Covid 19 Saringan 9 000 Penduduk Di Kuala Langat Selesai Jumaat


KUALA LANGAT, 3 JUN: Ujian saringan Covid-19 ke atas 9,000 penduduk di dua taman perumahan di sini yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara pentadbiran bermula malam Selasa dijangka selesai Jumaat ini, kata Pegawai Daerah Kuala Langat Mohd Jusni Hashim.
Beliau berkata dua taman perumahan terlibat iaitu Taman Langat Murni dan Taman Langat Utama dikenakan PKP secara pentadbiran sehingga 16 Jun ini.
Kedua-dua lokasi itu dikenakan PKP secara pentadbiran ekoran 20 pekerja asing sebuah syarikat pembersihan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang tinggal di kawasan berkenaan didapati positif Covid-19 pada Khamis lepas.
“Daripada 9,000 penduduk di sini, 30 peratus merupakan warga asing manakala bakinya adalah warga tempatan. Setakat Jumaat lepas, seramai 114 kontak rapat dengan pesakit dikenal pasti dan diasingkan di stesen kuarantin Institut Latihan Islam Malaysia serta Institut Latihan Perundangan dan Kehakiman di Bangi.
“Sejak Sabtu hingga semalam, sebanyak 2,250 sampel diambil iaitu 1,499 sampel warga tempatan dan 751 warga asing. Dengan keupayaan 2,000 sampel ujian swab boleh dilakukan sehari, kita jangka pada Jumaat ini, kesemua 9,000 penduduk selesai jalani ujian saringan Covid-19,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.
Penduduk setempat beratur menunggu giliran dan diberi sanitizer sebelum menjalani ujian saringan Covid-19 ketika tinjauan di Pangsapuri Taman Langat Murni, pada 3 Jun 2020. FOTO: BERNAMAMenurut Mohd Jusni, PKP secara pentadbiran di kawasan berkenaan dibahagikan kepada tiga zon melibatkan 1,752 buah rumah.
“Zon A melibatkan 480 rumah, zon B sebanyak 778 rumah dan zon C 494 rumah. Setakat ini, ia merupakan kawasan yang dikenakan PKP pentadbiran yang terbesar melibatkan kawasan seluas 43.3 hektar dengan pemasangan kawat berduri sepanjang empat kilometer.
“Sebanyak 664 petugas barisan hadapan terdiri daripada polis, Angkatan Tentera Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia akan memantau kawasan ini sepanjang pelaksanaan PKP pentadbiran,” katanya.
Tambahnya lagi, walaupun kedua-dua taman perumahan itu dikenakan PKP secara pentadbiran namun penduduk tempatan yang belum menjalani ujian saringan Covid-19 masih boleh keluar masuk atas tujuan dibenarkan sahaja.
Bagi penduduk tempatan yang selesai ujian saringan itu, katanya, mereka perlu kuarantinkan diri di rumah masing-masing selama 14 hari namun untuk warga asing, golongan itu tidak dibenarkan keluar daripada lokasi berkenaan sehingga tamat tempoh perintah itu.
Mengulas mengenai operasi premis perniagaan di lokasi itu sepanjang PKP secara pentadbiran dilaksanakan, Mohd Jusni berkata kedai makan dan kedai runcit masih dibenarkan beroperasi mengikut waktu yang ditetapkan iaitu dari pukul 8 pagi hingga 10 malam.
Beliau turut menyarankan badan bukan kerajaan yang berhasrat menyalurkan barangan keperluan kepada penduduk di lokasi terbabit supaya mendaftarkan sumbangan dengan Jabatan Kebajikan Malaysia terlebih dahulu.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/06/covid-19-saringan-9000-penduduk-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penduduk Taman Langat Utama Digesa Jalani Saringan Covid 19

Penduduk Taman Langat Utama Digesa Jalani Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 315 hits
BANTING 31 MEI Penduduk di sekitar Taman Langat Utama diminta menjalani saringan Covid 19 di sebelah bangunan Trans Air di sini hari ini Pejabat Kesihatan Kuala Langat dalam kenyataan memaklumkan saringan bermula jam 8 30 pagi hingga 12 30 ...
Kanak Kanak 2 Tahun Positif Covid 19 Di Kuala Langat Selepas Jalani Ujian Saringan

Kanak Kanak 2 Tahun Positif Covid 19 Di Kuala Langat Selepas Jalani Ujian Saringan

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 360 hits
Kanak Kanak perempuan dua tahun antara dua rakyat tempatan di Taman Langat Murni dan Taman Langat Utama Bukit Changgang Kuala Langat yang disahkan positif Covid 19 Disahkan Positif Lepas Jalani Ujian Saringan Ketua Polis Daerah Kuala Langat...
Covid 19 Kuala Langat Daerah Tunggal Zon Hijau

Covid 19 Kuala Langat Daerah Tunggal Zon Hijau

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 328 hits
SHAH ALAM 27 MEI Kuala Langat menjadi satu satunya kawasan berstatus zon hijau di negeri ini menurut data Bilik Gerakan Negeri Selangor Berdasarkan data tersebut jumlah kes aktif Covid 19 di Selangor hari ini adalah 248 dengan daerah Hulu L...
Mb Rm100 000 Bekal Bantuan Makanan Kepada Penduduk Taman Langat

Mb Rm100 000 Bekal Bantuan Makanan Kepada Penduduk Taman Langat

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 345 hits
KUALA LANGAT 7 JUN Kerajaan Negeri memperuntukan RM100 000 untuk membekalkan bantuan makanan kepada penduduk di Taman Langat Murni dan Taman Langat Utama yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Pentadbiran Dato Menteri Besar Dato Seri Am...
Kuala Krai Dakwaan Saringan Kedua Wanita Hamil Negatif Covid 19 Tidak Benar

Kuala Krai Dakwaan Saringan Kedua Wanita Hamil Negatif Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 362 hits
Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan menafikan dakwaan mengatakan wanita hamil yang positif COVID 19 di Kuala Krai disahkan negatif selepas menjalani saringan kedua Pengarahnya Datuk Dr Zaini Hussin berkata ujian kedua hanya diambil selepas 13...
Kes Positif Covid 19 Di Klang Dan Kuala Selangor Turun

Kes Positif Covid 19 Di Klang Dan Kuala Selangor Turun

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 334 hits
SHAH ALAM 2 JUN Jumlah kes aktif Covid 19 di Kuala Selangor dan Klang turun sebanyak empat kes sehingga jam 12 tengah hari ini menurut data Pasukan Petugas Pencegahan Covid 19 Selangor Menerusi data itu kes aktif di Klang jatuh kepada empat...
Dakwaan Terdapat Kes Baharu Covid 19 Di Kuala Pilah Adalah Tidak Benar

Dakwaan Terdapat Kes Baharu Covid 19 Di Kuala Pilah Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 269 hits
SEBENARNYA Video berdurasi enam saat yang kini tular di laman sosial Facebook dan aplikasi Whatsapp berhubung dakwaan kes terbaru positif Covid 19 di Kuala Pilah adalah tidak benar Pengerusi Jawatankuasa Bencana Daerah
4 9 Juta Penduduk Dunia Kini Dijangkiti Covid 19

4 9 Juta Penduduk Dunia Kini Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 323 hits
ANKARA 20 Mei Jumlah jangkitan COVID 19 di seluruh dunia melepasi 4 9 juta pada Rabu menurut Johns Hopkins University Agensi berita Turki Anadolu melaporkan seramai 323 345 lagi maut akibat virus itu manakala lebih 1 68 juta pesakit sembuh ...
15 Penduduk Kampung Di Indonesia Dijangkiti Covid 19 Selepas Buka Keranda Mayat

15 Penduduk Kampung Di Indonesia Dijangkiti Covid 19 Selepas Buka Keranda Mayat

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 318 hits
Seramai 15 orang penduduk di Kampung Jati Mukim Waru Sidoarjo di Indonesia disahkan dijangkiti pandemik koronavirus selepas membuka keranda mayat pesakit COVID 19 untuk dimandikan tanpa kebenaran pihak berkuasa Menurut laporan Detik News Ga...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru