Cetak Lebih Banyak Wang Bukan Tambah Pinjaman Pakar Beritahu Putrajaya


 Robin Augustin
Pakar ekonomi mencadangkan kerajaan menambah bekalan wang, bukan menambah pinjaman kerana bekalan wang dikawal oleh Bank Negara Malaysia.PETALING JAYA: Seorang ahli ekonomi berkata, langkah kerajaan meningkatkan had hutang akan memberinya lebih banyak ruang untuk membuat pinjaman bagi program pemulihan ekonomi, tetapi percaya bahawa Putrajaya sepatutnya mengambil pendekatan lain.
Bekas dekan Institut Perbankan dan Kewangan Islam di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Kameel Mydin Meera percaya kerajaan sebaliknya harus mengambil pendekatan pelonggaran kuantitatif.
Pelonggaran kuantitatif (QE) membolehkan kerajaan menambah bekalan wang dalam ekonomi tanpa membuat pinjaman.
Ia melibatkan pencetakan atau penciptaan ringgit baru dengan tujuan meningkatkan perbelanjaan dalam ekonomi dan dengan itu merangsang ekonomi.  

 
Kameel Mydin Meera
Bercakap kepada FMT, Kameel berkata, kerajaan perlu melaksanakan pakej rangsangan ekonomi yang besar, iaitu sekitar RM150 bilion untuk “menghidupkan semula” ekonomi yang terkesan oleh penularan wabak Covid-19 dan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).
Walaupun penambahan nisah hutang-KDNK membolehkan kerajaan meminjam lebih banyak wang, namun menurut Kameel, kerajaan tidak perlu berbuat demikian.
Awal minggu ini, kerajaan membentangkan Rang Undang-undang Langkah Sementara Bagi Pembiayaan Kerajaan (Covid-19) 2020 di Dewan Rakyat yang membolehkan kadar hutang negara ditambah sementara dari 55% ke 60%.
Di bawah undang-undang sedia ada kerajaan tidak dibenarkan menambah jumlah hutang melebihi nisbah 55% kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
“Saya fikir kerajaan harus menggunakan kuasanya untuk “mencipta ringgit”, iaitu pelonggaran kuantitatif,” kata Kameel.
Katanya, pelonggaran kuantitatif tidak akan menyebabkan inflasi seperti dalam keadaan biasa kerana wujud jurang kecairan yang besar di pasaran susulan perintah sekatan bagi mengekang penularan Covid-19.
Kameel berkata, Malaysia tidak perlu mengikut negara lain yang mempunyai nisbah hutang-KDNK yang lebih tinggi.
“Hutang mesti dibayar, iaitu jumlah prinsipalnya berserta faedah, yang akhirnya perlu ditanggung oleh rakyat.”
Kameel berkata, dengan mengambil kesempatan atas peningkatan had hutang, kerajaan tidak seharusnya menyalurkan dana untuk membayar program subsidi upah, tetapi perlu memberi fokus kepada usaha merangsang penggunaan domestik dan membantu golongan yang paling memerlukan, termasuk kelompok B40 dan tidak bekerja.
Lee Heng GuieSeorang lagi pakar, Lee Heng Guie dari Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi berkata, kerajaan terpaksa menambah nisbah hutang-KDNK kerana jumlah hutangnya kini ialah RM823.8 bilion, yang dianggarkan telah melepasi paras 55% KDNK.
“Dari perspektif sejarah, nisbah hutang-KDNK itu tidak perlu terlalu dibimbangkan pada masa ini kerana kita pernah berdepan nisbah lebih tinggi antara 60.1% dan 93.1% pada 1982 hingga 1991.
“Nibah hutang-KDNK 60% lazimnya dilihat sebagai had yang munasabah, dengan maksud pelanggaranya akan mengancam kemampanan fiskal.”
Bagaimanapun katanya, ini tidak bermakna ia adalah paras yang optimum kerana perlu dipertimbangkan juga haluan pertumbuhan dan hasil pada masa depan, selain kemampuan negara menbayar hutang.
Penambahan hutang bermakna kerajaan perlu membelanjakan lebih banyak daripada perbelanjaan mengurusnya untuk membayar hutang.
“Apabila ekonomi pulih, kita perlu mengawal hutang yang bertambah itu sama ada dengan meningkatkan cukai atau mengurangkan perbelanjaan, termasuk merasionalkan pertumbuhan eksponen perbelanjaan mengurus yang berpunca daripada emolumen, pencen, perbekalan dan perkhidmatan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/08/cetak-lebih-banyak-wang-bukan-tambah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Young On Top Investasi Di Hipwee Menjangkau Lebih Banyak Anak Muda Demi Kemajuan Indonesia

