Covid 19 Industri Kreatif Perlu Kembali Untuk Berkarya Exco Armada Gesa Tindakan Segera


 

KUANTAN  - Dalam kerajaan bertarung bagi mengawal pandemik Covid 19 yang meruncing, pelbagai langkah telah diambil dalam memastikan ia terkawal.
Demikian ditegaskan oleh Exco Armada Nasional, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Khairul Amilin Abdullah Shukor pada satu kenyataan terbaharu di facebook beliau.
Katanya, banyak industri pekerjaan mengalami norma yang baharu. Tidak kurang juga ada sektor yang digantung perkhidmatan mereka buat seketika.
Terbaharu, industri perniagaan gunting rambut telah mendapat lampu hijau daripada kerajaan untuk kembali memulakan operasi. Namun, pihak berwajib mungkin terlepas pandang akan industri kreatif yang mempunyai rangka waktu terhad menyiapkan tugasan mereka untuk siaran media elektronik kini.
"Tidak kira apa juga rancangan baik drama, majalah, dokumentari dan sebagainya mempunyai jangka waktu terhad untuk disiapkan.
" Selain dihambat dateline, mereka juga perlu berurusan dengan pelbagai pihak bagi menyempurnakan paparan sesebuah rancangan, " dakwa beliau.
Jelas, warga kreatif tertekan dengan situasi kini yang seakan-akan tidak mempunyai titik noktah. Bila mereka boleh kembali keluar menyempurnakan tugas?
" Perlu diingat, hasil kerja mereka ini adalah untuk tontonan masyarakat sepanjang tahun terutama saat terpaksa berkurung di kediaman masing-masing.
" Di sebalik produksi ini, kita tidak hanya melihat nasib para pelakon atau pengacara. Tetapi ribuan tenaga kreatif yang menjadi tulang belakang sesebuah produksi.
" Tugas sebagai freelancer ini juga antara yang menjadikan mereka tertekan kerana mengejar bayaran, di samping beban tugasan yang terkandas selama lebih 14 hari ini. Situasi seumpama ini pasti akan menjadikan segala jadual yang dirangka, kelak akan menjadi kucar-kacir, " tambah beliau lagi.
Khairul Amilin yang juga merupakan Ketua Armada Bersatu Bahagian Indera Mabkota turut menegaskan pada dasarnya tugas dalam penggambaran dan kerja-kerja kreatif lain boleh mengikut SOP yang ketat. Penyelarasan dalam tata kerja mahu pun lakonan boleh dilaras berdasaran keperluan SOP.  SOP PKP 1.0 masih relevan untuk digunapakai dalam tata kerja produksi.
"Tidak perlu MKN berterusan meminta cadangan SOP lain dan pada waktu yang sama, masa banyak terbuang serta kerja banyak terbengkalai.
" KKMM boleh mencadangkan kepada MKN untuk memastikan semua yang terlibat membuat Rapid Test dan bukan sekadar mengambil suhu. Ia bukan sahaja memberi keyakinan sesama kru bahkan semua pihak yang terlibat dengan penggambaran.
" Ini termasuk pemilik lokasi, tuan rumah, kaki tangan penaja dan sebagainya. Cara ini lebih efisien bagi mengenal pasti individu positif atau negatif dengan segera," katanya.
Dalam pada itu, beliau turut  berkata kementerian juga boleh menyarankan produksi menyediakan penempatan khas untuk para artis dan kru di sesebuah kediaman sepanjang penggambaran agar dapat dikawal pergerakan atau perhubungan dengan individu lain yang tidak ada kena mengena dengan krew produksi.
"Justeru, mewakili Armada Nasional malah selaku individu yang pernah terlibat dalam industri seni kreatif, saya terpanggil untuk bersuara dalam membela golongan kreatif negara.
" Atas rasa tanggungjawab, saya sedia menggalas tugas menjadi ayam tambatan bagi berjuang mendapatkan tarikh pelepasan sah untuk warga kreatif segera kembali bertugas," tambah beliau.
Malah dakwa Khairul Amilin mereka yang terlibat dalam industri kreatif ini juga boleh dikira sebagai frontliner yang menyediakan wadah tontonan untuk rakyat, membantu juga dari sudut psikologi yang rata-ratanya kini "work from home". #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/02/covid-19-industri-kreatif-perlu-kembali.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sapa Desa Jambi Gus Menteri Minta Relawan Desa Lawan Covid 19 Kembali Aktif

Sapa Desa Jambi Gus Menteri Minta Relawan Desa Lawan Covid 19 Kembali Aktif

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 231 hits
Menteri Desa Pembangunan Daerah Tertinggal dan Transmigrasi Abdul Halim Iskandar meminta seluruh Kepala Desa mengaktifkan kembali relawan desa lawan Covid 19 Ia juga meminta pos jaga desa diaktifkan kembali
Perintah Kuarantin Tiga Hari Akademi Perubatan Mma Gesa Batalkan Segera

Perintah Kuarantin Tiga Hari Akademi Perubatan Mma Gesa Batalkan Segera

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 161 hits
Akademi Perubatan Malaysia berkata pihaknya merasa terganggu dengan pengenalan Perintah Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021 yang dikeluarkan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba melalui Warta Persekutuan Perintah itu menyatakan me...
Covid 19 Di Indonesia 1 024 298 Jawa Barat Kembali Sumbang Kasus Tertinggi

Covid 19 Di Indonesia 1 024 298 Jawa Barat Kembali Sumbang Kasus Tertinggi

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 131 hits
Kementerian Kesehatan melalui covid19 go id melaporkan dari total 1 024 298 kasus positif Covid 19 28 855 di antaranya meninggal dunia Kasus meninggal ini meningkat dari data kemarin yang masih 28 468 orang
Rakyat Segera Diambil Tindakan Menteri Bebas Langgar Undang Undang

Rakyat Segera Diambil Tindakan Menteri Bebas Langgar Undang Undang

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 157 hits
January 27 2021 Pemuda PKR mempersoalkan layanan berat sebelah diterima menteri Perikatan Nasional apabila ada di antara mereka bebas melakukan lawatan rasmi sedangkan rakyat diminta terus mematuhi prosedur operasi standard ditetapkan Ketua...
Muhyiddin Gesa Industri Orang Ramai Patuhi Sop Agar Perniagaan Dapat Beroperasi

Muhyiddin Gesa Industri Orang Ramai Patuhi Sop Agar Perniagaan Dapat Beroperasi

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 163 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin hari ini menggesa pihak industri dan orang ramai untuk mematuhi sepenuhnya prosedur operasi standard yang ditetapkan oleh kerajaan negara itu bagi memastikan perniagaan dan perdagangan
Penduduk Long Jeeh Ulu Baram Rayu Saringan Covid 19 Dilakukan Segera

Penduduk Long Jeeh Ulu Baram Rayu Saringan Covid 19 Dilakukan Segera

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 157 hits
MIRI Penduduk di Rumah Panjang Long Jeeh Ulu Baram di sini merayu saringan COVID 19 dilakukan dengan segera di kawasan kampung mereka Setiausaha Rumah Panjang Long Jeeh Johnny Selong berkata perkara itu penting memandangkan terdapat dua kes...
Covid 19 Kecewa Dengan Tindakan Kerajaan Pn Penggiat Seni Mengadu Kepada Istana Negara

Covid 19 Kecewa Dengan Tindakan Kerajaan Pn Penggiat Seni Mengadu Kepada Istana Negara

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 237 hits
February 13 2021 Pelakon veteran Fauziah meluahkan rasa terharu dengan keprihatinan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang menitahkan untuk berjumpa pegawai Istana Negara bagi mendengar luahan hati...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas