Cekakak Rimba Yang Eksotis Fores Kingfisher


Cekakak RimbaAWAL JANUARI 2018, KINGFISHER biasanya hari-hari sebelumnya turun hujan tiada henti, Alhamdulillah, hari itu cuaca sangat bersahabat, cerah dan berawan seakan menandakan akan hadirnya suasana yang lembut. Hangat berbalut sinar mentari pagi.
Hari ini berharap burung buruanku, aku dapatkan burung cekakak, yang konon memiliki hubungan dekat dengan burung si rajaudang dan menurut informasi burung jenis ini memiliki keluarga yang cukup banyak dan semua termasuk burung keluarga Alcedinidae atau burung Kingfisher, dan di Indonesia ada 45 spesies burung ini, ternyata cukup banyak ya! pantesan para birding Bandung selatan, sering menemukan burung-burung eksotis ini, dan menguploadnya di Group, Facebook.
Kingfisher, burung ini kicaunaya monoton dan kurang begitu indah, tapi bagi para Birding Bandung menjadi buruan yang mengasyikan, betapa tidak dengan sepeies sebanyak itu, serta memiliki bulu yang beraneka warna, dan sunguh menonjolkan warna-warna yang mencolok, indah untuk dijadikan objek foto.

Cekakak Rimba
Burung ini seringkali terlihat, dan hidupnya sangat dekat dengan perairan, seperti sungai, telaga, rawa, dan danao, serta genangan yang jarang dijamah manusia, sedangkan cara burung ini mencari makan, dengan menunggu mangsanya di atas air, bertenger di dahan atau ranting pohon, menunggu mangsanya muncul dipermukaan, lalu menyambar mangsanya atau menukik.

Burung Cekakak, sangat menyukai ikan, siput kecil, serangga, katak dan kadal, itu semua menjadi makanan faforitnya, yang tersedia di semua perairan. 


Cekakak Rimba
Walau wilayah penyebaranya di Indonesia cukup luas, tetapi saya menemukan beberapa pasang, saat itu dan berkeliaran di tempat perairan ini, dan saat itu sangat membahagiakan buatku, untuk mengambil gambarnya.
Burung Kingfisher ini sangat gesit, dan peralatan yang saya bawa tidak lengkap, itu yang mengakibatkan saya kesulitan untuk mendekatinya, betapa sangat mengejutkan akhirnya saya mendapatkanya, walau membutuhkan waktu yang cukup lama, Bersyukur walau tidak terlalu jelas.
Fores Kingfisher (Halcyon macleayii)burung ini ternyata burung yang menetap, dilihat dari warna bulunya pada bagian pungung berwarna biru terang. Warna biru membalut sebagian tubuhnya dan warna putih pada dadanya hingga dibawah paruhnya dan dinamakan burung Cekaka Rimba.


Cekakak Rimba
Mudah mudahan di kemudian hari burung ini tetap terjaga kelestariannya, dan berkembangbiak secara alami dialam, dan menjadi tugas kita semua untuk menjaga burung cantik ini, Burung Kingfisher.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pagiberkico.blogspot.com/2018/01/cekakak-rimba-yang-eksotis-fores.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Birding Bandung Indonesia Burung Kingfisher

Birding Bandung Indonesia Burung Kingfisher

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 112 hits
Kingfisher Burung Cekakak bersama Pagi Berkicau Burung pekakak atau Rajaudang burung ini sangat gesit dan peka terhadap manusia sunguh sangat sulit untuk mendekatinya apalagi mengambil gambarnya butuh kesabaran yang besar agar burung ini ma...
Perkutut Si Burung Sawah Yang Eksotis

Perkutut Si Burung Sawah Yang Eksotis

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 265 hits
TIDAK ASING LAGI DENGAN BURUNG INI burung perkutut dan sahabat mungkin belum tahu bahwa burung perkutut ternyata banyak jenisnya dan yang saya miliki Coklat dan Abu abu bunyinya sangat luarbiasa bisa sahabat saksikan sendiri Video dibawah i...
Taman Eko Rimba Sungai Sendat

Taman Eko Rimba Sungai Sendat

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 168 hits
Lokasi Taman Eko Rimba Sungai Sendat Alamat Jalan Kampung Gurney 44300 Batang Kali Selangor Waktu Operasi 8 00 pagi 5 00 petang Harga Tiket RM 2 RM 1 RM 2 Tarikh Lawatan 15 Mac 2022 Taman Eko Rimba Sungai Sendat menjadi lokasi persinggahan ...
Cekakak Jawa

Cekakak Jawa

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 169 hits
Cekakak Jawa foto Pagi BerkicauSalam seperti biasa kali ini pagi buta aku beranjak memanaskan kendaraan beberapa pekan sebelumnya penuh dengan kesibukan kantor yang menyita istirahatku yang biasanya Hunting atau kukurusukan di kebun orang a...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats