Covid 19 Adalah Manifesto Kerajaan Perikatan Nasional


EKORAN pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) gabungan; Pas, Umno, Bersatu dan serpihan Keadilan, ada orang mempersoalkan kononnya kerajaan itu tidak ada matlamat dan tujuan jelas melainkan ia untuk memuaskan hati individu tertentu dalam perikatan itu sahaja.

Ada yang lebih vokal lagi kerajaan PH perlu ditumbang dan kerajaan baru dibentuk untuk menyelamatkan individu tertentu yang kemungkinan terhukum di bawah kerajaan PH.

Justeru mereka mempersoal dan bertanya, apakah manifesto atau tawaran alternatif kerajaan PN itu kepada rakyat?

Mereka menzahirkan rasa hairan macam mana sebuah kerajaan tanpa manifesto. Sebenarnya kalau kita memahami yang pembentukan kerajaan itu secara undemocratic, (secara pintu belakang) walaupun tidak bertentangan dengan semangat perlembagaan, maka ia tidak perlu pun manifesto.

Manifesto adalah janji-janji dan ikrar lisan untuk ditawarkan kepada rakyat agar menyokong parti berkenaan. Manifesto dikemukakan sewaktu kempen sebelum mengundi. Disebabkan PN tidak menyertai pilihan raya umum yang memberi kesempatan kepada rakyat untuk menilai tawaran-tawaran mereka, maka PN tidak terikat dengan keperluan itu.

Jika pun kalau boleh dikatakan manifesto PN ialah untuk mewujudkan kerajaan berteraskan Melayu dan secara tidak langsung untuk menyingkirkan DAP daripada kerajaan. Hasrat dan maksud itulah maka kerajaan PH yang dipersepsikan didalangi DAP dijatuhkan dan diganti dengan kerajaan PN.

Pun begitu, kerajaan PN ada tugas besar sebaik sahaja ia dibentuk. Tugas dan tanggungjawab itu sangat memerlukan kerjasama rakyat umum untuk menjayakannya. Tugas dan tanggungjawab itu lebih global ia berlaku tidak semena-mena. Ia adalah untuk hadapi wabak Covid-19 yang menyerang seluruh dunia waktu ini.

Covid-19 kini telah membunuh dua rakyat negara ini sementara seramai 790 sudah dikesan dihinggapi virus berkenaan, setakat 18 Mac, 2020.

Nah, PN boleh menjadikan Covid-19 sebagai agenda atau manifesto utamanya untuk dijayakan. Tugas dan tanggungjawab ini sangat besar. Bahkan ia lebih besar daripada manifesto PH dahulu yang berjanji untuk laksanakan reform dengan nekad melakukan perubahan 100 perkara dalam 100 hari.
Salah satu segmen dalam "manifesto" (Covid-19) itu yang ditekan agar dipatuhi kini ialah langkah mengurangkan pergerakan, dengan berada di rumah. Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah digerakkan untuk menangani virus berkenaan. Kelmarin perdana menteri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan larangan pergerakan selama dua minggu bermula 18 Mac hingga 31 Mac.

Muhyiddin menerusi perutusan khas, bukan mengumumkan pembaharuan kerajaan, tetapi merayu agar rakyat mengurangkan pergerakan dan berada dalam rumah selama dua minggu sejak kelmarin.

Untuk berehat di rumah Muhyiddin tidak lupa menyarankan bagi mengelakkan boring berada di rumah beliau suruh tonton televisyen atau layan saluran HBO. Molek juga kalau tv berbayar seperti Astro menayangkan filem-filem menarik secara percuma dalam tempoh dua minggu itu, dan ia juga sebagai komitmen saluran tv berbayar itu untuk membendung Covid-19.

Menjadi tanggungjawab Muhyiddin dan anggota kabinetnya agar "manifesto" itu dilaksanakan dengan jayanya. Bayangkan apa kata kalau wabak yang kian mengganas dan gagal dibendung oleh kerajaan PN hari ini, ia meletakkan kedudukan kerajaan itu khasnya perdana menteri Menteri Muhyiddin Yassin dalam keadaan runcing. Sebagai pemimpin beliau kena mengambil responsibility terhadapnya.

Walaupun wabak itu perlu ditangani oleh seluruh rakyat Malaysia tetapi kerana kebetulan Muhyiddin dan kerajaan PN adalah parti memerintah kini mereka kena bertanggungjawab.

Jadi Covid-19 adalah merupakan "manifesto" bertaraf global PN untuk dilaksanakan, atau pun ditawarkan kepada rakyat untuk sama-sama bertanggungjawab membendungnya. Kerana manifesto itu ada kaitan dengan nyawa manusia maka kita semua hendaklah sama-sama menjaya hasrat tertera dalam "manifesto" itu.

Mulai sekarang berhentilah menuduh yang kerajaan PN tidak ada manifesto ataupun mengemukakan apa-apa cadangan untuk digubal manifesto kerana Covid-19 boleh diubahsuaikan menjadi manifesto.