Young On Top Investasi Di Hipwee Menjangkau Lebih Banyak Anak Muda Demi Kemajuan Indonesia

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 387 hits
Dengan penciptaan konten yang menarik bukan hanya click bait kolaborasi Hipwee dan Young On Top diharap bisa membantu anak muda Indonesia pecahkan berbagai masalah
Pengajaran Gtp 2020 Beri Mereka Lebih Banyak Kejayaan

Pengajaran Gtp 2020 Beri Mereka Lebih Banyak Kejayaan

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 224 hits
Sentiasa jadikan ketidakpercayaan orang terhadap kita sebagai motivasi terbaik Itu lesson learnt ke 8 saya dapat dari pengalaman 5 tahun mencuba untuk Global Teacher Prize Jangan pernah putus semangat tapi terus lah tetap berusaha dengan be...
Pasangan Mata Wang Eur Usd Menuju Keuntungan Yang Lebih Tinggi

Pasangan Mata Wang Eur Usd Menuju Keuntungan Yang Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 216 hits
Pasangan mata wang EUR USD berjaya ditutup di atas tahap 1 18 menunjukkan bahawa kenaikan harga semakin yakin Harga diperdagangkan pada tahap 1 1842 sasaran seterusnya adalah pada tahap 1 1909 sebelumnya Anda harus berhati hati hari ini ker...
Emas Pintu Terbuka Untuk Lebih Banyak Keuntungan

Emas Pintu Terbuka Untuk Lebih Banyak Keuntungan

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 250 hits
Emas kelihatan tidak dapat dihentikan setelah penembusan agresif di atas tahap psikologi 2 000 Harga telah meningkat sehingga tahap 2 040 13 mencatat tahap tertinggi sepanjang masa Logam kuning kelihatan meningkat anda tidak perlu terkejut ...
Kerajaan Cadang Buka Lebih Banyak Pusat Kesihatan Komuniti Kata Menteri

Kerajaan Cadang Buka Lebih Banyak Pusat Kesihatan Komuniti Kata Menteri

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 245 hits
Sebuah pusat kesihatan komuniti di Johor Bahru yang menyediakan sesi rundingan dan senaman percuma untuk individu menghidap 4 penyakit iaitu darah tinggi diabetis jantung dan obesiti JOHOR BAHRU Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan M...
Kereta Baru Atau Lama Yang Lebih Mudah Diselenggara Semestinya Kereta Yang Ada Banyak Barang Aftermarket

Kereta Baru Atau Lama Yang Lebih Mudah Diselenggara Semestinya Kereta Yang Ada Banyak Barang Aftermarket

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 397 hits
Adakah kereta baharu boleh lari dari kerosakkan sepertimana yang terjadi pada kereta lama Kerosakkan tetap ada bezanya model atau jenama sahaja yang selalu memeningkan mana tidaknya orang ini kata jenama A orang sana kata jenama B tapi yang...
Haid Tak Teratur Keluar Lebih Banyak Bila Mama Guna Suntikan Depo Masalah Biasa

Haid Tak Teratur Keluar Lebih Banyak Bila Mama Guna Suntikan Depo Masalah Biasa

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 291 hits
Suntikan Depo Provera merupakan salah satu alternatif yang boleh diambil oleh wanita bagi mengelakkan kehamilan Kunci kepada kawalan kehamilan tersebut terletak kepada hormon sintetik progesteron yang dikenali sebagai progestin Walau bagaim...
Lebih Banyak Sekolah Di Kuala Sanglang Mungkin Ditutup Exco

Lebih Banyak Sekolah Di Kuala Sanglang Mungkin Ditutup Exco

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 267 hits
SANGLANG Lebih banyak sekolah di Daerah Sanglang dan kawasan berdekatan mungkin akan ditutup berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar yang dikuatkuasakan sejak malam tadi Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan neg...
Saat Pandemi Masyarakat Lebih Banyak Pakai Kartu Kredit Untuk Penuhi Kebutuhan

Saat Pandemi Masyarakat Lebih Banyak Pakai Kartu Kredit Untuk Penuhi Kebutuhan

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 200 hits
Pandemi Covid 19 membuat sebagian orang membatasi pengeluaran mereka Hal ini dikarenakan pendapatan yang masuk juga berkurang sehingga untuk menjaga keuangan mereka memilih tidak membeli beberapa barang yang biasanya selalu mereka beli
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega