Clp Kenapa Ag Tak Sensitif


Wartawan MalaysiaGazette Prof Dr. Teo Kok Seong KUALA LUMPUR – Peguam Negara didakwa tidak sensitif apabila memperakui Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) bagi tujuan menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP).

Meskipun, ia merupakan kuasa mutlak seorang Peguam Negara tetapi persoalannya mengapa pengiktirafan itu dilakukan secara tiba-tiba dan dalam ketika kajian pengiktirafan sijil itu sedang dilakukan oleh Kementerian Pendidikan.

Penganalisis tempatan, Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong berkata, akibat daripada keputusan itu rakyat tertanya-tanya apakah kewajaran untuk mengiktiraf UEC yang sejak sekian lama menjadi polemik.
Lantaran itu, Tommy Thomas perlu menjelaskan mengenai keputusan yang dibuat.

“Keputusan Peguam Negara menjadi perdebatan kerana ia dianggap sebagai piecemeal atau pembaharuan tambahan dalam sesuatu sistem untuk satu tujuan.

“Mengapa tiba-tiba dan sekarang?

“Satu lagi, bukankah kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia dijadikan penanda aras dalam peperiksaan di Malaysia memandangkan peperiksaan itu mempunyai tiga subjek teras pembinaan bangsa negara melalui subjek bahasa Melayu, Sejarah, Pendidikan Islam/Moral.

“Jelaskan mengapa ia tidak dijadikan penanda aras dalam CLP?,” katanya kepada Malaysia Gazette.

Jelasnya, pengiktirafan UEC yang disamakan dengan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) memberi isyarat yang salah terhadap penduduk majoriti Malaysia kerana ia dilihat sebagai satu cubaan untuk ‘menganggu-gugat’ sistem pe ndidikan negara dan mencabul Dasar Pendidikan Negara.

“Dari segi undang-undang ia tidak salah. Tetapi dari segi moral ia adalah titik hitam kepada sistem pendidikan, kepada perjuang bangsa negara,” ujarnya yang kecewa dengan keputusan tersebut.

Mengulas lanjut, Kok Seong percaya, walaupun peguam-peguam negara terdahulu mempunyai kuasa mutlak itu namun mereka mengambil banyak pertimbangan kewajaran tentang negara dan kontrak sosial antara kaum, lantaran itu UEC tidak pernah berada dalam pertimbangan.

Baru-baru ini, Tommy yang juga Pengerusi Lembaga Kelayakan Profesional Undang-Undang Malaysia mengumumkan UEC pada tahap Senior Middle 3 boleh diterima sebagai memenuhi syarat kelayakan di peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) bagi tujuan menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP).

Syarat menduduki CLP bagi pemegang sijil kelayakan UEC ialah lulus sekurang-kurangnya 2 mata pelajaran pada tahap Senior Middle 3 dan memperoleh sekurang-kurangnya 5 kepujian di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)/ O-Levels/setaraf yang diperoleh dalam 1 peperiksaan yang sama.

Syarat ini hendaklah terpakai bagi semua pelajar yang mendaftar bagi kemasukan program Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang selepas pengumuman keputusan terdahulu pada 5 Jun 2018.

Bagi mengelak apa-apa kekeliruan, adalah perlu ditekankan bahawa 1 Jan 2021, semua pelajar sama ada pemegang sijil UEC atau kelayakan lain yang diiktiraf, yang ingin menduduki peperiksaan CLP hendaklah memenuhi syarat 5 kepujian di peringkat SPM/O-Levels/ setaraf, dan kelulusan yang berkenaan di peringkat STPM/ UEC/A-Levels/setaraf yang diperolehi dalam 1 peperiksaan yang sama.

Menurut kenyataan itu, semua syarat lain adalah kekal terpakai sebagaimana dinyatakan dalam “Garis Panduan Baharu Kelayakan dan Syarat Untuk Layak Menduduki Peperiksaan CLP (Ijazah Undang-Undang dari United Kingdom) dan Garis Panduan Kelayakan dan Syarat Pengiktirafan Pemegang ijazah Undang-Undang dari Australia dan New Zealand Untuk Layak Mengikut Akta Profesion Undang-Undang 1976.

Terdahulu, pada 5 Jun 2018, lembaga kelayakan itu mengumumkan keputusan bahawa syarat menduduki CLP bagi pemegang sijil kelayakan UEC mulai tahun 2021 ialah perlu mempunyai kelayakan UEC dan lulus penuh sekurang-kurangnya dua mata pelajaran di peringkat STPM/A-Levels.

Pada masa ini, syarat kelayakan bagi pemegang sijil kelayakan UEC untuk menduduki CLP adalah memperoleh sekurang-kurangnya tiga kepujian di peringkat SPM/O-Levels yang diperoleh dalam satu peperiksaan yang sama; atau kelayakan UEC dan lulus penuh sekurang-kurangnya 2 mata pelajaran di peringkat STPM /A-Levels yang diperoleh dalam satu peperiksaan sama. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/clp-kenapa-ag-tak-sensitif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejumlah Peranti Nokia 7 Plus Didapati Menghantar Data Sensitif Ke China

Sejumlah Peranti Nokia 7 Plus Didapati Menghantar Data Sensitif Ke China

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 215 hits
Isu pemberian dan penggunaan data secara tidak sah adalah satu isu yang sensitif bagi masyarakat moden hari ini Ia mengakibatkan sesetengah info peribadi pengguna digunakan tanpa kebenaran seperti tujuan pengiklanan risikan dan pelbagai per...
Padah Terlajak Kata Wakil Rakyat Dap Tidak Sensitif Berprasangka Buruk Terhadap Islam

Padah Terlajak Kata Wakil Rakyat Dap Tidak Sensitif Berprasangka Buruk Terhadap Islam

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 332 hits
Perumpamaan terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya amat sesuai dengan YB Chew Chong Sin ADUN Mengkibol yang telah mengeluarkan kenyataan sensitif dan ekstremis apabila mengaitkan peristiwa pembunuhan umat Islam di dua bu...
Peguam Negara Tak Sensitif Isu Iktiraf Uec Kata Prof Kok Seong

Peguam Negara Tak Sensitif Isu Iktiraf Uec Kata Prof Kok Seong

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 339 hits
31 03 2019Tindakan Tommy Thomas boleh cetus polemik berpanjanganBANGI 24 Rejab 1440H Ahad Peguam Negara Tommy Thomas sepatutnya sensitif terhadap isu Sijil Peperiksaan Bersepadu sebelum mengiktiraf lulusannya sebagai layak menduduki Peperik...
Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 608 hits
Raja Atiq mengakui lalai hingga berlaku kesilapan dalam bacaan ayat Al Quran Pengarah drama Nur 2 Shahrulezad Mohameddin mengakui terdapat kesilapan bacaan Al Quran pada episod pertama drama popular Nur 2 yang bersiaran pada Selasa malam Sh...
Hiburan Aeril Zafrel Didakwa Tidak Sensitif Dengan Isu Kehilangan Peserta Larian

Hiburan Aeril Zafrel Didakwa Tidak Sensitif Dengan Isu Kehilangan Peserta Larian

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 338 hits
Pelakon Aeril Zafrel dikenali sebagai seorang yang suka bergurau dan ada kalanya ia berkaitan dengan isu semasa yang viral Namun muat naik beliau kali ini mendapat kecaman netizen yang mendakwa beliau tidak sensitif dengan isu kehilangan pe...
Lulusan Uec Wajib Dapat Kepujian Dalam Bahasa Melayu Bagi Menduduki Clp

Lulusan Uec Wajib Dapat Kepujian Dalam Bahasa Melayu Bagi Menduduki Clp

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 308 hits
SERDANG 31 Mac Lulusan Sijil Peperiksaan Bersepadu yang ingin menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman perlu lulus dengan kepujian dalam lima subjek wajib termasuk Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia Timbalan Menteri Pend...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte