Contoh Rakyat Sabsidikan Kerajaan Kontrak Maintenance Rm1 42 Juta Sehari Rm519 Juta Setahun


 Pagi ini saya terkejut juga baca berita berikut di laman  World of Buzz (klik sini) mengenai kontrak RM519 Juta setahun untuk maintenance Istana Negara. Berita berikut:
 
  company offered contract worth RM519m for management of Istana Negara‘current projects’ in company’s website, Istana Negara’ contract RM519.4mthey previously completed same project in 2015, for RM82.3 million.
“This is where our taxes go”sparked outraged from Malaysians made to pay taxes in Malaysia JKR can’t fix potholes but can spend half billion for thismoney could’ve gone for schools and hospitals.RM519 million equals how many schools? Hospitals? New roadsHospital upgrade no budget, schools, internal infrastructures horribleJadi Tuan-Tuan saya ada sedikit soalan.  Firstly, pasal apa pula pada tahun 2015  kontrak maintenance itu hanya berjumlah RM82 Juta?  Tetapi tujuh tahun kemudian sudah meningkat menjadi RM519 Juta? Berlipat ganda sebanyak 5.3 kali !! Harga RM519 Juta itu cukup untuk membina semua bangunan kampus untuk sebuah universiti baru. Atau membina bangunan sebuah hospital besar baru (General Hospital).  Dan semua duit ini adalah duit kita - duit rakyat.  Kerajaan memang tidak ada duit. Sila baca lagi - saya akan tunjuk bukti. 
 Anyway yang berikut pula gambar (yang saya terima menerusi WhatsApp) menunjukkan Menteri Kewangan kita sedang berjogging di Switzerland.   
   Semoga Menteri Kewangan akan mendapat ilham sewaktu berjogging di kawasan gunung Switzerland bagaimana cara untuk menjimatkan duit rakyat dan menggunakan duit rakyat untuk kebajikan dan pembangunan rakyat. 
Yang  berikut pula berita lain, ia itu berita Perdana Menteri mahu minta sabsidi tambahan daripada rakyat. Lojik berita ini agak pelik juga. Kita baca dulu.



 
Ismail Sabri kata GST bantu kerajaan menampung beri subsidi bagi rakyatKerajaan tidak menolak kemungkinan GST untuk tambah pendapatan negara bagi menangani kenaikan inflasi dan kos sara hidup rakyatSabri kata GST mampu bantu kerajaan menampung subsidi rakyatKita kehilangan RM20b bila kita memansuhkan GST My Comments : Saya rasa cukuplah saya petik sedikit saja berita dungu ini. Berita psycho betul.
Tuan-Tuan, kita sudah dekat nak pokai. Tak pokai pun kewangan kita semua menghadapi pelbagai kepincangan. 
Jadi untuk membantu kita, Perdana Menteri Brader Ma'el bercadang untuk ambil banyak lagi duit kita - melalui GST - so that kemudian dia boleh bagi balik sedikit daripada duit kita itu kepada kita.
First dia akan ambil duit kita menerusi GST and then kemudian dia akan guna duit kita yang dia ambil itu untuk 'bantu kita balik'.  BANYAK CANTIK !

JADI TUAN-TUAN RUPANYA KITALAH YANG BAGI SABSIDI KEPADA KERAJAAN.
Dia macam ini Tuan-Tuan. Bila terbaca lojik cukai GST oleh Brader Ma'el ini saya teringat dulu ada cerita consultant (konsultan dalam bahasa Melayu). Konsultan itu diupah oleh Kementerian Jam Dan Waktu dengan gaji lumayan untuk kasi tahu jam pukul berapa sekarang? To tell the time. What is the time? 
Konsultan itu pula minta pinjam jam tangan mewah kepunyaan Menteri yang melantik dia, kemudian dia tengok jam itu dan dia kasi tahu lah sekarang jam pukul berapa. Kemudian dia pulangkan jam mewah itu kepada Menteri. Dan untuk perkhidmatan konsultan yang cemerlang itu dia pun dibayar upah yang tinggi.   
Walaupun ini hanya cerita karut tetapi tidak jauh daripada lojik Brader Ma'el. Mula aku ambil duit kau, lepas itu aku tolong bagi sikit duit kepada kau. 
Mula  puka-.Lepas tu saka-.Nanti tolong kau.
Tapi Tuan-Tuan ingat baik-baik. Bukan semua duit kita yang dia nak ambil itu akan dapat balik ke dalam tangan kita. 
Sebab sebahagian duit itu akan digunakan untuk bayar kontrak RM519 Juta tadi. 
Saya diberi faham, beberapa hari sudah Kerajaan bayar RM7.5 Billion hutang 1MDB. Dan Oktober ini Kerajaan perlu bayar RM7.5 Billion hutang 1MDB lagi. Sudah jadi RM15 Billion. 
RM15 Billion merupakan 75% daripada kutipan GST RM20 Billion yang Brader Ma'el sebut tadi.  

JADI TUAN-TUAN TOLONGLAH JANGAN SELALU KENA PUKAU DAN SAKAU. KITALAH YANG BAGI SABSIDI KEPADA KERAJAAN.


 
Wa akhirul kalam :  Saya pun tengok lah gambar latest dari Tokyo itu. Ramai menteri berkumpul di Tokyo. What do you think they are discussing?  Apakah mereka yang berjumpa secara "terkejut tergempar" di Tokyo itu sedang menangis mengenang nasib Tuan-Tuan? Jangan jadi bodoh.
Mereka tengah bincang 'Satu untuk kau, satu untuk aku. Satu untuk kau, dua untuk aku.' Itu saja.
"Kalau geng kau sokong aku jadi PM, nah aku bagi banyak ini kepada geng kau.""Kalau kau tak setuju aku tarik sokongan aku. Kau tak dapat apa pun.""Ok kau cakaplah, what do you want? Geng kau nak apa?"Percayalah itu yang mereka sedang berjumpa beramai-ramai di Tokyo. 
'Satu untuk kau, satu untuk aku. Satu untuk kau, dua untuk aku.'
Tuan-Tuan tahu tak masa zaman Sleepy PM disuruh berhenti dulu (tahun 200x) dia dapat banyak 'golden handshake' sebagai 'pelicin' dan 'penawar'. Bukan saja tanah empat ekar di KL itu tetapi banyak lagi. Antaranya sekeping tanah lebih se-ekar di K----ng Ke--nci. Nilainya hari ini berpuluh juta. 
Itu semua harta kita punya. Harta kepunyaan rakyat. Depa bagi sesama depa.
Sekarang depa nak suruh kita bayar GST lagi.

Soalan cepu mas : Siapa bodoh? Depa bodoh ke atau Tuan-Tuan yang bodoh?

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/contoh-rakyat-sabsidikan-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kos Selanggara Istana Negara Cecah Rm519 Juta Netizen Persoal Adakah Duit Rakyat

Kos Selanggara Istana Negara Cecah Rm519 Juta Netizen Persoal Adakah Duit Rakyat

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 107 hits
Tular di media sosial Twitter baru baru ini apabila satu pendedahan mengenai kos penyelenggaraan Istana Negara telah ditawarkan pada sebuah syarikat dengan harga kontrak bernilai RM519 juta Berikutan itu Jabatan Kerja Raya telah tampil menj...
Lelaki Tersilap Terima Wang Rm1 56 Juta Dihabiskan Berjudi

Lelaki Tersilap Terima Wang Rm1 56 Juta Dihabiskan Berjudi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 284 hits
Lelaki tersebut mengaku tidak dapat memulangkan wang tersebut yang telah dipindahkan tanpa sengaja oleh pihak berkuasa bandar Abu TOKYO Seorang lelaki di Jepun mengaku membelanjakan wang berjumlah 46 3 juta yen untuk berjudi selepas tersila...
Ooooo Faham Faham Cuma 78 Juta Ja Setahun

Ooooo Faham Faham Cuma 78 Juta Ja Setahun

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 104 hits
Katanya belanja RM519 juta itu kos selenggara untuk 7 tahun Lebih kurang RM78 juta setahun kalau betul pun Berbaloi katanya Persoalannya perlukah semahal itu Wang itu dari pembayar cukai Dan kami bayar cukai bukan untuk lihat wang dibazirka...
Pengarah Syarikat Didakwa Ubah Wang Haram Berjumlah Rm1 33 Juta

Pengarah Syarikat Didakwa Ubah Wang Haram Berjumlah Rm1 33 Juta

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 105 hits
Editor KEKASIH GELAPMU Pengarah syarikat yang menjalankan urusan jual beli sarung tangan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 14 pertuduhan pengubahan wang haram bernilai lebih RM1 juta dua tahun lalu Tertuduh
Sektor Perladangan Tanggung Rugi Rm1 Bilion Sehari Kerana Kekurangan Tenaga Kerja Bangladesh Kata Papsma

Sektor Perladangan Tanggung Rugi Rm1 Bilion Sehari Kerana Kekurangan Tenaga Kerja Bangladesh Kata Papsma

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 242 hits
Pertubuhan Kebangsaan Agensi Perkhidmatan Swasta Malaysia menggesa kerajaan agar mempercepat proses kemasukan pekerja Bangladesh ke negara ini Presiden PAPSMA Datuk Megat Fairouz Junaidi Megat Junid berkata ini kerana kebanyakan in
Ppim Sokong Kerajaan Sekat Eksport 3 6 Juta Ekor Ayam Malaysia Gazette 23 05 2022

Ppim Sokong Kerajaan Sekat Eksport 3 6 Juta Ekor Ayam Malaysia Gazette 23 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 276 hits
KUALA LUMPUR Tindakan kerajaan menghentikan eksport 3 6 juta ekor ayam sebulan merupakan tindakan yang tepat Persatuan Pengguna Islam Malaysia berkata langkah itu dilihat akan berjaya menangani krisis harga makanan di negara ini Susulan pen...
Kerajaan Pusat Salur Rm15 Juta Kata Mb Johor

Kerajaan Pusat Salur Rm15 Juta Kata Mb Johor

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 107 hits
Kerajaan pusat salur RM15 juta kata MB Johor Dikemas kini 40 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 May 2022 10 20PM
Gaji Rm1 500 Bila Perbaharui Kontrak Amah Indonesia Majikan Wajib Bayar

Gaji Rm1 500 Bila Perbaharui Kontrak Amah Indonesia Majikan Wajib Bayar

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 174 hits
KUALA LUMPUR Majikan yang menggaji pembantu rumah warga Indonesia ketika ini wajib membayar gaji minimum RM1 500 apabila memperbaharui kontrak kerja mereka Duta Besar Indonesia ke Malaysia Hermono berkata pelarasan gaji itu adalah untuk dis...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu