keterangan saksi dalam perbicaraan.

Najib dan Mohd Nazifuddin gagal dalam rayuan mereka di Mahkamah Rayuan pada 9 Sept 2021 untuk mengetepikan penghakiman terus itu.
[Baca berita penuh]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/cukai-tertunggak-rm17-bilion-najib-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Teloqqq Hang Anak Terpanggil Mummy Mua Bella Cur1ga Terus Buat Soal Si4sat

Video Teloqqq Hang Anak Terpanggil Mummy Mua Bella Cur1ga Terus Buat Soal Si4sat

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 117 hits
Nama yang tidak asing lagi dalam live facebook yang membuat solekan iaitu MUA Bella celotehnya yang menggunakan bahasa loghat kedah yang pekat itu membuatkan sesiapa yang mendengarnya turut tergelak Dari awal pembabitannya untuk menjadi sal...
Video Bapa Bakar Semua Barangan K Pop Anak Tular Netizen Terus Kecam Habis

Video Bapa Bakar Semua Barangan K Pop Anak Tular Netizen Terus Kecam Habis

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 153 hits
Biasanya peminat K Pop pastinya tidak akan melepaskan peluang untuk memiliki barangan seperti album atau kad foto yang dikeluarkan oleh idola kegemaran masing masing Namun baru baru ini satu video yang menunjukkan seorang gadis peminat K Po...
Perut Kembung Anak Kerap Letih Doktor Kongsi Cacing Berjaya Dikeluarkan Dari Badan Pesakit

Perut Kembung Anak Kerap Letih Doktor Kongsi Cacing Berjaya Dikeluarkan Dari Badan Pesakit

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 115 hits
Cacing Gelang adalah punca utama jangkitan cacing di kalangan manusia Jangkitan ini dinamakan ascariasis Cacing gelang betina dewasa boleh mencapai ukuran sehingga 18 inci sementara cacing gelang jantan dewasa biasanya lebih pendek sedikit ...
R4su4h Rm1 4 Juta Setel Kes Sarawak Report Umno Pkr Amanah Dap Refomasi Pru15 Bn Ph Anuar Tun Rosmah Najib 1mdb Pas

R4su4h Rm1 4 Juta Setel Kes Sarawak Report Umno Pkr Amanah Dap Refomasi Pru15 Bn Ph Anuar Tun Rosmah Najib 1mdb Pas

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 148 hits
CONTOH MACAM NI LA GAMAKNYA DIBAYAR INI CONTOH YA BUKAN BETUL BETUL SUMBER KAMSIAH HAIDER TIADA KAITAN PUN INI SURAT CONTOH SAJA YA BUKAN BETUL MISALNYA LAH KALAU TERIMA SUMBER KAMSIAH HAIDER
Najib Gave Over Rm1 3 Mil To Tycoon Johor Mb Politicians 1mdb Trial Witness

Najib Gave Over Rm1 3 Mil To Tycoon Johor Mb Politicians 1mdb Trial Witness

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 194 hits
R Uma Devi names 15 individuals including cabinet ministers during ex PM s tenure Besides individuals Uma Devi s statement had also mentioned that Najib paid over RM30 million to political groups between 2011 and 2013 Imprisoned former prim...
Rm2 08 Bilion Masuk Akaun Najib Dalam Dua Bulan Kata Saksi

Rm2 08 Bilion Masuk Akaun Najib Dalam Dua Bulan Kata Saksi

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 152 hits
Seorang pegawai bank hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa wang berjumlah RM2 08 bilion dimasukkan ke dalam akaun peribadi AmIslamic Bank Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi sembilan transaksi pada 2013 Pengurus Cawangan ...
Fahmi Persoal Guna Rm1 Bilion Untuk Pru15

Fahmi Persoal Guna Rm1 Bilion Untuk Pru15

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 280 hits
Adakah wajar RM1 bilion digunakan untuk Pilihan Raya Umum ke 15 pada tahun ini atau wang itu digunakan bagi membantu rakyat Persoalan itu dikemukakan oleh Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzil menjawab ura ura PRU15 akan diadakan pada Oktober d...
Ekoran Kanak Kanak Cuba Terjun Tingkat Empat Kondo Suami Isteri Ditahan Disyaki Mendera Anak Saudara

Ekoran Kanak Kanak Cuba Terjun Tingkat Empat Kondo Suami Isteri Ditahan Disyaki Mendera Anak Saudara

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 225 hits
BernamaBomba berkata kanak kanak lelaki berusia lapan tahun yang diselamatkan itu dipercayai didera KUALA LUMPUR Polis menahan suami isteri kerana disyaki mendera dua anak saudara mereka di sebuah kondominium di Taman Cahaya Ampang petang t...
Permainan Online Games Calculators Org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak Anak

Permainan Online Games Calculators Org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak Anak

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 236 hits
Permainan Online Games Calculators org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak Anak Permainan kita pada zaman dahulu tak seperti anak anak zaman sekarang Kalau dulu waktu macam ni kita sibuk bermain di luar rumah masa tu main konda kondi teng teng g...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Senarai Plaza Tol Boleh Bayar Gunakan Kad Debit

Penyerang Sasar Muka Tapi Faisal Sempat Elak

Senarai Lagu English Terbaru 2024

5 Tips Mudah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi