Chef Wan Erra Berkongsi Dapur Buat Murtabak Daging Kambing Bubur Cha Cha


Seronok tengok Erra Fazira berkongsi dapur dengan Chef Wan dalam program Rasa Nostalgia Ramadan, kedua-dua mereka menyediakan dua menu kegemaran dan wajib ada  Erra sepanjang bulan puasa. Ternyata pelakon dan penyanyi popular ini  seorang yang simple dalam memilih menu berbuka.  Tak sangka Murtabak dan Bubur Cha Cha jadi pilihan Erra Fazira

“Saya kalau tak ada murtabak dan manisan seperti Bubur Cha Cha macam tak lengkap berbuka puasa rasanya.  Bubur Cha Cha ni  kalau dulu-dulu bila bulan puasa je mak mesti buat sebab tahu saya sukakannya. Memang dari zaman kanak-kanak hingga sekarang,bila berbuka saya mesti ada makanan yang manis dan Bubur Cha Chalah kesukaan saya. Bila mak buat tak sabar nak tunggu waktu berbuka, terasa-rasa lemak manis dan tekstur ubi yang kenyal dan tepung Cha Cha yang berwarna warni memang mengundang seksa tunggu berbuka.

Murtabak pulak, tak kisahlah murtabak daging atau ayam, ia mesti ada.  Sebabnya, kalau dulu-dulu murtabak hanya dijual pada bulan puasa, itu yang istimewanya Tapi hari ni saya teruja bila Chef Wan mengundang saya menyediakan Murtabak Daging Kambing bersamanya. Bila tengok macam senang je buat murtabak.  Tapi kebiasaannya saya beli je kat Bazar Ramadan sebab keluarga saya kecil ia lebih berbaloi dari memasak,” ujar Erra.
Kata Erra, dulu hanya dia dengan ibu, kini tambah dengan perempuannya,  pilihan berbuka puasa mereka masih yang ringkas. Anaknya Aleesya  suka makan nasi dengan lauk singgang.  Dia tak cerewet soal makan, sebab itulah dari dulu hingga sekarang menu berbuka puasanya adalah ringkas. Kalau makan nasi, lauk-pauk pilihannya adalah masakan kampung.
Berikut dua resipi yang disediakaan oleh Chef Wan yang disukai oleh Erra Fazira:-

MURTABAK DAGING KAMBING
BAHAN-BAHAN:
KULIT MURTABAK:
4 cawan tepung gandum1 biji telur1 sudu makan susu pekat manis2 sudu makan marjerin1 1/2 cawan  air (campur sedikit garam)BAHAN INTI MURTABAK:
300gm daging kambing kisar2 biji bawang besar | potong dadu3 ulas bawang putih | potong dadu3 ulas bawang merah | cincang halus1cm halia | cincang halus4 sudu makan rempah kariGaram dan gula secukup rasaMinyak masak secukupnya | untuk menumis BAHAN CAMPURAN INTI:
1 biji bawang | potong nipis6 biji telur atau secukupnya4 tangkai daun ketumbar | hiris halus4 tangkai daun bawang | hiris halusBAHAN BAWANG JERUK:
1 biji bawang besar | hiris nipis1 sudu makan cuka putih1 sudu teh garam1 sudu makan gulaCARA MEMASAK:
Gaulkan tepung gandum, telur, susu pekat manis dan marjerin, gaul sebati.Masukkan air bergaram tadi sedikit demi sedikit sambil uli hingga sebati dan adunan tidak melekat di tangan, lembut dan licin.Bulat-bulatkan doh dan sapukan sedikit marjerin supaya doh tidak melekat antara satu sama lain. Perap selama 2-3 jam.Sementara itu, panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, putih dan halia hingga wangi.Masukkan rempah kari, kacau rata dan tambah sedikit air. Kacau hingga pecah minyak dan garing. Kemasukkan daging kambing kisar, kacau rata hingga warna daging berubah dan sekata dengan bahan tumisan.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa, terus kacau hingga inti garing.Tutup api dan biarkan sejuk.Ambil beberapa sudu makan inti masukkan dalam mangkuk, pecahkan sebiji telur di dalamnya. Kemudian masukkan hirisan bawang, daun ketumbar dan daun bawang. Kacau sebati dan ketepikan seketika.Sapukan tangan dengan sedikit minyak, dan tebarkan doh roti canai dan arik nipis-nipis .Masukkan inti, lipat dengan kemas hingga inti disaluti sepenuhnya.Panaskan minyak dan goreng murtabak dengan api perlahan hingga masak.Angkat dan bolehlah dinikmati dengan kuah Dhal serta hrisan cuka bawang.
 BUBUR CHA CHA
BAHAN-BAHAN:
100gm tepung Cha Cha kering300gm keladi | rebus setengah masak200gm keledek kuning | rebus setengah masak200gm keledek oren | rebus setengah masak200gm keledek ungu  | rebus setengah masak70gm sago mata ikanBAHAN KUAH SANTAN:
400ml santan cair400ml santan pekat2 helai daun pandan300gm gula1 sudu teh garamCARA MEMASAK:
Rebus tepung cha cha kering. Bila sudah terapung, angkat dan rendam dalam air.Rebus keladi dan keledek hingga empuk secara berasingan. Angkat dan toskan.Seterusnya masukkan bahan ubi-ubian dalam periuk bersama santan cair, gula, secubit garam dan daun pandan.Renehkan hingga ubi empuk.Setelah empuk, tambahkan santan pekat, tepung Cha-Cha yang telah direbus tadi dan bersama sagu, sederhanakan api, kacau hingga kuah mendidih.Perasakan dengan secubit garam.Setelah cukup rasa, tutup api dan Bubur Cha Cha sedia dihidangkan.panas atau sejuk.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/05/chef-wan-erra-berkongsi-dapur-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkejut Dibayar Rm25 000 Chef Wan Dedah Menu Istimewa Kegemaran Almarhum Sultan

Terkejut Dibayar Rm25 000 Chef Wan Dedah Menu Istimewa Kegemaran Almarhum Sultan

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 371 hits
Terkejut Dibayar RM25 000 Chef Wan Dedah Menu Istimewa Kegemaran Almarhum SultanTerkejut Dibayar RM25 000 Chef Wan Dedah Menu Istimewa Kegemaran Almarhum Sultan
Chef Wan Kongsi Menu Istimewa Kegemaran Alm4rhum Sultan Sehingga Dia Dibayar Rm25 Ribu

Chef Wan Kongsi Menu Istimewa Kegemaran Alm4rhum Sultan Sehingga Dia Dibayar Rm25 Ribu

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 306 hits
Chef Wan Kongsi Menu Istimewa Kegemaran Alm4rhum Sultan Sehingga Dia Dibayar RM25 Ribu
Bukan Boleh Kaya Pun Guna Muka You Chef Wan Mahu Serina Saman Peniaga Biadap

Bukan Boleh Kaya Pun Guna Muka You Chef Wan Mahu Serina Saman Peniaga Biadap

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 743 hits
Marah betul Chef Wan dengan seorang peniaga kuih karipap di bazar Ramadan yang menggunakan wajah anak perempuannya Serina Redzuan untuk melariskan jualan kuih yang dijualnya Menerusi Chef Wan mendedahkan perkara tersebut dimaklumkan oleh Se...
Nasi Kerabu Daging Dan Pulut Panggang Menu Pilihan Iftar Hari Ke 19 Ramadhan

Nasi Kerabu Daging Dan Pulut Panggang Menu Pilihan Iftar Hari Ke 19 Ramadhan

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 307 hits
As Salam Nasi Kerabu Daging dan Pulut Panggang Menu Pilihan Iftar Hari ke 19 Ramadhan Alhamdulillah Petang ini saya cuti memasak sebab Encik Suami teringin nak makan Nasi Kerabu daging katanya Isteri mana yang tak kembang hidung dan happy k...
Mantai Perdana Tawar Daging Murah

Mantai Perdana Tawar Daging Murah

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 321 hits
Abnor Hamizam Abd Manap PROGRAM tradisi kerajaan Negeri Sembilan Mantai Perdana akan diadakan pada 3 Jun ini bagi membolehkan orang ramai mendapatkan daging lembu pada harga lebih murah Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian dan Industr...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Lirik Lagu Kami Guru Malaysia Dan Ikrar Guru Yang Boleh Digunakan Sambutan Hari Guru

Tok Nenek Opah

Apa Kes Anak Menteri Besar Perlis Ditahan Sprm Buat Tuntutan Palsu Rm600 Ribu

Euro Gagal Mengira Kekuatannya

Bergambar Ootd Di Tasik Londa Naga Seri Menanti Kuala Pilah Ns

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France