Ada seorang menteri memberitahu dasar baru kerajaan PN akan digubal memandangkan ia dibentuk tanpa membentangkan apa-apa manifesto. Sebenarnya penggubalan itu tidak perlu dalam keadaan sekarang. Apa yang baik arah dan pandu rakyat menumpukan kepada Covid-19. Paling molek dan professional kerajaan perlu mengajak sama oposisi untuk berganding bahu menjayakan "manifesto" berkenaan.

Sekiranya wabak ini dapat dibendung dan jumlah yang maut berkurangan, kerajaan PN perlu mendapat kreditnya nanti. Kejayaan dan keselamatan negara ini secara tidak langsung memberi kelabaan kepada kerajaan PN. Apa yang tertakdir seolah-olah peristiwa kudeta 25 Februari lalu itu disengaja Allah untuk memberi tanggungjawab ini kepada kerajaan supremasi Melayu itu. [wm.kl.1:00 pm 19/03/2020]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/03/covid-19-adalah-manifesto-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kabinet Malaysia 2020 Kerajaan Perikatan Nasional

Kabinet Malaysia 2020 Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 2730 hits
1 Tamat sudah teka teki siapa yang menerajui Kerajaan Malaysia selepas runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan dan diambil alih oleh Perikatan Nasional Jumlah menteri dan timbalan menteri kabinet yang diketuai oleh Perdana Menteri TS Muhyiddin Y...
Kalau Muhyiddin Tidak Hati Hati Kerajaan Perikatan Nasional Akan Tumbang Ke Tangan Mahathir

Kalau Muhyiddin Tidak Hati Hati Kerajaan Perikatan Nasional Akan Tumbang Ke Tangan Mahathir

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 308 hits
Dijangka lebih dari separuh rakyat dunia akan dijangkiti wabak coronavirus Harga minyak sudah jatuh ke bawah paras US 30 satu tong dan pasaran saham juga menjunam Ini semua akan menimbulkan kemarahan rakyat dan mereka akan salahkan kerajaan...
Dengar Cerita Kuli Ada Dalam Barisan Kabinet Kerajaan Perikatan Nasional

Dengar Cerita Kuli Ada Dalam Barisan Kabinet Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 359 hits
Alhamdulillah Admin baru terima berita gembira dari sumber terdekat bahawa YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah akan berada didalam barisan kabinet Kerajaan Perikatan Nasional dan bertangunggjawab di sebuah kementerian kanan Sememangnya perl...
Kerajaan Melayu Perikatan Nasional Iktiraf Sijil Uec

Kerajaan Melayu Perikatan Nasional Iktiraf Sijil Uec

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 291 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dicanangkan sebagai kerajaan yang memperjuangkan hak hak Melayu Dua parti utama dalam kerajaan ini Umno dan Pas ketika bergerak sebagai pembangkang membantah apa sahaja tuntutan masyarakat Cina agar Sijil Peperik...
Tanda Tanda Kerajaan Perikatan Nasional Pun Tak Sampai Setengah Penggal Sudah Mula Nampak

Tanda Tanda Kerajaan Perikatan Nasional Pun Tak Sampai Setengah Penggal Sudah Mula Nampak

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 219 hits
Seperti yang disebut oleh Presiden PAS Kerajaan ini adalah kerajaan untuk rakyat dan menyelamatkan negara demi rakyat Memang ada banyak perkara perlu dibincangkan Pada asal penubuhan kerajaan ini Muafakat Nasional PAS akan bersama Bersatu A...
Umno Kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional Bersyarat Hingga Pru15

Umno Kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional Bersyarat Hingga Pru15

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 412 hits
Kenyataan Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi Majlis Kerja Tertinggi UMNO cukup jelas dan terang tentang tentang kerjasama UMNO menyertai kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Perikatan Nasional Ini disebabkan ada dikalangan pemimpin UMNO ter...
The Plan Is To Collapse Perikatan Nasional In 100 Days

The Plan Is To Collapse Perikatan Nasional In 100 Days

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 278 hits
Anyway backdoor government or not Mahathir is not about to keep quiet and allow Perikatan Nasional to go on unchallenged He is planning to bring about the collapse of this government and if PM8 Muhyiddin Yassin is not careful that may just ...
Spitting At The Rakyat S Face An Anti Perikatan Nasional View

Spitting At The Rakyat S Face An Anti Perikatan Nasional View

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 324 hits
Manjit Bhatia Free Malaysia Today Malaysia s people have been kicked in the groin Installing Muhyiddin Yassin s so called Perikatan Nasional through the backdoor as the new government is majorly troubling in anybody s book Not in Muhyiddin ...
Perbincangan Perbentukan Perikatan Nasional Telah Dirancang Berbulan Bulan

Perbincangan Perbentukan Perikatan Nasional Telah Dirancang Berbulan Bulan

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 278 hits
Perbincangan mengenai pembentukan Perikatan Nasional telah dilakukan lebih awal menurut bekas perdana menteri Najib Razak lapor Reuters Najib dipetik Reuters pada Rabu berkata perbincangan mengenai gabungan baru telah berlangsung selama ber...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia