Cica Koreng Bersuara Merdu




Burung Cica KorengBirdingBandung selatan, Februari 2018, Burung Cica Koreng, Klik Video
Biasanya pagi buta sudah turun hujan tapi hari ini cukup cerah, seakan matahari ingin menyapa bersama alam yang indah Bandung selatan, bertempat di Desa Tarumajaya, desa yang dikelilingi kebun sayuran-sayuran yang menghijau, menua dan sepertinya saatnya untuk di panen, perjalananku cukup lancar, bersama sahabat, Kang Tedih yang kebetulan ingin melihat villa mininya di tengah perkebunan sayaur.

Anak-anak petani bermain bola
Sesampainya disana, ternyata tempatnya tidak begitu jauh dari Hulu sungai Citarum, depan tempat tinggalnya adalah sebuah lapangan rumput yang terhampar luas, diman anak-anak bermain bola, begitu senangnya melihat mereka menikmati bermain bola dengan udara yang sejuk pegununggan.

Disisilain terlihat hutan yang lebat, dengan pohon yang rapat dan lebatnya dedaunan menambah begitu indahnya pemandangan ditempat itu, sambil berhayal berharap bisa tinggal lebih lama, hingga aku dapatkan Pagiberkicau yang aku harapkan.
Burung Cica Koreng
Saat sedang melihat-lihat kesekeliling, terdengar sayup-sayup kicauan yang melengking indah, dan cukup keras, ternyata ada sikicau bersama pasanganya, bermain diantara dahan pohon, dan mencari serangga diantara rerumputan tanah lapang, dan sesekali terbang diantara pungung daun pisang, kucoba mendekat, berharap lebih dekat dan mendengarkan kicauan merdunya, sambil membidik gambar berharap dapat foto yang lebih jelas.
Burung Cica Koreng
Burung Cica Koreng
KICAUAN BURUNG CICA KORENGTapi burung Cica Koreng ini cukup agresif, terbang menjauh seakan tidak ingin di foto, dan terus aku kejar tapi hasilnya tidak bigitu memuaskan, walau begitu bahagianya bertemu dengan burung ini, kalo di amati hampir mirip dengan burung Cici padi, tetapi burung Cica Koreng tubuhnya lebih besar 26-27 cm, dan betina dengan jantan bulunya hampir sama dengan corak batiknya, sulit untuk membedakan, hanyasaja jantan terlihat selalu berkicau.

Burung Cica Koreng

Burung Cica Koreng seringkali turun, berjalan diantara rerumputan, dan semak, pagar pingiran pertanian, kupu-kupu, belalang dan serangga menjadi makanan faforit burung ini, saat di semak agak sulit terlihat dengan bulu coklatnya menjadikan kamuflase yang sempurna saat berada atas tanah.
mereka terlihat berdua saat pagi, saat sarapan dan saat sore menjelang magrib, berkicau memecah kesunyian, suaranya cukup bagus, siapa saja yang mendengarnya pasti tertarik. Berharap suatu saat dapat bertemu kembali dengan burung Cica Koreng ini, dan mendapatkan gambar yang lebih bagus. Salam Pagi Berkicau Bandung selatan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pagiberkico.blogspot.com/2018/02/cica-koreng-bersuara-merdu-megalurus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Akhirnya Bersuara Ts Musa Hassan Dedah Sudah 6 Bulan Tak Sebumbung Dengan Isteri

Hiburan Akhirnya Bersuara Ts Musa Hassan Dedah Sudah 6 Bulan Tak Sebumbung Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 10/3/2023 - jumlah : 350 hits
Setelah video pergaduhan bersama isteri kedua tular di laman media sosial akhirnya bekas Ketua Polis Negara iaitu Tan Sri Musa Hassan membuka mulut bagi menjawab persoalan ramai Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan secara terperinci mengen...
Hiburan Dipping Sauce Kita Bukan Cap Ayam Amp Murahan Harga Biskut Dikritik Mahal Shuhada Bersuara

Hiburan Dipping Sauce Kita Bukan Cap Ayam Amp Murahan Harga Biskut Dikritik Mahal Shuhada Bersuara

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 125 hits
Baru baru ini kecoh di platform media sosial netizen pertikaikan harga biskut jualan Nurul Shuhada iaitu Satu Tak Cukup Shelup Shelup terlalu mahal untuk dibeli Malah netizen berkata mereka hanya mampu tolong dari segi sedekahkan doa saja b...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats