Cerita Bumi Thailand Part 1 Hatyai

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Cerita Bumi Thailand Part 1: Hatyai / Allhamdulillah, 3 Julai hingga 6 Julai 2019 yang lalu, berlepas la kami lima beranak ke bumi Thailand. Pukul 9.15 pagi kami berlima dan seorang sahabat saya keluar rumah terus ke sempadan Imegresen Bukit Kayu Hitam dengan menaiki sebuah MPV. Tiba di Imegresen tol Bukit Kayu Hitam kami cop passport.

Terus melusuri tol dan berhenti di hadapan kompleks Imegresen Danok. Kami semua turun dari kereta membawa passport masing-masing untuk mendapatkan pengesahan cop Imegresen di kompleks Imegresen Danok. Bila je sampai di situ, nampak kawan-kawan saya sedang beratur ambil que, ada yang langkau que ditegur pihak Imegeresen... kekeke... haduii... pagi-pagi buat lawak....

Kami lima beranak, so untuk saya dan baby Jannah cop sekali, saya dukung dia... dan semasa nak cop passport kami mesti berdiri tegak di hadapan kaunter... dan Jannah di pangkuan saya.... itu memudahkan kamera di kaunter merakam wajah kami!

Biasanya kalau musim cuti, kompleks Imegresen Danok ni boleh sampai 3 jam beratur untuk cop passport... Allhamdulillah hari tersebut Rabu, hari kerja bukan hari cuti so, tak ramai sangat! cepat la kami semua cop passport....

Kalau nak masuk di negara Thailand ni kita terpaksa cop passport di komplek Imegresennya. Tak sama kalau kat tempat kita hanya cop passport di tol sahaja dengan pegawai Imegresen yang bertugas. Sebelum tu, kalau nak masuk Thailand, untuk cepat dan memudahkan kerja, saya terlebih dahulu beli kertas putih siap-siap cuma RM2 sahaja di mana-mana kedai insurans. Kalau tak boleh juga ambil kertas putih di tol atau kompleks Imegresen secara percuma tapi bergantung pada ramainya orang terpaksa beratur tunggu lama.... So kertas putih ini ada pengesahan kita bersama passport tak mesti jaga elok-elok sehingga kita keluar daripada negara Thailand.

Cop passport Imegeresen Malaysia di tol Bukit Kayu Hitan
Baca: Cara Membeli Travel Insurans Cepat dan Pantas
Check Point Imegresen DanokDalam sepuluh minit juga beratur di dalam kompleks Imegeresen Danok untuk mendapatkan cop... Selepas tu kami, keluar sebelah pintu belakang, van kami sedia menunggu di pintu tersebut... Kat sini lain sikit masuk pintu lain keluar pintu lain.... Keluar je dari Imegresen Danok, terus ke pekan Danok.... Kawan-kawan saya yang sama-sama cop passport tadi bersama pelajar-pelajar yang sama-sama akan ke Bangkok masing-masing dengan travel bag ke kaki lima kedai-kedai di pekan Danok.... Kami berhenti tukar duit di situ, kerana van yang charge kami tu, dengan harga 1000 bath... Ingatkan bayarannya RM100 duit kita rupanya 1000 bath duit Thailand so, dari rumah saya ke airport Hatyai lebih kurang RM130 lebih la.... kalau dari Danok terus ke airport Hatyai hargainya dalam 700 bath... Husband bayar dulu 1000 bath padanya, pada mulaya janji RM200 pergi dan balik.... Tak apa la Allah Ya Baari'....
Perjalanan Dari Danok ke Hatyai International AirportSementara, kawan-kawan saya yang lain ambil tut tut dan juga ada yang ambil bas transit.... tapi terpaksa la singgah ke pit stop sehingga sampai ke Hatyai Airport.... Korang kalau nak murah ambil tut tut jalan je skit dari komplek Imegresen Danok ke Seven Eleven Danok untuk ambik tut tut lebih kurang 60 ke 70 bath sahaja ke airport Hatyai.... tak jauh sangat ada la dalam 600km..... jalan tu terus je, Imegeresen Danok sebelah kiri jalan dan keluar dari Imgresen Danok tu, ada kedai-kedai sepenjang kanan dan kiri jalan... Seven Eleven pun sebelah kiri jalan juga....
Risiko Travel Bersama Anak KecilTapi memangdangkan saya anak kecil nak senang sikit ambil terus kereta dari depan rumah hingga ke airport Hatyai.... kalau nak interesting walaupun dengan anak kecil boleh je blasah naik tut tut and banyak pit stop... Itu masa balik dari airport Hatyai ke Danok saya akan cerita.... So, dari Danok ke airport Hatyai dalam 45 minit, itu pun kereta yang kami naik tak masuk bandar Hatyat dia terus short cut ke jalan airport melususi jalan kampung kebun getah dan sebagainya... Maka, cepat la kami sampai ke airport... Pukul 10.30 kami dah sampai sana, walaupun tiket kami berlepas jam 12.25pm... Lambat lagi....

Sampai di perkarang masuk airport Hatyai dah kena scan....
Sebagai ibu dengan family travel ini membuatkan saya sentiasa beringat bab bekalan untuk anak-anak makan. Walaupun, semasa nak keluar daripada rumah pagi itu, anak-anak dah mengambil sarapan pagi... Namun, bila tiba di airport Hatyai, kakak lapar lagi.... Nasib la nasi lemak ada lagi sebungkus, cepat! saya suruh dia makan....

Sambil tu, nak untuk menghilangkan bosan Nur Jannah yang dah semakin aktif saya bawa dia dan kak ngah berjalan-jalan di kawasan bawah. Nampak sahaja kedai mula la nak membeli pula. Aduih... penat saya meligannya.... Kalau tak bagi tak nak berlalu so, terpaksa bagi juga.... Dia main ambil je apa yang dia nak. Terpaksa saya pilih apa yang perlu sahaja. Kali pertama coklat. Kali kedua air kotak.... Kalau tiga kali duk pusing situ, makanya tiga kali la melaburkan duit.... hehehe

Macam tu la gelagat anak-anak yang masih kecil ni. Bila mereka dah bosan menunggu lama ada saja yang nak dimainkan...

Nur Jannah memang tak leh la dia nak duk diam kalau tangkap gambar. Tiap dia dia statik terus je kena tangkap. Kalau tak ada sahaja yang dia nak main... Kan ngah dah tercegat dah dia duk kalut main... Jenuh nak panggil...

Bekalan Makanan Semasa Travel Perlu atau Tidak?
Selepas siap kakak makan, kami bersiap untuk masuk ke bording area.... Semasa pemeriksaan beg dijalankan. Beg latop saya kena periksa. Saya cari dari poket depan tak ada apa-apa... tak jumpa! Kemudian petugas wanita itu ambil beg latop saya perksa di bahagian dalam ada pisau... aduihhh lupa! nak tinggalkan. Pisau untuk sharp pensel. Maklumlah mak budak ni full time student. Gaya pisau pun ada dalam beg...

Hanya tiga beg yang kami bawa... langsung tak bawa beg roda... Satu beg latop kerja saya, satu beg susu, pampers dan makanan, dan satu beg baju untuk kami lima beranak... Saya pun hairan gak macamana saya boleh muatkan baju kali lima beranak dalam satu beg.... huhu....

Ini bekal makanan yang saya bawa.... pertama saya ni terpengaruh dengan kawan-kawan sebab tempat yang kami tinggal tu susah nak makan. Kalau saya berada di universiti tempat conference tu tak apa la makan sudah disediakan. Ini risau anak-anak kat hotel, malas nak keluar cari makan dan susah nak cari makan area hotel tu, siap-siap saya sediakan apa yang patut..... sedangkan husband saya cakap jangan risau mesti la ada makanan halal. Memang ada makanan halal senang atau suah je nak cari kawasan kami duduk.
Air Asia Thailand
Jam tak sampai pukul 12.15 kami dah naik flight..... Untuk penerbangan ini saya memilih Air Asia dengan empat hidangan makanan.... Terpaksa ambil makanan untuk anak-anak. Tak tahu akan sampai sana pukul berapa dari airport ke tempat yang hendak ditujui.... Biar perut anak-anak kenyang. Sampai sana tak ada la saya risau sangat.

Memandangkan kami belum check ini so terpaksa check in dulu... Boleh gunakan Mesin Self Check-in atau pun boleh check in di kaunter sejam sebelum berlepas.... Kami siap-siap check setibanya di airport tersebut dalam dua jam lebih sebelum berlepas.

Time to Check In
Masuk di balai menunggu untuk berlepas.... Lega skit dapat duduk. Tak lama sangat menunggu then kami beratu untuk masuk ke flight...

Cepat Nur Jannah dah masuk terowong ke ke flight....

Menu Air Asia Thailand
Saya ambil tiga nasi iaitu lemak pak nasser dan coffee, chicken teriyaki with rice dan coffee, ML noi's basil fried chicken on rice dan mineral water dan spirral pasta with chicken sausage dan air mineral. Menu yang saya pesan dikuari juga oleh en suami... Dia memang bab halal haram ni particular skit.....

hehe... sori la kakak mam snap gambar.... susah nak snap sebab Nur Jannah nak main phone je...

Keperluan Stroller Anak Untuk TravelUntuk travel ni saya tak bawa stroller Nur Jannah.... pertama kami bukan travel lima beranak tapi berkumpulan.... kalau travel hanya kita satu keluarga memang mudah untuk bawa stroller.... ditambah pula dengan keaktifan Nur Jannah sukar untuk dia nak duduk diam dalam stroller....

Nur Jannah Kali Pertama Naik Flight
Kalau kak ngah dan kakak kali pertama naik flight saya tak risau, sebab kak ngah masuk je dalam flight, belum gerak lagi terus tidur.... Nur Jannah ni tak mau tidur.... aduih.... jenuh saya hiburkan dia. Handphone kena sorok! kalau tak dia jerit nak phone. Habis tu dia main tali pinggang, buka tutup, buka tutup.... lepastu nak pergi jalan, turun dari kerusi, nak naik pula....

Bila makan, habis sugar tumpah, dia gigit sugar.... bersepah kat kerusi. Nampak air pula asyik nak minum. Memang susah saya nak habiskan makanan. Suap kat dia tak nak nak makan sendiri.... Anak aktif macam dia banyak akal, as a mom kena cekap dan pantas mengawal keadaan.

Allhamdulillah flight sangat smooth tiba di Don Meung dan sangat cepat.... cerita seterusnya akan datang...

Don Meung International Airport

Terima kasih sudi membaca....

Bersambung...

Day Trip Ke Hatyai Thailand

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 271 hits
Dah lama sangat tak menulis sampai nak tulis apa pun tak tau Actually aku ke Hatyai ni dah lama tapi tak publish2 sampai sekarang Asyik kat draf je duduknya hahhahah Nak cerita dari mana pun dah tak tau Aku ke Hatyai dengan family dan adik ...
Gempa Bumi Melanda Kudat

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 286 hits
Gempa bumi melanda Kudat 15 Zulkaedah 1437H masa tengah facebooking tetiba terserempat dengan status seorang rakan yang bertanyakan betul ke tak telah berlaku gegaran gempa bumi di Kudat Sabah awal malam tadi Aku sepantas gaban terus terjah...
Terapung Jauh Dari Bumi Lebih 20 Tahun Macam Ni Rupanya Oksigen Dihasilkan Dan Angkasawan Bernafas Di Iss

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 274 hits
Stesen Angkasa Antarabangsa telah mula dihantar dan dipasang di ruang angkasa sejak November 1998 sebelum mula didiami oleh astonaut untuk ekspedisi jangka panjang dua tahun selepas itu Tiga orang krew mendarat di ISS pada 2 November 2000 s...
Dua Gempa Bumi Gegar Filipina Ragut Lima Nyawa

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 375 hits
Manila Lima orang terbunuh dan 12 lagi cedera dalam dua gempa bumi yang melanda kepulauan Batanes di utara pulau Luzon Filipina pada Sabtu lapor agensi berita Xinhua Gabenor Batanes Marilou Cayco memberitahu media tempatan seramai lima oran...
Dpr Minta Pemerintah Kurangi Subsidi Energi Dan Alihkan Ke Infrastruktur Gas Bumi

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 128 hits
Wakil Ketua Komisi VII DPR RI Syaikul Islam Ali mengatakan keberanian pemerintah ini dinilai akan memberikan keuntungan dalam jangka panjang mengingat mayoritas blok blok migas yang di eksplorasi dan di eksploitasi saat ini memiliki kandung...
Genjot Konsumsi Gas Bumi Dalam Negeri Produsen Ditekan Efisien

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 166 hits
Menteri Energi dan Sumber Daya Mineral Ignasius Jonan meminta kepada produsen gas bumi dalam negeri untuk bisa memproduksi secara lebih efisien Ini selaras dengan target pemerintah yang mau mengalokasikan 64 persen produksi gas untuk pemaka...
Copy Perak Not Johor Says Buyers Group On Bumi Lots

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 232 hits
PETALING JAYA The National House Buyers Association has opposed a proposal that other states follow Johor s policy of charging property developers a conversion levy for the release of Bumiputera lots saying it will cause prices to rise Deve...
Berapa Lama Dajjal Menjelajah Bumi Sebelum Kiamat Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 193 hits
Salah satu tanda tanda sebelum datangnya kiamat adalah munculnya Dajjal Ia akan menjelajahi dunia dan mengajak umat manusia menjadi pengikutnya Lalu pertanyaannya berapa lama Dajjal menjelahi bumi Tentang berapa lama Dajjal berkeliaran di b...
Pegawai Bank Kata Rm2 000 Itu Duit Palsu Rasa Nak Rebah Ke Bumi

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 572 hits
The ReporterKini segala urusan jual beli hanya di hujung jari Jika tidak menggunakan sistem pos peniaga juga boleh menggunakan kaedah penghantaran terus ke rumah atau sesebuah lokasi Cuma yang membezakan kedua dua sistem ini adalah cara pem...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong

Liverpool Memporak Perandakan Harapan Spurs Untuk Empat Teratas Sementara Villa Membidik Liga Juara Juara