Covid 19 Tiga Kluster Baharu Dikesan Hari Ini Dr Noor Hisham




Petugas kesihatan giat melakukan saringan serta pengambilan sampel bagi mengesan jangkitan COVID-19 ke atas penduduk di Kampung Gersik, di sini hari ini, berikutan peningkatan kes penularan wabak berkenaan di pulau bebas cukai itu.




KUALA LUMPUR: Tiga lagi kluster baharu COVID-19 dikesan hari ini, masing-masing satu di negeri Sabah, Negeri Sembilan dan Perak, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

 

Menurut Dr Noor Hisham kes-kes kluster Kapor di daerah Kudat, Sabah dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan komuniti pelauh yang menetap di Kampung Tanjung Kapor.

 

Katanya, sebanyak 46 kes positif COVID-19 dikesan di dalam kluster tersebut pada 22 Okt lalu dan kesemua kes telah dimasukkan ke Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) Kota Belud, Sabah.

 

“Sehingga 12 tengah hari ini, sejumlah 127 individu telah disaring, yang 46 kes dikesan positif COVID-19 (30 kes baharu) dan 81 individu masih menunggu keputusan,” katanya dalam sidang akhbar mengenai perkembangan harian COVID-19 hari ini.

 

Mengulas mengenai Kluster Hampar di daerah Rembau, Negeri Sembilan, Dr Noor Hisham berkata kes indeks bagi kluster itu (kes ke-23736) dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan individu bergejala pada 21 Okt dan telah dimasukkan ke Hospital Rembau.

 

Katanya saringan kontak rapat telah mengenal pasti empat lagi kes positif COVID-19 dan sehingga tengah hari ini sejumlah 578 individu telah disaring yang lima kes dikesan positif COVID-19 (4 kes baharu) dan 477 individu masih menunggu keputusan.

 

Selain itu, Dr Noor Hisham berkata bagi kluster Penjara Tapah di daerah Batang Padang, Perak pula sebanyak 11 kes telah dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan yang dijalankan di penjara tersebut bermula dari 12 Okt lalu dan kesemua kes telah dimasukkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh dan Hospital Teluk Intan.

 





Katanya saringan kontak rapat di bawah kluster ini juga telah mengenal pasti empat lagi kes positif COVID19.

 

“Sehingga 12 tengah hari ini sejumlah 2,268 individu telah disaring, iaitu 11 kes dikesan positif COVID-19 (4 kes baharu) dan 437 individu masih menunggu keputusan,” katanya.

 

Mengulas mengenai konsep yang diguna pakai Kementerian Kesihatan dalam menamakan kluster COVID-19, Dr Noor Hisham berkata pemilihan nama kluster adalah berdasarkan latar belakang kes indeks bagi kluster tersebut.

 

Katanya nama kluster dipilih berdasarkan nama bangunan, taman atau jalan tempat kediaman atau tempat kerja kes indeks bagi memastikan komunikasi berkesan di antara pihak-pihak yang terlibat dalam kawalan dan pengurusan kluster.

 

“Selain itu, nama kluster juga boleh dipilih bagi menggambarkan cara penyebaran jangkitan di antara kes indeks dan kontak rapat seperti  kluster Auto yang menggambarkan jangkitan kluster di tempat kerja melibatkan pekerja di syarikat automotif dan kluster Inai yang menggambarkan jangkitan kluster bermula daripada majlis berinai.

 

“KKM sangat berhati-hati dalam pemilihan nama kluster bagi mengelakkan sebarang keresahan dan stigma kepada pesakit, penduduk setempat mahupun organisasi yang terlibat,“ katanya.

 

-- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/10/covid-19-tiga-kluster-baharu-dikesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
88 Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Satu Kluster Baharu Dikesan

88 Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Satu Kluster Baharu Dikesan

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 260 hits
SHAH ALAM 25 OKT Selangor merekodkan 88 kes baharu Covid 19 hari ini meningkat berbanding 76 semalam dan satu kluster baharu dikesan iaitu Kluster Mentari Ketua pengarah kesihatan memaklumkan daripada jumlah itu 39 kes daripada kluster klus...
823 Kes Baharu Covid 19 Ini Lima Perkara Penting Kenyataan Media Dr Noor Hisham

823 Kes Baharu Covid 19 Ini Lima Perkara Penting Kenyataan Media Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 275 hits
KUALA LUMPUR Sejumlah 823 kes baharu positif COVID 19 direkodkan dengan hampir 65 peratus daripadanya membabitkan jangkitan di Sabah Pertambahan jangkitan baharu itu menjadikan jumlah kumulatif kes mencecah 26 565 dengan 9 202 kes aktif Ini...
Noor Hisham 871 Positif Covid 19 Hari Ini Malaysia Cecah Lebih 20 000 Kes

Noor Hisham 871 Positif Covid 19 Hari Ini Malaysia Cecah Lebih 20 000 Kes

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 254 hits
Jumlah kes baru harian Covid 19 di Malaysia mencatatkan rekod tertinggi dengan 871 kes dilaporkan hari ini menjadikan angka keseluruhan sebanyak 20 498 kes kata Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Foto oleh Shafwan ZaidonPUTRAJAYA 18 Okt Jumlah...
Noor Hisham Again Pleads For Help To Fight Covid 19

Noor Hisham Again Pleads For Help To Fight Covid 19

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 246 hits
COVID 19 Health Ministry director general Dr Noor Hisham Abdullah has again pleaded for volunteers and NGOs to help fight Covid 19 in Sabah This came after some of the ministry s healthcare workers have become infected with Covid 19 while o...
Kembali Tiga Angka 823 Kes Baharu Covid 19 Lapan Lagi Maut

Kembali Tiga Angka 823 Kes Baharu Covid 19 Lapan Lagi Maut

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 206 hits
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata perkembangan terbaharu itu menjadikan kes terkumpul positif Covid 19 di Malaysia berjumlah 26 565 kes Foto oleh Miera ZulyanaKUALA LUMPUR 25 Okt Kes baharu positif Covid 19 di negara ini dalam tempoh ...
Dr Noor Hisham Suruh Berhenti Berbalah Barisan Hadapan Letih Dah 10 Bulan Lawan Covid 19

Dr Noor Hisham Suruh Berhenti Berbalah Barisan Hadapan Letih Dah 10 Bulan Lawan Covid 19

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 233 hits
www kini airnws com Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengingatkan usaha menentang Covid 19 perlu dilakukan secara bersama Ketua pengarah kesihatan berkata virus pembunuh tidak terhapus jika masyarakat terus berbalah dan melupakan peristiwa l...
Dr Noor Hisham Named As One Of Covid S Heroic Trio

Dr Noor Hisham Named As One Of Covid S Heroic Trio

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 256 hits
Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah 8211 Bernama file photo SINGAPORE It was in mid April this year that Malaysia s director general of Health Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah was ranked among 8220 the world s top doctors by a Chinese TV station...
Dr Noor Hisham Dinamakan Antara Trio Wira Covid

Dr Noor Hisham Dinamakan Antara Trio Wira Covid

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 232 hits
85 total views 33 views today SINGAPURA Pada pertengahan April lalu Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dinamakan sebagai antara doktor terbaik dunia oleh sebuah stesen televisyen China yang kagum dengan strategi beliau...
Dr Noor Hisham Menjawab Angka Kes Harian Covid 19 Bukan Manipulasi

Dr Noor Hisham Menjawab Angka Kes Harian Covid 19 Bukan Manipulasi

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 279 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menafikan tanggapan dia memanipulasi jumlah kes harian Covid 19 selepas Malaysia mencatatkan kes harian empat angka pada Sabtu lalu dengan 1 228 kes Data data kita kutip setiap hari sehingga ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya

Kalendar Akademik Usim 2024 2025 Tarikh Kuliah Exam Cuti