Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa Kp19


Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19. Dipanggil menduduki Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) Pembantu Penguatkuasa KP19? Kami mengucapkan tahniah kepada semua calon yang terpilih kali ini, anda merupakan calon yang menepati kriteria tapisan awal pihak SPA melalui permohonan yang telah dibuat di portal SPA9.






Kami tahu, anda adalah calon yang layak kerana berani mencari ikhtiar dan soalan-soalan ujian psikometrik di google search/enjin carian google. Ada banyak contoh soalan yang ada boleh anda jumpa, tetapi adakah soalan-soalan tersebut menepati format yang pihak SPA berikan nanti?

Kami disini berhasrat untuk membantu anda LULUS dalam peperiksaan online ini. Kalau tak usaha, tak bermakna ambil exam psikometrik tu. Sebab itu, anda perlu faham mengapa ujian psikometrik ini diberikan kepada calon sebelum menjalani sesi temuduga.

 

Apa Itu Ujian Psikometrik?  

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) - Ujian psikometrik merupakan tapisan kepada calon-calon sebelum menjalani sesi temuduga. Secara umumnya, Ujian Psikometrik ialah alat penilaian yang digunakan untuk mengukur secara objektif ciri-ciri personaliti, kebolehan, kecerdasan, kebolehan dan tingkah laku seseorang individu. Ujian psikometrik digunakan secara meluas dalam bimbingan kerjaya untuk memadankan kebolehan dan personaliti seseorang dengan kerjaya atau peranan yang sesuai.
Terdapat pelbagai bentuk ujian psikometrik yang melibatkan angka,mekanikal, logik, lisan dan lain-lain. Ujian ini bertujuan untuk menyelaraskan proses pengambilan dan mendedahkan pemohon terbaik dengan cekap.
Markah ujian psikometrik bukanlah satu-satunya indikator yang digunakan untuk meilih calon bagi sesuatu kerjaya atau peranan. Tetapi, markah ujian psikometrik sering dipertimbangkan dalam kombinasi dengan CV atau Resume calon, surat pengiring( cover letter) atau penilaian lain.

 

Jenis-Jenis Ujian Psikometrik  

Terdapat dua(2) jenis ujian psikometrik yang utama iaitu Ujian Psersonaliti dan Ujian Bakat.
Ujian personaliti meneroka minat, nilai dan motivasi calon. Ujian ini juga menganalisis bagaimana watak calon sesuai dengan peranan dan organisasi. Selain itu, ujian ini juga turut menganalisis emosi, tingkah laku dan perhubungan anda dalam pelbagai situasi.
Ujian bakat pula menilai keupayaan penaakulan(reasoning) atau kognitif anda. Ujian ini berbentuk seperti peperiksaan yang memerlukan anda untuk menjawab soalan aneka pilihan dalam jangka masa singkat. Tahap kecerdasan anda akan dibandingkan dengan standard, bermakna anda mesti mencapai skor tertentu untuk lulus.

 

Contoh-Contoh Soalan Ujian Psikometrik Jenis Personaliti  

Dibawah ini merupakan contoh-contoh soalan ujian psikometrik jenis personaliti.

 

1. Saya mahu setiap butiran dijaga

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

2. Saya mudah marah

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

3. Saya lebih suka bekerja sebagai sebahagian daripada pasukan

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

4. Saya tidak gemar membaca puisi

A. Sangat tidak setuju

 

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

5. Saya lebih suka bekerja sendiri

A. Sangat tidak setuju

B. Tidak setuju

C. Neutral

D. Setuju

E. Sangat setuju

 

 Format Soalan Ujian Psikometrik Tahun 2023
 

Sejak tahun 2019, tiada lagi ujian psikometrik jenis matematik atau jenis bakat ni. Sepanjang tahun 2020 hingga tahun 2022, hanya soalan ujian psikometrik jenis personaliti yang ditanyakan kepada calon dalam peperiksaan PSEE.
Walaubagaimanapun, format ini mungkin akan berubah-ubah mengikut keperluan dan ketetapan yang pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) dan Kementerian/Jabatan terbabit tentukan.
Kami ada Ebook (buku digital dalam bentuk PDF) yang boleh membantu anda Lulus dalam peperiksaan SPA ini. Ianya rujukan dan himpunan soalan-soalan ujian psikometrik yang berkemungkinan ditanya dalam peperiksaan nanti.
Ebook yang kami maksudkan adalah;

 

Apa yang anda akan dapat dalam ebook Ujian Psikometrik ini?
Ada 3 pakej yang boleh dipilih iaitu:


PAKEJ ADVANCE - RM100PAKEJ EXTRA - RM60PAKEJ BASIC - RM40
Kesemua pakej ini dilengkapi dengan Rujukan PISKOMETRIK(200++ Soalan dan Jawapan Ujian Psikometrik). Manakala, untuk pakej Extra, anda akan dapat Rujukan PSikometrik, 241 Senarai Agensi Kerajaan dan 7 Langkah Strategik Agensi Kerajaan.
Kami syorkan anda dapatkan pakej ADVANCE kerana ada tambahan Ebook iaitu Teknik Jawab Soalan Temuduga Kerajaan, Rahsia Penulisan Resume, 250 Soalan Temuduga dan juga Rahsia Kejayaan & Kegagalan Temuduga.

 

Penjadualan Peperiksaan PSEE - Ujian Psikometrik Pembantu Penguatkuasa Gred KP19


Nak semak samada anda dipanggil ujian psikometrik atau tidak, semak nama anda melalui pautan dibawah..

 

Pembantu Penguat Kuasa Gred KP19

Kementerian Dalam Negeri

Penilaian Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) - Ujian Psikometrik

Tarikh PSEE : 1 Ogos 2023

 

Semak jadual ujian psikometrik --> Klik sini
 

Gunakan Rujukan PSIKOMETRIK diatas, kerana kami dah berjaya membantu ramai calon LULUS exam ni beberapa tahun sebelum ini..  



UNTUK Ujian PSIKOMETRIK 2023 >> Klik Sini Untuk Download

 

Semoga Contoh Soalan Psikometrik Pembantu Penguatkuasa KP19 ini dapat membantu anda menjawab dan buat persediaan awal sebelum peperiksaan psikometrik nanti.

 

Sebarkan kepada rakan-rakan yang lain juga, biar mereka juga tahu ada Rujukan PSIKOMETRIK yang sangat membantu exam tersebut.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kerjayasafety.com/2023/07/contoh-soalan-psikometrik-pembantu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Psikometrik Contoh Soalan Terkini

Ujian Psikometrik Contoh Soalan Terkini

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 196 hits
Sebelum kita bermula dengan Ujian Psikometrik Contoh Soalan Terkini apa kata kita baca dahulu Penerangan Format Ujian Psikometrik SPA Definisi Psikometrik Ujian pikometrik bermaksud ujian yang mengukur tahap kebolehan seseorang untuk perfor...
Buat Berapa Kali Sehari Netizen Terkejut Dengar Soalan Seksual Mijoo Pada Joo Woojae

Buat Berapa Kali Sehari Netizen Terkejut Dengar Soalan Seksual Mijoo Pada Joo Woojae

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 197 hits
Topik seksual sebenarnya merupakan sesuatu yang jarang dibincangkan dalam program hiburan Korea ARTIKEL BERKAITAN Dalam Witch Hunt 2023 seorang individu meluahkan mengenai kerisauan tentang keinginan seksual yang berlainan dengan teman lela...
Penerbitan Sukuk Sebahagian Keputusan Jemaah Menteri Muhyiddin Bekas Pembantu Jawab Bukti Anwar

Penerbitan Sukuk Sebahagian Keputusan Jemaah Menteri Muhyiddin Bekas Pembantu Jawab Bukti Anwar

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 183 hits
Marzuki Mohamad menggesa kerajaan mendedahkan minit mesyuarat Jemaah Menteri pada 2020 untuk mengelakkan keraguan mengenai keputusan melupuskan hutang peneroka Felda PETALING JAYA Bekas pembantu Muhyiddin Yassin mendakwa penerbitan sukuk be...
Kenapa Penguatkuasa Dan Kerajaan Membiarkan Warga Asing Berkeliaran Dan Buat Kacau Di Negara Ini

Kenapa Penguatkuasa Dan Kerajaan Membiarkan Warga Asing Berkeliaran Dan Buat Kacau Di Negara Ini

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 149 hits
Cemas kereta dipanjat lelaki warga asing dakwa dilanggarNoor Hidayah Tanzizihidayah tanzizi hmetro com myTANGKAP layar video lelaki warga asing tidak dikenali tiba tiba naik ke bonet kereta Tazliana di Bulatan Pandan FOTO Ihsan Tazliana Mus...
Pendatang Asing Semakin Melampau Kerana Penguatkuasa Cuai

Pendatang Asing Semakin Melampau Kerana Penguatkuasa Cuai

papar berkaitan - pada 15/7/2023 - jumlah : 120 hits
Ini memang melampau bela kambing tanah DBKLNurul Hidayah Bahaudinnurul hidayah hmetro com myPIHAK DBKL menyita kambing yang berada di tanah lot milik Datuk Bandar Kuala Lumpur FOTO Ihsan DBKLKuala Lumpur Tindakan dianggap berani luar biasa ...
Ketika Sesi Soal Jawab Masa Ceramah Ustaz Azhar Idrus Tiba Tiba Soalan Kanak Kanak Ini Buat Ramai Terkejut

Ketika Sesi Soal Jawab Masa Ceramah Ustaz Azhar Idrus Tiba Tiba Soalan Kanak Kanak Ini Buat Ramai Terkejut

papar berkaitan - pada 19/7/2023 - jumlah : 171 hits
Ketika sesi soal jawab masa ceramah Ustaz Azhar Idrus tiba tiba soalan kanak kanak ini buat ramai terkejut Beliau terkenal dengan gaya penyampaian dan ceramahnya amat bersahaja diselit dengan jawapan pekat dengan slang Terengganu Tidak hany...
Senarai Contoh Ucapan Pantun Awal Muharram Dan Maal Hijrah 1445h Bersamaan Tahun 2023

Senarai Contoh Ucapan Pantun Awal Muharram Dan Maal Hijrah 1445h Bersamaan Tahun 2023

papar berkaitan - pada 19/7/2023 - jumlah : 415 hits
1 Ucapan Awal Muharram Maal Hijrah 1445HAwali bulan dan tahun yang baik dengan doa yang terbaik Selamat Tahun Baru 1 Muharram 1445 Hijrah 2 Ucapan Awal Muharram Maal Hijrah 1445HSelamat Menyambut Tahun Baru 1445 Hijrah Semoga kita dapat men...
Akui Silap Tak Pakai Seat Belt Mk Amp Isteri Mohon Maaf Tunjuk Contoh Kurang Baik

Akui Silap Tak Pakai Seat Belt Mk Amp Isteri Mohon Maaf Tunjuk Contoh Kurang Baik

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 110 hits
Baru baru ini penyanyi MK daripada kumpulan K Clique berkongsi sebuah video bersama pasangannya Siti Hajaar Sheikh Nordin ketika menaiki kereta sehingga mengundang perhatian ramai Mana tidaknya dalam hantaran dimuat naik di laman TikTok dan...
Contoh Naskah Pidato Peringatan Hut Ri

Contoh Naskah Pidato Peringatan Hut Ri

papar berkaitan - pada 27/7/2023 - jumlah : 180 hits
Kali ini admin postingkan contoh pidato peringatan HUT RI silahkan simak di bawah ini Assalamualaikum Wr Wb puji syukur marilah kita panjatkan kehadirat Allah Swt Sholawat limpahan salam semoga tercurah limpahkan kepada junjunan kita nabi M...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot