Cubaan Darurat Anwar Pemenang Sebenar



Cubaan Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin mengisytihar darurat ke seluruh negara menunjukkan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai cukup sokongan untuk mengambilalih kuasa.
Bagi Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, tohmahan yang berlegar di media masa arus perdana dan dari pemimpin Perikatan Nasional sebelum ini kononnya Anwar hanya bercakap kosong atau bermimpi di siang hari, sekarang memakan diri mereka sendiri.
Faktor yang menyelamatkan Muhyiddin hanyalah pandemik Covid 19 dan nasihat Yang di-Pertuan Agong agar ahli politik mengutamakan rakyat berbanding perubahan kerajaan.
“Datuk Seri Anwar umum dia ada nombor Ahli Parlimen yang menyokongnya dan secara automatik Muhyiddin tak ada nombor. Pengisytiharan darurat ini dilakukan untuk mengekalkan kuasa dia dan seluruh kabinetnya.
“Keputusan jelas, ia memihak sokongan kepada Anwar Ibrahim. Jadi tidak ada keperluan untuk dia (Muhyiddin) kekalkan jawatan Perdana Menteri. Bagi saya, ini dalam sejarah di mana Perdana Menteri tidak mendapat sokongan dan dokongan daripada Ahli Parlimen (kerajaan),” katanya.
Selain itu, kata Abdullah, tindakan tergopoh-gapah Muhyiddin mencadangkan kepada Agong supaya bersetuju melaksanakan darurat menyebabkan beliau sekelip mata menjadi tidak popular dalam kalangan rakyat.
Katanya, Muhyiddin yang sebelum ini digelar ‘Abah’ dan disanjungi dalam perang melawan Covid, sebaliknya dikritik majoriti rakyat kerana cuba menyulitkan lagi kehidupan mereka.
“Abah itu hanya untuk promosi watak sahaja tetapi perlakuan dalam mentadbir itu penting. Watak itu dicipta supaya dapat memberi pembelaan kepada rakyat, tarik pelabur asing dan sebagainya.
“Tetapi ‘Abah’ ini sebenarnya mempamerkan kelemahan beliau mentadbir negara,” ujarnya.
Apa pun, Abdullah menjunjung kasih kepada Yang di-Pertuan Agong kerana bertindak bijak memanggil sidang Majlis Raja-raja dan menolak cadangan darurat.
Sekiranya darurat berlaku, katanya maka keadaan negara akan menjadi lebih buruk dan ekonomi tidak akan pulih untuk jangka masa yang panjang.
“Kalau itu (darurat) berlaku ekonomi negara jadi parah dan rakyat dalam keadaan derita serta pengangguran akan berlaku secara berleluasa.
“Apa yang dicadangkan itu memberi kekuatan kuasa kepada Muhyiddin tetapi memberi kesan buruk pada rakyat dan negara. Saya rasa cubaan ini hanya memperlihatkan kepimpinan Muhyiddin terlalu lemah dan rapuh,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30325

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Darurat Pn Dah Tak Mampu Masa Serah Kepada Anwar

Darurat Pn Dah Tak Mampu Masa Serah Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 283 hits
Ipohmali Berita yang tersebar sejak tengahhari tadi tentang Pengisytiharan Dharurat tidaklah mengejutkan aku Dah dijangka Aku dah tulis secara jelas pada 15 Oktober lepas UMNO dan PN akan ikut jejak Tun Razak Andai betul Muhyidin nak Isytih...
Kita Berjaya Menyelamatkan Negara Ini Daripada Diisytiharkan Darurat Anwar Ibrahim

Kita Berjaya Menyelamatkan Negara Ini Daripada Diisytiharkan Darurat Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 214 hits
KENYATAAN MEDIA 27 Oktober 2020 Saya mengambil maklum perkembangan politik negara yang berlaku mutakhir ini Ingin ditegaskan sebarang usaha mengembalikan mandat rakyat mestilah berpaksikan keutamaan mempertahankan maruah bangsa dan neg
Anwar Bikin Pn Kacau Bilau Negara Bisa Tercebur Ke Darurat

Anwar Bikin Pn Kacau Bilau Negara Bisa Tercebur Ke Darurat

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 154 hits
SUARA MERDEKA PADA mulanya ramai yang tidak percaya dan yakin apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dia mempunyai nombor Ramai yang mempersendakan beliau apabila gagal membuktikan nombor itu pada 13 Oktober lalu ketika menghadap Yang di ...
Alasan Sebenar Darurat Pm Mahu Kekal Kuasa Kata Tommy Thomas

Alasan Sebenar Darurat Pm Mahu Kekal Kuasa Kata Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 304 hits
TIDAK wujud keadaan cemas di Malaysia ketika ini bagi kerajaan untuk mengisytiharkan darurat kata Tommy Thomas hari ini Beliau berkata bahawa kerajaan tidak sepatutnya mendakwa bahawa pandemik Covid 19 telah memberikan ancaman sehingga wuju...
Darurat Saya Gesa Anwar Cermin Diri Zuraida

Darurat Saya Gesa Anwar Cermin Diri Zuraida

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 210 hits
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Zuraida Kamaruddin menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim cermin diri sendiri gara gara tindakannya melabelkan kerajaan sebagai tidak sah tidak kompeten dan menyalahguna kuasa kerana ...
Darurat Tidak Demokratik Pn Guna Covid 19 Untuk Kekal Berkuasa Anwar

Darurat Tidak Demokratik Pn Guna Covid 19 Untuk Kekal Berkuasa Anwar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 141 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan hasrat kerajaan Perikatan Nasional untuk melaksanakan darurat adalah tidak demokratik dan isu peningkatan kes wabak Covid 19 dipergunakan untuk terus berkuasa Malah Presiden KEADILAN itu bimbang bahawa l...
Anwar Tolak Usul Darurat Agong Fahami Resah Rakyat

Anwar Tolak Usul Darurat Agong Fahami Resah Rakyat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 575 hits
SHAH ALAM 25 OKT Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keputusan penolakan usul pengisytiharan darurat oleh Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berlandaskan semangat perlembagaan dan memahami keresaha...
Anwar Kerajaan Guna Covid 19 Isytihar Darurat Elak Sidang Parlimen

Anwar Kerajaan Guna Covid 19 Isytihar Darurat Elak Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 290 hits
SHAH ALAM 23 OKT Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kerajaan persekutuan menggunakan alasan penularan Covid 19 untuk menyekat sidang parlimen berikutan ada ura ura darurat mahu diisytihar Ketua pembangkang kesal kerana perintah sedemikian...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli